Liguster vil ikke vokse...!?
Fra : Anders Lund

Dato : 15-03-09 22:45

Hej Havefolk

Jeg har nu i 3 år forsøgt at få vores nyplantede hæk til at vokse, men
næsten intet sker!

Jeg købte dem i ca. 80cm. højde, og flere er næsten blevet mindre
Enkelte steder er den dog rimelig flot og fyldig.

Jeg har luget og gødet (med hvide perler!) med jævne mellemrum, men har nu
næsten opgivet.
Jeg går med seriøse tanker om at rykke alle 100m. op, og plante en ny......
Jeg er sikker på, at jorden er "god" nok, da alt andet gror fint.
Kan jeg have fået en dårlig plante?

Nogen forslag?

Anders Lund Poulsen

Fra : CC

Dato : 15-03-09 23:18

"Anders Lund" skrev i meddelelsen
> [...]
> ny......
> Jeg er sikker på, at jorden er "god" nok, da alt andet gror fint.

Du har vel ikke klippet toppen af, inden hækken nåede færdig højde ?
eller gødet for kraftigt, så rødderne er blevet "svidet"

Fra : V Hansen

Dato : 15-03-09 23:54

Kan der være traktose i jorden ?
Havde selv et stykke, hvor der havde moslet maskiner rundt,
og det tog 5 år før det var lige så stort som resten af hækken.
mvh
Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-03-09 08:06

On Sun, 15 Mar 2009 22:44:31 +0100, "Anders Lund"
<Anders.lp@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Jeg går med seriøse tanker om at rykke alle 100m. op, og plante en ny......
>Jeg er sikker på, at jorden er "god" nok, da alt andet gror fint.

Dårlige planter tror jeg ikke rigtigt på. Der findes dog en sygdom som
kan angribe liguster, men i danskproducerede planter er denne sygdom
udryddet. Jeg kan ikke huske hvad den hedder, desværre.

Jeg tror også mest på enten traktose som Vibeke siger, eller også er
jorden bare meget dårlig og du har trods en indsats ikke fået den passet
godt nok.

Jeg var sidste forår ude ved en kunde som havde samme problem - en
ligusterhæk på 3 år som næsten ikke var groet. Hans jord var meget
sandet og der var groet græs ind i hækken nogle steder. Men alle
planterne var i live. Anbefalingen lød at gøde hækken, det havde han
nelig ikke fået gjort. Senere på året snakkede jeg med ham igen, han
sagde at hækken nu groede fint.

Hvilken type jord har du? Er jorden meget våd, måske bare på nogle
tidspunkter af året?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hatting

Dato : 16-03-09 20:37

> [...]
> sagde at hækken nu groede fint.
>
> Hvilken type jord har du? Er jorden meget våd, måske bare på nogle

Hej.

Og undskyld at jeg også lige spør om noget. Kan se er er nogle der har styr
på det der med hæk
Vi har en liguster som vi har plantet i efteråret, Hvad gør jeg for at den
kommer til at gro bedst mulig?
Jeg kan se at den står under vand i den ene ende af haven Og uden at
vide det tror jeg ikke det er godt, dør de af det?
Det er en helt ny grund vi har.
På forhånd tak.

Mvh
Søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-09 08:04

On Mon, 16 Mar 2009 20:36:30 +0100, "Hatting" <privat@spør.dk> wrote:

> [...]
>på det der med hæk

>Vi har en liguster som vi har plantet i efteråret, Hvad gør jeg for at den

Undgå udtørring den første sommer er næsten det vigtigste. Lidt gødning
vil selvfølgelig også gøre underværker.
Og 'vanding' betyder ikke du skal vande hver dag eller flere gange om
ugen. Du skal bare vande den grundigt i tide. Dvs. har der været tørt i
en uge eller to, og vejrudsigten siger tørt og varmt en uge mere, så er
det tid at vande. Og der skal vandes godt igennem. Hvad der svarer til
omkring 20 mm nedbør er normalt passende.

>Jeg kan se at den står under vand i den ene ende af haven Og uden at
>vide det tror jeg ikke det er godt, dør de af det?

Det er der en stor risiko for at de gør. Hvis der kun står vand kort tid
efter regn kan de normalt godt overleve, men vil ikke trives så godt som
normalt. Men står der vand i længere tid, især her i vinteren, så er der
en stor risiko for at de dør af det.

>Det er en helt ny grund vi har.

Er grunden blevet behandlet på nogen måde inden i plantede? Jeg tænker
især på om der er blevet grubet, dvs. jorden er blevet løsnet i dybden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hatting

Dato : 17-03-09 14:01

> [...]
> efter regn kan de normalt godt overleve, men vil ikke trives så godt som
> normalt. Men står der vand i længere tid, især her i vinteren, så er der

Sådan noget lort
Ved sku snart ikke hvad jeg skal gøre ved den skide grund.
Hele græsplænen er også drivvåd, har prøvet at se om jeg kunne støbe en
flagstag, men hullet blev flydt med vand inden for 24 timer.
Ja hele grunden er grubet med en stor grubber efter en traktor.
Der er vel snart ikke andet at gøre end at lave hele lortet om, og så få
lagt dræn ud .
Eller har du en god idè Mads ?

Mvh
Søren

Fra : Inger D.

Dato : 17-03-09 15:19

> [...]
> Ja hele grunden er grubet med en stor grubber efter en traktor.
> Der er vel snart ikke andet at gøre end at lave hele lortet om, og så få

I dette link er der en diskussion af din problemstilling. Håber, det kan
give dig nogle gode råd og ideer:
http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/5846.html

Inger D.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-09 18:35

On Tue, 17 Mar 2009 14:01:07 +0100, "Hatting" <privat@spør.dk> wrote:

> [...]
>flagstag, men hullet blev flydt med vand inden for 24 timer.
>Ja hele grunden er grubet med en stor grubber efter en traktor.

Start med at finde ud af hvorfor grunden er vandlidende. Ligger den i et
moseområde, meget lavt, står grundvandet højt, eller er det fordi
overfladevand ikke kan komme væk.
Når der er grubet, så er der formentlig en anden grund end normal
traktose.

Stødte du på hårde jordlag da du gravede ud til flagstangen? Var det
tung klistret lerjord?

>Der er vel snart ikke andet at gøre end at lave hele lortet om, og så få
>lagt dræn ud .

Umiddelbart lyder det som det rigtige ....

>Eller har du en god idè Mads ?

Desværre ikke.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 17-03-09 20:28

Søren skrev:
> [...]
> Ja hele grunden er grubet med en stor grubber efter en traktor.
> Der er vel snart ikke andet at gøre end at lave hele lortet om, og så få

På min tidligere grund gravede jeg et hul i forhaven. Der stod vand 20 cm
under overfladen.
Jeg lukkede for hanen til stikledningen ved vejen og vandet forsvandt. Der
var brud på stikledningen til huset.
Det viste sig, at der lå en sten på 2x1,5x1 meter oven på støbejernsrøret,
og den havde forårsaget fuldstændigt brud på røret. Heldigvis betalte
forsikringen. Jeg fik oven i købet betaling for mit arbejde med at
lokalisere bruddet og grave hullet til det.
Kan det være det samme i din plæne?
Hilsen Peter

Fra : Anders Lund

Dato : 16-03-09 23:07

Hej Alle

Tak for responsen....

Svar:
Jeg har ikke klippet hækken overhovedet

Traktose...hmmm - jeg kan ikke forestille mig, at en masse maskiner skulle
have kørt rundt i haven før min ejertid.

Jeg fræsede jorden godt op, inden jeg plantede hækken, så jorden burde være
løsnet tilstrækkelig!?

Jorden er, specielt i det tidlige forår, blød og fugtig mange steder. Min
ejendom ligger lige op ad en sø/mose, og området er nok naturligt fugtig.
Måske skal jeg også lige tilføje, at græsplænen blev sået et par år inden
hækken, og har groet fint lige fra starten.

Gødet for meget/for lidt....tja - hvor meget skal man gøde?
Jeg har strøet de her hvide perler, (som man også bruger til græsset) med
løs hånd.
Måske skal jeg prøve at gøde endnu mere?

Anders Lund Poulsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-03-09 08:11

On Mon, 16 Mar 2009 23:06:31 +0100, "Anders Lund"
> [...]

>have kørt rundt i haven før min ejertid.
>
>Jeg fræsede jorden godt op, inden jeg plantede hækken, så jorden burde være

Umiddelbart ja, men jorden kan være sammenpresset længere nede end din
fræser kunne nå - eller der kan være et hårdt lag et-eller-andet længere
nede.

> [...]
>Måske skal jeg også lige tilføje, at græsplænen blev sået et par år inden
>hækken, og har groet fint lige fra starten.

Mosejord _kan_ være ret næringsfattigt, og det vil nok vise sig mere på
ligusteren end på græsset. Men hvis græsset gror ok, så burde hækken
også kunne komme til det.

At hive den nuværende hæk op og sætte en ny ville jeg helst undgå - selv
om den nuværende ikke rigtig trives, så må den alt andet lige have fået
en god rod. En ny hæk vil skulle bruge i hvert fald et år til at få fat
og komme i gang med noget.

>Gødet for meget/for lidt....tja - hvor meget skal man gøde?
>Jeg har strøet de her hvide perler, (som man også bruger til græsset) med
>løs hånd.
>Måske skal jeg prøve at gøde endnu mere?

Det kan også være du har gødet for meget ..... (Det tror jeg nu ikke)
Der skal bruges omkring 3 kg npk-gødning til 100 m2. Hvis du går ud fra
hækken er 1 meter bred (roden) så er det meget passende. Mål hvor lang
hækken er og regn ud hvor meget gødning der så skal bruges til den. På
den måde har du styr på at den får den rigtige mængde.
Og denne mængde skal du så bruge ca. tre gange i sommerens løb, første
gang omkring midt april, anden gang i anden halvdel af maj, og sidste
gange i starten af juli. Sådan ca.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Lund

Dato : 18-03-09 17:58

> [...]
> Og denne mængde skal du så bruge ca. tre gange i sommerens løb, første
> gang omkring midt april, anden gang i anden halvdel af maj, og sidste

Ok, og mange tak for de gode råd....