Snart sommer: Fjerne en masse træer?
Fra : Morten

Dato : 19-03-09 10:38

Hej med jer

Sommeren nærmer sig, og det er tid at forberede sig til alt havearbejdet.

Jeg har en del buske, træer og hæk i haven, som skal fjernes i år - jeg går
ud fra at man bør tage roden med op, da de ikke skal vokse op igen.

Jeg er meget sikker på at det bliver for stort et arbejde at fjerne alle de
rødder selv med en spade, så mit spørgsmål går på, hvad den bedste løsning
er for mig til den type opgave. Det der er væsentligt for mig er prisen,
kontra arbejdsbyrden, så det jeg ønsker er inputs til om det bedst kan
betale sig at købe nogle værktøjer til det - leje nogen maskiner til det,
eller betale en for at ordne det hele ... Jeg kan samtidig sige at jeg skal
have lagt fliser på et større areal hvor der nu er fliser også, så hvis man
kunne leje en maskine der samtidig kunne bruges til at lette
klargøringsarbejdet her, ville det jo være en fordel ...

Fra : Palle

Dato : 19-03-09 21:14

find en lokal entrepenør med en minigraver, han kan snildt grave rødder op
samt grave ud til fliser.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-09 07:56

On Thu, 19 Mar 2009 10:38:28 +0100, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>Sommeren nærmer sig, og det er tid at forberede sig til alt havearbejdet.

Det gør man bedst liggende på sofane )

> [...]
>kunne leje en maskine der samtidig kunne bruges til at lette
>klargøringsarbejdet her, ville det jo være en fordel ...

Hvor store er især træerne du skal have fjernet?
Man kan komme langt med en spade og lidt knofedt.

Men du kunne jo starte med at fjerne toppen på de træer og buske du skal
af med, og så når det hele er klar, leje en minigraver til at grave ud
til både fliser og fjerne rødderne. Eller hyre en entreprenør til
opgaven. At fjerne bare rødderne tager formentlig ikke lang tid.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Morten

Dato : 20-03-09 10:53

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Hvor store er især træerne du skal have fjernet?
> Man kan komme langt med en spade og lidt knofedt.

Jeg ved det faktisk ikke - men igen, jeg er bange for at jeg kører sur i det
hvis jeg skal gøre det hele på den måde, for så når jeg slet ikke at bruge
haven i år ...

> [...]
> til både fliser og fjerne rødderne. Eller hyre en entreprenør til
> opgaven. At fjerne bare rødderne tager formentlig ikke lang tid.

Nu har jeg aldrig selv kørt andet end alm. bil - er en minigraver nem at
finde ud af for en der ikke har prøvet det før?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-03-09 17:21

On Fri, 20 Mar 2009 10:52:54 +0100, "Morten"

>Jeg ved det faktisk ikke - men igen, jeg er bange for at jeg kører sur i det
>hvis jeg skal gøre det hele på den måde, for så når jeg slet ikke at bruge
>haven i år ...

Hvis du er bange for at løbe sur i det, så er det nok også bare bedst at
lade være.
Jeg kan godt til tider li' at have noget hårdt knokkelarbejde at gå i
krig med, men jeg ved også ret præcist hvor lang tid og hvor hård en
given opgave af den slags er.

>Nu har jeg aldrig selv kørt andet end alm. bil - er en minigraver nem at
>finde ud af for en der ikke har prøvet det før?

Det er ikke svært. Den styres typisk med to joysticks. De bruges til at
dreje maskinen med, styre armen op og ned og styre skovlen. Det kræver
selvfølgelig lidt tilvending før man lige har det i hænderne, men svært
er det ikke.
(Bare man kan øve sig et sted hvor der ikke er ting i nærheden man kan
komme til at ødelægge

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leonard

Dato : 20-03-09 18:07

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> men svært er det ikke.
> (Bare man kan øve sig et sted hvor der ikke er ting i nærheden man kan

Og nerver til at holde hænderne inde i førerhuset hvis den vælter eller
springe af, hvis den er uden hus. Det er ikke svært, men det kan være
farligt. Til gengæld er det sjovt og lige pludselig viser der sig en
hel masse andre ting, der skal laves som den kan bruges til ...

--
Leonard