Nogen erfaringer med boligventilations sys~
Fra : TGJ

Dato : 12-03-09 22:37

Hej

Vi overvejer at anskaffe noget boligventilation, men der er ikke nogne i
vores omgangskreds som har det, derfor her :)

Vi tænker enten på nilan ( www.nilan.dk ) eller genvex ( www.genvex.dk ) men
de angiver en luftfugtighed på 40-45 % og jeg er lidt bange for at det
tørrer slimhinderne ud.

Hvad er jeres erfaringer ?

Huset er et 1 plans på 160 m2 fra 1969

Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-09 02:19

On Mar 12, 10:36 pm, "TGJ" <somewh...@earth.com> wrote:
> [...]
>
> Vi tænker enten på nilan (www.nilan.dk) eller genvex (www.genvex.dk) men
> de angiver en luftfugtighed på 40-45 % og jeg er lidt bange for at det

En af mine kollegaer har selv inst. et genvex, det er vist fint.
Om der er problemer med for lav luftfugtighed ved jeg ikke.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
In C we had to code our own bugs. In Cpp we can inherit them.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 13-03-09 11:53

Se på 2 luft/luft varme anlæg ca 30000,00 www.brikateknik.dk

Fra : Obelix

Dato : 13-03-09 17:47

TGJ skrev:
> [...]
> de angiver en luftfugtighed på 40-45 % og jeg er lidt bange for at det

Hej Thomas
Vi fik installeret et genvex system (luft/luft) nov 2008. Det er super
for indeklimaet. Før var der fugt hver morgen indvendig på alle vinduer,
nu er der intet. Luftkvaliteten er mærkbart forbedret. Vores søn lider
af husstøv allergi og har mere end halveret medicin forbruget. Vi har
kondenstørretumbler og det giver heller ikke problemer med fugt.
Vi har ingen problemer med tørre slimhinder, men fodlister og gulve
gaber lidt i samlingerne.
Men vær forberedt på et større forbrug til opvarmning, vores er steget
op mod 20% her i de koldeste måneder. Det bliver selvfølgelig bedre når
udetemperaturen stiger. Så samlet over året en stigning på 10-15%.
Det er et af de emner vent.firmaerne ikke fortæller ret meget om. Og
heller ikke kan eller vil svare på. Jeg har forsøgt.

Torben

Fra : CC

Dato : 13-03-09 22:11

"Obelix" skrev i meddelelsen
> [...]
> Det er et af de emner vent.firmaerne ikke fortæller ret meget om. Og
> heller ikke kan eller vil svare på. Jeg har forsøgt.

Har i ikke også en anden opvarmningskilde fx. gas, fjv-varme?
Kan det tænkes at vent. anlægget reagere hurtigere på temperatur ændringer
end husets normale varmesystem således, at det starter før og el-regningen
stiger ?
Kan det tidsprogarmmeres således, at det fx. kun køre om natten ?

Fra : Obelix

Dato : 15-03-09 00:34

CC skrev:
> Har i ikke også en anden opvarmningskilde fx. gas, fjv-varme?
Vi har naturgasfyr til opvarmning.
> Kan det tænkes at vent. anlægget reagere hurtigere på temperatur
> ændringer end husets normale varmesystem således, at det starter før og
> el-regningen stiger ?
Vent.anlægget er luft/luft og medvirker ikke til opvarmning af huset.
Altså ingen el-varme i anlægget. Det er gasforbruget der er steget.
> Kan det tidsprogarmmeres således, at det fx. kun køre om natten ?
Ja, men hvorfor det. Det skal jo ventilere hele dagen pga bad, tøjvask
osv og for at holde luftfugtigheden nede.

Torben

Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 15-03-09 19:48

> [...]
> men de angiver en luftfugtighed på 40-45 % og jeg er lidt bange for at det

Hej

Mine forældre har Genvex i et nyt hus og har for nylig fået målt luft
fugtigheden, da de var kommet til at døje meget med tørre slimhinder. Den lå
på 28%. Vedkommende, der foretog målingen, oplyste, at luftfugtigheden helst
skulle ligge på omkring 55%.

Venlig hilsen
Susanne