kan piskatten overleve?
Fra : taina

Dato : 26-03-09 21:43

Jeg har den skønneste kat, en sort orientaler han-kastrat, som jeg selv
og hele verden eeeeelsker. Da jeg fik katten, tissede den og sked i
dyner. Ikke noget problem, døren til soveværelset er bare lukket.

Han er tjekket og behandlet og tjekket igen for urinvejssten og
blærebetændelse og fået nyt foder (og tjekket igen, senest for halvanden
måned siden). Men efterhånden har han udvidet tisseriet til sækkestol,
papkasser, bæreposer og nu også mit køkkenbord. Da jeg fandt ud af det,
kunne jeg faktisk godt "se", at han har gjort det i et stykke tid. Som
regel er det, når jeg ikke kigger.

Han bor sammen med en forsigtig siameserpige, og de kommer SÅ godt ud af
det med hinanden. Udenfor render underboens hankat, de to slås og har
derfor begge fået stuearrest pt.

De har to kattebakker, der står ved siden af hinanden i badeværelset. I
går satte jeg en ekstra op i køkkenet, den er der ingen, der bruger. Jeg
har sat feli-halløj i stikkontakten, bachs i vandet, og i morgen skal
katten ned til dr. dyr og tjekkes igen. Og jeg skal snakke med en
adfærds-halløj, som forhåbentlig kan hjælpe.

Jeg er SÅ ked af det, min kat er to år, og han er den bedste, sjoveste
og sødeste kat. Det kan bare ikke passe, at han skal aflives på grund af
sådan et møgproblem... men det bliver vel nok slutningen af det, kunne
jeg forestille mig.

Har I andre erfaringer med, at adfærdsproblemer kan løses?

Med venlig hilsen
taina
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 27-03-09 00:54

> [...]
> jeg forestille mig.
>
> Har I andre erfaringer med, at adfærdsproblemer kan løses?

Urenlighed kan skyldes en lang række faktorer. Du har udelukket
urinvejspoblemer - fint!
Din kats urenlighed kan skyldes territoriemarkering pga naboens hankat,
som han har været oppe at slås med - den slags er svær at komme til
livs

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : taina

Dato : 28-03-09 09:55

> [...]
> Din kats urenlighed kan skyldes territoriemarkering pga naboens hankat,
> som han har været oppe at slås med - den slags er svær at komme til

Hej Camilla

Tak for dit svar. Jeg tror også, det bliver bøvlet. Jeg talte med
adfærdsdyrlægen, som gav nogle gode ideer til, hvor jeg kan starte, og
gav mig en del viden om det.

Blandt andet vidste jeg ikke, at uanset hvor meget man plasker med
rodalon, så vil katten stadig kunne lugte, hvor den har tisset. Eller at
det ikke er unormalt, at katte tisser på nye ting for at få dem til at
lugte "rigtigt". Det er jo nyttig viden i kampen imod pisseriet

mvh. tina

Fra : hamselv

Dato : 27-03-09 19:42

Hej taina
et tisseproblem har vi ikke her i huset, men derimod et kradseprobem, idet
vores 3årige hankat til tider ligefrem elsker at kredse i vore tapet. Fruen
i huset bliver p.... sur hvergang, men da jeg er katteelsker får den
naturligvis lov at blive.
Hankatten bor sammmen med en jævnaldrende hunkat som bruger kradsebrædt, men
hankatten... ja den har snart flået tapet op for flere tusinde.

nå men sån' er livet vel

henrik
www.hkmk.dk

Fra : Allan G

Dato : 27-03-09 19:46

"hamselv" <nomail@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hankatten bor sammmen med en jævnaldrende hunkat som bruger kradsebrædt,
> men hankatten... ja den har snart flået tapet op for flere tusinde.

Ja han bor der jo også

Men hvor er det han kradser ?
For her blev det næsten løst ved at hænge kradsetavler op de steder det
skete.

Mvh Allan

Fra : hamselv

Dato : 27-03-09 20:01

Han kradser i entre, soveværelse, vores datter værelse, stue, men sjovt nok
ikke køkken og badeværelse. Af og til bruger han dog vores plankeværk ude i
haven. Vi har sprøjtet indendørs på de forskellige steder, og det holder
ligesom et stykke tid, men så starter det hele forfra.
katte tsk tsk

henrik

Fra : taina

Dato : 28-03-09 10:05

> [...]
men
> hankatten... ja den har snart flået tapet op for flere tusinde.

Hej Henrik

Sådan en tapetkat har jeg også, heldigvis er det kun et par hjørner, hun
kaster sig over, og det er stort set stoppet, efter at jeg også fik
baryleren. Men det er nu et problem, der er lettere at leve med, en
kattetis på køkkenbordet, synes jeg... der kan man trods alt bare skifte
tapetet en gang imellem

mvh. tina

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-03-09 16:25

taina wrote:
> [...]
> baryleren. Men det er nu et problem, der er lettere at leve med, en
> kattetis på køkkenbordet, synes jeg... der kan man trods alt bare skifte

Ville det e.v.t. virke at "blokere" de få steder hvor sådan en kradsekat
kradser? Stille en reol i vejen, eller noget...?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : lh

Dato : 11-04-09 17:54

Mht kradsen på tapetet, ved jeg at nogen har løst det problem ved at købe
måtter (dem man lægger foran døren!) og slå sådan en eller to op på væggen.
De skal være lavet at det materiale der tiltrækker katten til at kradse i.

lh

Fra : Heidi, Miver, Mulle ~

Dato : 28-03-09 19:37

> Har I andre erfaringer med, at adfærdsproblemer kan løses?

Hej :)

Jeg har to af slagsens og har været igennem alle mulige forslag og tiltag.
Det er endt med diagnosen: Den (det er mest min hunkat) er skør i hovedet.

Jeg har så haft to muligheder:

At få den aflivet eller at leve med en pis'kat

Så jeg lever med det, og derfor ser mit hjem lidt anderledes ud.
Favoritstederne til pisning er afdækket med stanniol, soveværelse er forbudt
område når jeg ikke er hjemme, og badeværelse er permanent forbudt.
Til foråret/sommer, ryger de ud i min kattegård når jeg er på arbejde, jeg
har heldigvis en udendørs kattegård på 25kvm.

Det varierer meget hvor meget der pisses, heldigvis er det minimalt pt. dog
forleden da hun legede i sofaen og vi havde det sjovt, pludselig hoppede hun
op på et plateau i klatretræet, vendte røven mod væggen og strintede af
hjertets lyst bedst som vi havde det sjovt. Jeg forstår den ikke, men den
forstår nok heller ikke mig.

Jeg har noget "Urine off" som jeg bruger når urinen er tørret af/op, det
fjerner lugten af pis og dufter ret godt. Muligvis er det også forebyggende
i en vis grad...

Men jeg synes ikke du skal opgive, jeg kan læse du er i gang med flere ting,
prøv det hele, måske virker noget af det for dig/din kat.

Mit dilemma har også været at når de er alene hjemme (jeg satte hhv. den ene
og den anden i pension i en uge) så var der ikke noget at bemærke på
pis-kontoen. Mine to katte er søskende og har været sammen altid, de enes
godt, men det kunne se ud som om den ene trigger den anden og omvendt, men
jeg kan ikke gå af med den ene...eller den anden, så jeg lever med mine
pis-katte.
Det kræver lidt mere rengøring og meget mere tålmodighed, men det går.

Du er velkommen til at skrive og spørge eller få uddybet noget, hvis det er
:)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : taina

Dato : 29-03-09 15:15

> [...]
> Det er endt med diagnosen: Den (det er mest min hunkat) er skør i hovedet.

Hej Heidi

Haha, jeg har en ret god ide om, hvordan dit hjem ser ud - sådan ser mit
nemlig også ud nu - med lukkede døre og staniol på køkkenbordet )

Tusind tak for dit svar, som jeg er rigtig glad for - selv om jeg
selvfølgelig hellere ville høre, at du havde løst problemet helt...! Nå,
men jeg kan godt se, at det kan være svært, når den udløsende faktor er
dine to katte sammen.

Hvordan virker din staniol-afdækning? Vil kattene ikke gå på det - eller
tisser de bare ikke på det? Jeg har hørt, at de ikke gider at gå på det,
men den slags rygter er mine nemlig helt og aldeles kolde i røven over
for...

Det der "Piss off " - hedder det det? For så vil jeg da lige forsøge at
finde det, hvis det virkelig kan tage lugten helt, er det bestemt værd
at forsøge med.

mvh. tina - der nu er på to pisfrie dage...