Krydderurter i Zinkkasser
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-03-09 17:17

Hej

Vi har fået nogle zinkkasser foræret som vi har overvejet at plante
nogle krydderurter i her til sommer.

Mit spørgsmål er: bør man det? Kan zink afgives til jorden som planterne
vokser i og derved optages i planterne i en koncentration så de ikke bør
spises?

Jeg har forsøgt at google på emnet, men kan ikke rigtig finde noget
svar. Er der nogen med viden om det?

Hilsen Jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-03-09 17:33

"Jesper Mehlsen" skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er: bør man det?

Jeg ved ikke om der er noget skadeligt i det - vi har haft et par stykker
igennem et par år med persille - og har vist ikke taget skade af det

Fordelen var at vi kunne have dem indenfor på en overdækket terrasse, så vi
havde persille hele vinteren også...

Og ja - vi har så også planer om amdre krydderurter i år.

Jan

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 18-03-09 18:42

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er: bør man det? Kan zink afgives til jorden som planterne
> vokser i og derved optages i planterne i en koncentration så de ikke bør

Så mange krydderurter skal du vel heller ikke spise?
Hvis du nu forer kasserne med plastic og prikker hul i bunden til dræn
så planterne ikke kan drukne, så har du da afhjulpet en stor del af
problemet.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-09 20:31

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote in message
> [...]
> spises?
>
> Jeg har forsøgt at google på emnet, men kan ikke rigtig finde noget svar.

Hvornår kan man egentlig plante krydderurter i et udendørs højbed?

Kasper

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-03-09 20:46

"Kasper" <Tjae> writes:

> Hvornår kan man egentlig plante krydderurter i et udendørs højbed?

Det kommer an på hvilke krydderurter. Jeg har en rosmarin der har
overlevet de sidste fire vintre i en lille potte og det samme med
salvien. Timian klarer også fint at stå ude hele året og løvstikke
kommer igen år efter år.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-03-09 21:04

Kasper skrev:

> "Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote in message

> Hvornår kan man egentlig plante krydderurter i et udendørs højbed?
>
> Kasper

Vi har en hel del faktisk, men vi vander dem hver eneste dag sommeren
rundt og her om vinteren får de et drys vand hist og her.

Zinkkasserne er aflange (som altankasser) og vi havde tænkt at så
koriander i dem.

Hilsen Jesper

Fra : JOB

Dato : 18-03-09 23:06

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spises?
>
> Jeg har forsøgt at google på emnet, men kan ikke rigtig finde noget svar.

Hej Jesper - Jeg ville være betænkelig, især hvis kasserne har
lodninger...mvh. JOB

Fra : Lars Clement

Dato : 19-03-09 09:00

Zink er i jorden som mikronæringsstof. Der burde ikke være nogen risiko, da
zink ikke " forveksles" med andre stoffer af planten, så længe der ikke er
zinkmangel. ( det lærte min gamle landbrugsskolelærer mig tilbage i 70´erne

--
Venligst

Lars Clement
indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-09 14:06

Lars Clement wrote:

> [...]
> længe der ikke er zinkmangel. ( det lærte min gamle
> landbrugsskolelærer mig tilbage i 70´erne

Det var dengang, man gladelig brugte bly til masser af dagligdags ting. Bly
er ret giftigt og indgår i øvrigt som en større eller mindre andel af
loddetin. Så advarslen mod lodninger hvis kasserne skal bruges til at dyrke
konsum er bestemt berettiget.

Erik Ginnerskov

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 19-03-09 17:17

Jesper Mehlsen skrev:
> [...]
> spises?
>
> Jeg har forsøgt at google på emnet, men kan ikke rigtig finde noget

Hej

Tak for svarene. Kasserne har ingen lodninger som jeg kan se (ikke på
indersiden) og jeg overvejer så at fore dem med plast, som der var en
der foreslog. Det med at der kan være blandet bly i lodning (eller i
zinken?) havde jeg ikke lige overvejet. Så det bliver ved plastikken (og
så håber vi så at den ikke indeholder alt for mange phthalater og andet
godt).

Hilsen Jesper