Ny likusterhæk. Hvordan skal den klippes 1~
Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 18-03-09 10:07

Hej NG.

Sidste efterår plantede jeg en ny likusterhæk (80-100 cm) og vil høre jeres
råd til hvordan og HVORNÅR den skal klippes 1. gang?

Skal den studses helt ned til ca. 50 cm så grene kn skyde ud fra bunden og
på længere sigt lave en tæt hæk i bunden eller skal man bare lade den gro?

Hvad er jeres erfaring og råd?

Vh Mich.

Fra : Per H

Dato : 18-03-09 10:32

On Wed, 18 Mar 2009 10:07:24 +0100, "Lynge-Nielsen"
<lynge.nielsen@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>på længere sigt lave en tæt hæk i bunden eller skal man bare lade den gro?

Den må ikke klippes i højden før den når den ønskede færdige højde.
så lad den endelig være. lidt gødning i april er en god ting.

per

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-03-09 22:47

> [...]

>på længere sigt lave en tæt hæk i bunden eller skal man bare lade den gro?

Ikke klippe den i toppen før den har den ønskede højde.
Men sørg for at klippe den i siderne, også gerne inden den når den
ønskede bredde. Og klip den gerne i siderne 2-3 gange de første par år -
hver gang en grenspids klippes over kommer der 2-4 nye derfra. På den
måde bliver hækken tættere, og det gælder om at klippe så man får de
fleste spidser af sidegrenene klippet af.

Og så gødning som Per også siger. Og vand i tørre perioder, hvis vi er
heldige at få sådanne i årets løb
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/