Bytte af min gode bil
Fra : Ukendt

Dato : 16-03-09 20:51

Jeg overvejer at skifte min Avensis 1.6 Sedan fra 1998 ud med en stationcar.
Helst vil jeg ikke ha' penge op af lommen - slet ikke for mange

Sidder næsten med et tilbud hvor jeg kan bytte den lige over med en Volvo
850 GLE fra 1994 og kørt 283000 km
igennem en forhandler. Kører ca. 10 km om dagen så der er ikke det store
behov - en gang om måneden i snit kører
vi lidt længere (100 km på en tur).

Min Avensis har kørt 170.000 km og den kører upåklageligt og vil jo helst
ikke bytte mig til problemer.

Nogle råd ?`

Nogle forlslag til stationscar som evt. kunne være int. at bytte til ?

Mvh. Allan

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-03-09 20:56

On Mon, 16 Mar 2009 20:51:07 +0100, "Allan M" <allan at allanm dot dk
¤#> wrote:

> [...]
>ikke bytte mig til problemer.
>
>Nogle råd ?`
>
>Nogle forlslag til stationscar som evt. kunne være int. at bytte til ?

Jeg kan sagtens sige "gør det" og du står med hænderne fulde af
problemer. I bund og grund er 850'eren i den årgang vist ganske solid,
men med små 300000 km på klokken findes der ikke den ting, der ikke
kan drille, så hvad er skiftet og hvor godt er
undervogn/maskine/transmission kontrolleret?

Fra : KASO

Dato : 16-03-09 21:03

> [...]
> kan drille, så hvad er skiftet og hvor godt er
> undervogn/maskine/transmission kontrolleret?

Tjah efter 15 år og det angivne km-tal, kan det være en fin, velholdt bil -
eller en gammel, udtrådt spand.... Det afhænger helt af tidligere ejer(e) og
vedligeholdelse.

Fra : Mogens

Dato : 16-03-09 21:05

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> kan drille, så hvad er skiftet og hvor godt er
> undervogn/maskine/transmission kontrolleret?

Den er uforgængelig vedr. rust og motor - kanon bil.
Volvo 850 har een stor skavank - den er meget tørstig.
OG så skal maskinen ikke være for lille, hvilket vil sige helst 193 hk. De 2
mindste motorer på 125 hk og 140 hk duer ikke til bilen - for lille effekt.

Fra : Kåre

Dato : 16-03-09 21:18

> [...]
> OG så skal maskinen ikke være for lille, hvilket vil sige helst 193 hk. De
> 2 mindste motorer på 125 hk og 140 hk duer ikke til bilen - for lille

Man kan så sige at benzinøkonomi og motorstørrelse nok er rimeligt
ligegyldigt for en tur på 10 km.
Det lyder mere som om det er vigtigt at der ingen problemer er, og der er
det nok et udmærket bud.

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-09 21:22

> Man kan så sige at benzinøkonomi og motorstørrelse nok er rimeligt
> ligegyldigt for en tur på 10 km.
> Det lyder mere som om det er vigtigt at der ingen problemer er, og der er
> det nok et udmærket bud.

Du har fuldstændig ret - tanker en gang om måneden og der er vi ikke under
halv tank
Plads og ikke for mange rep. er det vigtige her.

Mvh. Allan

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-03-09 21:23

On Mon, 16 Mar 2009 21:17:43 +0100, "Kåre" <kaarebach@gmail.com>
wrote:

>Man kan så sige at benzinøkonomi og motorstørrelse nok er rimeligt
>ligegyldigt for en tur på 10 km.
>Det lyder mere som om det er vigtigt at der ingen problemer er, og der er
>det nok et udmærket bud.

Hvis man er ligeglad med brændstoføkonomi er 850 et glimrende bud i
stil med Scorpio 2.4/2.9 stc (som der er alt for få af) - der er
aldersproblemerne og så historikken. For selv om 850 i bund og grund
er et sejlivet køretøj kan man jo ved at glemme at skifte olie klemme
livet ud af hvad som helst (siger manden, der skal have nogen til
at sponsere kobling nr. 3 ,-)))

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-03-09 21:22

Mogens wrote:
> [...]
> OG så skal maskinen ikke være for lille, hvilket vil sige helst 193
> hk. De 2 mindste motorer på 125 hk og 140 hk duer ikke til bilen -

Hvis behovet er 10 km/dag, så tror jeg ikke størrelsen på motoren har
betydning.
Jeg ved godt at det ville det have for dig, men du kører jo også 'lidt'
længere.
Hvis det reelle behov er 5 km hen på jobbet og 5 km hjem igen og det foregår
i byen,
så tror jeg ikke behovet for en stor motor kan retfærdiggøres.
Det er jo nok den tur en gang i måneden der er afgørende i det regnestykke
IMO.

Men nu er fornuft jo ikke alt, så jeg ville jo nok også gå efter en større
motor.......

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-03-09 21:34

"Allan M" <allan at allanm dot dk ¤#> skrev i meddelelsen
> [...]
> vi lidt længere (100 km på en tur).
>
> Min Avensis har kørt 170.000 km og den kører upåklageligt og vil jo helst

Nogle af de typiske fejl på 850'eren er utætte kølerslanger, oliespild
mellem motor og gearkasse.
Med 283000 på tælleren er det værd at checke om der er skiftet hjullejer,
bærearme, styrekugler m.m.
Min V70 fra ´98, der i store træk er en faceliftet 850, har kørt 260000Km og
jeg har indenfor det sidste år skiftet køler, forhjulslejer, bærearme og
styrekugler.
Tandremmen burde være skiftet ved 240000Km.

> Nogle forlslag til stationscar som evt. kunne være int. at bytte til ?

Alle store stationcars er billige i øjeblikket, små biler er dyre.....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Anders Majland

Dato : 17-03-09 09:04

> Alle store stationcars er billige i øjeblikket, små biler er dyre.....

naej - er det med en økonomisk dieselmaskine er værditabet knabt så stort
.... Kikker man f.eks mondeo af samme årgange er en v6 benziner typisk
billigere end en diesel selvom den var væsenligt dyrere fra ny... Det gælder
sikkert også andre mærker at der kan gives nogle pæne afslag på politisk
ukorrekte benzinslugere ... Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på
hvad der kan ellers kan fåes af 6 eller 8 cylindrede med god plads

Så da brændstoføkonomi er ligegyldigt for Allan ville jeg nok også gå efter
en "stor" motor til turen en gang om måneden.

/A