I'm just not cool enough to be a Mac perso~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-03-09 08:40

Ha ha ha: http://www.youtube.com/watch?v=ibhC_3-1New&fmt=18

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 30-03-09 16:40

Peter Farsinsen skrev:
> Ha ha ha: http://www.youtube.com/watch?v=ibhC_3-1New&fmt=18

Nå ja, småkikset reklame men budskabet er jo sådan set rigtigt: Mac er
dyrere end PC.

Jesper

Fra : Morten Lind

Dato : 30-03-09 16:43

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Nå ja, småkikset reklame men budskabet er jo sådan set rigtigt: Mac er
> dyrere end PC.
>
> Jesper

Næ.

M.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 30-03-09 16:53

Morten Lind skrev:

> Næ.
>
> M.

Well - jeg har set mange bærbare PC'ere med samme specs som en macbook.
Eneste forskel har været styresystem og design og prisen har været
himmelråbende meget højere på Mac en PC.

Men anyways - jeg synes reklamen er dårlig, men er ikke mere Mac-fan end
at jeg godt kan se pointen.

Jesper

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 30-03-09 17:30

On 2009-03-30 17:52:59 +0200, Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> said:

> MWell - jeg har set mange bærbare PC'ere med samme specs som en
> macbook. Eneste forskel har været styresystem og design og prisen har
> været himmelråbende meget højere på Mac en PC.

Klart, klart.. Hvis du tager en 5 liter gryde fra Rådvad og en 5 liter
gryde fra aldi, er specifikationerne jo også de samme. Men vi kan vel
være enige om at der er en kvalitetsmæssig forskel.

Så hvis man vil sammenligne kartofler med roer, så må man vælge 2
mærkevare maskiner og sammenligne dem, og så er forskellen pludselig
ikke så voldsom, hvis der er nogen..

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-09 22:32

On Mon, 30 Mar 2009 18:29:37 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk>
wrote:

> [...]
>
>Så hvis man vil sammenligne kartofler med roer, så må man vælge 2
>mærkevare maskiner og sammenligne dem, og så er forskellen pludselig

Hold da helt op !

Med sådan et par underbegavede udsagn er det da lige før at jeg skal
overveje at udskifte Mac'en med en Windows computer [[

Allan

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-09 23:56

Allan Jensen <> wrote:

> Hold da helt op !
>
> Med sådan et par underbegavede udsagn er det da lige før at jeg skal
> overveje at udskifte Mac'en med en Windows computer [[

Det var dog en underlig mavesur kommentar. Kan du ikke fortælle, hvad du
synes, er galt med de udsagn? Jeg synes, det to udsagn giver udtryk for
modsatrettede synspunkter, og du er altså uenig med dem begge to?
Hvis jeg som almindelig bruger sammenligner en af Apples
computere med en almindelig pc som f.eks. dem på mit arbejde, så kan man
på lang afstand se, at Apples kabinetter er af langt højere kvalitet i
bedre materialer med bedre forarbejdning og i bedre design. Den slags er
ikke billigt, og derfor er det ikke urimeligt at en Mac er dyrere end en
almindelig pc. Jeg skriver almindelig pc, for jeg ved ikke, om der
findes pc'er i en tilsvarende kvalitet som Apple. Jeg har bare ikke set
nogen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-04-09 08:17

> [...]
> almindelig pc. Jeg skriver almindelig pc, for jeg ved ikke, om der
> findes pc'er i en tilsvarende kvalitet som Apple. Jeg har bare ikke set

Hvis du sammenligner specs og pris for "mærkevare" PC'er .. altså HP,
Lenovo etc. i "business" linierne ... så er Mac ikke ret meget dyrere

Og jeg har endnu ikke mødt en PC i nogen prisklasse som er bygget som de
nye unibody MacBook og MacBook Pro ...

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-04-09 09:16

> Og jeg har endnu ikke mødt en PC i nogen prisklasse som er bygget som de
> nye unibody MacBook og MacBook Pro ...

Ja, den nye uni-body konstruktion er fantastisk, både æstetsik set og i
daglig brug. Det minder mig lidt om dengang IBM byggede deres PC'er som
om de var tanks. Fantastisk konstruktionskvalitet, men hardwaren blev jo
li' så hurtigt forældet som alle andre plastik-PC'er. Det virkede bare
helt skørt at smide den på lossepladsen, for den kunne ha' holdt til 30
års yderlig brug. I det mindste er Apples nye produkter også tænkt
igennem mht. genanvendelse. Sådan en uni-body kan jo godt blive til en
del dåsebajer

--
Mvh Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-04-09 18:37

> Og jeg har endnu ikke mødt en PC i nogen prisklasse som er bygget som de
> nye unibody MacBook og MacBook Pro ...

Dell har den nye Adamo.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 02-04-09 20:00

Jeg har lavet en lille sammenligning af "basis" laptops. Altså ikke
beregnet til buisness eller noget særligt. Bare helt almindelige
computere som man kan bruge til noget skolebrug og lignende.

Her er først priser på en unibody 13.3 Macbook, en 13.3 Macbook i hvid
plast samt en standard Dell 13.3 M1330 med nøjagtig samme
specifikationer. Priserne er taget fra Dells hjemmeside samt Apple store:

Macbook
MacBook, 13-inch, Aluminium
Part Number: MB466DK/A
2.0GHz Intel Core 2 Duo
2GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x1GB
160GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Keyboard (Danish) & User’s Guide (Danish)
Accessory kit
9299 kr

MacBook, 13-inch, White
Part Number: Z0G9
2.0 GHz Intel Core 2 Duo 065-8339
2GB 667MHz DDR2 SDRAM - 2x1GB 065-8340
160GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm 065-8343
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW) 065-8346
Keyboard (Danish) & User’s Guide (English) DK065-8355
Accessory kit DK065-8358
7490 kr

Dell XPS M1330
Intel® Core™ 2 Duo (2.0GHz,2MB,800MHz FSB)
Windows Vista® Home Premium SP1 – dansk
13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) CCFL-skærm (220 nit) med TrueLife™
Integreret Intel® Graphic Media Accelerator X3100
2048 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [2x1024]
160 GB SATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
8x dvd+/-rw-drev med slot-loading
1 års Premium-garantisupport
6290 kr

Der er vel næppe nogen der mener at en White MacBook er noget der
særligt signalerer super kvalitet i forhold til Dell? Plastik hele vejen
igennem, modtageligt for ridser og misfarvning (jeg har en så jeg har
set den gullig/grålige misfarvning som tastaturområdet får), en blæser
der nemt kommer i det røde område osv. Prisforskellen er 1200kr på White
og 3009 kroner for en unibody aluminium.

Bevæger man sig op i MacBook pro så bliver forskellen endnu større.

Jeg tror Dell af de fleste opfattes som mærkevare til lavpris. Alligevel
har Computer for alle fundet at Dells priser og Acers priser er
nogenlunde ens.

Selvom der er en prisforskel så vil jeg til enhver tid foretrække min
Mac. Men det gør altså lidt ondt at holde sig til mac prismæssigt, og
pigen fra reklamen kan man vel ikke bebrejde for at hun føler sig
udenfor? Mac er ikke en allemands computer, men beregnet til et lidt
kræsent segment. Det synes jeg ikke reklamen tager hensyn til, og derfor
dumper den.

Hilsen Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-09 21:09

On 2009-04-02 20:59:40 +0200, Jesper Mehlsen
> [...]

> blæser der nemt kommer i det røde område osv. Prisforskellen er 1200kr
> på White og 3009 kroner for en unibody aluminium.

mht specs er Dell'en et helt år bagud. (x3100, DDR2, 800MHz FSB/2MB cache)

Konfigurer istedet Dell'en med en T8100 CPU, GF8400 grafik og et 6
cellet batteri - den er stadig ikke helt på højde med macbook'en
angående specs men prisen er lige pludselig 7177,99 kr (vægten røg også
op poå macbook niavu da du fik et 6 cellet batteri i)

IMHO er selv den billige macbook gansnke konkurence dygtig og du får
nogen af de små detaljer der bare gøre hverdagen nemmere i form af
meget bedre ergonomi: en rigtig god trackpad, et glimrende tastatur og
en PSU med macsafe connector.

Komponenter
Intel® Core™ 2 Duo-processor T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
Original Windows Vista® Ultimate SP1 - dansk
1 års Premium-garantisupport
Tuxedo Black med webkamera på 2,0 megapixels til CCFL-skærm
13.3" UltraSharp™ WXGA (1280x800) CCFL-skærm (220 nit) med TrueLife™
Biometrisk fingeraftryksaflæser
2048 MB Dual Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz [2x1024]
160 GB SATA-harddisk (5.400 omdr./min.)
128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
Fast, slankt 8x dvd+/-rw-drev med slot-loading, inkl. software
6-cellet primært lithium-ion-batteri (56 W/t)
Tilbehør
Uden bæretaske
Dell™ Wireless1395 802.11b/g-minikort - Europæisk
Microsoft® Works 9.0/Dansk - omfatter ikke Microsoft® Word
Services og Software
Uden Accidental Damage Support
1 års DataSafe-onlinesikkerhedskopiering 2 GB
Uden sikkerheds-/antivirussoftware - Dansk
Omfatter også
N04X3302
Inspironâ„¢ ordre - Danmark
Dansk dokumentation med dansk netledning - 90 W
Integreret letvægtstastatur - Dansk (QWERTY)
1 års XPS Premium-garantisupport - Prioriteret opkalds- og onsitesupport
Dell Internet ordre
Ressource-dvd - Diagnosticeringsværktøjer og drivere
Uden modem
90 watt vekselstrømsadapter med tre ben

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-09 21:16

On Thu, 2 Apr 2009 00:56:29 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster)
wrote:

> [...]
>almindelig pc. Jeg skriver almindelig pc, for jeg ved ikke, om der
>findes pc'er i en tilsvarende kvalitet som Apple. Jeg har bare ikke set

Hej

Gør dig den ulejlighed at læse Henrik Palshøjs indlæg igen, og
herefter læser du indlægget længere nede af Jesper Mehlsen.

Det fortæller jo egentlig hvad jeg mener - - et godt indlæg kontra et
plat indlæg.

Allan

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-09 23:13

Allan Jensen <> wrote:

> [...]
> herefter læser du indlægget længere nede af Jesper Mehlsen.
>
> Det fortæller jo egentlig hvad jeg mener - - et godt indlæg kontra et

Det er sikkert mig, der er tungnem her til aften, men du mener altså, at
Henrik Palshøj har ret i, at der er forskel på kvaliteten, mens Jesper
Mehlsen er plat, når han synes, at en Mac er lidt for dyr? Det
forvirrede mig, at du skrev "et par" underbegavede udsagn. Så troede
jeg, du mente begge skribenterne.
I hvert fald syntes jeg ikke, du brugte så pænt et sprog. I
denne gruppe er vi mange, der kommer her fast, og vi er ikke vant til at
kalde hinanden ubegavede og den slags. Vi skal jo også kunne se hinanden
i øjnene i morgen. OK, jeg kan måske godt komme i tanker om et par
stykker herinde, der kalder hinanden sådan noget
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 02-04-09 23:17

> [...]
> i øjnene i morgen. OK, jeg kan måske godt komme i tanker om et par
> stykker herinde, der kalder hinanden sådan noget

Men det kan vi ikke li', vel?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-04-09 08:26

Esben wrote:

> Men det kan vi ikke li', vel?

Joho, det er nemlig sjovt at følge med i ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-09 13:13

On Fri, 3 Apr 2009 00:13:02 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster)
wrote:

> [...]
>i øjnene i morgen. OK, jeg kan måske godt komme i tanker om et par
>stykker herinde, der kalder hinanden sådan noget

Hej Henrik

Godt ord igen !

Jeg blev blot lidt gal i skralden på Mac folkets vegne over sådan
nogle udsagn som Henrik Palshøj kom med.
Det første udasgn:

Jesper Mehlsen
> [...]

Så hvis man vil sammenligne kartofler med roer, så må man vælge 2
mærkevare maskiner og sammenligne dem, og så er forskellen pludselig

Godt ord igen ! - Jeg får sikkert også brug for hjælp her i gruppen på
et tidspunkt..

Pænt sprog eller ej, jeg brugte jo kun to ord plat og underbegavet,
resten var vel OK sprogmæssigt ?

Jeg blev blot lidt gal i skralden på egne og øvrige Mac brugeres vegne
over sådan nogle udsagn som Henrik Palshøj kom med.

De udsagn Henrik Palshøj brugte var som svar på et tidligere indlæg af
Jesper Mehlsen som lød:

MWell - jeg har set mange bærbare PC'ere med samme specs som en
macbook. Eneste forskel har været styresystem og design og prisen har
været himmelråbende meget højere på Mac en PC.

Det er vel ikke helt urigtigt hvad Jesper Mehlsen her udtrykker, om vi
kan li' det eller ej..

Her er så de svar Henrik Palshøj giver:

Klart, klart.. Hvis du tager en 5 liter gryde fra RÃ¥dvad og en 5 liter
gryde fra aldi, er specifikationerne jo også de samme. Men vi kan vel
være enige om at der er en kvalitetsmæssig forskel.

Det er da et ... udsagn eller hvad, helt seriøst er det da ikke.
Så for at gøre tingene værre fortsætter han:

Så hvis man vil sammenligne kartofler med roer, så må man vælge 2
mærkevare maskiner og sammenligne dem, og så er forskellen pludselig
ikke så voldsom, hvis der er nogen.

Det var bare det !!!

Allan

PS. Et godt skænderi kan i mange tilfælde rense luften.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-03-09 21:23

Jesper Mehlsen wrote:
> Men anyways - jeg synes reklamen er dårlig, men er ikke mere Mac-fan end
> at jeg godt kan se pointen.

Jeg har ikke forholdt mig til videoen overhovedet i mit indlæg, men det
må ikke læses som om, jeg ikke kan se pointen. Det kan jeg såmænd godt.
Dog mener jeg pengene er dårlig sparet.

Anyhow, det suverænt sjoveste i videoen må være citatet: I'm just not
cool enough to be a Mac person. WTF!?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-09 19:03

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Nå ja, småkikset reklame men budskabet er jo sådan set rigtigt: Mac er
> dyrere end PC.

Det kommer an på hvad du sammenligner .. og hvordan ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-09 20:32

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Nå ja, småkikset reklame men budskabet er jo sådan set rigtigt: Mac er
> dyrere end PC.

Reklamen er den første i en ny kampagne fra Microsoft. I reklamerne får
almindelige mennesker til opgave at finde en computer ud fra bestemte
kriterier. Lykkes det, får de den gratis. I den første reklame skal
hovedpersonen finde en bærbar computer med 17" skærm og et behageligt
tastatur til under $ 1.000,-. Som vi ved, kan man ikke få en Mac, der
opfylder disse krav.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-09 20:37

> [...]
> hovedpersonen finde en bærbar computer med 17" skærm og et behageligt
> tastatur til under $ 1.000,-. Som vi ved, kan man ikke få en Mac, der

Oh yeah, BTW:

<http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchives/1227.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 30-03-09 20:41

Henrik Münster skrev:

> [...]
> hovedpersonen finde en bærbar computer med 17" skærm og et behageligt
> tastatur til under $ 1.000,-. Som vi ved, kan man ikke få en Mac, der

Præcist.

Mac er dyrere end PC. Man kan debatere frem og tilbage, men Apples
monopol gør det nok ikke billigere at købe deres produkter. Jeg er selv
massiv Apple fan, men jeg synes det er (på godt jysk) træls at deres
priser er så høje. Man kan debatere i 100 tråde om det er kvalitet
kontra trash (dyre macs vs billige pc'ere). Det er nok langt hen ad
vejen religion om man synes det ene eller andet. Men jeg synes Macs er
for dyre når man ser på specs alene. Psystars maccloner koster en hel
del mindre og har ofte større grafikkort og ram for en billigere penge.

Jeg er klar over Apple skal bruge penge til produktudvikling, og her
springer Psystar over hvor gærdet er lavest. Det er lidt samme mekanisme
med nye typer af lægemidler: de koster kassen for forbrugeren, fordi de
har kostet kassen at udvikle og der har ofte været mange dyre fejlforsøg
før det endelige produkt er godkendt.

Har jeg fortalt at jeg forresten lige har bestilt en ny Imac? Den kommer
midt i april - jeg glæder mig. Også selvom den kostede ... ja, mere end
end tilsvarende konfigureret windåse :)

Hilsen Jesper

Fra : Esben

Dato : 30-03-09 21:54

> [...]

> Har jeg fortalt at jeg forresten lige har bestilt en ny Imac? Den kommer
> midt i april - jeg glæder mig. Også selvom den kostede ... ja, mere end

Hvad synes du er en sammenlignelig PC? (altså all-in-one) Bare
nysgerrig...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 30-03-09 21:14

Esben skrev:

> Hvad synes du er en sammenlignelig PC? (altså all-in-one) Bare
> nysgerrig...
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

Jeg kender ingen all in one. Men det er nu heller ikke afgørende for
mig. Hvis Imac havde været et "standard tower med ekstern skærm og
tastatur til" så var det såmænd blevet det. Macs udgave af den
konfiguration hedder Mac Pro - og så gør det altså nas prismæssigt.

/Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-09 22:08

> [...]

> tastatur til" så var det såmænd blevet det. Macs udgave af den
> konfiguration hedder Mac Pro - og så gør det altså nas prismæssigt.

eller en Mac Mini ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 31-03-09 01:16

> eller en Mac Mini ...

Den er kommet tættere på, ja, men mangler vel stadigt 3,5" disk...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-09 08:08

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Den er kommet tættere på, ja, men mangler vel stadigt 3,5" disk...

Der er jo Firewire 800 .. så en hurtig disk i et eksternt kabinet er da
en mulighed ..

/thomas

Fra : Esben

Dato : 31-03-09 22:26

> Der er jo Firewire 800 .. så en hurtig disk i et eksternt kabinet er da
> en mulighed ..

Ja, det er også det vigtigste jeg savner ift min egen Mini, dog er 4 GB
ram også nice når nu det er så billigt.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-09 22:12

> [...]

> for dyre når man ser på specs alene. Psystars maccloner koster en hel
> del mindre og har ofte større grafikkort og ram for en billigere penge.

Der er det lidt sjove ved en bærbar, at en stor skærm ikke nødvendigvis
er bedre. Der findes meget dyre bærbare computere med små skærme. De er
dyre, fordi de er lavet lette og kompakte. Hvis man leder efter en
billig bærbar med 17" skærm som i eksemplet i reklamen, så har Apple
ingen produkter af den type. Leder man derimod efter en lille kompakt
bærbar med god ydelse, så er en MacBook pludselig særdeles
konkurrencedygtig.
De billige pc-bærbare er som regel langt mere klodsede med
større og især tykkere kabinetter. De er desuden tunge og de fleste
virker billige og "plastic-agtige" i materialevalg. De fleste bærbare
pc'er, jeg støder på hos venner og bekendte, er noget forfærdeligt
billigt skidt at se på og røre ved. Og så er de enormt tykke. Du har ret
i, at målt på ydelse er Apples produkter ofte dyre. Ser man derimod på
kvaliteten af kabinetter og på, hvor kompakt indmaden er, så de bærbare
kan være tyndere, så synes jeg også, man får noget for de ekstra penge.
Om man så ønsker at betale for den slags eller bare vil have mest mulig
ydelse for pengene, er jo op til en selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 30-03-09 22:23

> [...]
> Om man så ønsker at betale for den slags eller bare vil have mest mulig
> ydelse for pengene, er jo op til en selv.

Og så alle de klistermærker der skal på for at vise at PCen er noget -
se bare den hun vælger. På min iMac er der blot et æble og på MBP-en er
der ligeledes et æble på låget og med enkelt lille skrift under skærmen
står der Mac Book Pro.
Intet mere og intet mindre. og alle ved, at her er noget særligt og - ja
noget der koster lidt ekstra.
Det er der nogen der er villige til at ofre (og har muligheden for) og
nogen der ikke vil (og ikke har muligheden for/vil prioritere).
Michael C.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-03-09 21:24

Jesper Mehlsen skrev:

> Men jeg synes Macs er for dyre når man ser på specs alene.

Hvis man alene kigger på "specs", skal man nok ikke vælge Mac...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Esben

Dato : 31-03-09 01:17

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Hvis man alene kigger på "specs", skal man nok ikke vælge Mac...

Heller ikke hvis specs tæller holdbarhed?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-09 16:21

Esben skrev:

> Heller ikke hvis specs tæller holdbarhed?

Man kan sige meget om Apple, men jeg tror ikke der er andre 5 år gamle
bærbare der forsøges solgt til over 3000 :)