Knaldgas i batteri?
Fra : Henning

Dato : 11-03-09 12:22

Jeg skiftede batteriet i min Mercedes for en måneds tid siden. Som
bekendt (?) sidder batteriet under bagsædet, dvs. inde i kabinen. Det
gamle, original Mercedes, batteri havde en slange tilsluttet en studs
på batteriet. Det nye standard-batteri har ikke denne studs, jeg kunne
derfor ikke tilslutte slangen og tænkte ikke mere over det.
I går kom vi til at tale om opladning af batterier og "knaldgas"
(brint?).
Ups, risikerer jeg nu at hele kabinen bliver forgiftet og ryger i
luften, fordi overskydende gasser åbenbart ikke længere ledes ud
gennem udluftningsslangen?

Fra : Morten

Dato : 11-03-09 12:55

> [...]
> Ups, risikerer jeg nu at hele kabinen bliver forgiftet og ryger i
> luften, fordi overskydende gasser åbenbart ikke længere ledes ud

Du risikere også at alt hvad der kan angribes af syre dampene i kabinen
begynder at ire.
så hvis jeg var dig ville jeg vælge et lukket batteri/akkumulator
Har selv prøvet og side oven på et batteri der eksploderede og var utrolig
heldig at der ikke skete noget med mig selv. Det var dog et truck batteri og
trukken lignede noget der var løgn bagefter metal sidedækslerne blev bla
andet skudt ca 5 meter væk fra trukken og dørene var så skadet at de gabte 5
cm bagefter
Så det er ikke noget at spøge med, Men chancen for det sker er størst hvis
batteriet mangler vædske

Morten

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-03-09 14:04

Henning skrev:
> [...]
> Ups, risikerer jeg nu at hele kabinen bliver forgiftet og ryger i
> luften, fordi overskydende gasser åbenbart ikke længere ledes ud

Det skal du ikke være nervøs for. Knaldgas er er blanding af brint og
ilt. Ret eksplosivt, så man skal passe på når man lader, men der sker
kun noget når man har evt. propper skruet af og sætter en tændstik til
eller der opstår en gnist ved kablet når man sætter det på. Det er
derfor man sætter kablet på batteriet først.

Min første bil, en VW-bobble fra 54, havde også batteriet under bagsædet.

--
Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 11-03-09 19:33

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Ups, risikerer jeg nu at hele kabinen bliver forgiftet og ryger i
> luften, fordi overskydende gasser åbenbart ikke længere ledes ud

Jeg vil gætte på at du har fået et vedligeholdelsesfrit Gel-batteri, som
ikke danner gasser......

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-03-09 21:07

Henrik B. wrote:
> Jeg vil gætte på at du har fået et vedligeholdelsesfrit Gel-batteri, som
> ikke danner gasser......

Det er kun den halve sandhed.
Lukkede batterier danner godt nok knaldgas, men der sidder et lille
stykke katalysator øverst i batteriet, som får brint og ilt til at
reagere og danne vand(damp), som så opfanges af batterisyren igen.

Derfor er der ikke brug for slange til udluftning.