centrere body tag
Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 07:59

Hej i gruppen

hvordan centrere jeg mit site midt på siden?

Keld

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-09 08:53

Keld Villadsen formulerede spørgsmålet:
> Hej i gruppen
>
> hvordan centrere jeg mit site midt på siden?
>
> Keld

Du sætter alt indhold i en div i body:

<!-- Her er dit indhold -->

I CSS centrerer du denne div med:

#wrapper {
margin : 0px auto;
}

Keine hexerei - nur filurendreierei

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-04-09 09:21

Birger Sørensen skrev:

> I CSS centrerer du denne div med:
>
> #wrapper {
> margin : 0px auto;
> }
>
> Keine hexerei - nur filurendreierei

Du godeste! Det var noget enklere end det jeg har opereret med de senere
år. Men dit kodesnip virker jo som det skal. Dejlig simpelt!

Min (forhåbentlig forældede-) metode er ellers denne:

body {
text-align: center;
}

#wrapper {
text-align: left;
margin: 0 auto;
}

Om det har været en omvej jeg har benyttet for at tilfredsstille IE6,
kan jeg ikke huske. Jeg mener bare at der var mindst en browser der
skulle have det på den måde (og det højest tænkeligt IE6).
Måske husker jeg bare helt forkert.

Ellers har min metode bare været helt overkill alle dage.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-09 09:39

Efter mange tanker skrev Philip Nunnegaard:

> [...]
> på den måde (og det højest tænkeligt IE6).
> Måske husker jeg bare helt forkert.
>
> Ellers har min metode bare været helt overkill alle dage.

Det er da rimeligt meget det samme.
Du centrer tekst i body - hvilket er overflødigt, hvis du sætter
indhold i wrapper.
Så venstrestiller du tekst i wrapper - hvilket heller ikke burde være
nødvendigt, da det vist er default..
Om det skal være for at tilfredsstille browesere med special features,
skal jeg ikke kunne sige. Det kunne da være et oplæg til et forsøg,
hvis du har tid. Jeg har ikke, lige pt...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-04-09 11:12

Birger Sørensen skrev:

> Det er da rimeligt meget det samme.
> Du centrer tekst i body - hvilket er overflødigt, hvis du sætter indhold
> i wrapper.

Det er i hvert fald overflødigt til alle browsere fra IE7 og fremefter.

> Så venstrestiller du tekst i wrapper - hvilket heller ikke burde være
> nødvendigt, da det vist er default..

Hvis ikke jeg venstrestiller i wrapperen, forbliver teksten centreret,
sådan som jeg satte det i body.

> Om det skal være for at tilfredsstille browesere med special features,
> skal jeg ikke kunne sige. Det kunne da være et oplæg til et forsøg, hvis
> du har tid. Jeg har ikke, lige pt...

Og jeg har ikke adgang til IE6 længere. Måske andre med adgang til IE6
kan sige om denne side er centreret som trådstarter ønsker?
http://www.hitsurf.dk/htmltest/centreret.html

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-09 11:19

Den 04-04-2009, skrev Philip Nunnegaard:

> [...]
>
> Og jeg har ikke adgang til IE6 længere. Måske andre med adgang til IE6 kan
> sige om denne side er centreret som trådstarter ønsker?

Det ser rigtigt ud i iE&.
Wrapper centreret og tekst i den venstrestillet...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-09 11:23

Birger Sørensen har bragt dette til verden:

> Det ser rigtigt ud i iE&.
> Wrapper centreret og tekst i den venstrestillet...
>
> Birger

shift...
IE6, selcfølgelig.
Hvorfor centrere tekst i <body> - teksten skal stå i wrapperen, ikke i
body. Og div'en skal ikke centreres, fordi teksten skal.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-04-09 11:40

Birger Sørensen skrev:

> Hvorfor centrere tekst i <body> - teksten skal stå i wrapperen, ikke i
> body. Og div'en skal ikke centreres, fordi teksten skal.

Jeg har nok tænkt noget med at der skulle sættes en centrering af
indholdet i <body> for at centrere <div>'en.

Men i så fald ville min oprindelige kode jo være dobbeltkonfekt, så
måske har jeg tilføjet det rigtige (margin: 0 auto;) uden at fjerne det
jeg oprindeligt havde tænkt.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-04-09 12:25

On Sat, 04 Apr 2009 12:23:05 +0200, Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com>
wrote:

>IE6, selcfølgelig.
>Hvorfor centrere tekst i <body> - teksten skal stå i wrapperen, ikke i
>body. Og div'en skal ikke centreres, fordi teksten skal.

Det var en meget anvendt metode, dengang IE6 var dominerende:
text-align:center i body og :left i wrapperen.

Humlen er svjh at IE6 ikke kun centrerer *tekst*, men også andre
elementer med text-align. Derfor denne lidt ulogiske konstruktion.

PS: Gider du ikke skære lidt hårdere, når du svarer - min scroll-knap er
ved at blive slidt

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-09 13:20

Jørn Andersen har bragt dette til verden:
> Humlen er svjh at IE6 ikke kun centrerer *tekst*, men også andre
> elementer med text-align. Derfor denne lidt ulogiske konstruktion.

Det må så siden være rettet - i min IE6 centreres det fint, også uden
text-align..

PS. Skal prøve at huske det :/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 04-04-09 17:03

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Det må så siden være rettet - i min IE6 centreres det fint, også uden
>text-align..

Det afhænger af doctypeerklæringen.

Mangler den, er ufuldstændig eller der står noget før denne, så
vælger IE 6 at centrere et blokelement med text-align: center.
(Browseren går i quirk mode)

Ellers bruger den margin: auto.
--
Kerim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-09 11:25

Birger Sørensen har bragt dette til verden:

> Det ser rigtigt ud i iE&.
> Wrapper centreret og tekst i den venstrestillet...
>
> Birger

Også IE7

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-04-09 13:30

Philip Nunnegaard skrev:

> Og jeg har ikke adgang til IE6 længere. Måske andre med adgang til IE6
> kan sige om denne side er centreret som trådstarter ønsker?
> http://www.hitsurf.dk/htmltest/centreret.html

Den hurtige er:
http://ipinfo.info/netrenderer/index.php

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-09 14:48

Philip Nunnegaard wrote:

> body {
> text-align: center;
> }
>
> #wrapper {
> text-align: left;
> margin: 0 auto;
> }
>
> Om det har været en omvej jeg har benyttet for at tilfredsstille IE6,
> kan jeg ikke huske.

Hvis siden sætter IE 6 i quirks mode, er ovennævnte nødvendig. I standards
mode forstår IE 6 fint den simplere metode, Birger kom med.

IE 5.x derimod _skal_ have det på din måde for at vise det rigtigt.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-04-09 19:35

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis siden sætter IE 6 i quirks mode, er ovennævnte nødvendig. I
> standards mode forstår IE 6 fint den simplere metode, Birger kom med.

Så forklarer det det hele. Det var i IE6-dagene jeg begyndte på det, men
efter jeg begyndte at interessere mig for browservinduer der var mere
end 1024 px i bredden. Før det lod jeg bare hovedelementet være 100% i
bredden (og det var lavet med tabeldesign og frames). I dag kører jeg
typisk med både width i % og en max-width (for læsevenlighedens skyld).

Nu ved jeg at metoden er forældet og direkte unødvendig hvis man sætter
en korrekt doctype.

Det ligner også noget jeg umiddelbart kan fjerne i min CSS uden at
skulle tilpasse resten af stilarket (jeg har lige prøvet).

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-04-09 21:56

Philip Nunnegaard skrev:

> Min (forhåbentlig forældede-) metode er ellers denne:
>
> body {
> text-align: center;
> }
>
> #wrapper {
> text-align: left;
> margin: 0 auto;
> }

Der er nu ikke noget forældet over det, der er
det hack man bruge for /også/ at få centrering
i IE5, der ikke kan tolke margan:0 auto;

Derfor ser man fortsat mange steder begge dele.
Og det er ikke overkill, hvis hensigten er at
dække også IE5.

BTW må #wrapper elementet jo også haveen width for
at få nogen effekt af centreringen...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-04-09 00:06

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> skrev :

>Der er nu ikke noget forældet over det, der er
>det hack man bruge for /også/ at få centrering
>i IE5, der ikke kan tolke margan:0 auto;

Det er der næppe nogen browsere, der gør.
--
Kerim

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 13:14

> Du sætter alt indhold i en div i body:

> <!-- Her er dit indhold -->

Mit problem er at jeg lige netop ikke har puttet alt i "wrapper"
og nu ønsker de siden centreret (280 sider)

Så kan body ikke centreres?

Keld

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-09 13:17

Keld Villadsen har bragt dette til verden:

> Mit problem er at jeg lige netop ikke har puttet alt i "wrapper"
> og nu ønsker de siden centreret (280 sider)
>
> Så kan body ikke centreres?
>
> Keld

Nej, det kan den ikke.
Body går fra kant til kant i browservinduet - både sidelæns og op/ned.
Men du kan sætte en centreret wrapper omkring alt indholdet..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 13:19

>Nej, det kan den ikke.
>Body går fra kant til kant i browservinduet - både sidelæns og op/ned.
>Men du kan sætte en centreret wrapper omkring alt indholdet..

>Birger

Hvordan lige?

Keld

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-09 13:22

Keld Villadsen skrev den 04-04-2009:

> Hvordan lige?
>
> Keld

Som eksemplet jeg viste dig.
Det er da bare at sætte en linie ind efter <body> og en før </body>...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 15:10

> Som eksemplet jeg viste dig.
> Det er da bare at sætte en linie ind efter <body> og en før </body>...
>
> Birger

takker

Keld

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-09 14:44

Birger Sørensen wrote:

> #wrapper {
> margin : 0px auto;
> }

Der skal da vist også sættes en bredde, da det ellers fylder hele vinduet og
altså ikke bliver centreret.

#wrapper {
margin: 0 auto;
width: 770px;
}

Definitionen px er ikke krævet, når værdien er 0.

Erik Ginnerskov

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-04-09 15:11

Erik Ginnerskov kom med følgende:

> [...]
> width: 770px;
> }
>
> Definitionen px er ikke krævet, når værdien er 0.

Jamen, selvfølgelig skal der være en bredde.
Eller man kan (med "moderne browsere") bruge max-width, så man med
fornuftigt design af resten, kan få indholdet til at fordele sig selv,
hvis brugerens vindue er mindre - så undgår man den vandrette
scrollbar.

Smag og behag er forskellig - også vaner.
Størrelser - width, height, top, left, right, bottom, margin, padding
etc. osv. skal altid have enhed - f.eks px - undtagen hvis den er 0,
hvor det er tilladt at udelade den.
Så jeg sætter altid enhed - også på værdien 0. Ellers ved jeg (og
browseren) jo ikke hvad det er for nogen, der ikke skal være nogen af.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 04-04-09 17:06

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev :

>Der skal da vist også sættes en bredde, da det ellers fylder hele vinduet og
>altså ikke bliver centreret.

Selvfølgelig bliver det centreret, men man vil bare ikke kunne se
det.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-09 19:09

Kerim Ellentoft wrote:

> Selvfølgelig bliver det centreret, men man vil bare ikke kunne se
> det.

Nu er vi da ved at rode os ud i noget insekterotik. Det er da muligt, at det
i teorien er centreret - men det er ikke brugerens oplevelse, når det fylder
hele bredden.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-04-09 19:15

Erik Ginnerskov wrote:
> Nu er vi da ved at rode os ud i noget insekterotik. Det er da muligt,
> at det i teorien er centreret - men det er ikke brugerens oplevelse,
> når det fylder hele bredden.

Man plejer da at kunne se på en tekst hvis den er centreret i modsætning
til f. eks. venstrejusteret (lige venstre margen) selvom teksten fylder
vinduets bredde. Medmindre det er noget andet du mener.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 04-04-09 20:23

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev :

>Man plejer da at kunne se på en tekst hvis den er centreret i modsætning
>til f. eks. venstrejusteret (lige venstre margen) selvom teksten fylder
>vinduets bredde. Medmindre det er noget andet du mener.

Vi snakker ikke om centreret tekst, men om centrering af et
blokelement, hvor teksten sagtens kan (og bør normalt) være
venstrejusteret.

Fx en div med noget indhold i.
--
Kerim

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-04-09 20:34

Kerim Ellentoft wrote:

> Vi snakker ikke om centreret tekst, men om centrering af et
> blokelement, hvor teksten sagtens kan (og bør normalt) være
> venstrejusteret.

Det havde jeg nok en anelse om, men det var virkede lidt for
underforstået. Derfor min bemærkning "Medmindre det er noget andet du
mener".

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 04-04-09 20:21

> [...]

>i teorien er centreret - men det er ikke brugerens oplevelse, når det fylder

Det sidste skrev jeg jo også, bare på en anden måde.
--
Kerim

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-09 11:29

> hvordan centrere jeg mit site midt på siden?
>
> Keld

Kan dette også gøres i højden - altså, så siden står midt midt?

Keld

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-04-09 11:51

On Sat, 11 Apr 2009 12:29:04 +0200, "Keld Villadsen"
<villadsensnabelajyde.dk> wrote:

>Kan dette også gøres i højden - altså, så siden står midt midt?

Det er som regel en rigtig dårlig idé - du ved jo ikke, hvilken
størrelse browser(-vindue) folk bruger.

Det du kan gøre er at lave lidt top-margin på din wrapper-div. Så smager
det lidt af centrering - uden de ulemper, som det ellers kan give.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-09 12:16

> Det du kan gøre er at lave lidt top-margin på din wrapper-div. Så smager
> det lidt af centrering - uden de ulemper, som det ellers kan give.

Vil det ikke sænke billedet under browserhøjde, ved lav opløsning

Keld

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 08:12

Alt går egentlig ganske fint, men på halvdelen af siderne har wrapper ikke
med - så den fylder bare hele siden ud

Nogen der lige har en forklaring

Keld

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-04-09 10:40

Keld Villadsen wrote:
> Alt går egentlig ganske fint, men på halvdelen af siderne har wrapper
> ikke <div id="fod">
> med - så den fylder bare hele siden ud
>
> Nogen der lige har en forklaring

Ligger <div id="fod"></div> før eller efter sluttagget for <div
id="wrapper"> ?

Den skal ligge før for at få sin bredde styret af #wrapper.

Erik Ginnerskov

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 10:54

> Ligger <div id="fod"></div> før eller efter sluttagget for <div
> id="wrapper"> ?
>
> Den skal ligge før for at få sin bredde styret af #wrapper.

tak - prøver lige