Det ligner jo sig selv...
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 17:42

her, i "suppen".

Men hold kæft hvor har Apple lagt meget unødigt proskrammel i 10.5!

Jeg savner 10.2

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 18:03

> her, i "suppen".
>
> Men hold kæft hvor har Apple lagt meget unødigt proskrammel i 10.5!
>
> Jeg savner 10.2

10.2 var noget bras.

Hvad fejler 10.5 ?

/thomas

Fra : Esben

Dato : 25-03-09 20:49

> 10.2 var noget bras.

Ja selv med 10.2.6 (hvor den begyndte at virke) var det som én med
tømmermænd: Kunne stå på benene - men fandens sløv i betrækket...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-09 23:42

Esben wrote:

> Ja selv med 10.2.6 (hvor den begyndte at virke) var det som én med
> tømmermænd: Kunne stå på benene - men fandens sløv i betrækket...

Lyder, som om du har erfaringer. [undskyld esben, jeg ku' ik' dy mig..-)]

Seriøst...Jeg kom først med med 10.2.8 (pga. mangl. forstr. i tidl.
ver.), og jeg synes nu ikke, den var så slem. - OK, det var så også på
en 1100mhz CPU opg. G3 med 1gb RAM, så den var godt peppet op...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 18:14

Axel Hammerschmidt skrev:
> her, i "suppen".
>
> Men hold kæft hvor har Apple lagt meget unødigt proskrammel i 10.5!
>
> Jeg savner 10.2

Er der for mange ting at overskue på en gang?

Jeg synes det hjalp betragteligt at gøre menubjælken uigennemsigtig og
flytte docken ud til højre. Så behøver man næsten ikke se på
skrivebordet :D

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 18:47

> Er der for mange ting at overskue på en gang?

Ja, det får min hjerne til at crashe.

Men det er lækkert med indbygget trådløs. Den fandt min 5GHz
adgangspunkt med det samme. Det tog lidt til at taste de 63 hex tegn
ind.

Hvor blev Internet Connect af?

> Jeg synes det hjalp betragteligt at gøre menubjælken uigennemsigtig og
> flytte docken ud til højre. Så behøver man næsten ikke se på
> skrivebordet :D

I øjeblikket har jeg skjul auto slået til. Så kan jeg se flere stjerne
på himlen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 18:57

> [...]
>
> Men det er lækkert med indbygget trådløs. Den fandt min 5GHz
> adgangspunkt med det samme. Det tog lidt til at taste de 63 hex tegn

Det er altsammen rullet ind i Netværk Preference Pane ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 19:17

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Det er altsammen rullet ind i Netværk Preference Pane ...

Den er blevet væk. Dvs der hvor jeg får oplyst hvilken kanal jeg er
koblet op med. Jeg syntes jeg så det lige efter forbindelsen blev
oprettet - kanal 56?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 21:36

> <snip>

> Den er blevet væk. Dvs der hvor jeg får oplyst hvilken kanal jeg er
> koblet op med. Jeg syntes jeg så det lige efter forbindelsen blev
> oprettet - kanal 56?

Aargh! Det oplyses i Systemprofil, under Airport. Det var sgu' da et
tåbeligt sted.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-09 23:22

Axel Hammerschmidt wrote:

> Ja, det får min hjerne til at crashe.

Så mu du nok ud og købe noget mere 'RAM'... - Det plejer at være det,
der er galt, når 'systemet' crasher..-))

> Men det er lækkert med indbygget trådløs. Den fandt min 5GHz
> adgangspunkt med det samme. Det tog lidt til at taste de 63 hex tegn
> ind.
>
> Hvor blev Internet Connect af?

Øh, - ligger det ikke nu i InternetConfig + TCP/IP? - Faktisk som det
også gjorde i Os 9.2.2..-)

> I øjeblikket har jeg skjul auto slået til. Så kan jeg se flere stjerne
> på himlen

Jeg købte før jul en MBP 2.2ghz til et par af mine venner. - Det første,
der skete, da den blev startet op, var, at der poppede et vindue op med
omk. 20 forskellige accesspunkter, jeg kunne prøve at logge på, og det
endda selvom jeg havde sat et gammeldaws ethernet kabel i. - Jeg valgte
at slå både trådløs og BlueTooth fra, da de to, der skulle have den dels
er lige så svagtseende som mig, dels absolut IKKE er spor teknisk
mindede, så det skal bare virke - out-of-the-box-på-den-gammeldaws-facon..-)

- Og jeg tænker, jeg gør det samme på den powerBook, jeg lige har
købt... - Trådløs er en pestillens.... [dukker mig.].

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 23:29

Erik Richard Sørensen skrev:

> - Og jeg tænker, jeg gør det samme på den powerBook, jeg lige har
> købt... - Trådløs er en pestillens.... [dukker mig.].

Når det er sat rigtigt op, kører det faktisk forbløffende smertefrit.
Jeg foretrækker sofaen og der er det rart ikke at have netkabel.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 00:01

> Når det er sat rigtigt op, kører det faktisk forbløffende smertefrit.
> Jeg foretrækker sofaen og der er det rart ikke at have netkabel.

Jeg er osse imponeret med hvor følsom den er. Jeg får et par eller tre
flere adgangspunkter frem i Airport søger end det er tilfældet med min
dual band PCMCIA adapter på min Thinkpad. Hvis jeg ellers skulle se dem,
holder jeg TPen hen til vinduet.

Det er en Macbook med det hvide polycarbonate kabinet.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate>

Det skulle osse give en betydlig bedre modtagelse. Jeg mener antennen
sidder i skærmen.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 26-03-09 09:34

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate>
>
> Det skulle osse give en betydlig bedre modtagelse. Jeg mener antennen

Det er jo også lidt snyd at sammenligne et indbygget kort med antennerne
i skærmen mod et PCMCIA kort der har en lille, indbygget antenne
placeret temmelig upraktisk

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 12:02

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> Det er jo også lidt snyd at sammenligne et indbygget kort med antennerne
> i skærmen mod et PCMCIA kort der har en lille, indbygget antenne
> placeret temmelig upraktisk

Det er kabinettet af polycarbonate der har betydning her for den bedre
modtagelse - efter min vurdering.

Og så er det trådløs udstyr der sidder i sikkert af type 802.11n. Der er
der flere antenner igang på samme tid.

Jeg tvivler på du får samme performance med et aluminiumskabinet.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 26-03-09 12:42

Axel Hammerschmidt wrote:

> <snip>

> Det er kabinettet af polycarbonate der har betydning her for den bedre
> modtagelse - efter min vurdering.

Jeg vil mene at antennernes placering er langt vigtigere.

> Og så er det trådløs udstyr der sidder i sikkert af type 802.11n. Der er
> der flere antenner igang på samme tid.

Det er helt klart bedre.

> Jeg tvivler på du får samme performance med et aluminiumskabinet.

Jeg tænkte nu også mere på de to maskiner du beskrev.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-09 00:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Når det er sat rigtigt op, kører det faktisk forbløffende smertefrit.
> Jeg foretrækker sofaen og der er det rart ikke at have netkabel.

Jeg kan også godt li' min sofa, men det vil være lidt besværlig samtidig
med en ekstern 28" eller 22" skærm.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 00:18

Erik Richard Sørensen skrev:
> Jeg kan også godt li' min sofa, men det vil være lidt besværlig samtidig
> med en ekstern 28" eller 22" skærm.

Nu ER din MacPro jo heller ikke særlig sofavenlig.

Pyt, et gigantfladskærmstv og så et DVI-kabel over til Mac'en så kan du
sagtens se.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-09 00:29

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nu ER din MacPro jo heller ikke særlig sofavenlig.

Jo, sat på et rullestativ. - Men min nyindkøbte 17" PowerBook
g4/1,67ghz er da rimelig sofavenlig. (Regner med at få den i morgen
eller på fredag).

> Pyt, et gigantfladskærmstv og så et DVI-kabel over til Mac'en så kan du
> sagtens se.

Til MacPro'en? - Så skal det da være HDMI, hvis det skal være noget..-)
- Du har set min stue, - så hvor vil du, jeg skal anbringe fx. et +47" TV?

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 00:32

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jo, sat på et rullestativ. - Men min nyindkøbte 17" PowerBook
> g4/1,67ghz er da rimelig sofavenlig. (Regner med at få den i morgen
> eller på fredag).

Sårn en gammel, træt sag. Det tror jeg hurtigt du bliver træt af og
bytter den med min B&W :)

Ryd op, så er der en hel væg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-09 00:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Sårn en gammel, træt sag. Det tror jeg hurtigt du bliver træt af og
> bytter den med min B&W :)

Det er nu meningen, den skal bruges på div. rejser. - Og det er jo den
sidste b(l)ærbare Mac, der kan køre classic mode, så jeg bl.a. kan bruge
mine teologiske programmer... - Desuden vil en B&W fylde for meget i
kufferten, men jeg kan da stadig godt bruge en B&W.

> Ryd op, så er der en hel væg

Hvad så med mine malerier, stereoreol, og andre 'antikviteter'..-)?

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 07:31

> [...]
> mine teologiske programmer... - Desuden vil en B&W fylde for meget i
> kufferten, men jeg kan da stadig godt bruge en B&W.

Sårn en 17" er altså stor, og med din dårlige skulder osv. Næh, det er
et dårligt køb :)

> Hvad så med mine malerier, stereoreol, og andre 'antikviteter'..-)?

Jeg er sikker på du nok kunne finde en løsning, hvis altså du var
motiveret NOK!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-09 09:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Sårn en 17" er altså stor, og med din dårlige skulder osv. Næh, det er
> et dårligt køb :)

Jeg tror nu, du ikke er helt med på, at den her i kabinet - og vægt - er
den samme som MacBook Pro 2006, - altså behøver den ikke støttehjul.

> Jeg er sikker på du nok kunne finde en løsning, hvis altså du var
> motiveret NOK!

Dengang, jeg købte mit nuværende TV, overvejede jeg, /om/ der kunne
blive plads til samme model i 42". - Uanset, hvad og hvordan jeg prøvede
det, kom der _altid_ til at mangle 25 cm.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-09 10:02

> Dengang, jeg købte mit nuværende TV, overvejede jeg, /om/ der kunne
> blive plads til samme model i 42". - Uanset, hvad og hvordan jeg prøvede
> det, kom der _altid_ til at mangle 25 cm.

Det handler jo bare om at prioritere ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 17:00

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jeg tror nu, du ikke er helt med på, at den her i kabinet - og vægt - er
> den samme som MacBook Pro 2006, - altså behøver den ikke støttehjul.

Snikkensnak. Dårligt køb. B&W på rullebræt til dig.

> Dengang, jeg købte mit nuværende TV, overvejede jeg, /om/ der kunne
> blive plads til samme model i 42". - Uanset, hvad og hvordan jeg prøvede
> det, kom der _altid_ til at mangle 25 cm.

Så er det tiden at vælte en væg! Det SKAL kunne lade sig gøre.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-09 17:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Snikkensnak. Dårligt køb. B&W på rullebræt til dig.

Jeg tror, jeg er kommet frem til den konklusion, at du har en lille grå
mand bag øret, der hele tiden hvisker "jeg er bare en lillebitte smule
misunderlig".

> Så er det tiden at vælte en væg! Det SKAL kunne lade sig gøre.

Heller ikke muligt... Det eneste sted, hvor en sådan 'skærm' evt kunne
placeres, er over min seng, - men jeg hører ikke til dem, der hverken
bruger computer eller set TV i sengen..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 17:40

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jeg tror, jeg er kommet frem til den konklusion, at du har en lille grå
> mand bag øret, der hele tiden hvisker "jeg er bare en lillebitte smule
> misunderlig".

Nejda. Jeg mangler en til yngelen. Jeg er fint glad for min MacBook.

> Heller ikke muligt... Det eneste sted, hvor en sådan 'skærm' evt kunne

Jeg er altså STADIG sikker på du KUNNE hvis du ville.

> placeres, er over min seng, - men jeg hører ikke til dem, der hverken
> bruger computer eller set TV i sengen..-)

Kunne da være det kom hvis det var

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-09 20:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nejda. Jeg mangler en til yngelen. Jeg er fint glad for min MacBook.

Du får ihvertfald ikke den her..-) - Men kig da på MediaMac under
marked, dér er der nogle 15" fra samme serie...

> Kunne da være det kom hvis det var

Absolut ikke. - En seng er til at 'sove' i..-)!

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 19:17

> her, i "suppen".

Kan det passe, at den "driver-cd", med Windows drivers Apples hardware
og som man ellers får at vide man skal brænde med Bootcamp allerede
findes på Mac OS Install DVDen?

Jeg syntes ikke der er andre muligheder i Bootcamp end en
partitionering.

Min plan er at fjerne alt på HDDen - undtagen den 200MB partition som
EFI bruger - og så oprette og formattere resten som NTFS og lægge Vista
på.

Så hvis det er tilfældet - med driverne - behøver jeg slet ikke
Bootcamp?

Jeg har checket Firmware på Apples site og det skulle være i orden.

PS. Jeg kan altid lægge OS X pussecat på igen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 20:13

Axel Hammerschmidt skrev:

> Kan det passe, at den "driver-cd", med Windows drivers Apples hardware
> og som man ellers får at vide man skal brænde med Bootcamp allerede
> findes på Mac OS Install DVDen?

Ja. Den driver-cd var til betaen der var frigivet inden. Den til 10.5
har bare DVD'en som drivertingest.

Følg den vejledning den gerne vil lade dig udskrive slavisk, og kun den.
IKKE følge råd på nettet med mindre vi siger du skal ;)

> Min plan er at fjerne alt på HDDen - undtagen den 200MB partition som
> EFI bruger - og så oprette og formattere resten som NTFS og lægge Vista
> på.

Jeg har kun et spørgsmål. HVORFOR???

> Så hvis det er tilfældet - med driverne - behøver jeg slet ikke
> Bootcamp?

Efter partioneringen behøver du ikke, nej.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 20:46

> Axel Hammerschmidt skrev:

<snip>

> Følg den vejledning den gerne vil lade dig udskrive slavisk, og kun den.
> IKKE følge råd på nettet med mindre vi siger du skal ;)

Folk der hele tiden går i andres fodspor kommer aldrig forrest

> Jeg har kun et spørgsmål. HVORFOR???

Bl.a fordi den Vista jeg har er en opgradering. Flere steder står der i
Apples vejledninger, at det IKKE må være en opgradering, men skal være
en FPP version. Bruger jeg (kun) Vistas installer vil det ikke være
muligt for noget som helst Apple hjælpeprogram at opdage at det er en
opgradering - tror jeg.

> Efter partioneringen behøver du ikke, nej.

Jeg har allerede prøvet at boote fra Vista DVDen og det gik fint. Men
jeg afbrød installationen. Men det skulle være muligt at rense HDDen for
alt untagen den 200MB partition som EFI bruger og så oprette een
partition il NTFS med Vistas installerer.

Det er bare for sjov. Ellers ku' jeg lige så godt bare fortsætte med
Pismoen

PS. Har OS X 10.5.x ikke længere Rosetta?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 20:54

Axel Hammerschmidt skrev:

> Folk der hele tiden går i andres fodspor kommer aldrig forrest

Men de kommer hurtigere frem, med mindre bøvl. Dig om det.

> Bl.a fordi den Vista jeg har er en opgradering. Flere steder står der i
> Apples vejledninger, at det IKKE må være en opgradering, men skal være
> en FPP version. Bruger jeg (kun) Vistas installer vil det ikke være

Det er så vidt jeg ved, kun fordi man ikke kan hive installationscd'en
ud så _Microsofts_ installationsprogram kan smage på opdateringscd'en
mens man installerer. Apples hjælpeprogram er henrivende ligeglad.
Ubuntu virker fx fint i Boot Camp.

> [...]
> alt untagen den 200MB partition som EFI bruger og så oprette een
> partition il NTFS med Vistas installerer.

Prøv nu først bare med de der 30 dages uvalideret prøveversion UDEN at
slette OS X og få lidt erfaringer med det først.

> Det er bare for sjov. Ellers ku' jeg lige så godt bare fortsætte med
> Pismoen
>
> PS. Har OS X 10.5.x ikke længere Rosetta?

Joda. Men du kan ikke køre Classic. Dvs programmer skrevet til OS X
kan godt køre men ikke programmer skrevet til OS 9.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 21:11

> Axel Hammerschmidt skrev:

<snip>

> Joda. Men du kan ikke køre Classic. Dvs programmer skrevet til OS X
> kan godt køre men ikke programmer skrevet til OS 9.

Hmm! Jeg kan ikke finde noget der hedder Rosetta.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 21:16

Axel Hammerschmidt skrev:

> Hmm! Jeg kan ikke finde noget der hedder Rosetta.

Det kan jeg da ikke gøre for.

Hent et OS X program der _IKKE_ er Universelt men kun til PowerPC og
"Vis Info" på det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 21:41

> Det kan jeg da ikke gøre for.
>
> Hent et OS X program der _IKKE_ er Universelt men kun til PowerPC og
> "Vis Info" på det.

Sådan noget som Office:mac 2004?

Er Rosetta da "indbygget" i OS X Universal?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-09 22:34

> Sådan noget som Office:mac 2004?
>
> Er Rosetta da "indbygget" i OS X Universal?

Macsolitair og Command + i - men der kommer ikke nogen Åbne med Rosetta
frem. Så det er Universal, fordi det er til PPC og Mac OS 8.6 eller
nyere samt OS X.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 22:44

Axel Hammerschmidt skrev:

> Macsolitair og Command + i - men der kommer ikke nogen Åbne med Rosetta
> frem. Så det er Universal, fordi det er til PPC og Mac OS 8.6 eller
> nyere samt OS X.

Hov, eller også er det omvendt. At det skal være et Universal program,
og ikke et PowerPC program. Hvor er de klåwe hoveder når man skal bruge
dem?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-09 23:59

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hov, eller også er det omvendt. At det skal være et Universal program,
> og ikke et PowerPC program. Hvor er de klåwe hoveder når man skal bruge
> dem?

- Universal er til både Intel og PPC Macs med OS x 10.4.x eller nyere.
- Nogle helt nye universal programmer (fx. Adobe Soundbooth) kan kun
køre på IntelMacs.
- Hvis der ikke står 'universal' /kan/ det måske køre på IntelMacs, men
altid på PPC Macs
- Hvis der står 'carbon' /kan/ det måske køre på en PPC Mac eller en
IntelMac, men ofte kun på Os 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 00:01

> Hov, eller også er det omvendt. At det skal være et Universal program,
> og ikke et PowerPC program. Hvor er de klåwe hoveder når man skal bruge
> dem?

Ja, jeg forstår det heller ikke.

Nu har jeg lagt Office:mac 2004 på med min 3. licens og opdateret. Der
står heller ikke noget om Rosetta i Info om (cmd + i) men det virker
tilsyneladende alligivel på denne intel boks. Men muligheden findes for
stort set alle de OS X 10.5 apps der ligger i mappen Programmer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 22:43

Axel Hammerschmidt skrev:

> Sådan noget som Office:mac 2004?

Ingen anelse.

> Er Rosetta da "indbygget" i OS X Universal?

Nej. Universal betyder at der både er en PowerPC og en Intel udgave af
det oversatte program inde i maven på den applikation du klikker på. OS
X vælger så den der passer.

Rosetta er en stump software i OS X Intel som kan køre PowerPC
programmer på en Intel procesor. Lidt som PowerPC udgaven af MacOS
kunne køre 68000 programmer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-09 23:52

Axel Hammerschmidt wrote:

> Sådan noget som Office:mac 2004?

Endnu bedre hvis du har en AppleWorks 6.2.x. Den kører nemlig både Os
9.2.x og OS X 10.5.x - ret godt endda..-)

> Er Rosetta da "indbygget" i OS X Universal?

ja.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-03-09 23:32

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]

Hvad er det for noget..-)?

> [...]
>
> Min plan er at fjerne alt på HDDen - undtagen den 200MB partition som
> EFI bruger - og så oprette og formattere resten som NTFS og lægge Vista

Vista...? - Ja, hvis du vil have din maskine sløv som en forædt ibirisk
skovsnegl. - Vælg en XPProSP3 istedet for. den er temmelig meget
hurtigere end Vista.

Og med NTFS er XP også ligeglad med den gamle 32gb-regel for C drev. -
Jeg kører selv med XPPro på en 250gb disk, der ikke er delt i hhv. C og
D drev, og det kører fint. Og med paragon NTFS drivere kan du fint bruge
drag&drop mellem både XP og OS X.

> Så hvis det er tilfældet - med driverne - behøver jeg slet ikke
> Bootcamp?

Det er rigtig, men de kan kun installeres vha. BootCamp

> Jeg har checket Firmware på Apples site og det skulle være i orden.
>
> PS. Jeg kan altid lægge OS X pussecat på igen

Hvis din disk er stor nok, hvorfor så ikke bare partitionere og have
begge systemer og skifte bootsstem, når/hvis det er nødvendigt eller
køre XP(Vista) virtuelt via ParallelsDesktop, VMWareFusion eller virtualBox?

Jeg er oftest bootet i OS X og har XP liggende i baggrund - virtuelt via
Parallels - til de ting, jeg ikke kan på OS X. Det kører rigtig godt -
og hurtigt...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 00:01

> Hvad er det for noget..-)?

Tænk, min licens til MacSOUP. som jeg købte for 10 år siden til en
Performa med System 7 gælder stadig!

> [...]
> Jeg kører selv med XPPro på en 250gb disk, der ikke er delt i hhv. C og
> D drev, og det kører fint. Og med paragon NTFS drivere kan du fint bruge

Den har 4 GB RAM. Det er i almindelighed max som Windows kan adresserer
på en 32 bit cpu. Og de ekstra RAM vil være spildt med XP.

> Det er rigtig, men de kan kun installeres vha. BootCamp

Nej da. De kan kun installeres via Windows. Det er en .exe fi.

> [...]
>
> Jeg er oftest bootet i OS X og har XP liggende i baggrund - virtuelt via
> Parallels - til de ting, jeg ikke kan på OS X. Det kører rigtig godt -

Jeg vil prøve noget der er anderledes...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-09 00:23

Axel Hammerschmidt wrote:

> Tænk, min licens til MacSOUP. som jeg købte for 10 år siden til en
> Performa med System 7 gælder stadig!

Ja, der er stadig nogle, der holder, hvad de lovede med 'livsvarige'
opgraderinger....

> Den har 4 GB RAM. Det er i almindelighed max som Windows kan adresserer
> på en 32 bit cpu. Og de ekstra RAM vil være spildt med XP.

Svjh. kan både XPProSP3 og vista/sP1 32bits også håndtere +4gb, men med
Vista biver den bare ikke hurtigere. - Skal det være, så er XPPro nok
det mest helstøbte af de nuværende MS-systmer. - Jeg har 9gb RAM i min
MacPro. Her har jeg tildelt selve XPPro min. 1,5gb og max. 5gb. Det
klarer den fint.

> Nej da. De kan kun installeres via Windows. Det er en .exe fi.

Hm, - så må det være gennem Parallels, jeg har installeret dem. Der blev
ikke bedt om OS X DVD'en, mens XP installerede.

> Jeg vil prøve noget der er anderledes...

Hvorfor så ikke et ordentlig Linux system?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-09 18:17

On 2009-03-26 00:23:19 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Svjh. kan både XPProSP3 og vista/sP1 32bits også håndtere +4gb

ingen 32bit windows version kan addressere mere end 3 kommea-et-eller-andet.

XP SP2 viser havd der reelt hvad OS'et kan allokere.
XP SP2 viser hvad der sidder i maskinen, men kan stadig kun allokere de 3GB.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-09 18:14

On 2009-03-26 00:01:02 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Den har 4 GB RAM. Det er i almindelighed max som Windows kan adresserer
> på en 32 bit cpu.

nope, Windows 32bit kan genkende 4GB men kun adressere 3170MB.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 18:50

> nope, Windows 32bit kan genkende 4GB men kun adressere 3170MB.

Den er da nød til at kunne finde adressen på det RAM der er på
grafikkortet.

Tror du ikke det er et program der kører under 32 bit version af Windows
der kun kan adressere 3170MB?

--
I believe in having an open mind, but not so open that your brain falls
out.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 18:54

Axel Hammerschmidt skrev:

> Tror du ikke det er et program der kører under 32 bit version af Windows
> der kun kan adressere 3170MB?

32-bit versionerne af Windows til hjemmebrugere kan ikke udnytte mere
end lidt over 3 Gb RAM. Det er veldokumenteret.

Der er visse serverudgaver af Windows der kan (også 32-bit) men dem tror
jeg ikke du vil betale for

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-09 19:51

> [...]
> end lidt over 3 Gb RAM. Det er veldokumenteret.
>
> Der er visse serverudgaver af Windows der kan (også 32-bit) men dem tror

Du blander begreberne sammen. Der er forskel på hvad Windows kan
"udnytte" og hvad et program, der kører under Windows kan "udnytte".

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 20:05

Axel Hammerschmidt skrev:

> Du blander begreberne sammen. Der er forskel på hvad Windows kan
> "udnytte" og hvad et program, der kører under Windows kan "udnytte".

Nøp. Du må tro mig på mit ord :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-09 20:28

Axel Hammerschmidt wrote:

> Den er da nød til at kunne finde adressen på det RAM der er på
> grafikkortet.
>
> Tror du ikke det er et program der kører under 32 bit version af Windows
> der kun kan adressere 3170MB?

Der er flere dele i både XP og Vista 32bits, der ikke hverken kan se
eller allokere mere end de godt 3gb RAM. Med XPProSP2 og Vista, kan
systemerne godt se hele mængden af RAM installeret. Med XPSP3/XPProSP3
og VistaSP1 _kan_ systemerne godt både se og bruge mere end de godt 3gb.

Når jeg fx. booter i XPProSP3 er der allokeret 3,5gb RAM til selve
systemet. - Resten af de 9gb bruges så af andre programmer. Jeg har et
par gange set det totale forbrug være oppe omk. de 7gb, - men indtil nu
har jeg aldrig set eller været i nærheden af at ramme loftet - selv med
et par ret så krævende programpakker...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-09 21:41

On 2009-03-26 20:27:49 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> systemerne godt se hele mængden af RAM installeret. Med XPSP3/XPProSP3
> og VistaSP1 _kan_ systemerne godt både se og bruge mere end de godt 3gb .

Nej. Det er en gimick.

> NÃ¥r jeg fx. booter i XPProSP3 er der allokeret 3,5gb RAM til selve
> systemet. - Resten af de 9gb bruges så af andre programmer.

Nej (forudsætter at det nu også er en 32bit version du har og der ikke
er tale om en serverversion som kan konfigureres til at bruge PAE).

> [...]
> har jeg aldrig set eller været i nærheden af at ramme loftet - selv m
> ed et par ret så krævende programpakker...

Du er helt gal på den, men det er der jo ikke noget nyt i.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-09 21:39

On 2009-03-26 18:49:54 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Den er da nød til at kunne finde adressen på det RAM der er på
> grafikkortet.
>
> Tror du ikke det er et program der kører under 32 bit version af Windows
> der kun kan adressere 3170MB?

enkelt appplikationer kan på win 32bit max addressere 2GB uden PAE. PAE
er tilgængelig på server versioner.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen