G5 PowerMac og LED Cinema Display
Fra : Nina Storm

Dato : 25-03-09 15:16

Kan de nye LED Cinema Displays ikke bruges på ældre Power Mac G5?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 15:19

Nina Storm <nina.storm@foum.dk> wrote:

> Kan de nye LED Cinema Displays ikke bruges på ældre Power Mac G5?

kun hvis du kan støve en adapter op så du kan konvertere din G5'ers dvi
eller ADC stik til Mini DisplayPort ... de skulle eksistere men jeg har
ikke set nogen endnu ..

/thomas

Fra : Nina Storm

Dato : 25-03-09 15:24

> kun hvis du kan støve en adapter op så du kan konvertere din G5'ers dvi
> eller ADC stik til Mini DisplayPort ... de skulle eksistere men jeg har
> ikke set nogen endnu ..

Det er jo lige det.
- Har du ikke set det fordi det ikke eksisterer eller har du
tilfældigvis ikke set det

Er der mon andre der ved om det eksisterer og hvor man kan købe en sådan
adapter?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 15:37

> [...]
> tilfældigvis ikke set det
>
> Er der mon andre der ved om det eksisterer og hvor man kan købe en sådan

Fandt nogen til alm. displayport .. men ingen til mini display port.

Mit råd er .. køb en anden skærm ..så gode er de heller ikke ..

/thomas

Fra : Nina Storm

Dato : 25-03-09 15:44

> Fandt nogen til alm. displayport .. men ingen til mini display port.
>
> Mit råd er .. køb en anden skærm ..så gode er de heller ikke ..
>
> /thomas

Okay - jeg kunne bare godt tænke mig at vi der arbejder på samme job
også kigger på samme skærm(typer) - selv om det selvfølgelig ikke er
nogen garanti for at de viser ens.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 18:12

Jeg har heller ikke fundet nogen til miniDiplayPort. Det er desværre en
Apple-specialitet. Apple skriver noget om trevejs-adaptere i
specifikationerne til den nye Mac Pro, men jeg ved ikke, hvad de præcis
kan, og hvor man kan købe dem. De dukker dog nok snart op i Apple Store.

Vel er de så

> Okay - jeg kunne bare godt tænke mig at vi der arbejder på samme job
> også kigger på samme skærm(typer) - selv om det selvfølgelig ikke er
> nogen garanti for at de viser ens.

Prøv ellers at være lidt tålmodig. Apple må simpelthen lave en ny
skærmserie med LED-belysning, som passer til deres Mac Pro og andre
konventionelle computere. Det kan simpelthen ikke være anderledes. Der
er måske nogle problemer med at få produktionen i gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-09 18:28

> [...]
> specifikationerne til den nye Mac Pro, men jeg ved ikke, hvad de præcis
> kan, og hvor man kan købe dem. De dukker dog nok snart op i Apple Store.

eh .. jo .. i forhold til så meget andet er de ringe .. og glossy

> [...]
> konventionelle computere. Det kan simpelthen ikke være anderledes. Der
> er måske nogle problemer med at få produktionen i gang.

Nu er der jo lige kommet DisplayPort på alle modeller fra Mac Mini, iMac
og MacPro .. så Apple har nok ikke travlt med at lave en adapter til $29

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 22:02

> eh .. jo .. i forhold til så meget andet er de ringe .. og glossy

Ja ja, det var lidt for sjov. Jeg synes, den er rigtig god og meget
bedre end billige skærme. En skærm til kr. 20.000,- skulle naturligvis
gerne være bedre. Nogle synes også, en Golf GTI er en rigtig lækker bil.
Andre synes, det er en kedelig spand sammenlignet med f.eks. en Ferrari.

> Nu er der jo lige kommet DisplayPort på alle modeller fra Mac Mini, iMac
> og MacPro .. så Apple har nok ikke travlt med at lave en adapter til $29

Ja okay, men jeg taler altså om skærme. Der må simpelthen være en ny LED
skærmserie på vej fra Apple bl.a. med en 24" model uden oplader til
MacBook og med tilslutninger, så både nye og ældre Mac'er kan sættes
til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-09 00:01

On 2009-03-25 22:01:38 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> skærmserie på vej fra Apple bl.a. med en 24" model uden oplader til
> MacBook og med tilslutninger, så både nye og ældre Mac'er kan sættes

Apple har de sidste 10 år ikke brudt sig om det du købte i går - deres
strategi er at få dig til at købe den næste de lancerer (The iGet
factor)
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 00:34

> Apple har de sidste 10 år ikke brudt sig om det du købte i går - deres
> strategi er at få dig til at købe den næste de lancerer (The iGet
> factor)

Det er jo netop det, jeg siger. Der må da være nye skærme på vej. De har
jo lanceret en 24" LED-skærm med stik specielt til MacBook (Pro). Det
eneste logiske vil da være, at der også kommer en serie LED-skærme til
stationære computere. Jeg kan naturligvis ikke forudse, hvilke stik de
kommer med, men det vil da være mærkeligt, hvis der ikke vil være en
mulighed for at slutte dem til DVI.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-09 06:53

> men det vil da være mærkeligt, hvis der ikke vil være en
> mulighed for at slutte dem til DVI.

nix .. DisplayPort er vejen frem .. jeg vil godt vædde en god flaske
brunt mosevand :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 09:17

> nix .. DisplayPort er vejen frem .. jeg vil godt vædde en god flaske
> brunt mosevand :)

Det tror jeg skam også. Det vil bare undre mig, hvis der ikke kommer en
mulighed for at slutte skærmene til DVI. Om ikke andet kan det være via
en adapter. DisplayPort kan jo godt sende DVI-signal, men det kræver
selvfølgelig, at Apple indbygger det. Apple har trods alt mange kunder
med ret nye Mac Pro, som måske kunne være interesserede i nye skærme.
Nå, men kun fremtiden vil give os svaret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nina Storm

Dato : 26-03-09 14:33

> [...]
> med ret nye Mac Pro, som måske kunne være interesserede i nye skærme.
> Nå, men kun fremtiden vil give os svaret.

Tak for indput - vi kan ikke vente til der evt. kommer en
adapter-løsning.
En 24" Lacie som Morten også foreslog, er på tale.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 15:41

Nina Storm <Nina.Storm@fjernfjernforum.dk> wrote:

> Tak for indput - vi kan ikke vente til der evt. kommer en
> adapter-løsning.
> En 24" Lacie som Morten også foreslog, er på tale.

Jeg har hørt, at Dell også laver nogle gode skærme. For et par år siden,
var deres nærmest identisk med Apples og brugte samme panel. Jeg har
ikke fulgt med siden. Husk dog, at Dell har flere skærme. Sidst jeg så,
havde de en 24" til kr. 2.500,- og en til kr. 6.500,-. Jeg går ud fra,
at der er forskel i kvaliteten. Når I vælger, så overvej, om det kunne
fremtidssikre skærmen mere, hvis der er DisplayPort indgang på den.
OK, nu har jeg slået det op. Jeg tænker på en Dell UltraSharp
2408WFP til kr. 5.673,75 i dag.

<http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs
&cs=dkdhs1&sku=147255>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nina Storm

Dato : 26-03-09 18:01

> [...]
> fremtidssikre skærmen mere, hvis der er DisplayPort indgang på den.
> OK, nu har jeg slået det op. Jeg tænker på en Dell UltraSharp

Tak for din omhu - jeg tjekker den ud.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-09 18:09

On 2009-03-26 14:33:25 +0100, Nina.Storm@fjernfjernforum.dk (Nina Storm) said:

> Tak for indput - vi kan ikke vente til der evt. kommer en
> adapter-løsning.
> En 24" Lacie som Morten også foreslog, er på tale.

Den er rigig god til prisen og nok det billigste du kan få med
gammakorrektion på 10bit eller bedre. Dell, Eizo er lidt billigere
skærme men de mangler denne feature.

Den fås i tre varianter:

skærm
skærm + hood + kaliberings sw
skærm + hood + kalibrerings sw + hardware kalibrator.

dvs i kan nøjes med at købe én med kalibrartor og resten uden,

Hvis jeres leverandør kan skaff NEC er det også en mulighed. Der er
tale om en OEM version
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-09 18:04

On 2009-03-26 00:34:11 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> stationære computere. Jeg kan naturligvis ikke forudse, hvilke stik de
> kommer med, men det vil da være mærkeligt, hvis der ikke vil være en

de kommer kun med displayport fordi de vil have dig til at udskifte din G5'er.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 23:35

> de kommer kun med displayport fordi de vil have dig til at udskifte din G5'er.

Mig? Jeg har aldrig haft en G5'er
Jeg er bestemt ikke mod fremskridtet. Jeg er normalt ikke den, der vil
have kompatibilitet med OS 9 og PPC, men erkender gerne, at deres tid er
forbi. Jeg synes bare, det er lidt hurtigt, Apple fratager muligheden
for at slutte deres skærme til forrige generation af Mac Pro.
Nå, men det er da muligt, det viser sig, at du har ret. Det er
jo heller ikke det allermest vigtige for en Mac-bruger. Man kan jo bare
købe en skærm af et andet mærke, hvilket mange jo allerede har gjort i
forvejen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-03-09 06:49

> [...]
> skærmserie på vej fra Apple bl.a. med en 24" model uden oplader til
> MacBook og med tilslutninger, så både nye og ældre Mac'er kan sættes

Apple har tit vist at de er ret ligeglade med "legacy" udstyr .. så nye
skærme til f.eks. Mac Pro vil komme med Mini DisplayPort .. and that's
it.

/(thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-09 20:02

On 2009-03-25 15:37:21 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Fandt nogen til alm. displayport .. men ingen til mini display port.
>
> Mit råd er .. køb en anden skærm ..så gode er de heller ikke ..
>
> /thomas

Lacie har en glimrende 24" skærm (LCD324) med 10bit gamm korrektion der
kan kalibreres nogenlunde korrekt. Det er ikke en Eizo Graphics model,
men prisen er under det halve og absolut konkurencedygtig i forhold til
apples <føj> glossy skærm.

Den omtalte lacie skærm er såvidt jeg husker en NEC OEM skærm.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 25-03-09 20:58

> [...]
> apples <føj> glossy skærm.
>
> Den omtalte lacie skærm er såvidt jeg husker en NEC OEM skærm.

En anmeldelse:

http://www.macworld.com/article/133060/2008/04/lacie_324.html

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk