Male sten - hvilken maling?
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-03-09 05:21

Hej gruppe

Jeg skal male nogen sten der skal ligge langs en indkørsel, og på nogle
hjørner så folk ikke kører på græsset.

Hvilken maling er bedst til det (regner med de bare skal være hvide), og
skal der noget forarbejde til udover afvaskning?

Og kan man få noget maling der er en smule reflekterende så de ses bedre?

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 14-03-09 07:23

> [...]
>
> Hvilken maling er bedst til det (regner med de bare skal være hvide), og
> skal der noget forarbejde til udover afvaskning?

Jeg vil tro, at en hvilken som helst maling kan bruges.
I svenske havne er stenene i indsejlingen malet hvide, men med hvad ved jeg
ikke.
Kalk er en mulighed.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 14-03-09 07:50

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-03-09 15:16

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hej Stig

Hvad tænker du på?

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-03-09 09:48

> Hvilken maling er bedst til det (regner med de bare skal være hvide), og
> skal der noget forarbejde til udover afvaskning?

Oliemaling, og nej, de skal bare være rene for skidt og alger. Det holder
2-3 år og så skal du på den igen.

Mvh Maria

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-03-09 15:17

> Oliemaling, og nej, de skal bare være rene for skidt og alger. Det holder
> 2-3 år og så skal du på den igen.

Super. Så er det jo lige til at gå til.
Tak for svaret!

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Lars Tyndskid

Dato : 14-03-09 16:42

14 Mar 2009, Ole Gaarde Kristensen wrote:

> [...]
>
> Hvilken maling er bedst til det (regner med de bare skal være hvide), og
> skal der noget forarbejde til udover afvaskning?

Stenmaling fra Harald Nyborg? Ja, jeg ved det ikke.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-03-09 18:42

"Lars Tyndskid" <lars@tyndskid.dk> skrev i en meddelelse
> 14 Mar 2009, Ole Gaarde Kristensen wrote:
>
> Stenmaling fra Harald Nyborg? Ja, jeg ved det ikke.

Hmmm. Ja det lyder da absolut som produktet jeg leder efter.
Enten har jeg været for meget i haven i dag, eller også er der noget andet
galt.
Kan i hvert fald ikke finde det på deres website.
Til gengæld kan man via Google se at stenmaling er en hoppyform der
tilsyneladende er ret udbredt

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Max

Dato : 14-03-09 17:17

Hej Ole

> Og kan man få noget maling der er en smule reflekterende så de ses
> bedre?

Du kan få selvlysende maling på spraydåser.

--
Mvh Max

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 14-03-09 19:42

> [...]
> skal der noget forarbejde til udover afvaskning?
>
> Og kan man få noget maling der er en smule reflekterende så de ses bedre?

I vores grundejerforening var enkelte ejere begyndt at lægge sten på
hjørner, i
bestyrelsen kontaktede vi politiet vdr. evt ansvar og fik det svar at det
var den per-
son der lagde stenene som ville være part ved evt tilskadekomst hvorefter vi
ved
første generalforsamling fik stemt stenene forbudt, mennesker er trods alt
vigtigere
end græsrabbat og der er mørkt om natten. I tilfældet hvor man eteblerer
bump
er det ligeledes ved lov krav om at der oplyst om natten.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-03-09 22:53

> [...]
> forbudt, mennesker er trods alt vigtigere end græsrabbat og der er mørkt
> om natten. I tilfældet hvor man eteblerer bump er det ligeledes ved lov

Synes jeg lyder meget mystisk - men tak for tippet.
Og vi er naturligvis helt enige om at mennesker er vigtigere end græs.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Anders Majland

Dato : 16-03-09 15:28

> [...]
> vigtigere
> end græsrabbat og der er mørkt om natten.

Der må selvfølgelig ikke "smides sten" på offenlig vej. Men hvis det er på
egen matrikkel kan jeg ikke se noget galt i at Ole markerer hvor han ønsker
trafikanter.

Vi har også en række sten langs indkørslen for at afgrænse denne, men valgt
ikke at male dem (har rigeligt der skal males). Indkørslen er rigelig bred
til at en traktor med vogn eller en 12meter lastbil kan komme ind men inden
vi fik indkørslen afgrænset havde posten en tendens til at skære mere og
mere af hjørnet fra den retning de kom. På hjørnet er det en "stor" sten på
et par 150kg så den overset man ikke sådan lige, og så større og mindre sten
indad som kantstene.

Men jeg har også set flere steder i det offenlige rum hvor "man"* har lagt
store sten eller søjler i rabatten for at markere at biler er uønsket .

F.eks http://www.panoramio.com/photo/2133710 Blåvandvej, Oksby, Blåvand. På
en del af strækningen er det kun store sten som det kan anes i baggrunden og
dem er der ikke reflekser på. (Klik på det lille billede for at få det i
fuld opløsning)

* kommune eller handelsstandforening

/A

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 17-03-09 16:56

Fra : marlene

Dato : 15-03-09 22:23

> [...]
>jeg ville blot rense og vaske, grunde med en murgrunder/microdispers,
>derefter male til dækkende med facademaling,
den er da beregnet til "sten"overflade, og tåler vejret, er let at arbejde
med og tørre langt hurtigere end oliemalingen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-09 23:18

Hvis man kan få den rene akryl, det der er for lidt af i plastmaling, kan
man lave en stenmaling af halvt vand, tilsat hvid cement og farvepulver.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-03-09 17:03

> Hvis man kan få den rene akryl, det der er for lidt af i plastmaling, kan
> man lave en stenmaling af halvt vand, tilsat hvid cement og farvepulver.

Acrylfugemasse kan vel røres op i vand? Er der ikke pænt meget ren acryl i
sådan en tube? Eller er det udelukkende fyldstoffer?

- Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-03-09 19:55

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev

> Acrylfugemasse kan vel røres op i vand? Er der ikke pænt meget ren acryl i
> sådan en tube? Eller er det udelukkende fyldstoffer?

Kender ikke sammensætningen, men som maling, tror jeg slet ikke det er
egnet. Dertil er der sikkert for mange fyldstoffer som du selv er inde på.
Ved ikke hvor man som privat køber ren acryl. Muligvis sælges det som
betonklæber, altså grunder til beton.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen