Hurtigste h.264 .mkv player til Mac?
Fra : Esben

Dato : 27-03-09 00:37

Lidt skuffet efter at have opgraderet til 2.6 GHz MBP C2D (Early 2008)
at VLC (0.8.6-0.9.8) også hoster over 1080p h.264 .mkv på min 30" skærm.

Findes der en mere effektiv player?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-03-09 08:51

Esben wrote:
> Lidt skuffet efter at have opgraderet til 2.6 GHz MBP C2D (Early 2008)
> at VLC (0.8.6-0.9.8) også hoster over 1080p h.264 .mkv på min 30" skærm.

Det spiser min 2GHz MB Unibody til morgenmad ;) Ej, det virker fint mod
et 42" TV med filer af fuldstændig samme format. Sikker på det ik' er
filen der er syg?

> Findes der en mere effektiv player?

Prøvet med MPlayer? Ved ikke om det afspiller h.264. Det er _længe_
siden jeg har brugt det, men det virker lidt mindre tungt i bagen end VLC.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-09 08:56

> Det spiser min 2GHz MB Unibody til morgenmad ;) Ej, det virker fint mod
> et 42" TV med filer af fuldstændig samme format. Sikker på det ik' er
> filen der er syg?

Enig .. det lyder som om der måske er andre problemer .. jeg har ingen
problemer med VLC og HD filer, .mkv eller andre ..

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 12:30

On 2009-03-27 08:55:42 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Enig .. det lyder som om der måske er andre problemer .. jeg har ingen
> problemer med VLC og HD filer, .mkv eller andre ..
>
> /thomas

Har du den der perian installeret så klarer QT det hele ( den kan ikke
åbne mkv, før du vælger at den skal gøre det med alt MKV, men den
spiller dem uden probs..i og 1080P er intet problem ( på den "forrige"
mac book, BTO 2,6 )

Fra : Esben

Dato : 28-03-09 12:43

<ecozyz> wrote:

> [...]
> åbne mkv, før du vælger at den skal gøre det med alt MKV, men den
> spiller dem uden probs..i og 1080P er intet problem ( på den "forrige"

Kan det skyldes at Apples 30" er tung at trække? Eller måske for dårlig
i responstid? Troede at den nævnte processorkraft og et 512 MB
grafikkort ville være rigeligt? Har endda prøvet at starte op uden den
indbyggede skærm og med 30" sat til 1920*1200 og det gør stadigt ikke
forskellen.

Den nye maskine kan i modsætning til min gamle 2,33 GHz trække det meste
af filen i de fleste 1080p ting, men der er længerevarende dropouts når
det bliver mere krævende i de fleste af dem.

Min ven med en 2.33 GHz 17" kan slet heller ikke spille 1080p tingene
(på indbygget skærm hvor 1080p egentlig ikke giver mening), så forstår
ikke I alle sammen sige I bare kan afvikle det?

Quicktime kan slet ikke klare det - går I knæ fra start....

Havde en mistanke om nogle programmer måske foretrækker at data skulle
ligge på den langsommere interne disk i stedet for den hurtiger eSATA
raid disk, men tesede det og der var egentlig ikke den store forskel.

Forstår simpelt hen ikke mine performance problemer. Systemet er
nyinstalleret fra originale 10.5 DVD'er...

Har lige slettet alle pref og cache filer og det kører stadigt for
sløvt. Den aktuelle test-fil er en på 70 MB i minuttet.

På et tidspunkt i min undersøgelse lå finder højt i CPU-hog men selv
uden den load funger det ikke.

VLC topper i 116% ydelse i Activity Monitor og kan fx ikke afvikle
Disneys fyrværkeri i 1080p. Kan jeres VLC yde flere procent?

Mplayer Extended kan afvikle alt video på bekostning af hastighed og
synkronisering med lydspor, men kan heller ikke klare det i alm.
afspilning.

Any clues?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-03-09 21:10

Esben wrote:

> Min ven med en 2.33 GHz 17" kan slet heller ikke spille 1080p tingene
> (på indbygget skærm hvor 1080p egentlig ikke giver mening), så forstår
> ikke I alle sammen sige I bare kan afvikle det?

Har lige oplevet noget lign. på min nye(!) Mac Mini. Filmen spillede
forfærdeligt i VLC, men XBMC og Plex afspiller den uden problemer. Jeg
ved ikke, hvad der er i 'maven' af de to afspillere, men et eller andet
kan de i al fald. Hvis man bruger sin Mac som desktop er de apps nok
ikke så egnede. Begge vil gerne være et all-in-one medie center og kan
dårligt erstatte eksempelvis VLC.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 31-03-09 22:25

> [...]
> kan de i al fald. Hvis man bruger sin Mac som desktop er de apps nok
> ikke så egnede. Begge vil gerne være et all-in-one medie center og kan

Vil det sige at de helst vil køre som et slags styresystem for hele
maskinen eller hvordan skal det forstås?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-03-09 23:41

Esben wrote:

> Vil det sige at de helst vil køre som et slags styresystem for hele
> maskinen eller hvordan skal det forstås?

Nej. Minder mest af alt om Front Row.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 01-04-09 00:07

> Nej. Minder mest af alt om Front Row.

OK det lyder so om det var noget man kunne prøve.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 01-04-09 00:29

> Nej. Minder mest af alt om Front Row.

Har hentet den - kan ikke se den kan spille andet end 720p eller få den
til at gå i fullscreen overhovedet...?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 01-04-09 01:12

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Har hentet den - kan ikke se den kan spille andet end 720p eller få den
> til at gå i fullscreen overhovedet...?

Hov,havde jo kun prøvet XBMC... Plex sparker røv!

Og så købte jeg trådløs trackball og tastatur når man kan klare sig med
en Apple Remote....

http://www.macupdate.com/info.php/id/27302/plex

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 02-04-09 20:07

> [...]

> Hov,havde jo kun prøvet XBMC... Plex sparker røv!
>
> Og så købte jeg trådløs trackball og tastatur når man kan klare sig med

Gode nyheder = ny VLC:

"Version 0.9.9:
• video performance on Intel-based Macs"

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-04-09 08:36

Esben wrote:
> Gode nyheder = ny VLC:
>
> "Version 0.9.9:
> • video performance on Intel-based Macs"

Virker det? Jeg har ik' prøvet endnu.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 03-04-09 15:50

> Virker det? Jeg har ik' prøvet endnu.

Nah, akn ikke lige se nogen forbedringer. Kan ikke klare de ting jeg
testede på i hvert fald...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Lyrik

Dato : 03-04-09 17:22

"Esben" <esha@nospamget2net.dk> skrev i meddelelsen

> Nah, akn ikke lige se nogen forbedringer. Kan ikke klare de ting jeg
> testede på i hvert fald...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har lige checket. jeg har en enkelt hidef mkv og den spiller perfekt
fuld skærm i en 20" iMac "Den hvide" lidt ældre model med Leopard. Din mkv
er nok defekt. Men den spillede lige så godt med den gamle VLC.

Mvh
Jens

Fra : Esben

Dato : 05-04-09 18:15

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> fuld skærm i en 20" iMac "Den hvide" lidt ældre model med Leopard. Din mkv
> er nok defekt. Men den spillede lige så godt med den gamle VLC.

Det er en del 1080p den ikke kan spille - det er op og ned

Men min nye ven Plex klarer (indtil videre) det hele

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-04-09 09:06

Esben wrote:
> Det er en del 1080p den ikke kan spille - det er op og ned
>
> Men min nye ven Plex klarer (indtil videre) det hele

Hvorfor er valget faldet på Plex frem for XBMC? Jeg synes Plex er lidt
bloated i forhold til makkeren.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 06-04-09 16:58

> Hvorfor er valget faldet på Plex frem for XBMC? Jeg synes Plex er lidt
> bloated i forhold til makkeren.

Som jeg skrev tidligere performer den bedre. XBMC kunne stadigt ikke
afvikle de to testfiler med det kunne Plex - med bravour.

Men som en mac-ven - der også godt kunne bruge den - bemærkede, så æder
Plex meget processorkraft - også når den ikke afspiller.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-09 02:13

On 2009-03-31 22:10:22 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Har lige oplevet noget lign. på min nye(!) Mac Mini. Filmen spillede
> forfærdeligt i VLC, men XBMC og Plex afspiller den uden problemer. Jeg
> ved ikke, hvad der er i 'maven' af de to afspillere

buffer håndtering! + framedropping.

begge bruger libavcodec til afspilningen.

en hjemmebygget mplayer det samme smed de rette compiler optioner og
afsplnings optioner.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-09 14:09

Thomas von Hassel wrote:

> Enig .. det lyder som om der måske er andre problemer .. jeg har ingen
> problemer med VLC og HD filer, .mkv eller andre ..

Det har jeg heller ikke med det lidt video, jeg har prøvet. Men har dog
bemærket, at VLC 0.9.8 til Mac er noget langsommere til at reagere end
samme ver. til Windows. Men også, at 0.8.6 (kræves stadig til nogle
webTV) på Mac er fuldt ud lige så hurtig som windows udgaven.

Det er præcis det samme forhold, når jeg bruger VLC som musikafspiller.
Her er 0.8.6 (Mac ver.) faktisk mere stabil og reagerer hurtigere i både
opstart og oprettelse af spillelister osv., - mens 0.9.8 til Windows er
noget 'kvikkere i opfattelsen'.

Hvad angår MPlayer, så er den nye MPlayer Extended en klar forbedring af
den gamle, og den reagerer både hurtigt og stabilt til både webTV og
alm. medieafspilning offline. Jeg har ikke h.264 filer på mine diske, så
jeg har ingen erfaring med, om den er bedre her end fx. VLC....

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-09 01:12

Den 28.03.2009 kl. 12:42 skrev Esben <esha@nospamget2net.dk>:

> Any clues?
>
> vh esben
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
..mkv har problemer med mange afspillere. Dit clue er at du holder dig fra
..mkv-kontaineren! Filmene kan puttes i andre kontainere. Brug mp4 i stedet
for!

--
Hilsen
Jens

Fra : Esben

Dato : 31-03-09 09:05

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> .mkv-kontaineren! Filmene kan puttes i andre kontainere. Brug mp4 i stedet

Det forstår jeg ikke. .mkv har vel nærmest status af state of the art*,
eller er der noget jeg har misforstået?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

*http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_container_formats

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-09 11:54

> Det forstår jeg ikke. .mkv har vel nærmest status af state of the art*,
> eller er der noget jeg har misforstået?
>
> vh esben
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det kan jo ikke være rigtigt at din high end computer går i knæ på
..mkv-filer vel!?

Det jeg siger er at det er filernes skyld! mkv er et open sourceforsøg på at
putte H.264 ned i en anden container end de containere hvor den hører
hjemme. Så har man skabt et sandt "Linux-rod" med .mkv der får den ene efter
den anden afspiller til at gå i dørken.
Så sidder du og græder,-ikke over .mkv, men over din computer! Kan du se
pointen?

Hold dig fra .mkv indtil der er noget der virker med den. DivX folkene har
lige barslet med en H.264 komprimering der kan være "deres egen". det er en
ny .mkv-norm.Den kan kun spille ordentligt i deres egen afspiller, men er
dog lidt mere smidig til at spille.
VLC går hyppigt ned på alle de ukurrente .mkv containerfiler.

Den rigtige metode er Blu-Ray!! her ligger filerne som m2ts streams.
Kontaineren er .m2ts. Det er den rigtige container! Her kan der ligge
ubegrænsede mængder af streams. Lyd på dansk/engelsk/fransk i Dolby 5.1
eller DTS og måske 96.000Htz samplingsrate på lyden i stedet for 48.000
eller 44.100. samt undertekster i .sup-format.

Skal man lave hjemmelavet ud af det så skal man lave DivX-avi med Dolbylyd
og undertekster. Det er smart og det kan spille i hardwareafspillere, samt
på enhver PC.
Vil man andet så kan man tage sådan en DivX og konvertere den til H.264 med
..mp4 efternavn.

Så får man en hyperkomprimeret spilbar fil.

"Hvis du er .mkv-liderlig, så vent til damen er ophørt med at
menstruere!"

MvH
Jens

Fra : Esben

Dato : 31-03-09 22:26

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

[SNIP]
> [...]
> .mp4 efternavn.
>
> Så får man en hyperkomprimeret spilbar fil.

OK - så skal der godt nok processeres - synes ikke VisualHub kører så
totalt stabilt.... Men det er vel den du vil anbefale hvis jeg har læst
andre tråde du skriver i..?!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-09 22:39

> [...]
>
> OK - så skal der godt nok processeres - synes ikke VisualHub kører så
> totalt stabilt.... Men det er vel den du vil anbefale hvis jeg har læst

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nu er vi ude i noget helt andet. Hvis vi skal gå tilbage, så handler det om
at VLC går ned på .mkv container-filer. Det gør den også på min Mac.

Macs egne formater kører godt. det drejer sig først og fremmest om det de
præsenterer i "Frontrow" .mov- og .m4v containere.
Hold dig til dem så kører din Mac som smurt.

Hvordan du konverterer .mkv til disse er en længere historie. Jeg gør det
nemlig ikke, jeg holder mig fra mkv på Mac.
Hvis du lader QuickTime Pro konvertere for dig så spiller det hele. Eller
hvis du bruger "Del" i iMovie.

mvh
Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-09 16:26

On 2009-03-31 10:04:32 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Det forstår jeg ikke. .mkv har vel nærmest status af state of the art*,
> eller er der noget jeg har misforstået?

Det er et godt cointainerformat for pirarter idet du kan pakke flere
lydspor, textspor, alternative handlingsforløb, menuer og fonte ind i
formatet. Det er ikke det samme som state of the art

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 31-03-09 22:25

> Det er et godt cointainerformat for pirarter idet du kan pakke flere
> lydspor, textspor, alternative handlingsforløb, menuer og fonte ind i
> formatet. Det er ikke det samme som state of the art

OK. Kunne bare se på Wikipedia at det var et alsidsigt format.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad