Hov, vi er på facebook!
Fra : Steen

Dato : 28-03-09 16:30

Som én af de sidste danskere, har jeg kapituleret, og er blevet moderne
og udstyret med en facebook-profil.
Hvad ser man så?
Denne udmærkede gruppe, har sin egen FB-gruppe....

Ge-ni-alt - så kan man se de andre rødder, og få sat et ansigt på.

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-03-09 19:47

On 2009-03-28 16:30:23 +0100, isteen+usenet@gmail.com (Steen) said:

> [...]
> Denne udmærkede gruppe, har sin egen FB-gruppe....
>
> Ge-ni-alt - så kan man se de andre rødder, og få sat et ansigt på.

Cool - men jeg synes, der mangler nogen? ;)
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-09 02:51

David Blangstrup wrote:

> Cool - men jeg synes, der mangler nogen? ;)

Sig mig lige..., - hvad er 'FaceBook' for noget..-)?

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 29-03-09 08:38

http://www.nettips.dk/p3670.asp

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-03-09 09:58

On 2009-03-29 03:50:39 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> rne

> å.

> Sig mig lige..., - hvad er 'FaceBook' for noget..-)?
>
> mvh. Erik Richard

Det er der hvor alle mødes lige for tiden—ligesom de gjorde det på
Usenet i forrige århundrede. ;) Og dk.edb.mac har en gruppe der, prøv
at gå til http://facebook.com og brug deres søgemaskine til at finde
dk.edb.mac...
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 29-03-09 12:41

David Blangstrup wrote:

> Det er der hvor alle mødes lige for tiden—ligesom de gjorde det på
> Usenet i forrige århundrede. ;) Og dk.edb.mac har en gruppe der, prøv at
> [...]

Nååå, altså en slags caféstrøg' ala 'Åen', hvor alle "street-lurkers"
sidder og viser lår'...

Men både du og Steen gik i med begge ben og fornemmede åbenbart ikke
sarkasmen... - Jeg er udmærket klar over, hvad FaceBook er. Og FB er
efter min mening en værre gang navlebeskuende og selvglad makværk. Og
jeg kunne ikke drømme om, nogensinde selv at oprette eller bruge det på
andre måder!

Og så glemmer folk fuldstændig, at såsnart de har trykket på
'OK'-knappen, fraskriver de sig enhver ret til noget som helst af det,
de har lagt op. Det være sig både billeder og andre informationer.
FaceBook er *IKKE* underlagt dansk lovgivning - sørgeligt men sandt!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-03-09 14:49

> Og FB er
> efter min mening en værre gang navlebeskuende og selvglad makværk. Og
> jeg kunne ikke drømme om, nogensinde selv at oprette eller bruge det på
> andre måder!

Facebook er intet mindre end en genistreg! Endelig et sted på nettet som
tager udgangspunkt i personen fremfor budskabet (m.a.o. du kan fint være
med selvom du ikke har noget at sige) og med så mange brugere, at det
betyder noget.

En "internettets udvidet telefonbog" for hele verden. Et ægte barn af
web 2.0.

At folk så bruger FB til at fortælle hinanden om alle livets små og
store fortræffeligheder (nogle ville måske kalde dem ligegyldigheder)
det er jo ikke FB's skyld. Man kan bare lade vær med at læse med og
fortsat bruge det til at finde frem til gl. klassekammerater, familie i
fremmede egne osv.

--
Mvh Martin

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-03-09 14:18

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> det er jo ikke FB's skyld. Man kan bare lade vær med at læse med og
> fortsat bruge det til at finde frem til gl. klassekammerater, familie i

Det kan ikke siges mere præcist.

Skal i øvrigt til reunion sammen med 170 fra Øregård i maj måned -
takket være Facebook.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-09 16:51

> FaceBook er *IKKE* underlagt dansk lovgivning - sørgeligt men sandt!

Det er usenet heller ikke ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 29-03-09 17:01

> Det er usenet heller ikke ...
>
> /thomas

Man kan jo bruge Facebook hvis man vil - eller lade være.
Rock & Roll fik jo engang nogenlunde samme prædikat, som nogle giver FB
i dag (og det samme gælder nok usenet/internet)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-09 17:09

Steen wrote:

> Man kan jo bruge Facebook hvis man vil - eller lade være.
> Rock & Roll fik jo engang nogenlunde samme prædikat, som nogle giver FB
> i dag (og det samme gælder nok usenet/internet)

Ja, men rock'n roll gav os Elvis, Little Richard, Jerry Lee Lewis
m.m.fl.. - det kommer FB ikke til.!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-09 17:30

On 2009-03-29 18:08:49 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Ja, men rock'n roll gav os Elvis, Little Richard, Jerry Lee Lewis
> m.m.fl.. - det kommer FB ikke til.!

med andre ord gav Rock'n Roll os både pædofili og incest
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-03-09 19:28

On 2009-03-29 18:29:49 +0200, Morten Reippuert Knudsen

laughing out loud
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-03-09 14:18

> med andre ord gav Rock'n Roll os både pædofili og incest

Touché!!

Du mangler også ekstrem fedme............

Fra : Steen

Dato : 30-03-09 16:35

> Touché!!
>
> Du mangler også ekstrem fedme............

Og hentehår

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-09 17:02

Thomas von Hassel wrote:

> Det er usenet heller ikke ...

Det er nu ikke helt rigtig... DK-hierakiet er underlagt dansk lov, men
fx. NO, US, DE, FR osv. er ikke, - de er underlagt det enkelte lands
lovgivning.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-03-09 17:13

> Det er nu ikke helt rigtig... DK-hierakiet er underlagt dansk lov, men
> fx. NO, US, DE, FR osv. er ikke, - de er underlagt det enkelte lands
> lovgivning.

mere bestemt er _du_ underlangt dansk lov ...

/thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-03-09 19:27

On 2009-03-29 17:50:31 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Det er usenet heller ikke ...
>
> /thomas

lol
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : jespero

Dato : 30-03-09 08:31

> [...]
> efter min mening en værre gang navlebeskuende og selvglad makværk. Og
> jeg kunne ikke drømme om, nogensinde selv at oprette eller bruge det på
Er der lidt sarkasme gemt her. det er svært at se sarkasme på print, og
så hedder den fjæsbog på dansk.
jespero

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-03-09 10:14

Erik Richard Sørensen skrev:
> Sig mig lige..., - hvad er 'FaceBook' for noget..-)?

Et web-site til registrering af personoplysninger, drevet af et cia-ejet
firma:

http://politiken.dk/kultur/article458304.ece

/Lars

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-03-09 10:30

On 2009-03-29 11:13:31 +0200, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> Et web-site til registrering af personoplysninger, drevet af et cia-ejet firma:
>
> http://politiken.dk/kultur/article458304.ece
>
> /Lars

Ja, det er jo lige den introduktion, Erik havde brug for. Nu skal han
nok melde sig til gruppen. :D
- David
PS: Jeg hader mere alle de opfordringer man får fra FaceBook: Vil du
give denneher applikation adgang til alle dine oplysninger... etcetera.
Jeg meldte mig faktisk fra FaceBook, men så fik iWeb muligheden for at
advisere vennerne på FaceBook om, hvornår man lavede updates i iWeb—og
det var jo ikke til at stå for... ;)
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-09 12:46

Lars Kongshøj wrote:

> Et web-site til registrering af personoplysninger, drevet af et cia-ejet
> firma:
>
> http://politiken.dk/kultur/article458304.ece

...Tænkte det nok.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-03-09 14:14

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> [...]
> Denne udmærkede gruppe, har sin egen FB-gruppe....
>
> Ge-ni-alt - så kan man se de andre rødder, og få sat et ansigt på.

Tak det er mig der har oprettet den.

Synes det kunne være sjovt med et ansigt på dem man har
skrevet/diskuteret med i årevis.

Nogle af os har mødt hinanden og det altid været hyggeligt.

Fra : Steen

Dato : 30-03-09 16:35

> Tak det er mig der har oprettet den.
>
> Synes det kunne være sjovt med et ansigt på dem man har
> skrevet/diskuteret med i årevis.
>
> Nogle af os har mødt hinanden og det altid været hyggeligt.

Sømmet på hovedet...eller hvordan det nu er.
FB kan ikke erstatte usenet (eller andet), men skal ses som en ekstra
mulighed.

Fra : David Blangstrup

Dato : 30-03-09 18:35

On 2009-03-30 17:35:03 +0200, isteen+usenet@gmail.com (Steen) said:

> Sømmet på hovedet...eller hvordan det nu er.
> FB kan ikke erstatte usenet (eller andet), men skal ses som en ekstra
> mulighed.

Det kan da umuligt overraske nogen, at Erik er imod FaceBook. Da MacOSX
udkom, var han da imod det, nu er han for det helt overdrevet. Han er
bare imod alt nyt.
Derudover kan jeg faktisk godt engang imellem savne den gode gamle Mac
fanatisme, som nu kaldes at være Mac Fanboy— idag synes alle, at
Windows da er okay, jeg kører det også på min Mac hø hø. Nu er der en
her, der vil installere Vista og kun Vista på sin MacBook, og han
bliver ikke slagtet eller tortureret eller hængt op ved sine Windows
tommelfingre. Næh, dengang Macintosh var en religion, se, det var
tider! Nu har vi kun en døende gud.
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-09 19:12

David Blangstrup <david.blangstrup@gmail.com> wrote:

> [...]
> Derudover kan jeg faktisk godt engang imellem savne den gode gamle Mac
> fanatisme, som nu kaldes at være Mac Fanboy

Det korrekte udtryk er "MacMac"

> [...]
> bliver ikke slagtet eller tortureret eller hængt op ved sine Windows
> tommelfingre. Næh, dengang Macintosh var en religion, se, det var

MÃ¥ske fordi folk er ved at blive mere fornuftige ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-09 19:21

David Blangstrup skrev:

> da er okay, jeg kører det også på min Mac hø hø. Nu er der en her, der
> vil installere Vista og kun Vista på sin MacBook, og han bliver ikke
> slagtet eller tortureret eller hængt op ved sine Windows tommelfingre.

Det klarer han jo selv - vi kan nøjes med at guffe popcorn og nyde synet :)

> Næh, dengang Macintosh var en religion, se, det var tider! Nu har vi
> kun en døende gud.

Jeg tror der kommer til at ske ting og sager når Apple begynder at kigge
på hvilken hardware de skal proppe i maskinerne - nu har de jo skiftet
kabinettet ud i de bærbare, så skal der jo til at ske noget.

Personligt ville jeg gerne se h264 indkodning i hardware.

Fra : Esben

Dato : 30-03-09 20:35

> [...]
> kabinettet ud i de bærbare, så skal der jo til at ske noget.
>
> Personligt ville jeg gerne se h264 indkodning i hardware.

h.264 er der hardware understøttet på mac er det ikke? Men ikke encoding
eller hur?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-09 19:48

Esben skrev:

> h.264 er der hardware understøttet på mac er det ikke? Men ikke encoding
> eller hur?

Ikke her. Så er det i hvertfald MEGET dårligt lavet :)

Det bliver nok en Pro-facilitet, hvis det gør

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-09 20:21

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ikke her. Så er det i hvertfald MEGET dårligt lavet :)
>
> Det bliver nok en Pro-facilitet, hvis det gør

På min MacPro har jeg en h.264 plugin, der virker sammen med både VLC,
MPlayer og QuickTime, og det kører tilsyneladende ret godt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-09 20:36

Erik Richard Sørensen skrev:

> På min MacPro har jeg en h.264 plugin, der virker sammen med både VLC,
> MPlayer og QuickTime, og det kører tilsyneladende ret godt...

Jojo, men det er ikke i hardware.

Du ved, ligesom forskellen på at køre WinXP emuleret i Softwindows, og
køre WinXP i Parallels

Fra : Esben

Dato : 01-04-09 15:28

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> h.264 er der hardware understøttet på mac er det ikke? Men ikke encoding
> eller hur?

Fx mit eget grafikkort GeForce 8600M GT:

"The 8600M series is one of the first-laptop-GPUs, which support DirectX
10 and accelerate the H.264-decoding of HD-movies."
(http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3986.0.html)

Det nye "dobbelte" kort i MBP gør selvfølgelig også

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-04-09 06:36

On 2009-04-01 16:28:26 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [...]
> (http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3986.0.html)
>
> Det nye "dobbelte" kort i MBP gør selvfølgelig også

Det er afkodning, thorbjørn ønsker indkodning.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 03-04-09 15:50

> Det er afkodning, thorbjørn ønsker indkodning.

Ja, det så jeg vidst egentligt godt. Men man kan da ikke sige der ikke
er nogen form for understøttelse!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-04-09 16:28

On 2009-04-03 16:50:12 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Ja, det så jeg vidst egentligt godt. Men man kan da ikke sige der ikke
> er nogen form for understøttelse!

Dit GF8600 accelerer ikke noget H264 på Mac OS X.

Quicktime H264 acceleration er kun tilgængelig på de nye series 9000
Geforce chipsæt/grafikkort samt AppleTV.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 05-04-09 18:15

> Dit GF8600 accelerer ikke noget H264 på Mac OS X.
>
> Quicktime H264 acceleration er kun tilgængelig på de nye series 9000
> Geforce chipsæt/grafikkort samt AppleTV.

OK - mærkeligt at de så skriver det. Hvad gør dig så sikker i sagen? Jeg
havde fået vakt mit håb. Men der stod vidst også at andet sted på nettet
at det først var de nye dual-kort der understøttede HW-acceleration...

Kan det tænkes at Win udnytter det på mit kort men ikke Mac OS?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-04-09 19:29

On 2009-04-05 19:14:52 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> OK - mærkeligt at de så skriver det. Hvad gør dig så sikker i sagen?

Hvem er "de"? Apple eller Nvidia?

Indtil 10.5.6 + GF9400 chipsættet havde quicktime slet ikke adgang til
GPU'en under Mac OS X, kun DVD player havde adgang og den kan af gode
grunde kun afspille MPEG2.

> [...]
> at det først var de nye dual-kort der understøttede HW-acceleration...
>
> Kan det tænkes at Win udnytter det på mit kort men ikke Mac OS?

Ja, med den rette driver. Vær opmærksom på at der er tale om hardware
/assisteret/ H264, det er ikke det samme som at det hele forgår i
GPU'en. Under Windows vil du opnå såvel bedre billekvalitet som
framerate med en ren software decoder som ex. CoreAVC.

Din CPU bør være rigelig hurtig til at klare decodningen i software
under såvel Mac OS som Windows - jeg tror dine problemer skyldes en
blanding af elendigt encodede film og at du forsøger at scallere 1080p
op til 2560x1600.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 07-04-09 19:56

> Hvem er "de"? Apple eller Nvidia?

Det tidligere postede link:

> [...]

> GPU'en. Under Windows vil du opnå såvel bedre billekvalitet som
> framerate med en ren software decoder som ex. CoreAVC.

Skulle der stå "end" med en ren software decoder som ex. CoreAVC? Og er
der håb om at Snow Leopard vil udnytte hardware-assistancen i kortet,
mon?

> [...]
> under såvel Mac OS som Windows - jeg tror dine problemer skyldes en
> blanding af elendigt encodede film og at du forsøger at scallere 1080p

Har som tidligere skrevet (i den anden tråd tror jeg) prøvet at klappe
MBP'en ned og køre skærmen i 1920*1200 uden at det ændrer ret meget, men
hvis du ikke har set den anden tråd har "afspilleren" Plex som egentligt
er et MediaCenter formët at løse problemet og afspille de famøse film
(der som du skriver sikkert ikke er de bedste rips)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-04-09 20:54

On 2009-04-07 20:56:25 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Det tidligere postede link:
>
> http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3986.0.html

Dvs ikke Apple, men hvad Nvidia siger at hardwaren kan. Problemet er at
driverne ikke kan det under Mac OS X og PureVideo er er windows only.
(COre Video kan iøvrigt mange at de ting som Nvdia bryster sig af at
deres PureVidio kan under windows så gevinsten er ikke så stor)

> Skulle der stå "end" med en ren software decoder som ex. CoreAVC?

nej

> Og er
> der håb om at Snow Leopard vil udnytte hardware-assistancen i kortet,
> mon?

dunno.

Min pointe er at grafikortet, heller ikke under windows, kan decode
1080p H264 af på GPU'en. GPU'en kan kun aflaste CPU'en og GPU'en gør
ikke noget fantastisk ved billedkvaliteten under H264 som en Core 2 Duo
CPU ikke kan i ren software med et velfungerende codec.

Hvad er det du håber på?

> [...]
> er et MediaCenter formët at løse problemet og afspille de famøse film
> (der som du skriver sikkert ikke er de bedste rips)

Jeg kender godt plex - det er glimrende til iMac'en i soveværelset.

en mplayer build under Mac OS X med de rette optioner afspiller dog i
højere kvalitet:

mplayer -vo macosx:device_id=1 -fs -vf pp=lb -autoq 6 -cache 8192
-benchmark -slang den,dan,en,eng

min build er kompileret med understøttelse af subtitles, OSD og Apple Remote.

Det kommer ikke i nærheden af hvad min tvix
<https://www.tvix.co.kr/Eng/products/HDM6500A.aspx> kan præstere, men
imho er billedet end kender bedre end hvad der kan lade sig gøre under
Windows XP/Vista og VRM9 med såvel PureVideo, Avivo som det rent
softwarebasserede CoreAVC codec.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 08-04-09 12:46

[Snip]
> [...]
> (COre Video kan iøvrigt mange at de ting som Nvdia bryster sig af at
> deres PureVidio kan under windows så gevinsten er ikke så stor)

OK tak for info

> [...]
> ikke noget fantastisk ved billedkvaliteten under H264 som en Core 2 Duo
> CPU ikke kan i ren software med et velfungerende codec.

Jeg havde håbet på at VLC som jeg kender lidt efterhånden ville kunne
spille alle filer, men det er åbenbart ikke realistisk.

[SNIP]

> en mplayer build under Mac OS X med de rette optioner afspiller dog i
> højere kvalitet:
>
> mplayer -vo macosx:device_id=1 -fs -vf pp=lb -autoq 6 -cache 8192
> -benchmark -slang den,dan,en,eng

OK Jeg trækker MPlayer ind i terminal, indsætter resten af smøren og
trykker enter - og så åbner progrmamet med de optioner?

> min build er kompileret med understøttelse af subtitles, OSD og Apple Remote.

Dvs. det ikke er en standard version?! Skal man selv kompilere den? Det
lyder lidt langhåret... Hvor finder man den i givet fald og hvordan
kompilerer man den?

> [...]
> imho er billedet end kender bedre end hvad der kan lade sig gøre under
> Windows XP/Vista og VRM9 med såvel PureVideo, Avivo som det rent

OK - jeg har jo lige hostet op til hardware Kan Twix'en klare
digital lyd (DTS)?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-09 20:41

On 2009-04-08 13:46:08 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [Snip]
>
> OK tak for info

> Jeg havde håbet på at VLC som jeg kender lidt efterhånden ville kunne
> spille alle filer, men det er åbenbart ikke realistisk.

Jeg syns' ikke rigtigt jeg er stødt på noget VLC ikke kan håndtere men
man skal sæte så forbaskede mange flag for st på en ok billedgengivelse
på den. Jeg vil tro at det du forsøger at afspille på din intel mac er
lettere defekt.

Største svaghed er dog bufferhåndteringen ved afspilnining over netværk.

> OK Jeg trækker MPlayer ind i terminal, indsætter resten af smøren og
> trykker enter - og så åbner progrmamet med de optioner?

det kan man godt, men det er da besværligt - lav et alias i din
..profile der peger på den fulde sti til din mplayer og kast de ønskede
optioner efter den.

så er det bare "mplayer film.mov"

> Dvs. det ikke er en standard version?! Skal man selv kompilere den? Det
> lyder lidt langhåret... Hvor finder man den i givet fald og hvordan
> kompilerer man den?

installer en gcc compiler (eks Xcoode)

hent sourcecode og pak den ud
cd mplayer
../configure --help (for at hitte ud af hvilke optioner du vil compilere med)
../configure
make
sudo make install (installerer i /usr/local/bin/)

> OK - jeg har jo lige hostet op til hardware Kan Twix'en klare
> digital lyd (DTS)?

Selvfølgelig - den kan dog ikke selv decode de nye HD lydformater men
kan parse dem via HDMI hvis din forstærker kan klare det.

Sådan en (eller lignende fra NMT platformen) køber man når man ikke
gider dimse med at få enten Mac OS X eller Windows til at opføre sig
fornuftigt. Prisen er iøvrigt også meget lavere end en computer.

Billedkvaliteten er fornem og kan snildt måle sig med de bedste
upscaling DVD afspillere til DVD afspilning såfremt man husker at
fjerne macrovision når man ripper dem. Chipsætetet er det samme fra
sigma som anvendes i de fleste blueray afspillere dog med den forskel
at der af licensårsager ikke er inkluderet CSS og macrovision on chip.

Jeg har en DVB-T tuner i min så den osgå kan bruges som HD recorder,
ulempen er dog at man skal reboote mellem tuner/PVR mode og fileplayer
mode men det tager 10-15 sekunder så det er til at leve med.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 08-04-09 22:10

> [...]

> skal sæte så forbaskede mange flag for st på en ok billedgengivelse på
> den. Jeg vil tro at det du forsøger at afspille på din intel mac er

Hvad for nogle parameter hjælper mest på VLC's performance? Er det nogen
buffer-ting?

> det kan man godt, men det er da besværligt - lav et alias i din .profile
> der peger på den fulde sti til din mplayer og kast de ønskede optioner
> efter den.
>
> så er det bare "mplayer film.mov"

Der er vist allerede noget her jeg ikke er med på her: .profile - er det
en terminal-ting at redigere i? (kan jo se det er en usylig fil i roden
af min user, men aner ikke hvad den laver der...)

> [...]
>
> hent sourcecode og pak den ud cd mplayer ./configure --help (for at hitte
> ud af hvilke optioner du vil compilere med) ./configure make sudo make

Ja, du kan nok ikke sukke over at savne GUI, mig sender det tilbage i
DOS-mode... Men måske vil jeg prøve kræfter med det. Det lyder til at
det kunne være det værd.

> Selvfølgelig - den kan dog ikke selv decode de nye HD lydformater men kan
> parse dem via HDMI hvis din forstærker kan klare det.

Nu har jeg jo "kun" en DVI-skærm jeg ikke lige får skiftet foreløbig og
den er alligevel sat op til MBP'en og står lige til at dreje over mod en
sofa. Og en dims mindre er klart at foretrække.

> Sådan en (eller lignende fra NMT platformen) køber man når man ikke gider
> dimse med at få enten Mac OS X eller Windows til at opføre sig fornuftigt.
> Prisen er iøvrigt også meget lavere end en computer.

Og knap så allround i sin brug

> [...]
> ulempen er dog at man skal reboote mellem tuner/PVR mode og fileplayer
> mode men det tager 10-15 sekunder så det er til at leve med.

Lyder smart! - men jeg er ikke klar til den type løsning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-09 00:59

On 2009-04-08 23:10:02 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Hvad for nogle parameter hjælper mest på VLC's performance? Er det nogen
> buffer-ting?

Aner det ikke, jeg bruger kun VLC i en snæver vending.

Fortæl os nu hvad det er du prøver at afspille og hvordan

Over netværk? (så er dit issue såvel netværkshastighed som bufferstørrelse)

Har du ikke en 30" Cinema display? i givet fald forsøger du at
opskallere til dennes native opløsning , det kan sagtens gå galt.

Enhver Core 2 Duo er hurtig nok til at afspillle 1080P H264.

http://www.google.dk/search?hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=aHN&q=bash+AND+.profile&btnG=Search

> [...]

> den er alligevel sat op til MBP'en og står lige til at dreje over mod en
> sofa. Og en dims mindre er klart at foretrække.

ikke enig - den virker /hver/ gang og kan afspille alt DRM frit
materiale. Det er da allround.

Fra : Esben

Dato : 09-04-09 07:21

[SNIP]
> Fortæl os nu hvad det er du prøver at afspille og hvordan

Nu har jeg jo fundet Plex og fået nogle råd til at komme videre med
MPlayer som ikke i sig selv kunne afvikle filerne.

> Over netværk? (så er dit issue såvel netværkshastighed som bufferstørrelse)

Nope - men det kunne blive relevant, selv om jeg nok vil være mere
tilbøjelig til bare at kopiere ting over.

> Har du ikke en 30" Cinema display? i givet fald forsøger du at
> opskallere til dennes native opløsning , det kan sagtens gå galt.

Det gør jeg så. Og det er nok et problem også at den skal trække 2
skærme formoder jeg.

> Enhver Core 2 Duo er hurtig nok til at afspillle 1080P H264.

Har ikke helt statistik på hvor mange 1080p ting der giver problemer -
nu er maskinen ret ny hos mig... Men min 2,33 GHz C2D kunne ikke spille
en hel 1080p film i VLC uden mindst én gang at gå i knæ.

>http://www.google.dk/search?hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen
-US%3Aofficial&hs=aHN&q=bash+AND+.profile&btnG=Search

Er lige på ferie på Bluetooth-GPRS, så jeg sidder ikke og surfer.

> ikke enig - den virker /hver/ gang og kan afspille alt DRM frit
> materiale. Det er da allround.

Lille misforståelse: Det jeg mente er at det ikke er en computer.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-09 07:33

On 2009-04-09 08:21:10 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [...]
> tilbøjelig til bare at kopiere ting over.

> Det gør jeg så. Og det er nok et problem også at den skal trække 2

skærm nummer to er næppe et problem men opskalleringen fra 1080p til
1600p går formegenlig galt.

opskalleret til 2560*1600?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 09-04-09 20:17

> On 2009-04-09 08:21:10 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:
[SNIP]

> opskalleret til 2560*1600?

Ja - har dog forsøgt at lade OS køre 1920*1200 - gør tilsyneladende ikke
nogen forskel.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-09 22:57

On 2009-04-09 21:17:09 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Ja - har dog forsøgt at lade OS køre 1920*1200 - gør tilsyneladende ikke
> nogen forskel.

din film må være syg eller du har sat nogen uhensigsmessige optioner i VLC.app

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 10-04-09 20:49

> din film må være syg eller du har sat nogen uhensigsmessige optioner i
> VLC.app

Slettede prefs helt i VLC - så de er standard.

Så det efterlader en vis procent dårlige rips...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 09-04-09 09:24

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg syns' ikke rigtigt jeg er stødt på noget VLC ikke kan håndtere

Jeg kunne ikke få VLC - eller noget andet Mac-program - til at afspille
film med MSS2-codecs, som vist er standard i Windows, når man optager,
hvad der sker på skærmen (?). Jeg fik i hvert fald sådan en fil som svar
fra vores support-afdeling, da jeg havde et spørgsmål ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-09 03:08

Esben skrev:

> Ja, det så jeg vidst egentligt godt. Men man kan da ikke sige der ikke
> er nogen form for understøttelse!

Gjorde jeg det da?

Det er egentlig ret skæg - jeg er nået til at jeg HELLERE ville have at
min Mac valgte at drosle ned på CPU'en når den blev varm, end at den
bare drønede derudaf med fuld fart på, blæserne larmede og maskinen blev
RIGTIGT varm.

Det er der garanteret aldrig nogen der har bedt Apple om at lave før :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-04-09 06:50

> [...]
> RIGTIGT varm.
>
> Det er der garanteret aldrig nogen der har bedt Apple om at lave før :)

Du kan nok godt lave et 3 parts værktøj der gør noget i den stil ... du
har ret meget kontrol over både temperatur, blæser og cpu indstillinger

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-04-09 08:38

Thomas von Hassel skrev:

> Du kan nok godt lave et 3 parts værktøj der gør noget i den stil ... du
> har ret meget kontrol over både temperatur, blæser og cpu indstillinger

Tjoh, men jeg er faktisk ret dovent anlagt (vil hellere drille Morten)
og gider helt ærligt ikke :)

Desuden kræver det vist noget OSX-fu at få den til at tildele MINDRE
cpu-tid til de kørende programmer. Det er mere end jeg tror jeg har :D

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-04-09 22:52

> Personligt ville jeg gerne se h264 indkodning i hardware.

Jeg har netop i dag fået en nyheds-e-mail fra Elgato, der har
introduceret en USB-dims, der kan den slags. Kan du bruge sådan en?

<http://elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/Accessories/Turbo264HD/p
roduct1.en.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-09 11:38

Henrik Münster skrev:

> Jeg har netop i dag fået en nyheds-e-mail fra Elgato, der har
> introduceret en USB-dims, der kan den slags. Kan du bruge sådan en?

> [...]

De har haft Turbo264 i lang tid men HD'en ser ny ud.

Eftersom min MacBook larmer som en måneraket når den omkoder, og gør det
LÆNGE, kunne det godt være et interessant produkt for mig :)

(og dine links KNÆKKER, det er noget hø :p )

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-04-09 14:24

> (og dine links KNÆKKER, det er noget hø :p )

Skal du nu også til at klage over det? Der var en vist nok i
cykle-gruppen, der klagede for nogen tid siden. Jeg har ellers sendt
links i årevis, uden nogen har klaget. MacSOUP selv har ingen problemer
med dem, så længe der er spidse paranteser udenom, og det sætter jeg
altid.
Du siger altså, at Thunderbird ikke kan finde ud af et link, der
er længere end en linie? Hvordan vil Thunderbird have det formateret?
Jeg troede sådan set, jeg gjorde det på den rigtige måde. De fleste
andre her i gruppen laver links sådan. Er vi nødt til at blive enige om,
at vi alle bruger en af de der kortlink-tjenester?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-04-09 15:30

> [...]
> andre her i gruppen laver links sådan. Er vi nødt til at blive enige om,
> at vi alle bruger en af de der kortlink-tjenester?

Dit link fungerer fint. Jeg synes ikke kortlink er nødvendigt, kun
såfremt linket fylder mere end to linjer.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-04-09 16:03

Din lænke virker.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-09 17:07

Henrik Münster skrev:

> Skal du nu også til at klage over det? Der var en vist nok i

Jaja, gammel sur mand der klager over alting. Du må være modvægt så det
går over :)

> [...]
> links i årevis, uden nogen har klaget. MacSOUP selv har ingen problemer
> med dem, så længe der er spidse paranteser udenom, og det sætter jeg

Det burde også være nok.

> Du siger altså, at Thunderbird ikke kan finde ud af et link, der
> er længere end en linie? Hvordan vil Thunderbird have det formateret?

Jeg kan ikke helt lure hvad tricket er, men den var ikke glad for at det
var knækket over to linier. Jeg kan også bare skifte tilbage til det
jeg brugte før den Unixmaskine jeg skrev fra forsvandt ud på de evige
bitmarker. Kan være det er noget med indpakningen i de faktiske tegn
der ryger ud på usenet. Nå, det må jeg kigge på en dag det regner.

> Jeg troede sådan set, jeg gjorde det på den rigtige måde. De fleste
> andre her i gruppen laver links sådan. Er vi nødt til at blive enige om,
> at vi alle bruger en af de der kortlink-tjenester?

Jeg er egentligt ligeglad hvsi bare jeg får lov til at brokke mig og
drille Morten :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-04-09 17:15

> Jeg er egentligt ligeglad hvsi bare jeg får lov til at brokke mig og
> drille Morten :)

Bare du ikke driller mig. Det kan jeg ikke tåle.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-09 18:35

Henrik Münster skrev:

> Bare du ikke driller mig. Det kan jeg ikke tåle.

Lille pus da. Så er det godt jeg har Morten. Han er også gammel og
gnaven og kan godt tåle det :)

Fra : Morten Lind

Dato : 08-04-09 20:33

> Lille pus da. Så er det godt jeg har Morten. Han er også gammel og
> gnaven og kan godt tåle det :)

Yep - og mine brede skuldre kan bære det, gnæk, gnæk....

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-04-09 20:32

> Jeg er egentligt ligeglad hvsi bare jeg får lov til at brokke mig og
> drille Morten :)

Hvsi du lridler ordentligt, er dte fitn med mg

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-04-09 22:06

> Hvsi du lridler ordentligt, er dte fitn med mg

Du skriver snart som en vis anden Morten
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 09-04-09 05:12

> Du skriver snart som en vis anden Morten

Det tog Fandenmig også lang tid (læg mærke til Thorbjørns "hvis").

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-09 07:45

Morten Lind skrev:

> Det tog Fandenmig også lang tid (læg mærke til Thorbjørns "hvis").

Ikke bande. Der er kvinder og barnlige sjæle til stede!

De siger jo at efteraben er den oprigtigste form for smiger :)

Fra : Morten Lind

Dato : 09-04-09 08:50

> Ikke bande. Der er kvinder og barnlige sjæle til stede!

Særligt barnlige sjæle, ikke sandt? Sorry, don´t push.....

> De siger jo at efteraben er den oprigtigste form for smiger :)

Yep - det var skam også ment sådan - derfor tog jeg mig tid til
konstruktionen

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-04-09 14:38

Morten Lind skrev:

> Særligt barnlige sjæle, ikke sandt? Sorry, don´t push.....

Det ved du jo bedst

> Yep - det var skam også ment sådan - derfor tog jeg mig tid til
> konstruktionen

Ikke sådan når man gerne vil gøre det ordentligt, men det ikke er et
naturtalent

Fra : Morten Lind

Dato : 09-04-09 15:56

> Ikke sådan når man gerne vil gøre det ordentligt, men det ikke er et
> naturtalent

Nej, vel?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-09 20:50

Ja ja, selvfølgelig så jeg det. Jeg er jo vant til at læse korrektur.

> Det ved du jo bedst

Jeg kan i hvert fald heller ikke få øje på mange kvinder. Jeg kan
faktisk stort set ikke få øje på nogen kvinder overhovedet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-09 21:08

Henrik Münster skrev:

> Jeg kan i hvert fald heller ikke få øje på mange kvinder. Jeg kan
> faktisk stort set ikke få øje på nogen kvinder overhovedet.

Ikke pænt sagt. Nina Storm har da skrevet for nyligt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-09 21:58

> Ikke pænt sagt. Nina Storm har da skrevet for nyligt.

Nå ja, men lige i dag er her da ikke nogen. Hvis man ser sig omkring i
den fysiske verden, kan man jo heller ikke se nogen, der var her for
nogle dage siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-09 22:06

Henrik Münster skrev:

> Nå ja, men lige i dag er her da ikke nogen. Hvis man ser sig omkring i
> den fysiske verden, kan man jo heller ikke se nogen, der var her for
> nogle dage siden.

Vil du venligst men bestemt undlade at slæbe virkeligheden ind her i det
fredelige, og stille kyberrum (ikke kyperrum, det er noget andet)!

Hvad bliver det næste ikke? At du begynder at snakke politik eller job?
IGEN?

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-09 22:13

> Vil du venligst men bestemt undlade at slæbe virkeligheden ind her i det
> fredelige, og stille kyberrum (ikke kyperrum, det er noget andet)!

Staver du nu cyber med k? Det er ligesom på fransk. De skriver også
cyste med k.

> Hvad bliver det næste ikke? At du begynder at snakke politik eller job?

Næ næ, jeg taler kun om emner, der interesserer mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-09 09:54

Henrik Münster skrev:

> Staver du nu cyber med k? Det er ligesom på fransk. De skriver også
> cyste med k.

Der kan man se. Retskrivningsordbogen kender kybernetik, men ikke
kyber. Tjah, man skriver jo heller ikke Kalifornien med K mere.

> Næ næ, jeg taler kun om emner, der interesserer mig.

Så er det da godt du interesserer dig for mange ting, heriblandt din
Mac, hva :D

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-09 00:45

> Så er det da godt du interesserer dig for mange ting, heriblandt din
> Mac, hva :D

Desværre er det mest de unødvendige ting, der interesserer mig.
Ligegyldig paratviden, det er bare mig. Til gengæld aner jeg ikke, hvad
vores ministre hedder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-04-09 12:29

> Desværre er det mest de unødvendige ting, der interesserer mig.
> Ligegyldig paratviden, det er bare mig. Til gengæld aner jeg ikke, hvad
> vores ministre hedder.

Her er jeg helt med. Unødvendig - især humanistisk - påaratviden er det
smukkeste af alt inden for kundskaber. Kongerækker og andre årstal,
navne på på forlængst afdøde forfattere, latinske citater, bipersoner i
det gamle testamente. Lige med et dukker den slags spørgsmål op i et
selskab. Og så kan man lige slynge det ud, mens forsamlingen sidder
måbende af beundring.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-09 14:02

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> det gamle testamente. Lige med et dukker den slags spørgsmål op i et
> selskab. Og så kan man lige slynge det ud, mens forsamlingen sidder

Nå OK. Jeg tænkte mere på, at jeg kan huske nummerpladerne på alle de
biler, mine forældre havde i min barndom, og den slags. Når jeg slynger
dem ud i et selskab, er det vist ikke af beundring, folk måber.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-09 19:40

Henrik Münster skrev:

> Desværre er det mest de unødvendige ting, der interesserer mig.
> Ligegyldig paratviden, det er bare mig. Til gengæld aner jeg ikke, hvad
> vores ministre hedder.

Nåja, de skal have forhenværende førend det er ligegyldig paratviden :)

Henrik i Jeopardy: "Ministerlisten årgang 1980" for 200 point, tak.

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-04-09 16:02

On 2009-04-08 15:24:17 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> andre her i gruppen laver links sådan. Er vi nødt til at blive enige om,
> at vi alle bruger en af de der kortlink-tjenester?

De knækker også hos mig—eller brækker. ;)
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-09 17:13

David Blangstrup skrev:

> De knækker også hos mig---eller brækker. ;)

Hvis der er noget der er brækket, er det så ikke doktoren man tilkalder
så han/hun kan fikse det?

Fra : Morten Lind

Dato : 16-04-09 18:36

David Blangstrup <david.blangstrup@gmail.com> wrote:

> De knækker også hos mig - eller brækker. ;) - David

Ja, ja.....se så at få pillet MacSOUP ud af hynderne igen, for Henriks
lænker fejler intet, det er Jeres fjollede ikkeprogrammer og underlige
ukendte bøvleklienter, der ikke forstår en lænke, når den/de ser den.

Så kan I lære det

M.

(Og Gudhjælpemig om man ikke også skal ombryde, fordi "nogen" absolut
skal være noget for sig selv - kender det godt fra jeg var seksten )
-- [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Fra : Morten Lind

Dato : 16-04-09 18:54

> [...]

> (Og Gudhjælpemig om man ikke også skal ombryde, fordi "nogen" absolut
> skal være noget for sig selv - kender det godt fra jeg var seksten )

Tsk, tsk - det var nu blot hr. Blangstrup, der rodede lidt rundt i
tanke- & bindestreger, undskyld David - don´t push

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-04-09 19:14

Morten Lind skrev:
> Tsk, tsk - det var nu blot hr. Blangstrup, der rodede lidt rundt i
> tanke- & bindestreger, undskyld David - don´t push

Kan MacSOUP også annullere et fortrudt indlæg, eller er det ikke
nødvendigt i dette fantastiske program?

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-04-09 22:20

> Kan MacSOUP også annullere et fortrudt indlæg, eller er det ikke
> nødvendigt i dette fantastiske program?

Det kan det godt. Jeg synes bare aldrig, det hjælper, for der er altid
en eller anden, der straks har grebet indlægget og givet et kvikt svar.
Jeg har flere gange prøvet det, når jeg har sendt noget til en forkert
gruppe, men det ender altid med en længere diskussion, hvor jeg bliver
uhjælpeligt til grin.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 30-03-09 20:01

David Blangstrup wrote:

> Det kan da umuligt overraske nogen, at Erik er imod FaceBook.

Ja, jeg kan ikke døje Facebook. For mig er det en gang være
selvpromoverende, selvglad, navlebeskuende gang lir af værste skuffe. Og
så kan jeg ikke lide, at der er nogen, der tiltager sig retten over det,
der reelt set er mit.

> Da MacOSX udkom, var han da imod det, nu er han for det helt
> overdrevet. Han er bare imod alt nyt.

Nej, jeg er ikke mod alt nyt. Jeg er stadig delvis mod OS X, og så langt
hellere, at det var blevet OS 9.5 Rhapsody, der havde 'vundet' krigen
mellem Apple developer team og Steve Jobs. - Hvis vi havde fået
rhapsody, ville vi have et system, der ville være mere end dobbelt så
hurtig som OS X, med OS 9.x sikkerhed og enkelhed, og med mligheden for
at kunne køre både OS 9.x applikationer, Carbon, Cocoa og ikke mindst
Windows applikationer uden at skulle have både dit og dat af Bootcamp,
Parallels, Fusion, Darwin, X11 eller andet gejl. - Altså et tematisk
opbygget system med fuld brugervalgt udseende gennem 'Appearance' temaer
og add-ons. - Men ADT tabte og OS X er resultatet... - Hvorfor mon jeg
holder så stædig fast ved, at jeg vil ha' en PB med mulighed for Os 9.x?

> [...]
> slagtet eller tortureret eller hængt op ved sine Windows tommelfingre.
> Næh, dengang Macintosh var en religion, se, det var tider! Nu har vi

Mac er stadig en religion, hvis man spørger 'dåse' nørderne... - Jeg
/har/ WinXP, ja, men det er kun, fordi jeg ikke kan få nogle specifikke
programmer til Mac. - Af samme grund kørte jeg Win95/98 via Softwindows
på OS 9.x...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-03-09 22:06

> [...]
> og add-ons. - Men ADT tabte og OS X er resultatet... - Hvorfor mon jeg
> holder så stædig fast ved, at jeg vil ha' en PB med mulighed for Os 9.x?

Jeg håber du godt kan se at et system som du antyder vil være ufatteligt
komplekst at holde i luften. Bare se det hyr der er i øjeblikket med at
få hhv. Carbon og Cocoa til at flyve samtidgit. Der er en grund til at
Apple for tiden prøver at få alle over på Cocoa ... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-09 22:29

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> få hhv. Carbon og Cocoa til at flyve samtidgit. Der er en grund til at
> Apple for tiden prøver at få alle over på Cocoa ... ?

'Fidusen' ved 9.5 Rhapsody var jo netop, at den er/var delvis
modulopbygget i uafhængige dele, der ikke kræver hinanden for at køre.
Udover den høje afviklingshastighed krævede det langt mindre RAM end
nuværende systemer.

Mht. carbon <-> cocoa, så er problemet jo ikke at afvikle dem hver for
sig. Problemerne opstår, hvis man forsøger sig med at lægge både cocoa
og carbon resourcer ind i samme applikation. - Jeg har masser af carbon
og cocoa programmer + et par enkelte, hvor der er både carbon og cocoa i
samme program. - Enten kører de slet ikke, eller også kører de så
dårligt og ustabile, at man ikke kan stole på dem, så de blev hylet ud
igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-09 08:08

> [...]
> modulopbygget i uafhængige dele, der ikke kræver hinanden for at køre.
> Udover den høje afviklingshastighed krævede det langt mindre RAM end

Du kan jo selv se hvordan det går for Microsoft. Meget af Microsofts
problem er netop at de med vold og magt skal/vil være bagudkompatible,
og det er først med Vista at de for alvor er begyndt at skære det gamle
fedt fra.

Jeg er _lykkelig_ for at Apple "startede på en frisk" med OS X.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-09 06:45

On 2009-03-30 21:00:55 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> X11 eller andet gejl. - Altså et tematisk opbygget system med fuld
> brugervalgt udseende gennem 'Appearance' temaer

øh, du blander sammen. Rapsody /var/ OpenStep + en apple skin + bluebox
(classic) + quicktime

Rapsody så dagens lys og adsliller sig kun fra den nuværende Mac OS X
10 ved at bruge DisplayPostScript (meget dyrt i licens til adobe) og
Carbon API'et: Mac OS X Server 1.0.

Eneste Rapsody feature der ikke så dagens lys var Red Box aka win32
api'et på x86 versionen.

Du snakker om Apples fantasi vision copland som vist aldrig nåede
længere end at være en Director animation.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Steen

Dato : 31-03-09 07:32

> [...]
> selvpromoverende, selvglad, navlebeskuende gang lir af værste skuffe. Og
> så kan jeg ikke lide, at der er nogen, der tiltager sig retten over det,

Blev det ikke ændret, blandt andet pga af brugernes protester?