Hvad er hurtigst?
Fra : Leonard

Dato : 15-03-09 14:18

Mogens har fortalt, at hans 911 kan nå fra 0 til 305 km/t og ned til 0
igen på under et minut.
Hvorlang en strækning køres der på den øvelse?
3 km?

Det er vel for den bil, den hurtigste metode at tilbagelægge den
strækning, altså maximal acc. til tophastighed og maximal deacc. til
stilstand.

Men findes der biler, der har en lavere tophastighed, men hurtigere
acc. og deacc. der vil kunne køre samme strækning og holde stille det
samme sted på kortere tid?

--
Leonard

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-03-09 14:53

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in news:49bcfff9$0$90276$14726298
@news.sunsite.dk:

> Men findes der biler, der har en lavere tophastighed, men hurtigere
> acc. og deacc. der vil kunne køre samme strækning og holde stille det
> samme sted på kortere tid?

Det tror jeg. Jeg kunne forestille mig en Caterham R500 kunne.

Med sine kun 516 kg (med sequentiel gearkasse) og 263 hk, har den et bedre
vægt/effekt forhold end en Bugatti Veyron. O-100 skulle være under 3
sekunder, mens topfarten ligger under 250 km/t. Bremseeffekten er
fænomenal.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-03-09 16:59

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> vægt/effekt forhold end en Bugatti Veyron. O-100 skulle være under 3
> sekunder, mens topfarten ligger under 250 km/t. Bremseeffekten er

Var der ikke også en engelsk bil fremme, for et par år siden, som var
ekstremt hurtig i netop den disciplin?
Tror den hedder Ultima eller sådan noget lignende.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-03-09 17:05

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> Var der ikke også en engelsk bil fremme, for et par år siden, som var
> ekstremt hurtig i netop den disciplin?
> Tror den hedder Ultima eller sådan noget lignende.

Denne her klarer i hvert fald 0 - 160 - 0 km/t på 8,9 sekunder og skulle gå
over 200mhp på toppen.
http://www.ultimasports.co.uk/Content.aspx?f=record6

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-03-09 17:36

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Var der ikke også en engelsk bil fremme, for et par år siden, som var
> ekstremt hurtig i netop den disciplin?
> Tror den hedder Ultima eller sådan noget lignende.

Der er lige den detalje med lavere topfart end Porschen. Det er det der gør
ligningen interessant.

Altså en (standard?) bil der er bedre til at accelerere og bremse end
Porschen, men har lavere topfart og alligevel er hurtigst fra 0 til 0 over
3 km.

Bilen du tænker på er Ultima GTR - en britisk kitcar.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-03-09 17:38

> Der er lige den detalje med lavere topfart end Porschen. Det er det der
> gør
> ligningen interessant.

Det er lige det der med at lære at læse det der står

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mogens

Dato : 15-03-09 17:39

> [...]

> Altså en (standard?) bil der er bedre til at accelerere og bremse end
> Porschen, men har lavere topfart og alligevel er hurtigst fra 0 til 0 over

Det skal da være med samme topfart, idet de sidste km/t æder meter...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-03-09 17:55

"Mogens" <no@mail.dk> wrote in news:Faavl.7188$U5.76971@newsb.telia.net:

> Det skal da være med samme topfart, idet de sidste km/t æder meter...

Det skal det da ikke. Det teoretiske eksempel er bilen der accelererer til
304 km/t på 0,0 sek og bremser ned til nul igen på 0,0 sek.

Så spørgsmålet er da interessant. Jeg kunne godt forestille mig at en
Caterham kunne gøre det. Overvej lige at den er betydeligt hurtigere end
din Porsche helt op til +240 km/t, og kan bremse en hel del senere.

Har du en idé om hvor længe din bil er om at accelerere fra 240 til 305?

Fra : Mogens

Dato : 15-03-09 17:57

> Har du en idé om hvor længe din bil er om at accelerere fra 240 til 305?

Næh...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-09 15:42

Leonard skrev:

> Men findes der biler, der har en lavere tophastighed, men hurtigere
> acc. og deacc. der vil kunne køre samme strækning og holde stille det
> samme sted på kortere tid?

Man kan evt snyde og placere en solid mur ved målstregen...

(men der skal dæleme accellereres for at have det mere tid at fordele ud
over en lavere tophastighed - altså uden mur)

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-03-09 18:10

On Sun, 15 Mar 2009 16:56:36 +0000, Mogens wrote:

> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Næh...

1.84 s

(Lader sig kun gøre i frit fald...)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 15-03-09 18:48

> [...]
>
> Men findes der biler, der har en lavere tophastighed, men hurtigere
> acc. og deacc. der vil kunne køre samme strækning og holde stille det

De her går til 300 og når det på kortere tid, så de opfylder vel kravene?
0-300 km/h:
21.9s - Koenigsegg CCX
29.6s - Mercedes SLR McLaren 722
31.5s - Lamborghini Murcielago LP640
36.2s - Porsche 997 GT2
41.5s - Alpina B6 S
44.6s - Corvette Z06

300-0 km/h:
6.8s - Porsche 997 GT2
7.1s - Lamborghini Murcielago LP640
7.2s - Corvette Z06
7.3s - Koenigsegg CCX
7.4s - Mercedes SLR McLaren 722
7.8s - Alpina B6

0-300-0 km/h:
29.2s - Koenigsegg CCX
37.0s - Mercedes SLR McLaren 722
38.6s - Lamborghini Murcielago LP640
43.0s - Porsche 997 GT2
49.3s - Alpina B6 S
51.8s - Corvette Z06

Mvh Niels

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-03-09 19:23

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in news:gpjf06$2f85$1
@newsbin.cybercity.dk:

> De her går til 300 og når det på kortere tid, så de opfylder vel kravene?

Du er ikke den eneste der ikke helt får fat i en af de vigtigste
betingelser, så jeg tillader mig at fremhæve den her:

*LAVERE TOPHASTIGHED*

Fra : Niels Bengaard

Dato : 15-03-09 19:59

> Du er ikke den eneste der ikke helt får fat i en af de vigtigste
> betingelser, så jeg tillader mig at fremhæve den her:
>
> *LAVERE TOPHASTIGHED*

De går jo 300, du skrev 305 for Mogens?
Men de kan vel alternativt stoppe ved 280, hvis 300 ikke er langt nok fra
305 og bare holde den i nogle sekunder, så når de samme distance,
formodentlig på kortere tid.

Men generelt vil det være usandsynligt at en bil der går 250 på toppen vil
kunne nå derop så meget hurtigere end en der går over 300 at den kan slå
den.

Mvh Niels

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-03-09 21:29

> De går jo 300, du skrev 305 for Mogens?'

Er der slet ingen der følger med mere?

Mogens' Porsche er jo grundlaget for sammenligningen. Hans bil gør
øvelsen 0-305-0 på en given afstand (vi formoder 3 km). Leonard spørger
så om det kunne tænkes at der fandtes en bil som gjorde øvelsen
hurtigere, men samtidig havde en lavere tophastighed....

> Men de kan vel alternativt stoppe ved 280, hvis 300 ikke er langt nok
> fra 305 og bare holde den i nogle sekunder, så når de samme distance,
> formodentlig på kortere tid.

Så er forudsætningerne ikke fulgt. Du kan godt se forskellen (og
udfordringen) ikke? Din løsningsmodel er jo ingen udfordring.

> Men generelt vil det være usandsynligt at en bil der går 250 på toppen
> vil kunne nå derop så meget hurtigere end en der går over 300 at den
> kan slå den.

Nu snakker vi ikke generelt. Personligt tror jeg en Caterham Superlight
R500 kan gøre tricket. Måske også en Shelby Cobra, men det er ihvertfald
i den boldgade: Små lette ladeportsformede biler med masser af kræfter.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-09 20:20

> Du er ikke den eneste der ikke helt får fat i en af de vigtigste
> betingelser, så jeg tillader mig at fremhæve den her:
>
> *LAVERE TOPHASTIGHED*

Sammenligningen er fløjtende irrellevant - og desuden ikke målbar! For
hvordan finder man en bils tophatighed? Er det den opgivne, målte eller,
eller....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-03-09 21:33

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in news:49bd54f7$0$56796
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Sammenligningen er fløjtende irrellevant

Det er for sjaw... er du mavesur så find en anden tråd at brække dig i

> - og desuden ikke målbar!

Selvfølgelig er den da målbar. Vi kan jo spørge Mogens hvordan han gjorde.

> For hvordan finder man en bils tophatighed?

Henrik for dælen da...

Fra : Henrik B.

Dato : 15-03-09 21:48

> Henrik for dælen da...

Ja!? Hvis vi forudsætter at I vrøvler om opgivet tophastighed, så kan der
være nogle biler som er 10 minutter om at nå de sidste 5 km/t. Samme model,
produceret 2 timer tidligere når den måske aldrig, eller gør det 10
sekunder. Igen - der er for mange usikkerhedsmomenter i den sammenligning...

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-03-09 21:32

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Men findes der biler, der har en lavere tophastighed, men hurtigere
> acc. og deacc. der vil kunne køre samme strækning og holde stille det
> samme sted på kortere tid?

Jeg ved ikke om dette eksempel kan bruges, men nu får I det alligevel... :0)

Til DragRace i Sindal for en del år siden så jeg et løb mellem en USA-bil og
en Beach-Buggy.
Buggy'en kørte den hurtigste tid, men USA-bilen havde betydeligt højere
sluthastighed - jeg mener Buggy'ens sluthastighed var ca. 145Km/t mod
USA-bilens ca. 175Km/t - jeg husker ikke de kørte tider, men der var ikke
langt mellem dem.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-03-09 22:16

> [...]
> igen på under et minut.
> Hvorlang en strækning køres der på den øvelse?

Hvis acc. og de-acc. er lineær bruges der 2533,33 meter ....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Jakob

Dato : 16-03-09 09:21

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen
>>

> Hvis acc. og de-acc. er lineær bruges der 2533,33 meter ....
> [...]

Hmm den udregning vil jeg gerne se. Hvordan kan du komme til det resultat
når du ikke kender den tid der bruges på hhv acc. og bremsning?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-03-09 10:46

"Jakob" <pointshopmail@forum.dk> wrote in news:49be0bec$0$1850$ba624c82
@nntp06.dk.telia.net:

> Hmm den udregning vil jeg gerne se. Hvordan kan du komme til det resultat
> når du ikke kender den tid der bruges på hhv acc. og bremsning?

Mogens har oplyst at manøvren tager 60 sekunder i hans Porsche 996 Turbo.

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-03-09 15:41

"Jakob" <pointshopmail@forum.dk> skrev i meddelelsen

> "Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm den udregning vil jeg gerne se. Hvordan kan du komme til det resultat
> når du ikke kender den tid der bruges på hhv acc. og bremsning?

0-305-0 er med lineær acc. og opbremsning en gns.hast. på 152,5Km/t eller
42,361M/sek gange med 60 sekunder giver det 2541,66 meter - hvordan jeg kom
frem til 2533,33 ved jeg ikke....

Der forbruges sikkert en noget længere strækning da opbremsningen er
betydeligt hurtigere end acc.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Jakob

Dato : 16-03-09 18:02

> [...]
> kom frem til 2533,33 ved jeg ikke....
>
> Der forbruges sikkert en noget længere strækning da opbremsningen er

Okay, så giver det mere mening. Havde bare læst det som under 60 sekunder i
første indlæg, men ikke at det nødvendigvis var 60 sekunder hans Porsche
gjorde det på. Kunne være man skulle lave udregningerne efter de oplysninger
Niels Bengaard fremlagde for andre biler. Hvor tiden til hhv bremsning og
acc er opgivet. For ja, ingen tvivl om der skal en del flere meter til
accelerationen end opbremsningen :)

Fra : alexbo

Dato : 16-03-09 11:37

> [...]

> igen på under et minut.
> Hvorlang en strækning køres der på den øvelse?

Ganske tæt på, jeg får det til 3,5 km.

Sådan en Porche kan uden tvivl bremse optimalt, d.v.s med ca. 10m/s^2,
305 km/t er 85m/s så den bruger 8s. og 340 meter til det.

Så har vi 52 sekunder tilbage.

0-100 på 4 s.= 55m
det giver 48 s. til resten, dem vil jeg fordele med 10s til 100-200 og 38s
til 200-305.
Det bliver 447m og 2665m
ialt 3507 m.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-09 12:39

alexbo skrev:

> Sådan en Porche kan uden tvivl bremse optimalt, d.v.s med ca. 10m/s^2,

Tror en optimal opbremsning er betydeligt mere end 1 G. Det er jo
"blot" tyngdekraften.

Fra : alexbo

Dato : 16-03-09 13:10

"Thorbjørn Ravn Andersen" skrev

> Tror en optimal opbremsning er betydeligt mere end 1 G. Det er jo "blot"
> tyngdekraften.

1G svarer til de 35-36 meter en Porsche kan stoppe på fra 100 km/t.

Du er så kommet frem til et andet resultat, men hvilket?

mvh
Alex Christensen

Fra : Jakob

Dato : 16-03-09 18:05

> [...]
>
> 1G svarer til de 35-36 meter en Porsche kan stoppe på fra 100 km/t.
>
> Du er så kommet frem til et andet resultat, men hvilket?

Jeg tror ikke de 8s er skudt helt ved siden af,. jf. de tider for andre
biler som allerede er skrevet:

Citat:

Fra : alexbo

Dato : 16-03-09 21:48

"Jakob" skrev

> Jeg tror ikke de 8s er skudt helt ved siden af,. jf. de tider for andre
> biler som allerede er skrevet:

> Citat:
> 300-0 km/h:
> 6.8s - Porsche 997 GT2

Ja det hænger ganske godt sammen, ved de rigtig høje hastigheder får
bremserne god hjælp af luftmodstanden og downforcen, sammen med dækvalget
betyder det en del for bremseevnen.
Men der ikke ret mange gadebiler der kommer over 10 meter sekundet,
minimumskravet er 5,8 m/s

Men hvad angår det oprindelige spørgsmål om længden af øvelsen betyder det
stort set intet.
Hvis Mogens bil bremser som en 997 vil han bruge 10-15 meter mere ca 3520
meter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 17-03-09 17:52

> Ja det hænger ganske godt sammen, ved de rigtig høje hastigheder får
> bremserne god hjælp af luftmodstanden og downforcen, sammen med dækvalget
> betyder det en del for bremseevnen.

Dækvalg? Der er sgu ik' så meget at vælge imellem, du :)

> Hvis Mogens bil bremser som en 997 vil han bruge 10-15 meter mere ca 3520
> meter.

Og dét er jo ik' så ring' endda
(bilen er netop kendt for bl.a. de effektive bremser)