1TB Maxtor på Airport Extreme
Fra : KentBM

Dato : 31-03-09 19:25

Jeg har købt en Maxtor 1TB USB-disk, som jeg vil sætte til min Airport
Extreme.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det total ulogisk system i
diskværktøj til formatering af diske. Med mindre selvfølgelig, at 1TB er
for stor en disk? Det er dog lykkedes tidligere med en 300GB-disk.

Hvor finder jeg en brugbar fremgangsmåde til formatering af en ekstern
USB-disk, som skal bruges på Mac? Den indbyggede hjælp er fuldstændig
intetsigende. Selvom en gammel Unix-hej sikker vil synes, at det er en
fuldstændigt logisk beskrivelse.
--

Kent

Fra : Jon

Dato : 31-03-09 19:47

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det total ulogisk system i
> diskværktøj til formatering af diske. Med mindre selvfølgelig, at 1TB er
> for stor en disk? Det er dog lykkedes tidligere med en 300GB-disk.

Høh? Dukker disken ikke opp i listen til venstre når du kobler den til?

Hvis du markerer disken i listen, kan du så ikke velge "Erase" på en av
klaffene til høyre? Og under den velge HFS+ (siden den skal brukes til
en Mac)?

For meg har det aldri fremstått som spesielt ulogisk, annet enn at ordet
"Erase" med fordel kunne hatt "Format" som alternativ.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : KentBM

Dato : 31-03-09 20:09

Jon skrev:
> Høh? Dukker disken ikke opp i listen til venstre når du kobler den til?

Jeg prøvede igen og nu dukkede disken op.
> Hvis du markerer disken i listen, kan du så ikke velge "Erase" på en av
> klaffene til høyre? Og under den velge HFS+ (siden den skal brukes til
> en Mac)?
Jeg vil vælge Mac Os udvidet (går ud fra, at det er HFS+?).
Men med mindre, at jeg vælger MS-DOS (FAT) får jeg en fejlmeddelelse
"Sletning af disk mislykkedes med fejlen: Formatering af arkiv-system
mislykkedes".

> For meg har det aldri fremstått som spesielt ulogisk, annet enn at ordet
> "Erase" med fordel kunne hatt "Format" som alternativ.
Det er da ulogisk, at jeg skal oprette noget ved at slette det?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-09 20:28

> [...]

> mislykkedes".

> Det er da ulogisk, at jeg skal oprette noget ved at slette det?

måske .. men der er ingen der er tvivl om hvad der sker når du
formaterer .. nemlig at du sletter disken ....

/thomas

Fra : Jon

Dato : 31-03-09 21:06

> måske .. men der er ingen der er tvivl om hvad der sker når du
> formaterer .. nemlig at du sletter disken ....

Det man i alle fall kan si, er at ordet "Erase" (Slett/slet) eliminerer
mulige misforståelser i så måte.

Fra : KentBM

Dato : 31-03-09 20:32

KentBM skrev:
> [...]
> Men med mindre, at jeg vælger MS-DOS (FAT) får jeg en fejlmeddelelse
> "Sletning af disk mislykkedes med fejlen: Formatering af arkiv-system
Disken virker godt nok med FAT, men giver det ikke problemer med store
filer?

Jeg har tænk mig, at kopiere backup-filer over på disken.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-09 20:04

> [...]

> USB-disk, som skal bruges på Mac? Den indbyggede hjælp er fuldstændig
> intetsigende. Selvom en gammel Unix-hej sikker vil synes, at det er en

eh .. du vælger disken i disk værktøj og klikker "format" .. done

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 31-03-09 20:51

KentBM skrev:
> [...]
> diskværktøj til formatering af diske. Med mindre selvfølgelig, at 1TB er
> for stor en disk? Det er dog lykkedes tidligere med en 300GB-disk.
Jeg har søgt lidt mere på internet efter at have fået begreberne lidt
mere på plads. Det er åbentbart et kendt problem, at diskværktøj ikke
kan formatere USB-harddiske, som er formateret som MS-DOS (FAT).

Det skulle være muligt at formatere via terminalen. Men jeg kender ikke
kommandoen (eller kommandoerne).

Jeg skal op kl. 4, så det må blive i morgen. Men tak for hjælpen indtil nu.

--

Kent

Fra : KentBM

Dato : 31-03-09 20:57

KentBM skrev:

> [...]
> kan formatere USB-harddiske, som er formateret som MS-DOS (FAT).
>
> Det skulle være muligt at formatere via terminalen. Men jeg kender ikke
Og så fandt jeg alligevel løsningen, som meget let og typisk Appelsk
(altså let, men jeg havde aldrig selv fundet på det).

http://creativepark.net/blog/entry/id/1157

--

Kent

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-09 02:18

On 2009-03-31 21:50:53 +0200, KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> said:

> Jeg har søgt lidt mere på internet efter at have fået begreberne lidt
> mere på plads. Det er åbentbart et kendt problem, at diskværktøj ikke
> kan formatere USB-harddiske, som er formateret som MS-DOS (FAT).

giv disken en GUID eller Apple partition map tabel frem for en master
boot record tabel
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen