Minimac og surround
Fra : Michael Horn

Dato : 23-03-09 09:05

Hej NG.
Jeg går og pusler lidt med minien (late2006) tilsluttet surround
forstærker.

Som mediacenter fungere det upåklageligt, men man savner surroundlyden.
Det ligsom ikke det samme med topgun hvis ikke det flyver rundt om
ørerne.

Jeg har set ting fra M-Audio som skulle kunne llave surroundlyd via USB,
men kan ikke lige finde den i handelen og virker det overhoved?
http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit.html

Ideer påskønnes.
Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 09:18

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har set ting fra M-Audio som skulle kunne llave surroundlyd via USB,
> men kan ikke lige finde den i handelen og virker det overhoved?

Hvordan ligger dine film .. bare som DVD ?

Den nemmenste måde er at få et optisk audio kabel (minijack TOS link i
den ene ende) og forbinde til din suroundforstærer.

/thomas

Fra : Michael Horn

Dato : 23-03-09 14:26

> Hvordan ligger dine film .. bare som DVD ?
>
> Den nemmenste måde er at få et optisk audio kabel (minijack TOS link i
> den ene ende) og forbinde til din suroundforstærer.
>
> /thomas

Media ligger som alle slags filer, avi, divx, mpeg2 +4, mkv mm.

Min surround forst. er ikke den allernyeste, så den har desværre ikke
toslink.. Måske det billigste ville være en appletv

Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 14:32

> Media ligger som alle slags filer, avi, divx, mpeg2 +4, mkv mm.

ok .. det er jo ikke altid lydsporet bliver ripper med f.eks. 5.1 spors
lyd ..

> Min surround forst. er ikke den allernyeste, så den har desværre ikke
> toslink.. Måske det billigste ville være en appletv

eh ... et Apple tv har også TOSLink audio ud .. så er du ligevidt ...
tror ikke den sender flerkanals lyd ud via phono stikket ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 23-03-09 14:34

Michael Horn wrote:

> Min surround forst. er ikke den allernyeste, så den har desværre ikke
> toslink.. Måske det billigste ville være en appletv

Hvad har du af tilslutningsmuligheder ?
Denne (http://av-connection.dk/?PGr=117&ML=416) kan konvertere mellem
optiske og elektriske digitalsignaler.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Michael Horn

Dato : 23-03-09 15:17

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Hvad har du af tilslutningsmuligheder ?
> Denne (http://av-connection.dk/?PGr=117&ML=416) kan konvertere mellem
> optiske og elektriske digitalsignaler.

Det er en ældre onlyo surround forst. med kun phonobøsninger. ingen
digitale herligheder. Så det er enten den eller en konverter af en
slags, der må skiftes ud.

Griffins firewave er udgået eller kun som import - det bliver lidt
kosbart.

Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 15:21

> [...]

> slags, der må skiftes ud.
>
> Griffins firewave er udgået eller kun som import - det bliver lidt

Det nemmeste er næsten at gå ned til din lokale hifi pusher og få en
moderne sourround reciver .. det andet bliver noget klamp i sidste ende.

/thomas

Fra : Michael Horn

Dato : 23-03-09 16:11

> Det nemmeste er næsten at gå ned til din lokale hifi pusher og få en
> moderne sourround reciver .. det andet bliver noget klamp i sidste ende.
>
> /thomas

Du har ret - man bliver hurtig outdated....
Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 16:14

> Du har ret - man bliver hurtig outdated....

jep ..

<http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/nad_t755_surround
_receiver_grafit.htm>

er en god kandidat ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-03-09 18:58

On 2009-03-23 14:25:57 +0100, brmhorn@skalfjernesgmail.com (Michael Horn) said:

> Media ligger som alle slags filer, avi, divx, mpeg2 +4, mkv mm.
>
> Min surround forst. er ikke den allernyeste, så den har desværre ikke
> toslink.. Måske det billigste ville være en appletv

kan den håndtere DTS eller Dolby Digital (AC3)?

en del ældre sorround dimser har ikke en optisk indgang men coacxial
indgange for digitale input. Din mac sender digitale signaler ud via
spdif - udgangen kan bruges til såvel toslink )optisk) som coacxial
(elektrisk)
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 19:52

> [...]
> - udgangen kan bruges til såvel toslink )optisk) som coacxial (elektrisk)

er vi sikre på at den også sender digitalt som coax uden en converter
imellem ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-09 00:45

On 2009-03-23 19:51:52 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> er vi sikre på at den også sender digitalt som coax uden en converter
> imellem ?

ja.

spdif er spdif - signalet kan overføres såvel optisk som elektrisk via
coacxial kabel, om stikket er BNC, RCA eller minijack har ingen
betydning.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 06:59

> ja.
>
> spdif er spdif - signalet kan overføres såvel optisk som elektrisk via
> coacxial kabel, om stikket er BNC, RCA eller minijack har ingen
> betydning.

Efter moderat "googeling" lyder det til at det ikke kan lade sig gøre ..

<http://www.google.com/search?client=safari&rls=en-us&q=Mac+Mini+Coax&ie
=UTF-8&oe=UTF-8>

<http://forum.gefen.com/topic.asp?TOPIC_ID=4428>

Men jeg har ikke selv prøvet. Apple's specs snakker kun om optisk
digital ..

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-03-09 18:27

> spdif er spdif - signalet kan overføres såvel optisk som elektrisk via
> coacxial kabel, om stikket er BNC, RCA eller minijack har ingen
> betydning.

Som jeg læser det på nettet virker det til at spdif er en veldefineret
digital transmisionsprotokol, og at det hardwaremæssigt kan gå via lys
eller elektriske signaler. Men det virker ikke som om spdif hardware
specs sige noget om hvad de forskellige stiktyper (hvoraf Mac mini'en
bruger én type) skal kunne.

--
Mvh Martin

Fra : Michael Horn

Dato : 26-03-09 13:25

> ja.
>
> spdif er spdif - signalet kan overføres såvel optisk som elektrisk via
> coacxial kabel, om stikket er BNC, RCA eller minijack har ingen
> betydning.

Den gamle onkyo har ac3 dolby mm, men ingen coacxial indgange. Jeg har
set den nye onkyo SR606, den ser ud til at have det man skal bruge, det
bliver vel den bedste upgradering, hvis man vil fremtidssikre en smule..
Michael Horn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-09 18:20

On 2009-03-26 13:24:46 +0100, brmhorn@skalfjernesgmail.com (Michael Horn) said:

> Den gamle onkyo har ac3 dolby mm, men ingen coacxial indgange. Jeg har
> set den nye onkyo SR606, den ser ud til at have det man skal bruge, det
> bliver vel den bedste upgradering, hvis man vil fremtidssikre en smule..

Hvis den har ac3 (aka doly digital) er der også en digital indgang i
den. Denne snakker spdif ganske som din computers digutale udgang.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Michael Horn

Dato : 26-03-09 22:00

> Hvis den har ac3 (aka doly digital) er der også en digital indgang i den.
> Denne snakker spdif ganske som din computers digutale udgang.

Som tiden går. TX-SV727R har ikke AC3, men kun dolby surround. Den er
fra 96 - spiller fortrindeligt, men er vist lidt forældet i disse
digitale tider..
http://dk.diplodocs.com/fullswf-ONKYO.php?type=.SWF&file=SWF/ONKYO/10-05
-08-21-53-15-142324&langue=da&img_width=612&img_height=792&cat=vide

-- Mvh Michael Horn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-03-09 20:39

> [...]
> indgange for digitale input. Din mac sender digitale signaler ud via
> spdif - udgangen kan bruges til såvel toslink )optisk) som coacxial

Er det sådan et kabel du henviser til Morten?

http://www.av-connection.dk/?PGr=433&ML=808

Hvis det virker, hvilket jeg tror det gør, så er det sgu' lidt træls jeg
ikke lige fik spurgt her i gruppen da jeg skulle forbinde min Airport
Expres til en ekstern D/A converter som kun havde Coaxial indgang. Jeg
troede at spdif = optisk og købte derfor denne omformer:

http://www.av-cables.dk/lydkabler/coaxial_digital_kabel/coaxial_digital_
konverter/optisk_digital_til_coaxial_digital_konverter_614_da.html

Det virkede så fremragende, at jeg besluttede mig for at købe en god D/A
converter (som havde optisk indgang), og derfor har jeg nu omformeren
til overs/til salg og var lige ved at tilbyde den som mulighed, men det
er jo at gå over åen efter vand kan jeg nu forstå

(Men måske er der nogen der alligevel kan bruge omformeren - i så fald
kan den købes for kr. 100,-)

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 21:06

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Er det sådan et kabel du henviser til Morten?
>
> http://www.av-connection.dk/?PGr=433&ML=808
>
> Hvis det virker, hvilket jeg tror det gør,

Det gør den ikke ... så du kan rolig lade være med at ærge dig.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-09 14:25

Hej Michael

Michael Horn wrote:
> [...]
>
> Som mediacenter fungere det upåklageligt, men man savner surroundlyden.
> Det ligsom ikke det samme med topgun hvis ikke det flyver rundt om

- Eller dér, hvor den der Hornet jager farer lige ud i hovedet på dig..-))

Hvis du afspiller fra HD, skal det indspillede jo også være sorround,
hvis det skal virke. - Nu kan jeg ikke huske det, men har Mini'en ikke
en SPDIF/DTS udgang? - For så er den den vej, du skal koble til TV/AVR
receiver.

> Jeg har set ting fra M-Audio som skulle kunne llave surroundlyd via USB,
> men kan ikke lige finde den i handelen og virker det overhoved?
> [...]

Hm, jeg synes M-Audio er gået lidt i stå mht. deres udvikling. Ser ud
som om de pt. satser en del på mere halv- og helprof optagegrej med
deres nye HDRecording systemer.

Men ihvertfald skal du have en enhed, der kan decode de forskellige
sorroundtyper, så de føres ud til modtageren i den korrekte
signalform/-struktur.

Har du prøvet at kigge på M-Audios Delta Firewire/USB enheder, om der er
nogen af dem, der kan styre sorround?

Jeg véd, nogle har haft gode resultater med en ekstern Creative USB
enhed med DTS Encoding/Decoding system indbygget.

Blot nogle tanker, - selvom jeg er nærmest anti-sorround...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 14:32

> [...]
> hvis det skal virke. - Nu kan jeg ikke huske det, men har Mini'en ikke
> en SPDIF/DTS udgang? - For så er den den vej, du skal koble til TV/AVR

jo .. "lyd ud" er kombineret analog/optisk

/thomas