Dropdown-menu igen
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 25-03-09 14:10

http://lisbetovervad.dk/adjektiver.shtml

Man skal være uhyre nøjagtig med musen for at undermenuerne ikke skal
forsvinde, det er ret besværligt at ramme rigtigt. Prøv fx
undermenuerne under Pronominer.

Kan der gøres noget ved det?

Lisbet

Fra : Svein Solberg

Dato : 25-03-09 14:30

Lisbet Laursen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Med venlig hilsen
> Lisbet
>
> Jeg kan ikke se det er noget problem med ar ramme rigtigt (i Firefox)
mvh
Svein

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 25-03-09 14:46

Svein Solberg wrote:
> [...]

Det lyder godt. Så er det måske bare min mus der er ved at blive
træt.
Lisbet

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-03-09 15:03

Lisbet Laursen skrev:
> [...]
>
> Man skal være uhyre nøjagtig med musen for at undermenuerne ikke skal
> forsvinde, det er ret besværligt at ramme rigtigt. Prøv fx

Ligesom Svein kan jeg heller ikke rigtig
se problemet. Menuen virker som den skal,
når musen kommer uden for at aktive element,
forsvinder den :hover-tilstand, der fremkalder
visningen.

Det almindeligste (eneste ?) middel mod
det er at indbygge en lille tidsforsinkelse
på handlingen ved hjælp af noget JavaScript.
Men så skal handlingen (udfoldningen) jo også
varetages af JavaScript. Og så er det en helt
anden slags menu der er tale om.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 25-03-09 15:17

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]

> på handlingen ved hjælp af noget JavaScript.
> Men så skal handlingen (udfoldningen) jo også
> varetages af JavaScript. Og så er det en helt

Det er vist bare min mus der er besværlig (ganske vist ikke i IE), så
det kan bestemt ikke betale sig at lave om på den. Ellers tak!

Lisbet

Fra : Edmund

Dato : 25-03-09 15:05

"Lisbet Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Man skal være uhyre nøjagtig med musen for at undermenuerne ikke skal
> forsvinde, det er ret besværligt at ramme rigtigt. Prøv fx undermenuerne

Du har vel ikke fået rodet med dine museindstillinger.
kontrolpanel/ mus/ markørindstilling.
Kryds i "forøg markørpræcision"

Har ikke forstand på det du laver, ramte tilfældigt gruppen via google,
fordi jeg gerne ville lære om menu.
Syntes din virker lige så fint som Jørgens, både i IE8 og firefox.

Mvh Edmund

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 25-03-09 15:18

Edmund wrote:
> "Lisbet Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du har vel ikke fået rodet med dine museindstillinger.
> kontrolpanel/ mus/ markørindstilling.
> Kryds i "forøg markørpræcision"

Det var en rigtig god ide, tak for den!
Lisbet

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 26-03-09 23:55

Lisbet Laursen wrote:

> Det var en rigtig god ide, tak for den!

Men der var ikke noget i vejen med indstillingerne. Det er nok bare
musen der er ved at blive affældig.

Lisbet

Fra : Edmund

Dato : 27-03-09 00:12

"Lisbet Overvad Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Men der var ikke noget i vejen med indstillingerne. Det er nok bare musen
> der er ved at blive affældig.

Har du prøvet om den opfører sig på samme måde på Jørgens side
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html

Mvh Edmund

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 27-03-09 10:58

Edmund wrote:

> Har du prøvet om den opfører sig på samme måde på Jørgens side
> http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/eks06.html

Ja, det er faktisk det samme. Vel at mærke har jeg kun problemet i FF
3, ikke i IE 7!

Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-09 16:21

Lisbet Laursen skrev:

> Man skal være uhyre nøjagtig med musen for at undermenuerne ikke skal
> forsvinde

Jeg kan blot støtte de andres forsikring om at der ikke er noget
problem (Opera, FF og IE6).

Hvis du vil se en dropnedmenu med problemer, så kik på Aldis
hjemmeside. Men hav et glas med nervepiller stående klar.

--
Bertel

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 25-03-09 17:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kan blot støtte de andres forsikring om at der ikke er noget
> problem (Opera, FF og IE6).

Tak, det er yderst beroligende, så jeg dropper nervepillerne.

> Hvis du vil se en dropnedmenu med problemer, så kik på Aldis
> hjemmeside. Men hav et glas med nervepiller stående klar.

Ja, den er der ikke meget "service" i. Det kan dog lade sig gøre at
nå til bestilling. Det er akkurat sådan min egen menu virker i min FF
(men ikke i min IE), så jeg var virkelig ved at blive bekymret.
Lisbet

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 25-03-09 19:40

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis du vil se en dropnedmenu med problemer, så kik på Aldis
> hjemmeside. Men hav et glas med nervepiller stående klar.

Den er slem. I hvert fald i Opera.
De nederste punkter i menuerne "ALDI Aktuelt" og "Sortiment" kan man
slet ikke komme ned til.
Men det må være noget helt andet der gør det end i Lisbets tilfælde (som
jeg heller ikke har problemer med). Måske et felt der overlapper menuen?

Umiddelbart ser jeg en masse betingede kommentarer (CC) som kun tager
højde for IE-versioner, og jeg kan levende forestille mig at denne
pærevælling kan give problemer i andre browsere, hvis ikke de har holdt
tungen lige i minden mens de kodede.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-09 19:47

Philip Nunnegaard skrev:

> De nederste punkter i menuerne "ALDI Aktuelt" og "Sortiment" kan man
> slet ikke komme ned til.

Man kan med lidt øvelse.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 25-03-09 20:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> Man kan med lidt øvelse.

Så mange nervepiller har jeg ikke på lager.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-09 20:34

Philip Nunnegaard wrote:

> Den er slem. I hvert fald i Opera.

Nå, der er problemet.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 25-03-09 20:47

Erik Ginnerskov skrev:

> Nå, der er problemet.

Jeg havde heller ikke problemer i IE8 eller FF3. (Og heller ikke Safari 3)

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-09 20:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis du vil se en dropnedmenu med problemer, så kik på Aldis
> hjemmeside.

Ikke for at forsvare Aldi - jeg har ikke noget i klemme der - men jeg synes
ikke at kunne se problemer med den menu, hverken i FF 3 eller IE 7

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-09 21:31

Erik Ginnerskov skrev:

> Ikke for at forsvare Aldi - jeg har ikke noget i klemme der - men jeg synes
> ikke at kunne se problemer med den menu, hverken i FF 3 eller IE 7

Næ, jeg prøvede også lige i FF 3 og IE 6. Det er kun i Opera det
ikke virker. Der er 108 fejl i koden, men jeg orker ikke at
nærlæse dem.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-03-09 17:02

Lisbet Laursen skrev:
> http://lisbetovervad.dk/adjektiver.shtml
>
> Man skal være uhyre nøjagtig med musen for at undermenuerne ikke skal
> forsvinde, det er ret besværligt at ramme rigtigt. Prøv fx
> undermenuerne under Pronominer.

Det er et kendt problem ved en del folde-ud-menuer, måske endda
størstedelen af dem, men også et problem som næsten ingen interesserer
sig for. Mest fordi det ikke er handicappede eller folk med problemer
med f.eks. præcision (f.eks. visse ældregrupper - ikke nødvendigvis med
egenlige handicaps), som laver disse menuer, og heller ikke gider teste
dem bagefter.

> Kan der gøres noget ved det?

Ja. Tidsafhængighed, som Jørgen skriver, eller at man udvider
fastholdelsesområdet for den aktive menu/submenu.

Udvidelse af området bør kunne lade sig gøre med CSS. Jeg mindes at have
set en ren CSS-menu med de egenskaber.

Men menuen lider af en anden skavank også. Man kan ikke manøvrere alene
med tasterne - også et kendt problem med mange folde-ud-menuer

Begge dele, altså brugervenlige "bløde" krav til pege-præcision samt
tastenavigation, bør efter min mening helt klart overholdes til en
foldeudmenu (jeg ville selv afvise en menu direkte, som ikke gør).

MVH
Rune Jensen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 25-03-09 17:13

Rune Jensen wrote:

> Men menuen lider af en anden skavank også. Man kan ikke manøvrere
> alene med tasterne - også et kendt problem med mange
> folde-ud-menuer

Man kan faktisk manøvrere med Tab-tasten, men kun i den overordnede
menu. Hvordan gør man, så man også kan i undermenuerne, og så det
fremhæves hvilket link man peger på?

Lisbet

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-03-09 01:08

Lisbet Overvad Laursen skrev:

> Man kan faktisk manøvrere med Tab-tasten, men kun i den overordnede
> menu. Hvordan gør man, så man også kan i undermenuerne, og så det
> fremhæves hvilket link man peger på?

Det ewr netop problemet ;)

Og sådanne flyout-menus har været til disuccion på linje med brug af
access-keys, mail-formularer osv. nærmest siden det blev introduceret
(som webmasterens drøm til at pakke en menustruktur). Der er både
hardcore modstandere og tilhængere af dem, alt efter hvor man ser det
fra, men mest handler det om, om det gavner brugeren. Den bedste menu,
jeg har fundet kostede penge, men her er et (open source?) eksempel på,
hvordan det kan gøres

http://cookiecrook.com/bugtests/menus/demo2.htm

Jeg søgte på google på
http://www.google.dk/search?hl=da&safe=off&q=accessible+menu+css+open+source&btnG=S%C3%B8g&meta=

...og den er fundet via dette forum
http://www.accessifyforum.com/viewtopic.php?p=4980

Her er den i vertical udgave
http://cookiecrook.com/bugtests/menus/css_menus.htm

Mht. at navigere, så kunne man jo sætte en access-key på
hovedmenupunkterne. Så er det faktisk udmærket, man kan bruge tab til at
navigere også.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-03-09 10:01

Rune Jensen skrev:

> http://cookiecrook.com/bugtests/menus/demo2.htm

Godt link.

> Mht. at navigere, så kunne man jo sætte en access-key på
> hovedmenupunkterne. Så er det faktisk udmærket, man kan bruge tab til at
> navigere også.

Jeg bruger UDM4, som har et tastaturnavigationsmodul. Prøv
at bruge tabulatortasten til at manøvrere igennem menuen på
http://webdesign101.dk, så kan du se hvordan det virker.

http://UDM4.com er et kommercielt system, men gratis
foro non-profit foretagender.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-03-09 17:17

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg bruger UDM4, som har et tastaturnavigationsmodul. Prøv at bruge
> tabulatortasten til at manøvrere igennem menuen på
> [...]

Så er vi enige, for det var den menu jeg mente. Jeg troede baree, det
var en ren købe-menu.

Menuen kan også navigeres med piletaster, og så nærmer vi os noget, som
nærmest er mere brugervenligt, end hvis det var rene links.
Tastenavigering er milevidt hurtigere end mus, hvis det implementeres
rigtigt (jeg bruger selv tastenavigering på arbejdet). I hvert fald den
bedste menu, jeg har set, ja.

Det ser også ud til, at den jævnligt opdateres, ligesom der er support,
hvilket er en klar fordel.

MVH
Rune Jensen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 26-03-09 19:57

Rune Jensen wrote:

> [...]
> den bedste menu, jeg har set, ja.
>
> Det ser også ud til, at den jævnligt opdateres, ligesom der er

Tak til Rune og Jørgen for forslagene. Jeg vil måske vende tilbage
til UDF-menuen (har forsøgt mig med den før), men synes lige for
øjeblikket at jeg hellere må komme videre med selve indholdsdelen i
mit website. Det forlyder jo fra flere sider at den aktuelle menu
virker tilfredsstillende.

Lisbet