Toyota Yaris mere sikker end Volvo 945...
Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-09 22:13

Tanken i hovedet på de fleste mennesker er nok, at en gammel, tung Volvo er
mere sikker, end en næsten ny Toyota Yaris. Svenske Folksam har vist at
sikkerhedsudviklingen er kommet langt, de seneste tyve år. Til trods for at
vægtforskellen bevirker at det svarer til at Yaris'en møder en mur med 75
km/t, og Volvo'en møder en mur med "kun" 55 km/t, så er konklusionen at hvor
man overlever i Yaris'en, så er det kun p.g.a. airbag'en at føreren i
Volvoen overlever....
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090315-litenstorbil-krock/index.xml?start=0

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 16-03-09 22:58

> [...]
> hvor man overlever i Yaris'en, så er det kun p.g.a. airbag'en at føreren i

Jeps - samme historie som med samme bil vs. en Renault Modus vist tidligere
herinde.

Der er (heldigvis) sket en del undervejs.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 17-03-09 17:01

Hej
Henrik B. wrote:
> ... kun p.g.a. airbag'en at føreren i Volvoen overlever....

Og det har slet intet med airbagen i Yaris'en at føreren overlever?

Mvh
Martin

Fra : Mogens

Dato : 17-03-09 17:32

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i meddelelsen

> Og det har slet intet med airbagen i Yaris'en at føreren overlever?

La' nu vær' med at ødelægge Henriks ekstase over, at favoritbilen fra '09
slår en gl. konstruktion, som iøvrigt tidligere blev "hængt ud" af alverdens
motorskribenter, fordi den var dårligt opbygget (delte sig ofte på midten
ifm. færdselsuheld)

Fra : KASO

Dato : 17-03-09 18:41

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> slår en gl. konstruktion, som iøvrigt tidligere blev "hængt ud" af
> alverdens motorskribenter, fordi den var dårligt opbygget (delte sig ofte

Jeg tror, at I skal kaste et blik på
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Det er ganske vist en Renault Modus, der maser en Volvo, men en Yaris burde
kunne klare det samme (og det gjorde den jo så også).

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-09 21:10

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i meddelelsen
> "Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i meddelelsen

> La' nu vær' med at ødelægge Henriks ekstase over, at favoritbilen fra '09
> slår en gl. konstruktion,

Jeg er på ingen måde fan af en Yaris. Havde også vist et link, hvis det
havde være ten Clio eller andet. Det eneste en Yaris kan bruges til, er
pendlerbil...

Det er sjovt som du har en idé om at jeg er Toyota-fanatiker. Blot fordi jeg
kan behovsanalysere nogle bilkøbere, ved at se ud over egne behov (og
næsetip)....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-03-09 21:13

>Det er sjovt som du har en idé om at jeg er Toyota-fanatiker.

Æhm.. du har altså tidligere udvist særlig kærlighed til Toyota (kun
overgået af din SAAB-feber).

Ikke at der er noget galt i det.. Toyota er jo fine biler.

Om du er fanatiker skal jeg ikke kunne sige. Men man kunne måske
opfatte det sådan fra sidelinien?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-09 21:22

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Æhm.. du har altså tidligere udvist særlig kærlighed til Toyota (kun
> overgået af din SAAB-feber).

Jeg har skam ingen "kærlighed" til Toyota'er. Men jeg kender tilfældigvis
til dem.

> Ikke at der er noget galt i det.. Toyota er jo fine biler.

Det er de nemmli'. Specielt til de bilkøbere, som går efter bestemte
parametre. Det er der visse skribenter herinde som ikke kan se, for egne
behov, som ofte overskygger nøgterne holdninger...

> Om du er fanatiker skal jeg ikke kunne sige. Men man kunne måske
> opfatte det sådan fra sidelinien?

Skal jeg definere forskellen på fanatikere og entuasiaster for dig? ))
Du ved i øvrigt udemærket, hvilke biler mit hjerte banker for. Men du mener
måske ikke at man kan se hvad andre mærker/modeller kan tilbyde, hvis man
føler mere for ét mærke, frem for andre?

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-03-09 21:28

>Jeg har skam ingen "kærlighed" til Toyota'er. Men jeg kender tilfældigvis
>til dem.

Så har dit kendskab til Toyota gjort du har talt mere om dem end om så
mange andre.

>Skal jeg definere forskellen på fanatikere og entuasiaster for dig? ))

Behøves ikke ;)

>Du ved i øvrigt udemærket, hvilke biler mit hjerte banker for. Men du mener
>måske ikke at man kan se hvad andre mærker/modeller kan tilbyde, hvis man
>føler mere for ét mærke, frem for andre?

Jo har jeg skrevet andet?

Jeg forklarede såmend blot hvorfor nogle måske ser noget andet... læs
mit indlæg igen.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-09 21:39

> Så har dit kendskab til Toyota gjort du har talt mere om dem end om så
> mange andre.

Det er vel mest relevant, at man hovedsalig udtaler sig om ting man kender
noget til. Specielt ved rådgivning omkring bilkøb. )
Ikke at jeg fraholder mig fra at udtale mig (oftest negativt) om franske
potter. *LOL*

> Jeg forklarede såmend blot hvorfor nogle måske ser noget andet... læs
> mit indlæg igen.

Tjah, der er måske nogle som også har de farvede briller på, når de læser
indlæg fra andre - ikke kun når de kommenterer på deres, og andres, biler...
*LOL*

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 18-03-09 23:31

> [...]
> noget til. Specielt ved rådgivning omkring bilkøb. )
> Ikke at jeg fraholder mig fra at udtale mig (oftest negativt) om franske

yaris er lavet i frankring

-
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 19-03-09 00:15

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> yaris er lavet i frankring

I know...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-03-09 22:24

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Det eneste en Yaris kan bruges til, er
> pendlerbil...

Ahhhhhhh, nu må du stoppe ;) Yaris er elendig som pendlerbil og
standardversionerne er noget så kedelige selvom de har god plads af sådan
en lille bil.

Fra : Mogens

Dato : 17-03-09 22:26

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Ahhhhhhh, nu må du stoppe ;) Yaris er elendig som pendlerbil

Præcis - den kan ik' bruges til det...

Fra : KASO

Dato : 17-03-09 23:06

> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Præcis - den kan ik' bruges til det...

Dørstop?

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-09 22:48

> [...]

> Ahhhhhhh, nu må du stoppe ;) Yaris er elendig som pendlerbil og
> standardversionerne er noget så kedelige selvom de har god plads af sådan

Det er jo heldigvis en individuel opfattelse...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-09 19:57

> Det er jo heldigvis en individuel opfattelse...

Det er rigtigt - men min oplevelse af Yaris'en som pendlerbil på motorvejen
var ikke positiv, den havde simpelthen ikke motor til det.

Fra : Tom

Dato : 18-03-09 23:37

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Det er rigtigt - men min oplevelse af Yaris'en som pendlerbil på
> motorvejen
> var ikke positiv, den havde simpelthen ikke motor til det.

Synes yaris er ok som pendlerbil såfremt det IKKE foregår på motorvej.
Motoren og støjdæmpningen er for ringe ved motorvejshastigheder, men på alm.
landevej er bilen ok til pendlerkørsel og 20 Km/l er da hjemme selv med
benzinudgaven

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-09 18:53

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in

> Synes yaris er ok som pendlerbil såfremt det IKKE foregår på motorvej.

Det ka du ha ret i - den klarer sig meget bedre når jeg kører længere
landevejsture end når jeg kører motorvejsture.

> Motoren og støjdæmpningen er for ringe ved motorvejshastigheder, men
> på alm. landevej er bilen ok til pendlerkørsel og 20 Km/l er da hjemme
> selv med benzinudgaven

Det ka min så ikke, min rekord var ca. 16km/l - snestorm, ca. 30km/t fra
Århus til Esbjerg. Normalen er 12-13km/l (14 iflg. fabrikken).

Fra : Claus Frørup

Dato : 18-03-09 18:29

Isang tao pinangalanan, Henrik B. nagsulat:

klip
> Det eneste en Yaris kan bruges til, er pendlerbil...

Mener du det, sådan helt seriøst?
Vi har heldigvis kun en enkelt tilbage, der bliver brugt som
garagebil. Jeg har prøvet at køre i mange forskellige biler og jeg
siger: Føj for en ulykke, hvis hvis jeg skulle køre mere end 5
kilometer i sådan et skateboard med styrehus.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-03-09 19:13

On Tue, 17 Mar 2009 16:32:21 +0000, Mogens wrote:

> "Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i meddelelsen

> La' nu vær' med at ødelægge Henriks ekstase over, at favoritbilen fra
> '09 slår en gl. konstruktion,

Øh, det er da ikke Henrik B. der er "Yarist"?

Fra : BJ

Dato : 18-03-09 12:21

KLIP

> [...]
> hvor man overlever i Yaris'en, så er det kun p.g.a. airbag'en at føreren i

Der gøres meget i disse tide for at få gang i nyvognsalget.....

....det både hos Toyota og Volvo..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-03-09 20:31

On Wed, 18 Mar 2009 18:56:45 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Det er rigtigt - men min oplevelse af Yaris'en som pendlerbil på
> motorvejen var ikke positiv, den havde simpelthen ikke motor til det.

Hvilken model? Diesel'erne fra 2006+ siges at være ret OK.

1,3'eren kører efter min mening OK på motorvej, men larmer lidt rigeligt
ved de høje omdrejninger, og det bliver man nok lidt træt af hvis man skal
høre på det en time hver vej hver dag. Der sku' komme en ny 1,33 motor med
tilhørende 6. gear - kan være at det hjælper på det.

(Hvor meget motor behøver man i øvrigt for at holde i kø på Køge Bugt
motorvejen??)

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-09 20:43

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev :

>(Hvor meget motor behøver man i øvrigt for at holde i kø på Køge Bugt
>motorvejen??)

det bestemmer man da selv ;)
--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-03-09 21:54

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Hvilken model? Diesel'erne fra 2006+ siges at være ret OK.

Toyota Yaris 1,4D-4D Terra 5 Dørs, første reg 01-11-2005.

Hvis jeg ikke var oppe på 130 når jeg nåede til bakkerne ved Kolding var
det ikke muligt at accelerere op før bakken var færdig. Samme oplevelse som
en tilsvarende Pug 206 (1,4 HDI). Motoren er simpelthen for lille til
længere motorvejsture.

> (Hvor meget motor behøver man i øvrigt for at holde i kø på Køge Bugt
> motorvejen??)

Hehe, der behøver man jo slet ikke nogen - men jeg kørte Esbjerg-Vejle og
der er plads til at køre :)

Fra : Anders Majland

Dato : 19-03-09 10:06

> [...]
> som
> en tilsvarende Pug 206 (1,4 HDI). Motoren er simpelthen for lille til

Det er jo ofte kompromiset i en pendlerbil - altså mellem god drifts og
totaløkonomi og så "motor nok"

Men det største problem i mindre biler er imho støjen.

Jeg kørte i sidste uge kbh->midtjylland i en 2007 polo benziner. Kan ikke
lige huske motorstørrelsen, men allerede ved 110km/t var vindstøjen temmelig
anmassende ( Min reference her er vores c5 ) og ved 130km/t decideret træls.
Jeg har vist før herinde brokket mig over støjniveauet i vores 97'er punto -
Vil tro at polo'en er ca midt imellem den og c5'en.

Og det med motor nok er meget et temperamentspørgsmål. C5'en er jo temmelig
tung så den er ikke nogen sprinter. Før den havde vi en fabia med kun 64hk i
en 3cylindret motor. Den gjorde det også fint til formålet (der stadig
primært er land og by, og kun undtagelsesvist er længere motorvejsstræk)

--
anders dot majland at jyde dot dk
2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-09 18:51

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in

> Det er jo ofte kompromiset i en pendlerbil - altså mellem god drifts
> og totaløkonomi og så "motor nok"

På det tidspunkt sammenlignede jeg med min Peugeot 306 - større bil, større
motor og 16km/l (uanset hvor hårdt jeg trykkede på speederen). Den kunne
sagtens accelere op af de samme bakker.

> Men det største problem i mindre biler er imho støjen.

Det er et problem ja, min Yaris støjer ret meget med vinterdækkene på.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-03-09 19:01

>motor og 16km/l (uanset hvor hårdt jeg trykkede på speederen). Den kunne

Så har du ikke trykket hårdt nok ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-09 22:32

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

> Så har du ikke trykket hårdt nok ;)

Svært at trykke hårdere, speederen ku ik rigtig bevæge sig mere ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-03-09 22:33

On 19 Mar 2009 21:32:24 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

>Svært at trykke hårdere, speederen ku ik rigtig bevæge sig mere ;)

Men over længere tid..

Er sikker på en tankfuld med fuld pedal vil få den længere ned.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-09 22:58

> Men over længere tid..
> Er sikker på en tankfuld med fuld pedal vil få den længere ned.

Både og - hvis det var lange ture kunne den ikke, korte ture kunne den godt
- da jeg stoppede med at pendle og kun kørte små ture i byen (=konstant
kold motor) faldt den til omkring 13 hvilket kun er en lille smule mere end
Yaris'en kører nu.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-03-09 00:20

> [...]
>kold motor) faldt den til omkring 13 hvilket kun er en lille smule mere end

Nåh ok. Jeg forstod det lige som om den gik 16km/l selvom du borede et
hul i tanken

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-03-09 23:01

> Nåh ok. Jeg forstod det lige som om den gik 16km/l selvom du borede et
> hul i tanken

Så længe den ikke skulle køre med konstant kold motor gjorde den faktisk ;)

Fra : Armand

Dato : 20-03-09 00:42

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> det ikke muligt at accelerere op før bakken var færdig. Samme oplevelse som
> en tilsvarende Pug 206 (1,4 HDI). Motoren er simpelthen for lille til

Vås! :-|
Med tre mand ombord klarede min 1,4Hdi'er Mulhouse og tilbage igen på
forlænget weekend med 150 gennem det meste af Tyskland (eg skal dog
indrømme at den ikke kunne holde 130 op af de stejleste bakker ved Kassel).
Med dén rejsehastighed og tæt ved 800 km på en tankfuld er det i mine
øjne en udemærket bil til selv længere motorvejsture!

--
Armand.

Fra : BJ

Dato : 20-03-09 10:58

KLIP

> Med dén rejsehastighed og tæt ved 800 km på en tankfuld er det i mine øjne
> en udemærket bil til selv længere motorvejsture!

Ja, det jeg ikke slå i den gamle betalte spand og ej heller i den anden
nyeste gamle betalte.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-03-09 23:02

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> [...]
> Kassel). Med dén rejsehastighed og tæt ved 800 km på en tankfuld er
> det i mine øjne en udemærket bil til selv længere motorvejsture!

Hvilken version af motoren var det så? HDi'eren har jo udviklet sig en hel
del, min 2.0 havde 90hk men min brors 2.0 havde 110hk.

Fra : Armand

Dato : 20-03-09 23:21

Henrik Stidsen skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> Hvilken version af motoren var det så? HDi'eren har jo udviklet sig en hel
> del, min 2.0 havde 90hk men min brors 2.0 havde 110hk.

1,4Hdi = PSA-produkt, der har været rimelig konstant i ydelse hidtil:
Omkring 75HK!

--
Armand.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-03-09 23:55

> 1,4Hdi = PSA-produkt, der har været rimelig konstant i ydelse hidtil:
> Omkring 75HK!

Så er det da vist den eneste HDi der ikke har udviklet sig med tiden ;) De
andre har fået flere og flere HK.

Både min bror og jeg havde PSA HDi motorer, hans sad godt nok i en Citröen.

Fra : Armand

Dato : 21-03-09 00:01

Henrik Stidsen skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> Så er det da vist den eneste HDi der ikke har udviklet sig med tiden ;) De
> andre har fået flere og flere HK.

1,4'eren har 75 hk hvor man end kigger. Hvis man skal have mere (i min
206'er) bliver det v.h.a. 1,6'eren (som var et alternativ i 206'erens
tidlige år)

For andre modellers vedkommende, synes jeg at kunne huske at 1,6 Hdi
kunne fås i to ydelses-størrelser (á 90' hhv. 109'!?), men dét havde
ikke noget med årgang eller udvikling at gøre!

--
Armand.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-03-09 22:39

On Wed, 18 Mar 2009 20:54:13 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Toyota Yaris 1,4D-4D Terra 5 Dørs, første reg 01-11-2005.

Hmm. Ja du burde da ku' se forskel.

> [...]
> det ikke muligt at accelerere op før bakken var færdig. Samme oplevelse
> som en tilsvarende Pug 206 (1,4 HDI). Motoren er simpelthen for lille

Der har jeg da vist selv kørt uden den slags problemer (rammer man ikke
stedet på vejen mellem Kbh og Sønderborg?). Snarere det modsatte.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-09 18:49

> Der har jeg da vist selv kørt uden den slags problemer (rammer man ikke
> stedet på vejen mellem Kbh og Sønderborg?). Snarere det modsatte.

Nej, det er slutningen/starten af Esbjerg motorvejen så hvis du kommer der
forbi på vej fra KBH til Sønderborg så er du kørt forkert ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-09 18:49

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Hmm. Ja du burde da ku' se forskel.

Hva mener du?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 19-03-09 20:21

On Thu, 19 Mar 2009 17:49:12 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Hva mener du?

Du har en TS som er næsten magen til den gamle Yaris diesel (bortset fra
sænkning osv.). Der er også en fra efter Yaris fik Yaris. Begge to kan
hedde 1,4D-4D Terra, men den lille har 75HK og den store 90HK.
Skilledatoen er en gang i slutningen af 2005.... Jeg gik ud fra at du
ville have kommenteret det hvis det ikke var 90HK'eren.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-03-09 22:31

> [...]

> Skilledatoen er en gang i slutningen af 2005.... Jeg gik ud fra at du
> ville have kommenteret det hvis det ikke var 90HK'eren.

Nååå - ja det var den gamle model, den har samme body som min TS. Det var
75hk motoren der sad i, min 306'er havde 90hk og det er jeg sikker på den
Yaris ikke havde.