Istandsættelse af husmur
Fra : nielsen

Dato : 15-03-09 14:00

Som overskriften indikerer, skal jeg snart til at have gjort noget ved
mit gamle hus. Rappe ud, som det hedder her oppe nordpå og
derefter skal det males med skalcem.
Pudset er skallet af flere steder, formodentlig pga. opstigende fugt
og derefter frostsprængning.
Gammelt hus som sagt (1910) og mørtlen mellem stenene er stort set kun
sand. Jeg har derfor en formodning om at den blanding jeg skal bruge
til at reparere med, skal være "blød", så det nye puds kan arbejde,
sammen med huset.

Jeg havde en kammerat til at reparere lidt for et par år siden, - han
brugte MEGET cement, og hans "lapper" sprang af/løs allerede før den
første frost havde meldt sig.

Hvilket blandingsforhold vil I foreslå jeg skal bruge, for at
reparationerne holder bedst muligt?

På forhånd tak.
Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-03-09 22:07

On Sun, 15 Mar 2009 12:59:44 -0700 (PDT), nielsen
<jeg-vil-ikke-h@rudekuvert.dk> wrote:

> [...]
>sand. Jeg har derfor en formodning om at den blanding jeg skal bruge
>til at reparere med, skal være "blød", så det nye puds kan arbejde,

Jeg var gennem netop den øvelse i ugens løb - en lademur, forholdene
lyder som dine
I øvrigt glor halvdelen af dem jeg fortæller at jeg har 'rappet ud' dumt
og aner ikke hvad jeg snakker om

> [...]
>første frost havde meldt sig.
>
>Hvilket blandingsforhold vil I foreslå jeg skal bruge, for at

Jeg er langtfra sikker på jeg har gjort det rigtigt, jeg forventer
alligevel ikke at det holder ret længe. Min lademur er _meget_ fugtig.
Men, et par lapper som blev sat på den for et års tid siden holder
stadig, de blev lavet med en blanding af 4 dele strandsandsmørtel 7,7%
og 1 del cement. Så det var også hvad jeg brugte til resten.
Nu skal muren bare kalkes, og helst inden lapperne falder af igen
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 15-03-09 23:32

"nielsen" <jeg-vil-ikke-h@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse
[...]
---------------
Det har du ret i. Jeg er ikke murer, men har da lavet lidt ind i mellem.
1:10 eller 1:20, alt derimellem vil være fint til opgaven. Det er en
klassisk fejl at lave for stærk en (cement) blanding. Hvis det er murværk
der skal kalkes, eller hvis det er murværk i forbindelse med bindingsværk,
vil det være det rigtigste at blande en egentlig kalkmørtel, helt uden
cement. Det har jeg også opskrifter på hvis det skulle have interesse.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-03-09 12:54

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> [...]
> vil det være det rigtigste at blande en egentlig kalkmørtel, helt uden
> cement. Det har jeg også opskrifter på hvis det skulle have interesse.

Jeg er interesseret

Bjarne K.

Fra : Anders Majland

Dato : 16-03-09 15:36

> Jeg er interesseret

Ditto

Udhuset trænger igen og de reps vi har foretage med cemnetmørtel holder
ikke. Sidste år nåede vi ikke længere end at købe kalkmørtelen ... (Udhus i
sandsten fra 1928)

/A

Fra : Martin Bak

Dato : 16-03-09 16:15

> [...]
>
> Udhuset trænger igen og de reps vi har foretage med cemnetmørtel holder
> ikke. Sidste år nåede vi ikke længere end at købe kalkmørtelen ... (Udhus

Ok.. skal prøve at formulere det forståeligt, men det er lidt af af en
omstændig opskrift.

Grus = 1 del strandsand til 1 del bakkegrus
Kalkmørtel = 1 del kulekalkdej til 3 dele grus

Hydrauliske kalkblandinger:

Nr. 1 = 1 del hydraulisk kalk til 3 dele grus
Nr. 2 = 1 del nr.1 til en del kalkmørtel
Nr. 3 = 1 del nr. 1 til 2 dele kalkmørtel

Hydraulisk kalk købes i sække ligesom cement. Kulekalkdej købes i tønder
eller spande.

Hvis der skal tilsættes yderligere væde, udover hvad der er i kulekalkdejen,
vil det være en fordel at bruge såkaldt "kalkvand". Det laves ved at udrøre
kulekalkdej i vand i forholdet 1:8. Blandingen henstår ca. et døgn, evt. med
et flydelåg af flamengo. Vandet der samles over bundfaldet er kalkvand, og
kan forsigtigt samles op og bruges til mørtlen. Man kan tilsætte nyt vand og
røre op igen og på den måde få en ny omgang kalkvand ud af det samme kalk,
det kan gøres ca. 10 gange.

Om blandingernes egenskaber kan følgende kommentarer tilknyttes:

Nr.1 er velegnet til murværk, hvor der er konstant fugt, for eksempel
granitsokler. Desuden til udkastning af tegl og rygningssten.

Nr.2 er egnet til opmuring af tunge vægge, brandkamme, påmuring af tagteg og
rygningssten, forskelling og fugning og understrygning.

Nr. 3 (som er den jeg altid har lavet selv) er egnet til muring, berapning,
fugning og understrygning. Jeg har faktisk med stort held brugt den til
"hvadsomhelst"

Håber det er til at forstå

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mads Madsen

Dato : 16-03-09 19:26

Martin Bak skrev:

> Ok.. skal prøve at formulere det forståeligt, men det er lidt af af en
> omstændig opskrift.

<Snip>

Ud over Martins sikkert udemærkede opskrifter på kalkmørtler vil jeg
bare lige komme med en anbefaling.

Tag et kig på Scandinavisk Jura-Kalks hjemmeside http://www.kalk.dk/
Der findes en masse nyttig information om kalk, kalkmørtler og hvordan
man arbejder med det. Desuden sælger de selvfølgelig også alle mulige
kalkprodukter og værktøj hertil. Firmaet er opstået ud af et murerfirma
der ikke kunne finde de rigtige materialer til de kirker de skulle renovere.

Sidste år fik vores hus fra 1912 den helt store omgang. Sandblæsning,
afvaskning, filtsning med kalkmørtel og kalkning med sandkalk.
Produkterne købte vi hos Scandinavisk Jura-Kalk hvor vi også fik rigtig
god vejledning.

Mureren var glad for at arbejde med materialerne og vi er glade for
resultatet.
Se evt: http://www.flickr.com/photos/naztrida/sets/72157594214181390/

Jeg har selvfølgelig ikke noget med firmaet at gøre, jeg er bare en
tilfreds kunde.

/Mads

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-03-09 08:46

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> wrote in message
> Mureren var glad for at arbejde med materialerne og vi er glade for
> resultatet.
> Se evt: http://www.flickr.com/photos/naztrida/sets/72157594214181390/
> /Mads

Tak for linket. Synes dog stadig det er lidt af en videnskab. Måske man
skulle tage en murer med på råd

Bjarne K.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-03-09 15:26

Bjarne K. wrote:

> Tak for linket. Synes dog stadig det er lidt af en videnskab.

Måske det er derfor, man står 3½ år i lære som murer?

Erik Ginnerskov

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-03-09 21:21

> Grus = 1 del strandsand til 1 del bakkegrus
> Kalkmørtel = 1 del kulekalkdej til 3 dele grus

Super, tak for det.

> Håber det er til at forstå

Det var straks værre. Tror lige det skal læses et par gange, inden det
sætter sig.

Bjarne K.

Fra : jeg-vil-ikke-h@rudek~

Dato : 15-03-09 16:36

On 15 Mar., 21:06, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Jeg var gennem netop den øvelse i ugens løb - en lademur, forholdene
> lyder som dine
> I øvrigt glor halvdelen af dem jeg fortæller at jeg har 'rappet ud' dumt
> og aner ikke hvad jeg snakker om

Hvis du kommer her oppe fra (og det gør du jo, kan jeg se på din
hjemmeside, - vi er faktisk næsten naboer !)
ville jeg tro at alle dine bekendte vidste hvad "rappe ud" er. Jeg har
aldrig hørt anden betegnelse om den proces. Før jeg skrev indlægget
googlede jeg lidt på ordet, og fandt ud af at der ER noget som hedder
"rapning", eller "berapning", men som jeg kan forstå betyder det noget
i retningen af "at smøre tyndt mørtel på hele muren", og ikke bare
reparationer, - som _rappe ud_ altid har betydet for mig.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-03-09 07:11

[...]

www. weber.dk
tidl Maxit.dk murerhåndbogen som pdf fil skriver om alt vdr. renovering m.m.

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-03-09 11:48

Til den opgave ville jeg aldrig bruge cement, men kun ren mørtel, som andre
også anbefaler dig. Jeg ville da anbefale dig at ringe til Skandinavisk
Jurakalk og få rådgivning - de er meget flinke og ikke kede af at forklare
for "begyndere".

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Du kan finde mere udførlige forklaringer på hvordan og hvorledes i
Søren Vadstrups bog "Huse med sjæl".