mac modtager ikke fra nettet
Fra : Leif Neland

Dato : 01-04-09 06:21

Fruens macbook, OS X 10.4.11 falder af nettet.

Det sker både på wifi og kabel.
Der kommer tilsyneladende ikke noget ind...

Når den er faldet af nettet, kan jeg på dhcp-serveren se mac'en sender
DHCPREQUEST og serven svarer med DHCPACK

Men tcpdump på mac'en viser godt nok DHCPREQUEST bliver sendt, men den
ser aldrig DHCPACK. Efter et stykke tid opgiver mac'en, sender
DHCPDISCOVER, serveren svarer DHCPOFFER, men det ser mac heller ikke.
I det hele taget vises ingen indgående trafik.

Når mac'en rebootes, fungerer det atter som det skal med DHCP etc.
tcpdump på mac'en viser lystig trafik. Et stykke tid...

Mac'ens firewall er slået fra.
Andre ideer?

Leif

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-09 13:06

Leif Neland skrev den 01-04-2009 07:21:
> [...]
> DHCPDISCOVER, serveren svarer DHCPOFFER, men det ser mac heller ikke.
> I det hele taget vises ingen indgående trafik.

En ting er at der bliver tilbudt en adresse, men det er ikke det samme
som at den vil have den. Hvad siger "ifconfig" om netinterfacet før og
efter den opfører sig sådan, og hvad står der i logfilerne på Mac'en om
dhcp-forhandlingen?

Fra : Leif Neland

Dato : 01-04-09 13:53

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderaxiom@gmail.com> skrev i en meddelelse

> En ting er at der bliver tilbudt en adresse, men det er ikke det samme som
> at den vil have den.

På serveren står der
DHCPREQUEST 192.168.5.106
DHCPACK 192.168.5.106
Så mac'en får den ip, den beder om

> Hvad siger "ifconfig" om netinterfacet før og efter den opfører sig sådan,
> og hvad står der i logfilerne på Mac'en om dhcp-forhandlingen?

Jeg husker ikke ifconfig, men tcpdump på mac'en viser ikke indkommende
trafik overhovedet.
Den sender ud, men får ikke svar. En pc på samme router har ikke noget
problem.

Leif