Spørgsmål afledt af køre-fra-regningen trå~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-03-09 23:25

Hej guruer,

Jeg kom lige til at tænke på, hvordan Statoil i dette tilfælde får navn og
adresse på ejeren af bilen fra ?
Jeg troede da ikke at man sådan bare kunne ringe til nærmeste politi og
efterspørge ejeren til en given bil/nummerplade ?
Jeg troede faktisk at benzinselskabet skulle anmelde een til politiet, og
det så var deres opgave at forfølge en sådan sag ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : oz3bto

Dato : 16-03-09 01:38

> [...]
> Jeg troede faktisk at benzinselskabet skulle anmelde een til politiet, og
> det så var deres opgave at forfølge en sådan sag ?

Det anmeldes til politiet som tyveri og de får så enten billede eller
video klip samt kvitt .. Resten tager policen sig af .. Sådan foregår det
ved Q8 og shell ihvertfald

Fra : Jacob

Dato : 16-03-09 03:02

oz3bto skrev:
> [...]
>>

> Det anmeldes til politiet som tyveri og de får så enten billede eller
> video klip samt kvitt .. Resten tager policen sig af .. Sådan foregår det

Det er korrekt - jeg har nemlig prøvet det engang ved et tilfælde. Jeg
blev ringet op af min bankrådgiver som sagde at han var blevet kontaktet
af politiet pga. jeg havde kørt fra en regning for benzin hos statoil.
Hverken jeg eller bankrådgiver fattede hvordan det kunne være gået til,
men jeg kørte ud til statoil tanken, og den var god nok. Jeg betalte min
regning og så var det det.

Der var sket det at jeg ville tanke på min mc, men ville som oftest
helst undgå at skulle have hjelm, hjelmhue, in-ear øretelefoner af og på
igen, for at betale med dankort. Man får det aldrig til at sidde
ordentlig igen.
Jeg parkerede ved siden af standeren, gik over til automaten for at
stikke kortet i og aktivere standeren, gik tilbage til mc´en og tankede.
Og så kørte jeg. Og så skulle alt jo være i skønneste orden - MEN
idioten inde i butikken aktiverede standeren da jeg gik tilbage til min
mc. Det gjorde han fordi jeg havde været for længe om at få standeren i
gang, og kortbetalingen via automaten så annuleres. Det havde jeg bare
ikke en chance for at vide.

Man har et sted mellem 30 sek. og et minut til at begynde at tanke,
ellers skal betalingsautomaten have kortet kørt igennem igen.

- Jacob

Fra : oz3bto

Dato : 16-03-09 17:35

"Jacob" <dink@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man har et sted mellem 30 sek. og et minut til at begynde at tanke, ellers
> skal betalingsautomaten have kortet kørt igennem igen.

self vudere man hvem der gør det ... Den lokale elektrikker glemmer (gammel
mand henad de 75år) af og til at komme ind og betale .. sådan en ringer vi
selv til

Fra : Kent Nielsen

Dato : 16-03-09 06:37

> Hej guruer,
>
> Jeg kom lige til at tænke på, hvordan Statoil i dette tilfælde får navn og
> adresse på ejeren af bilen fra ?

Det gør de vel på samme måde som parkeringsselskaberne, der er Politiet ikke
blandet ind svjv.

Kent Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 16-03-09 10:00

"Andreas M. Hansen" skrev

> Jeg kom lige til at tænke på, hvordan Statoil i dette tilfælde får navn og
> adresse på ejeren af bilen fra ?

Fra centralregistret,
forsikringsselskaber har direkte adgang det mener jeg også
parkeringsselskaber har, om bensinselskaber har direkte adgang eller skal
sende en forespørgsel ved jeg så ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 16-03-09 17:03

> Jeg kom lige til at tænke på, hvordan Statoil i dette tilfælde får navn og
> adresse på ejeren af bilen fra ?

De kontakter skriftligt politiet (typisk pr. fax) med en speciel formular,
hvor de anmoder om oplysninger ud fra nummerpladen. Det bliver så
registreret hos politiet, at oplysningerne er udleveret.

> Jeg troede faktisk at benzinselskabet skulle anmelde een til politiet, og
> det så var deres opgave at forfølge en sådan sag ?

De prøver først at løse "problemet" selv - der kunne jo være tale om en
forglemmelse/misforståelse, så der ikke er foretaget noget strafbart.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-03-09 18:49

On Mon, 16 Mar 2009 09:59:49 +0100, alexbo wrote:

> [...]
> parkeringsselskaber har, om bensinselskaber har direkte adgang eller
> skal sende en forespørgsel ved jeg så ikke.

Bilhandlere har ikke. Da Toyota indkaldte Yarisen til
selestrammerisolationsmaterialebrandfarlighedsservicekampagne kom kuverten
fra Skat (med en forblommet besked om at hvis jeg ikke var mig men en
anden så ville Toyota gerne vide det).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-03-09 19:55

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> [...]
> kuverten fra Skat (med en forblommet besked om at hvis jeg ikke var
> mig men en anden så ville Toyota gerne vide det).

Det er fordi de sender det ud via cmr - Toyota kender jo ikke nødvendigvis
hverken nummerplade eller ejer på de biler der kører rundt og så er det
svært at finde dem.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-03-09 21:42

On Mon, 16 Mar 2009 18:55:05 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> [...]
>
> Det er fordi de sender det ud via cmr - Toyota kender jo ikke
> nødvendigvis hverken nummerplade eller ejer på de biler der kører rundt

S'føli, men det er jo også fordi at CMR ikke køber den model hvor Toyota
kommer med en stribe stelnumre, får postadresserne og selv sender
brevene. OK, det var så nummerplader vi snakkede om, og ikke
stelnumre....