CSS layout. Hvid linje i header, og kan ik~
Fra : René J

Dato : 31-03-09 17:11

Hej,

Jeg er helt ny til CSS layouts (dengang jeg rodede med
hjemmesider som dreng brugte man <table>), og er stødt ind i et
problem.

Jeg har: http://interrail.ricecows.net/emptyPage.php
Og jeg vil gerne have: http://interrail.ricecows.net/layout.png

Først den hvide linje:
Den har hele tiden været at se i IE7, men her den anden dag, uden
videre opdatering, dukkede den også frem i Opera og Firefox.
Jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde, for at få den fjernet.

Sidebaren (de to blå bokse og deres tekst), kan jeg heller ikke
få over i højre side. Det længste jeg fik dem var ca. 50 pixels
ind mod midten, men stadig under selve hovedteksten (der hvor der
står "Text here" på emptyPage.php).
Jeg prøvede med både float:right og text-align: right, intet så
ud til at virke.

Jeg har forsøgt at inddele det i containers, men det gjorde jeg
tydeligvis ikke særlig godt, jeg har dog på fornemmelsen at dét
er vejen frem.

Kode:

         (img og tekst)
            (img og tekst)

Jeg har fjernet mit forsøg på et få de blå kasser over i
højreside, headlineBox er blot style (mindre skrifttype indtil
videre).

CSS:

img, body {
   margin:0; padding:0;
}

#container {
   text-align:left;
   width:750px;
   margin:auto;

}

..headlineBox {
   font-size: 90%;
}

Mvh,
René J

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-03-09 19:20

René J wrote:
> [...]
>
> Jeg er helt ny til CSS layouts (dengang jeg rodede med
> hjemmesider som dreng brugte man <table>), og er stødt ind i et

#header img{
vertical-align:bottom;
}

Løser det problem

> Sidebaren (de to blå bokse og deres tekst), kan jeg heller ikke
> få over i højre side.

Indsæt dem i kildekoden før det, der skal stå til venstre for dem - og sæt
float:right; og en bredde på.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-03-09 19:25

René J skrev:

> [...]
> videre opdatering, dukkede den også frem i Opera og Firefox.
> Jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde, for at få den fjernet.

Har du prøvet at sætte margin til 0 på #header (margin-bottom) eller
#navigation (margin-top)?

> [...]
> står "Text here" på emptyPage.php).
> Jeg prøvede med både float:right og text-align: right, intet så

float:right lyder ellers til at være den rigtige løsning i mine ører.

>          (img og tekst)
>             (img og tekst)

Prøv en lidt anden rækkefølge af elementerne:

(img og tekst)
(img og tekst)
Text here

Sæt så float:right; på rightBox.

Bemærk at jeg har sat rightBox *før* "Text here". Altså før den tekst du
vil have til at stå til venstre.

Den skulle så gerne sætte #rightBox til højre, og inde i den stable de
to headlineBox oven på hinanden.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : René J