Isofix beslag, hvilke fordele?
Fra : peter

Dato : 15-03-09 09:07

Hej

Så vidt jeg kan se er det nærmest umuligt at få Isofix belag som en
del af standardudstyret. Så man må gå et udstyrsniveau op, hvis man
vil have isofix beslag. Hvis dette er den eneste grund til at gå et
udstyrsniveau op, bliver det nogle dyre beslag. Hvilke fordele er der
ved isofix belag?

mvh og på forhånd tak for svarene

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-03-09 16:21

peter skrev:
> [...]
> vil have isofix beslag. Hvis dette er den eneste grund til at gå et
> udstyrsniveau op, bliver det nogle dyre beslag. Hvilke fordele er der

At autostolene sidder utrolig godt fast i bilen, og derved meget bedre
kan beskytte når/hvis uheldet er ude.

> mvh og på forhånd tak for svarene

No prob.

/Kent Glerup

Fra : -= JF =-

Dato : 15-03-09 17:08

Kent Glerup skrev:

> At autostolene sidder utrolig godt fast i bilen, og derved meget bedre
> kan beskytte når/hvis uheldet er ude.

Er det ikke også uligt meget nemmere at tage stolen ud og sætte fast igen?

Jeg har noget hyr med at sætte vores barnestol tilbage på midterpladsen
på bagsædet af min Mondeo mk III fordi selen kun lige præcis er lang
nok. Der skal virkelig tages fat!

Mvh John

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-03-09 18:54

-= JF =- skrev:

> Er det ikke også uligt meget nemmere at tage stolen ud og sætte fast igen?

Som hovedregel jo. Men det er noget forskelligt hvor lettilgængelige
beslagene er.

> Jeg har noget hyr med at sætte vores barnestol tilbage på midterpladsen
> på bagsædet af min Mondeo mk III fordi selen kun lige præcis er lang
> nok. Der skal virkelig tages fat!

Det er helle ikke nemt i vores Yaris. Hvis skidtet virkelig skal sidde
fast, så skal der slides!

/Kent Glerup

Fra : -= JF =-

Dato : 15-03-09 20:15

Kent Glerup skrev:

> Det er helle ikke nemt i vores Yaris. Hvis skidtet virkelig skal sidde
> fast, så skal der slides!

Jeg kan med nød og næppe sætte sædet i alene Det går noget lettere
når konen hiver i den ene ende mens jeg sætter selen på plads.

Det må være et spørgsmål om at stolene efterhånden er så store, solide
og polstrede at det kun lige kan lade sig gøre.
De første stole vi havde til de to ældste var langt nemmere at have med
at gøre.

Mvh John

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-09 20:13

"Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i meddelelsen

> At autostolene sidder utrolig godt fast i bilen, og derved meget bedre kan
> beskytte når/hvis uheldet er ude.

Da jeg er eftertænksom af natur, vil jeg tillade mig at sætte spørgsmålstegn
ved, om Isofix altid er at fortrække. Ved side kollision og ved
på-/afmontering er det klart en fordel. Men i en moderne bil, med aktive
selestrammere, vil jeg påstå at belastningen på barnets krop er lavere, ved
f.eks. en frontalkollision, hvis man har en "gammelsdags" monteret
autostol...

Blot lidt at tænke over...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-03-09 21:12

Henrik B. skrev:
> [...]
> aktive selestrammere, vil jeg påstå at belastningen på barnets krop er
> lavere, ved f.eks. en frontalkollision, hvis man har en "gammelsdags"

Kan sagtens følge dig.. Men hvad så hvis selen gi'r sig uens i de to sider?

> Blot lidt at tænke over...

Jep.

/Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-09 21:21

> Kan sagtens følge dig.. Men hvad så hvis selen gi'r sig uens i de to
> sider?

Ikke forstået?

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-03-09 17:30

Henrik B. skrev:
> "Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i meddelelsen

> Ikke forstået?

I en frontalkollision skal selen jo naturligvis "æde" hele kraften fra
stolen. Men hvad nu hvis selen er strammere i den ene side? Eller hvis
selen bliver strammet uens i de to sider af selestrammeren? Hvis ikke
selen holder stolen lige godt i begge sider, så risikerer man at stolen
står/hænger skævt i en kraftig frontalkollision.
Men om det forholder sig sådan i et virkeligt scenarie aner jeg ikke...

/Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-09 19:12

> [...]
> står/hænger skævt i en kraftig frontalkollision.
> Men om det forholder sig sådan i et virkeligt scenarie aner jeg ikke...

Med en selestrammer gør den i hvertfald ikke - den trækker til..

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-03-09 20:27

Henrik B. skrev:
> "Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i meddelelsen

> Med en selestrammer gør den i hvertfald ikke - den trækker til..

Det er klart!
Men gør den det i begge sider?

/Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-09 20:46

> Det er klart!
> Men gør den det i begge sider?

Den trækker fra skulderhøjde. Men den trækker så hele selen strammes - også
selvom den går stramt. Jeg ligger inde med en videosekvens, hvor man ser
funktionen med en person i sædet....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Glerup

Dato : 17-03-09 06:43

Henrik B. skrev:
> [...]
> også selvom den går stramt. Jeg ligger inde med en videosekvens, hvor
> man ser funktionen med en person i sædet....

Har jeg også set. Ret effektivt.
Men den Römer stol vi har som er selemonteret, den har nogle låse som
klemmer fast om selen.. Så må man jo bare håbe at selestrammeren vinder :)

/Kent Glerup

Fra : Klaus G.

Dato : 15-03-09 23:07

> [...]
> på barnets krop er lavere, ved f.eks. en frontalkollision, hvis man
> har en "gammelsdags" monteret autostol...
Det forstår jeg ikke helt...?

Er det pga. selestrammeren at ungen skal komme til at side mere fast i
sædet, eller hvordan? ISOFIX stolen sidder jo urokkeligt fast på bilen. Og
ungen bliver så spændt fast med en, er det 4punkts sele, som strammes til,
ved at man hiver i en "fælles" snor og på den måde sidder ungen uhjælpeligt
fast :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-09 20:56

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det forstår jeg ikke helt...?
>
> Er det pga. selestrammeren at ungen skal komme til at side mere fast i
> sædet, eller hvordan? ISOFIX stolen sidder jo urokkeligt fast på bilen.

Ja netop! En stol fastspændt med sikkerhedssele er alt andet lige mere
eftergivende og derfor en mindre belastning for den menneskelige krop.

> Og ungen bliver så spændt fast med en, er det 4punkts sele, som strammes
> til,

Fem-punkts..

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 17-03-09 09:07

> Ja netop! En stol fastspændt med sikkerhedssele er alt andet lige mere
> eftergivende og derfor en mindre belastning for den menneskelige krop.

Det har jeg så ikke set nogle undersøgelser der konkluderer - har du ?

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-09 21:15

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Det har jeg så ikke set nogle undersøgelser der konkluderer - har du ?

Det er ud fra almen logik. Enhver sikkerhedssele får en smule elastisk
funktion, når man kolliderer. Og i og med at man i stedet for én "elastik",
får to, så vil det alt andet lige give en teoretisk mindre decelleration,
end hvis stolen er spændt fast i en stiv Isofixmontering...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 18-03-09 11:44

> [...]
> "elastik", får to, så vil det alt andet lige give en teoretisk mindre
> decelleration, end hvis stolen er spændt fast i en stiv Isofixmontering...

For det første er det nok ret lidt en sele beregnet til at holde på en
voksen strækkes af et barn i en stol. Dernæst tror jeg heller ikke at selen
i stolen giver sig noget af betydning. Både sædet i bilen og stolen giver
sig væsenligt mere.

Men det er muligt du har ret i at selerne giver sig - Men der er imho langt
fra det og til at konkludere at det er sikrere end en stol der i den ene
side er fastgjort med et beslag og konstureret til at beskytte barnet med
den montering - Der kan man bedre "styre" hvor eftergivende stolen skal være
istedet for at overlade det til forskellige bilers sikkerhedsseler.

Den største fordel ved en isofix stol er at den er sværere at montere
forkert. Dernæst at den oftest er meget nemmere at tage ind/ud af bilen.
Sikkerheden i en "mærkevarestol" er generelt god - men helt afhængig af at
den monteres korrekt.

Så henrik jeg køber ikke din "almene logik" om at en stol monteret i en sele
alt-andet-lige giver mindre belastning på barnet.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-03-09 19:36

> [...]
> voksen strækkes af et barn i en stol. Dernæst tror jeg heller ikke at
> selen i stolen giver sig noget af betydning. Både sædet i bilen og stolen

Netop! Og alt sammen en fordel, ud fra et belastningssynspunkt.

> Men det er muligt du har ret i at selerne giver sig -

Hvor meget tror du at en alm. sikkerhedssele - uden selestrammer - giver
> [...]

> at beskytte barnet med den montering - Der kan man bedre "styre" hvor
> eftergivende stolen skal være istedet for at overlade det til forskellige

Belastningen på kroppen vil alt andet lige være lavere, med en selemonteret
stol - ved frontakollision.

> [...]
> Sikkerheden i en "mærkevarestol" er generelt god - men helt afhængig af at

Dét er netop de store fordele ved Isofix, og derfor man har frembragt dem...

> Så henrik jeg køber ikke din "almene logik" om at en stol monteret i en
> sele alt-andet-lige giver mindre belastning på barnet.

Det er hvad almindelig logik siger mig, ud fra den viden jeg har om bilers
sikkerhed. Det er det samme med frontstrukturen på biler - jo blødere de kan
deformere, desto bedre for passagerne..

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 19-03-09 09:35

> Belastningen på kroppen vil alt andet lige være lavere, med en
> selemonteret stol - ved frontakollision.

Det er jeg ikke sikker på du har ret i.

Der er flere varianter af isofix monterede stole. Fælles for dem er at de
sidde i et par øjer under ryglænet. Disse øjer giver sig ikke. Men det kan
stolen godt gøre - Den kan godt dreje noget fremad med ryglænet når den
trykkes længere ned i sædet. Sad den i en sele blev ryglænet også tilbage.

Mange fremadvente har så yderligere en sele strop fra oven og ned bag
ryglænet - og så bliver forskellen endnu mindre.

Men jeg tror forskellen er minimal. Mange isofix stole kan også monteres med
sele og jeg har ikke set nogen undersøgelser hvor de som selemonteret har
givet mindre belastning af barnet.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-03-09 15:14

> [...]
>
> Mange fremadvente har så yderligere en sele strop fra oven og ned bag
> ryglænet - og så bliver forskellen endnu mindre.

Du svarede ikke på mit spørgsmål: "Hvor meget tror du at en alm.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-03-09 08:57

> Du svarede ikke på mit spørgsmål: "Hvor meget tror du at en alm.
> sikkerhedssele - uden selestrammer - giver
> sig?".

Ved det ikke og har ikke fundet haft held til at fnde svaret.

Så mit gæt er en 5-10% ved belastning af en voksen person.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-03-09 18:25

> Ved det ikke og har ikke fundet haft held til at fnde svaret.
>
> Så mit gæt er en 5-10% ved belastning af en voksen person.

Allerede ved 50 km/t vil din brystkasse ramme rattet - forudsat der ikke er
airbag i bilen. SÅ elastisk er en sikkerhedssele...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 15-03-09 18:22

> [...]
> vil have isofix beslag. Hvis dette er den eneste grund til at gå et
> udstyrsniveau op, bliver det nogle dyre beslag. Hvilke fordele er der
Specielt ved sidekolition at en ISOFIX stol er god. Der er heller ikke
riskiko for at fejlmontere stolen, hvilket er 50-60% ifølge FDM, for dem som
bruger sele.

Hvis bilen ikke har ISOFIX i de små modeller, men den har det i de store
modeller. Så kan det tit efterkøbes, da der ofte så er nogle huller i
karossen til det.

Fra : Brian H

Dato : 15-03-09 18:30

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

_______________

Du kan eftermontere det det i fx Octavia I, Golf 4 og de andre fætre. Det er
sandsynligvis også muligt på nyere...

Fra : Anders Majland

Dato : 16-03-09 13:31

> Du kan eftermontere det det i fx Octavia I, Golf 4 og de andre fætre. Det
> er sandsynligvis også muligt på nyere...

Er det boltet i er hullerne der sikkert til det ab fabrik, men f.eks på
mondeo omkring 2005-2007 er beslagene svejst fast på karossen og kan ikke
eftermonteres (autoriseret)

Egne erfaringer fra 2 knægte ...

Til de helt små er det nemt med en "indkøbskurv". Der er isofix en stor
fordel da man så kan lade basen sidde i bilen og nemt bære barnet frem og
tilbage i kurven. Til den yngste havde vi en Recaro Young Profi plus - i en
fabia kombi 2003. Der fjernede vi sædehynden under stolen da stolen så kunne
monteres bedre. Med sædehynden under kom stolen til at hælde meget bagover
og knægten dermed fremover.

Når barnet vokser ud af den er det mere ligegyldigt. Den næste størrelse
stol er ikke til at håndtere med et barn i. Så hvis man alligevel altid har
stolen siddende i bilen er isofix mindre vigtigt.

Derimod anbefales det fra mange steder at barnet sidder bagudvendt til det
er mindst et par år. Hans anden stor er så en BeSafe iZi kid et eller andet.
Den sidder i selen og den er besværlig at montere. Samtidig fylder et barn
meget med fødderne den gale vej så den kan nok ikke være i en bil meget
mindre end vores C5. Der er kommet en nyere udgave af den til isofix.

Indkøbskurvene når ikke at blive slidt (eller bare nussede) af et barn så
det kan godt betale sig at købe dem brugt (eller købe nyt postordre fra
udlandet og sælge det brugt i dk bagefter)

Men prøv stolen i bilen inden i køber - en stol er ikke sikker hvis den ikke
sidder godt i netop jeres bil. Og så ville jeg vælge et mærkevare istedet
for ugens tilbud i silvan/bilka.

Fra : Ivar

Dato : 15-03-09 20:10

peter skrev:

> Hvilke fordele er der
> ved isofix belag?

Jeg har kun kørt med selemonterede stole. Et problem med disse er,
blot et enkelt tryk på seleknappen sidder stolen løs. Det kan fx ske
hvis man samtidigt har børn med, der bruger den almindelige sele,
de kan uforvarende komme til at løsne stolen ved siden af.

Ivar Magnusson

Fra : Mikael

Dato : 15-03-09 13:31

On 15 Mar., 16:07, peter <peter900...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> vil have isofix beslag. Hvis dette er den eneste grund til at gå et
> udstyrsniveau op, bliver det nogle dyre beslag. Hvilke fordele er der

Vi har en base som sidder fast i ISO-fix beslagene og så sætter man
bare stolen oven på basen og så klikker den selv fast og det var det.
Det er dog kun en løsning som er god med den 1. barnestol vil jeg tro,
fordi nu hvor han vejer 8kg + stol bliver det jo nemmere at slæbe ham
ud til bilen og løfte stolen op på plads, slet ikke for min kone.
Det er en suværen løsning, ikke noget med at stå at bikse i regnvejr
og lign, med en sele.

Mikael

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-03-09 02:54

> [...]
> vil have isofix beslag. Hvis dette er den eneste grund til at gå et
> udstyrsniveau op, bliver det nogle dyre beslag. Hvilke fordele er der

Vi har en Römer stol (af en eller anden model jeg ikka har styr på). I
vores Nubira sidder den med Isofix, i bedsteforældrenes sidder den med
sele. Lige denne model sidder lige godt hvad enten det er den ene
eller anden montering.
Fordelen ved isofix er at det er sværre at montere forkert, men det
kan gøres.
Sikkerheden ved den samme stol, ændres ikke ved at man monterer den
med sele. Altså forudsat den er korrekt monteret.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-03-09 20:57

"Jesper Pedersen" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Sikkerheden ved den samme stol, ændres ikke ved at man monterer den
> med sele. Altså forudsat den er korrekt monteret.

Det er så ikke helt korrekt. Prøv engang at søg efter nogle at de
autostole-test, som findes på nettet. Så vil du se at autostole der kun er
fastspændt med en sele, flyver temmelig vidt omkring på bagsædet, hvis den
udsættes for en kollision...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-03-09 20:22

On 16 Mar., 20:57, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> fastspændt med en sele, flyver temmelig vidt omkring på bagsædet, hvis den

Her er der 2 klip med næsten samme stol. Eneste forskel er
monteringen.
Lagde du mærke til jeg skrev det galt for den samme stol?
http://www.youtube.com/watch?v=sKuqHPCcu7k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=pgAPpfYcTas

Fra : Henrik B.

Dato : 17-03-09 21:16

[...]

Efter hvad jeg kan se, er begge klip med en selemonteret stol - blot fra
hver sin side...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/