Forårsklargøring hvornår græs/beskær/gødni~
Fra : mugge

Dato : 14-03-09 13:41

Hej eksperter

Jeg har et par opgver jeg gerne vil i gang med i haven men er i tvivl om det
mest hensigtsmæssige tidspunkt:

1 Plæne.

Hvornår gøder jeg første gang?
Der er kommet mos i løbet af vinteren - hvornår (med en manuel plænelufter)
fjerner jeg bedst dette?

Jeg har ikke noget i mod at gå i krig resten af weekenden men hvis det
alligevel forsvinder ved gødningen så kan jeg godt vente...........

2. Beskæring

Jeg skal have besåret nogen buske. Rhododendron og sommerfugl. Må jeg gøre
det nu?

3 Flisebelægning.

Der er kommet sådan noget grønt "slim" på min nye flisebelægning. Sidste år
købte jeg noget mega billigt algefjerner og vandede med det virkede kanon,
men hvornår er det bedste tidspunkt? Jeg mener så det ikke kommer lige med
samme igen.

Jeg takker på forhånd for de altid kvalificerede indlæg.

mugge

Fra : Ceroy

Dato : 14-03-09 14:56

Hvorfor ikke besøke en av de som kan. :) http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-03-09 22:12

On Sat, 14 Mar 2009 14:55:51 +0100, "Ceroy" <roy@ceroy.dk> wrote:

>Hvorfor ikke besøke en av de som kan. :) http://www.gartneriet.dk/

Taktak
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-03-09 14:59

On Sat, 14 Mar 2009 13:40:33 +0100, "mugge"
<mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> wrote:

(Jeg har snakket alt for meget græs med alt for mange mennesker de
sidste par uger, så de tspringer jeg lige over - men måske kan
http://gartneriet.dk/artikler/artikel/5/ hjælpe dig lidt.)

>2. Beskæring
>
>Jeg skal have besåret nogen buske. Rhododendron og sommerfugl. Må jeg gøre
>det nu?

Ja, det kan du roligt gøre. Især rhododendron er rigtig godt nu,
sommerfuglebusken sker der ikke noget ved at vente lidt med - men heller
ikke noget ved at gøre nu.

> [...]
>men hvornår er det bedste tidspunkt? Jeg mener så det ikke kommer lige med

Jeg ville gøre det nu - mos og alger kommer mest i den våde årstid, som
gerne skulle være på slutningen nu. Og det er jo træls at se på grønne
og slimede fliser, så jo hurtigere det kan komme væk jo bedre.
Jeg brugte selv metoden i ugens løb, det forsvandt i løbet af en halv
dags tid. Og jeg regner ikke med det kommer igen før sidst på sommeren.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-03-09 15:26

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har ikke noget i mod at gå i krig resten af weekenden men hvis det
> alligevel forsvinder ved gødningen så kan jeg godt vente...........

Jeg har med succes brugt Vertigazon
Se f.eks. http://www.havenet.dk/?menupunkt=butikken&pkt=19&grp=87&id=530

Osmo - der producerer produktet - anbefaler at man vertikalskærer første
gang.
Det gjorde jeg ikke, men det virkede faktisk aldeles effektivt.
En af fordelene er at det ikke misfarver sten/beton.
Det er dyrt, men jeg mener også det er pengene værd.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-03-09 16:26

> 1 Plæne.
>
> Hvornår gøder jeg første gang?

Om et par uger, hvis vejret holder.

> Der er kommet mos i løbet af vinteren - hvornår (med en manuel
> plænelufter) fjerner jeg bedst dette?

Det gør du ikke. Du gøder 2-3-4 gange med 14 dages mellemrum. Så er det
klaret.

Mvh Maria