Afløb fra håndvaske og køkkenvask, samles ~
Fra : jones_net

Dato : 16-03-09 13:25

Hejsa

I forbindelse med en større omrokering af badeværelser og bryggers,
skal jeg have lavet nye afløb fra bryggers, 2 badeværelser og
køkkenvask. De ligger alle tæt på hinanden, og i dag ender de i en
gammel betonbrønd uden for køkkenet. Fra denne brønd løber det direkte
ned til vejen og i offentlig kloak.

Jeg har lidt på fornemmelsen at denne brønd ikke længere er tæt, og så
vil det jo nok være en idé, at pille lidt ved den, mens jeg alligevel
skal i gang med renoveringen.
Men jeg jo lidt på herrens mark omkring hvad jeg skal erstatte den
med? Og hvad hedder brønden, som jeg skal bruge i stedet for (lidt
lettere at søge efter et ord som man kender

Og så lidt praktisk: Skal jeg have skiftet det gamle betonrør fra
brønden og ned til offentlig kloak, hvis jeg sætter en ny brønd i?

Jeg ved godt, at jeg sikkert ikke må gøre ret meget ud over at grave
selv, men jeg vil gerne vide lidt om hvad jeg kan stå overfor, inden
jeg begynder at hive kloakmestre ud og kigge - hellere være lidt
forberedt

Toiletafløb skal jeg ikke tænke på, for de er OK.

Håber I kan hjælpe med lidt generel info, så jeg kan komme lidt videre
i tankerne omkring renoveringen

/J

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-03-09 23:23

> [...]
>med? Og hvad hedder brønden, som jeg skal bruge i stedet for (lidt
>lettere at søge efter et ord som man kender

Gætter på det må være noget a'la den her det skal ende i
http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Pvc-Kloakroer-Fittings-Afloeb-Wavin-varianter--PP-rense-insp-broend-160x315mm-m-hoejre-og-venstre-tilloeb-304987.html

Var i hvert fald sådan en vi fik sat sidste år til nogenlunde det samme
formål (i vores mødes vand fra tag med vand fra hus og fortsætter mod den
offentlige kloak).
Bemærk der er flere typer og flere størrelser.
Oven på den sætter man
http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Pvc-Kloakroer-Fittings-Diverse-tilbehoer--425mm-opfoeringsroer-korrugeret-m-muffe-3m-330682.html
og så er det bare et spørgsmål om hvad man skal have på toppen (rist eller
dæksel).

>Og så lidt praktisk: Skal jeg have skiftet det gamle betonrør fra
>brønden og ned til offentlig kloak, hvis jeg sætter en ny brønd i?

Det kommer an på hvad stand de er i, og hvor svære de er at komme til at
udskifte.
Man kan sagtens skifte mellem PVC og beton undervejs hvis der er enkelte
dårlige stykker, men det kan ikke betale sig (tid er dyrere end rør).
Da vi alligevel havde maskinen - og det var nemt at komme til - og det kun
var 4-5 meter skiftede vi det der lå fra vores hus og til skelbrønden ud med
PVC.

> [...]
>selv, men jeg vil gerne vide lidt om hvad jeg kan stå overfor, inden
>jeg begynder at hive kloakmestre ud og kigge - hellere være lidt

Mig bekendt må man intet andet end at grave selv.
Husk at det er gratis at få et tilbud - men derfor har du ret i at det er
rart at være ordentligt forberedt.

>Toiletafløb skal jeg ikke tænke på, for de er OK.
>
>Håber I kan hjælpe med lidt generel info, så jeg kan komme lidt videre
>i tankerne omkring renoveringen

Held og lykke med projektet

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Ivan

Dato : 17-03-09 10:13

"jones_net" <jonesnet@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Dav

Betonbrønd skal sløjfes, det er jo en køkkenbrønd og er ulovlig. Når du
begynder at ændre i afløbsinstall.

Du skal/bør have en spulebrønd med 3 tilløb, sådan som jeg læser dit indlæg.
Det er en pvcbund med et opføringsrør afsluttet med en kegle og et tæt
dæksel. Det vil typisk være en ø 315.

Ang. dine bt.rør fra køkkenbrønd og til off. kloak, få kloakmester til at
kikke i dem med hans tv-kamera. Hvis det er meget gamel rør er det nok en
god ide af få dem skiftet med det samme. Prisen for at få det lavet nu er
billigere end hvis du skal i gang igen. Jeg tager ikke forbehold for at du
har en forsikring der kan dække dette (rørbrud).

Ang. arbejdet: rigtigt det eneste du må selv er at lave grave arbejdet, hvis
din kloakmester vil være med til det. der er jo noget med dybde(afstivning)
bundbrede o.s.v.

God fornøjelse med jobbet.

Fra : jones_net

Dato : 17-03-09 05:04

On Mar 17, 10:13 am, "Ivan" <d...@ikketil.noget> wrote:
> [...]
> Det er en pvcbund med et opføringsrør afsluttet med en kegle og et tæt

Tak for jeres indlæg indtil nu

Nu skrev jeg jo godt nok, at toiletafløb var OK, men nu hvor jeg har
læst om rensebrønd/spulebrønd, så kan jeg næsten regne ud, at det
faktisk er såden en fætter, som jeg har ved toiletafløbene - så blev
jeg da så klog

Men så tænker jeg jo straks, at min gamle betonbrønd og rensebrønden
står med mindre end 2 meters afstand, så ville det måske ikke være
mest logisk, at jeg bare putter afløbene ind i den eksisterende
rensebrønd? Toilet og håndvaske må vel godt være i samme brønd!?
Det ville jo være noget lettere, hvis jeg bare kan koble det hele
sammen i en eksisterende brønd

/J

Fra : Ivan

Dato : 18-03-09 14:33

> [...]

rensebrønd? Toilet og håndvaske må vel godt være i samme brønd!?
Det ville jo være noget lettere, hvis jeg bare kan koble det hele

Nej nej så kommer affald fra wc jo i din køkkenbrønd. Din køkkenbrønd skal
sløjfes, der er et sandfang i denne.