OOP tutorials
Fra : simotho

Dato : 01-04-09 10:42

Hej :)
Kunne godt tænke mig, at få nogle danske tutorials, som viser en
gennemgang af OOP PHP

Har i evt. noget liggende? :)

Fra : Dan Storm

Dato : 02-04-09 09:15

simotho skrev:
> Hej :)
> Kunne godt tænke mig, at få nogle danske tutorials, som viser en
> gennemgang af OOP PHP
>
> Har i evt. noget liggende? :)

Nu efterspørger du godt nok danske tutorials, med risiko for at virke
nedladende, hvad er så formålet med det? Der findes læssevis af gode og
mindre gode tuts på engelsk der er rettet mod OOP i PHP, som er gratis
og nemme at tilgå.

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-04-09 17:38

Dan Storm skrev:

> Nu efterspørger du godt nok danske tutorials, med risiko for at virke
> nedladende, hvad er så formålet med det?

Måske fordi vi stadig er nogle der ikke er så gode til engelsk.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 02-04-09 21:03

Philip Nunnegaard skrev:
> Måske fordi vi stadig er nogle der ikke er så gode til engelsk.

Den kunne jeg måske selv have regnet ud, men så langt tænkte jeg ikke i
skrivende stund... :/

Men... Jeg har endnu ikke stødt på nogle danske artikler omkring OOP i
PHP (eller andre emner om PHP) som er særligt fyldestgørende.

<url: http://phpartikler.dk/> er en absolut god begynder reference med
nogle letforståelige artikler, men de dækker ikke alles behov og der er,
som nævnt, ikke nogle artikler om OOP.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-04-09 16:41

Dan Storm skrev:

> Men... Jeg har endnu ikke stødt på nogle danske artikler omkring OOP i
> PHP (eller andre emner om PHP) som er særligt fyldestgørende.

Nej, desværre er det generelt sådan, hvis man bare vil lidt videre. Så
er vi der ikke har engelsk som sekundært modersmål, hægtet af.

Jeg kan godt klare mig med nogle sider på engelsk.
php.net og w3schools.com er sider der formulerer sig på et engelsk, hvor
jeg lige kan være med.

En anden fordel jeg ser i at det er på dansk (alternativt norsk eller
svensk), er at jeg lettere kan skelne mellem ord og udtryk der er en del
af terminologien og den resterende tekst.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-04-09 18:29

Philip Nunnegaard wrote:

> Nej, desværre er det generelt sådan, hvis man bare vil lidt videre. Så
> er vi der ikke har engelsk som sekundært modersmål, hægtet af.

Du kommer nok til at erkende, at i og med programmering - og sprog - er
engelsk, så tror jeg du vil få svært ved at finde materiale om
programmering m.v. på andet end engelsk.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-04-09 18:42

Stig Johansen skrev:

> Du kommer nok til at erkende, at i og med programmering - og sprog - er
> engelsk, så tror jeg du vil få svært ved at finde materiale om
> programmering m.v. på andet end engelsk.

Det har jeg forlængst opdaget
Men jeg mener ikke at det er noget godt argument.

Sagen er nok nærmere den at man på forhånd har valgt at hægte
sprogspassere som mig af ved at forudsætte at folk forstår engelsk lige
så godt som englænderne og amerikanere.

Så er det måske også svært at finde lægelitteratur på andet end latin?

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 03-04-09 19:38

Philip Nunnegaard skrev:

> Det har jeg forlængst opdaget
> Men jeg mener ikke at det er noget godt argument.

Argument for hvad? Det åbenlyse blev blot konstateret.

> Sagen er nok nærmere den at man på forhånd har valgt at hægte
> sprogspassere som mig af ved at forudsætte at folk forstår engelsk lige
> så godt som englænderne og amerikanere.

For mig er det da bedre end hvis dokumentationen var på fransk eller
russisk. Det engelske sprog er jo ikke valgt for at genere dem som ikke
er så god til engelsk.

Du har rig mulighed for at få hjælp til dine problemer på dansk.
Der findes adskillige forum (blandt andet her) hvor det er muligt at få
hjælp, kommentarer og inspiration. Hvad er der i vejen med den slags
resourcer?

Der er jo ikke nogen her der blot har sat sig ned, læst hele
dokumentationen af PHP igennem, og så have det til at sidde på rygradden.
Vi har alle sat med vores problemer i forbindelse med vores udvikling og
vi har alle fået hjælp.

Hvis du er opsat på at lære og anvende OOP i PHP er den bedste måde at
gøre det på, blot ved at gøre et forsøg, smide forslaget op til
gennemgang og bede om kommentarer.

En ekspert er en person der begået alle fejl mulige inden for et
specifikt område. Der er ingen grund til ikke at udvide sin horisont og
sin viden gennem andre.

> Så er det måske også svært at finde lægelitteratur på andet end latin?

Et besynderligt valg at sammenligne dokumentation på programmerings- og
scripts sprog med.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-04-09 20:14

Dan Storm skrev:

> Argument for hvad? Det åbenlyse blev blot konstateret.

Det var mest formuleringen jeg ikke var så vild med: "Du kommer nok til
at erkende...".

> Et besynderligt valg at sammenligne dokumentation på programmerings- og
> scripts sprog med.

Lægesproget er så vidt jeg ved latin.

Problemet er nu ikke så meget engelsk i sig selv, men mere om det - når
det nu *skal* være på et fremmedsprog - er formuleret tilstrækkeligt
pædagogisk, så man ikke skal sidde og slå flere ord op i hver eneste
sætning eller misser en vigtig pointe, fordi man nok forstår ordene, men
ikke meningen.

Det ville jo være katastrofalt hvis man missede at "not" betød "ikke".
Jeg har faktisk misset vigtige pointer gennem tiden, fordi læsestoffet
var på engelsk. Bl.a. at en side skulle valideres. Det fandt jeg først
ud af et par år senere, og da havde jeg opbygget en hulens masse uvaner
som var svære at ryste af mig.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 06-04-09 02:25

Philip Nunnegaard skrev:

> Måske fordi vi stadig er nogle der ikke er så gode til engelsk.

Jeg synes oftest det er mere forvirrende at skulle skifte mellem engelsk
og dansk; ordene i programmeringssprogene er jo på engelsk.

Tænk hvis franskmændene insisterede på at php skulle oversættes til
fransk for at måtte bruges i Frankrig...

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-04-09 06:03

Leif Neland wrote:

> Tænk hvis franskmændene insisterede på at php skulle oversættes til
> fransk for at måtte bruges i Frankrig...

Eller feltnavne.
(Det med Frankrig var triggeren til dette indlæg).

En af mine kunder (Dako) kørte i '90-erne på et system, der kunne
customiseres i hoved og r*v, også feltvane i tabeller.

Til systemet kunne man få et værktøj, der hed BRW (Business Report Writer)
Det var beregnet til et eller andet sted mellem EDB og superbrugere.

Det franske datterselskab have customiseret stort set alle feltnavne til
Fransk, så de lettere kunne lave deres rapporter (Franskmænd kunne generelt
ikke engelsk).

I hovedkvarteret (DK) lavede jeg bla. nogle økonomirapporter m.v., baseret
på de engelske(originale) feltnavne.

Selve systemet var det samme, så man forventede at kunne genbruge
rapporterne rundt omkring.

Men der var lige det aberdabei, at de engelske feltnavne ikke eksisterede i
deres franske 'version'.

Bad luck ;)

Stig Johansen

Fra : simotho

Dato : 03-04-09 03:48

On 2 Apr., 22:03, Dan Storm <shadyz_REMOVETH...@err0r.dk> wrote:

> [...]
>
> People who claim they don't let little things bother
> them have never slept in a room with a single mosquito.

Nu var det mere, fordi at jeg ville forstå det 100 % på dansk mens den
måske kun lå på 85% på engelsk, så er det bedre at lære det 100% fra
start af :)