Ang.: iPhone 3G og dækning
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-03-09 22:26

I Esbjerg har jeg jeg endu ikke set 3G båndet, kun Edge. Inde på Telias
hjemmeside kan jeg ikke se deres kort over dækning, det kræver Java, men
jeg har da den nyeste Java for Mac.

Kan I andre Macbrugere se Telias kort? Og mest til Henrik Doktoren: har
du set 3G på din iPhone?

--
v.h. Mich

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-03-09 23:17

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Kan I andre Macbrugere se Telias kort?

Nope! Men det er heller ikke noget at prale af. Mine "telia-håndjern"
falder i starten af næstemåned - så jeg er snart den der er smuttet. Ved
ikke rigtigt om jeg skal vælge "3" eller TDC?! Tror jeg snupper
TDC/Telmore.

--
Mvh Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-03-09 10:25

On 2009-03-20 23:17:11 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> falder i starten af næstemåned - så jeg er snart den der er smuttet. Ved
> ikke rigtigt om jeg skal vælge "3" eller TDC?! Tror jeg snupper

3 har den bedste dækning.
- David
--
Læs min blog
http://blog.blangstrup.info

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-03-09 11:05

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> 3 har den bedste dækning.

Ja, det er nok rigtigt. Men den mobil jeg havde før min iPhone var en
3-mobil og det viste sig at min arbejdsplads åbenbart ligger i et sort
hul hvor GSM dækningen med 3 var dårlig. Den er heller ikke super med
Telia og jeg har forhåbninger om at TDC's dækning er den mindst dårlige.

(Burde de forskellige selskaber i øvrigt ikke bare roame til den
stærkeste sender - hvem den så end ejes af?)

--
Mvh Martin

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-03-09 13:40

In article <1iwwgj9.1a7tsbf13ix8smN%spam@talentmedia.dk>,
spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> falder i starten af næstemåned - så jeg er snart den der er smuttet. Ved
> ikke rigtigt om jeg skal vælge "3" eller TDC?! Tror jeg snupper

Kig også på www.oister.dk - Oister bruger 3's net, men er billigere end
3.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-03-09 13:52

On 2009-03-21 13:40:11 +0100, Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> said:

> Kig også på www.oister.dk - Oister bruger 3's net, men er billigere end
> 3.

Lidt kedeligt abbonement at have i en telefon vil jeg mene, ideen må
vel primært være at kunne foretage opkald?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-03-09 14:04

In article <49c4e2f3$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>,
J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Lidt kedeligt abbonement at have i en telefon vil jeg mene, ideen må
> vel primært være at kunne foretage opkald?

Det har du ret i

Jeg havde kun set prisen og at det er 3's net.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-03-09 13:58

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> falder i starten af næstemåned - så jeg er snart den der er smuttet. Ved
> ikke rigtigt om jeg skal vælge "3" eller TDC?! Tror jeg snupper

Jeg blev jo så lagt i "håndjern" sidste lørdag, fordi iPhone er bundet
til Telia.

Men hvis håndjerne betyder, at de (Telia) ikke holder, hvad de lover?

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 21-03-09 09:10

On 2009-03-20 22:26:01 +0100, cykelstativ@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> [...]
> jeg har da den nyeste Java for Mac.
>
> Kan I andre Macbrugere se Telias kort? Og mest til Henrik Doktoren: har

Sonofon har.. Ja og de sælger også koryfæet..

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 23:15

> [...]

> jeg har da den nyeste Java for Mac.
>
> Kan I andre Macbrugere se Telias kort? Og mest til Henrik Doktoren: har

Hvis jeg står på mit kontor helt henne i det nordøstlige hjørne, stiller
mig op på bordet og står på ét ben, så er der 3G
Jeg ser faktisk ofte 3G symbolet henne på sygehuset i den østlige del af
røntgenafdelingen. Når jeg begynder at bruge telefonen for at se f.eks.
vejret, skifter det som regel til E.
Jeg plejer at kunne se Telias dækningskort med Safari på min Mac
uden problemer. Nu har jeg lige prøvet, og nu virker det faktisk ikke.
Der må være lavet noget om på hjemmesiden. Jeg kan dog huske lidt fra
kortet. Der er bedst 3G dækning i den østlige del af Esbjerg sådan ca.
fra sygehuset og ud mod lufthavnen. Dækningen udendørs skulle være
bedre, og jeg befinder mig mest indendørs. Prøv at søge lidt østpå, hvis
du vil teste 3G. Jeg bruger det ikke så vildt meget, så vi har beholdt
Telia som leverandør her i huset. De udvider hele tiden deres dækning,
så det er bare et spørgsmål om tålmodighed.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 06:44

> [...]
> fra sygehuset og ud mod lufthavnen. Dækningen udendørs skulle være
> bedre, og jeg befinder mig mest indendørs.

Sig mig, har I ikke WiFi på hospitalet? Dét skal iPhone da automatisk
logge på ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-09 10:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Sig mig, har I ikke WiFi på hospitalet? Dét skal iPhone da automatisk
> logge på ...

Jo, men det er spærret. Jeg har ikke spurgt, men jeg tror ikke, de vil
give mig kodeordet. Jeg spurgte engang om det i forbindelse med min
bærbare computer, men de ville ikke have fremmede computere på deres
net. Hvis jeg åbner for WiFi på min iPhone, forsøger den at gå på
sygehusets net, men det lykkes altså ikke. Derfor kan den ikke hente
e-mail osv. Jeg er derfor nødt til at slukke for WiFi, hvis jeg skal
kunne bruge min iPhone til den slags, når jeg er på arbejde.
Noget andet er, at der var en periode på mange måneder sidste
år, hvor de åbenbart havde glemt at spærre nettet. Der kunne jeg godt
bruge det, men ikke til e-mail med Mail på min bærbare. Der var åbenbart
spærret for at hente e-mail. I begyndelsen kunne jeg godt læse
nyhedsgrupper, men pludselig virkede det heller ikke. De må rode lidt
rundt med indstillingerne af det trådløse netværk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 11:27

> Jo, men det er spærret. Jeg har ikke spurgt, men jeg tror ikke, de vil
> give mig kodeordet.

På Rigshospitalet er WiFi endda åbnet for patienterne.

Ganske vist gennem altid grådige tdc, og på en som på hotellerne
upraktisk måde, hvor der skal logges på med userid/passwd gennem en
browser, med en forbindelse der så lukker ned, hver gang maskinen
»sover«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 11:41

> [...]
> upraktisk måde, hvor der skal logges på med userid/passwd gennem en
> browser, med en forbindelse der så lukker ned, hver gang maskinen

Ja, den røg pludselig afsted ;-(.

Den rigtige måde er at nettet tillader adgang til bestemte maskiner, som
den så husker på MAC-adressen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-09 12:16

Per Rønne skrev:

> Den rigtige måde er at nettet tillader adgang til bestemte maskiner, som
> den så husker på MAC-adressen.

Det er desværre ikke godt nok. Det er ikke noget problem at overstyre
MAC-adressen i operativsystemet hvis det er det man vil... MAC-adresser
kan passivt snuppes.

Du er mindst nødt til at komme i en sandkasse ved trådløs forbindelse,
hvorfra du kan VPN'e dig til der hvor du skal hen.

Jeg går naturligvis ud fra at du er enig i at patienterne ikke skal
kunne se personfølsomme data :)

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 12:44

> Det er desværre ikke godt nok. Det er ikke noget problem at overstyre
> MAC-adressen i operativsystemet hvis det er det man vil... MAC-adresser
> kan passivt snuppes.

Den var ikke så god.

> [...]
> hvorfra du kan VPN'e dig til der hvor du skal hen.
>
> Jeg går naturligvis ud fra at du er enig i at patienterne ikke skal

Selvfølgelig skal de ikke det.

Men det eksisterende system med at købe sig til en internetadgang med
indtastning af userid/passwd, som skal indtastes i en browser lige som
på hotellerne, er mildest talt ikke brugervenlig. I det mindste burde
MAC-adressen kunne lægges i en base, gjorde at adgangen kunne
opretholdes i et vidt tidsrum.

Læger og andet betroet personale skal naturligvis sikres en adgang til
det interne net, som patienterne selvklart ikke bør have adgang til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-09 13:10

Per Rønne skrev:

> Den var ikke så god.

Derfor min kommentar. Sikkerhed er ret vigtig sådan et sted.

> [...]
> på hotellerne, er mildest talt ikke brugervenlig. I det mindste burde
> MAC-adressen kunne lægges i en base, gjorde at adgangen kunne

Du mener at sygehuset også skal drive en nebengeschæft som teleudbyder
til de forvænte patienter?

Der går nok et par år endnu inden det er generelt blandt de syge at de
skal have computeren med på hospitalet, og indtil da er det da det mest
rimelige - i disse sparetider - at dem der forlanger noget ekstra må til
lommen.

Der er så vidt jeg husker heller ingen der forbyder dig at tage et
3-modem med til din pc.

> Læger og andet betroet personale skal naturligvis sikres en adgang til
> det interne net, som patienterne selvklart ikke bør have adgang til.

Jeg tror pt at it-afdelingerne har rigelgit travlt med at få det interne
net til at fungere optimalt (især i Esbjerg jvf deres virusangreb) og
betragter patienterne som et nødvendigt onde :)

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 13:23

> Derfor min kommentar. Sikkerhed er ret vigtig sådan et sted.

> Du mener at sygehuset også skal drive en nebengeschæft som teleudbyder
> til de forvænte patienter?

Der /er/ skam allerede et sådant net på Rigshospitalet. Det er TDC der
driver det, til TDC-priser for patienterne, og med indlogning gennem en
browser.

> [...]
> lommen.
>
> Der er så vidt jeg husker heller ingen der forbyder dig at tage et

Se, dét er til gengæld forbudt. Mobiltelefoner skal have slået
fly-funktionen til; ellers kan de påvirke apparaturet.

> Jeg tror pt at it-afdelingerne har rigelgit travlt med at få det interne
> net til at fungere optimalt (især i Esbjerg jvf deres virusangreb) og
> betragter patienterne som et nødvendigt onde :)

Ja, der er tydeligvis forskel mellem København og Jylland.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-09 13:53

Per Rønne skrev:

> Der /er/ skam allerede et sådant net på Rigshospitalet. Det er TDC der
> driver det, til TDC-priser for patienterne, og med indlogning gennem en
> browser.

Det er ikke sygehuset der driver det, men - som du selv skriver - TDC.

Er der?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 14:48

> Det er ikke sygehuset der driver det, men - som du selv skriver - TDC.

Efter aftale med Rigshospitalet.

> Er der?

Efter hvad du skriver: ja.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-09 17:45

> Se, dét er til gengæld forbudt. Mobiltelefoner skal have slået
> fly-funktionen til; ellers kan de påvirke apparaturet.

Det er altså blevet tilladt at bruge mobiltelefon her i Esbjerg, bortset
fra på intensivafdeling og andre steder med følsomt udstyr. Jeg mener
også, det er tilladt andre steder som f.eks. i Herlev. Mange læger med
en speciel vagtfunktion har en mobiltelefon i den forbindelse, og den
skal jo også virke på sygehuset.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 19:31

> [...]
> også, det er tilladt andre steder som f.eks. i Herlev. Mange læger med
> en speciel vagtfunktion har en mobiltelefon i den forbindelse, og den

På Rigshospitalet er det kun tilladt i stueetagen, hvortil der er
almindelig adgang.

Det er over tyve år siden jeg for første og sandsynligvis også sidste
gang var på Herlev Hospital. Anledningen var at fødslen af en nevø.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-09 20:12

Per Rønne skrev:

> Det er over tyve år siden jeg for første og sandsynligvis også sidste
> gang var på Herlev Hospital. Anledningen var at fødslen af en nevø.

Vi har jo frit sygehusvalg. Du skal derfor anmode om at blive indlagt
på Herlev hvis behovet skulle opstå :)

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 05:32

> Vi har jo frit sygehusvalg. Du skal derfor anmode om at blive indlagt
> på Herlev hvis behovet skulle opstå :)

Jeg bor 10-15 minutters cykling fra såvel Herlev som Bispebjerg
hospitaler. Jeg har direkte busforbindelse til Gentofte Hospital, en
halv times tid, og også let adgang til Rigshospitalet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 05:53

> [...]

> hospitaler. Jeg har direkte busforbindelse til Gentofte Hospital, en
> halv times tid, og også let adgang til Rigshospitalet.

Så kan jeg glæde dig med, at du gerne må bruge mobiltelefon på både
Herlev, Bispebjerg og Gentofte:

<http://www.herlevhospital.dk/menu/Om+Herlev+Hospital/Praktiske+informat
ioner/Telefon.htm>
<http://www.gentoftehospital.dk/menu/praktisk_info/telefon+og+post/>
<http://www.bispebjerghospital.dk/menu/Om+Bispebjerg+Hospital/Praktisk+i
nformation/Praktisk+information+til+patienter/Post+radio+TV+og+telefon.h
tm>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 06:29

> [...]
> <http://www.bispebjerghospital.dk/menu/Om+Bispebjerg+Hospital/Praktisk+i
> nformation/Praktisk+information+til+patienter/Post+radio+TV+og+telefon.h

OK. Men nu er det jo ikke ligefrem hvert år jeg skal indlægges ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 09:47

Per Rønne skrev:

> Jeg bor 10-15 minutters cykling fra såvel Herlev som Bispebjerg
> hospitaler. Jeg har direkte busforbindelse til Gentofte Hospital, en
> halv times tid, og også let adgang til Rigshospitalet.

Du regner ikke med at være så syg og dårlig når du evt skal indlægges,
at du har brug for en ambulance? Det er da dejligt at du hjælper med at
spare på det offentliges udgifter :)

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 11:40

> Du regner ikke med at være så syg og dårlig når du evt skal indlægges,
> at du har brug for en ambulance? Det er da dejligt at du hjælper med at
> spare på det offentliges udgifter :)

De få operationer jeg har fået foretaget har altid været planlagte, og
normalt har jeg samme dag eller få dage senere selv kunnet tage hjem.

Det skal nok blive anderledes, når jeg når op i 80erne og 90erne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-03-09 23:30

> [...]
> Jeg ser faktisk ofte 3G symbolet henne på sygehuset i den østlige del af
> røntgenafdelingen. Når jeg begynder at bruge telefonen for at se f.eks.

Ja, det er ednu ikke lykkedes mig at få kontakt til 3G. Men jeg har ikke
prøvet den med at stå på et ben

> [...]
> fra sygehuset og ud mod lufthavnen. Dækningen udendørs skulle være
> bedre, og jeg befinder mig mest indendørs. Prøv at søge lidt østpå, hvis

Jeg bor da østpå i forhold dit arbejdssted, og i lige linje i ret ning
mod lufthavnen. Men ingen 3G.

>Jeg bruger det ikke så vildt meget, så vi har beholdt
> Telia som leverandør her i huset. De udvider hele tiden deres dækning,
> så det er bare et spørgsmål om tålmodighed.

Jeg mener at huske, at de et sted på deres hjemmeside skriver, at de
udbygger forbindelserne i de store danske byer. Men det er måske kun de
fire største byer i Danmark?

Det er altså lidt surt, hvis de ikke kan levere 3G, kvaliteten skulle jo
være bedre end Edge.

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 23:40

> Ja, det er ednu ikke lykkedes mig at få kontakt til 3G. Men jeg har ikke
> prøvet den med at stå på et ben

Så prøv ved fuldmåne med en isklump under tungen, mens du holder vejret
og tæller langsomt til 50.

> Jeg bor da østpå i forhold dit arbejdssted, og i lige linje i ret ning
> mod lufthavnen. Men ingen 3G.

Det er da også rigtigt. Som jeg husker dækningskortet (jeg kan jo heller
ikke se det mere), skal der altså være dækning hos dig. Lokale forhold
f.eks. med bygninger, der skygger, kan jo spille ind. Har du prøvet at
gå udenfor, hvor der ikke er nogen bygninger eller andet, der dækker?

> [...]
> fire største byer i Danmark?
>
> Det er altså lidt surt, hvis de ikke kan levere 3G, kvaliteten skulle jo

Det skal nok komme. Du har jo et halvt år, før du kan få låst din
telefon op (gratis i hvert fald). Til den tid er det måske blevet bedre.
Jeg synes nu, Edge er anvendeligt nok til e-mail, vejret, kort og et par
hjemmesider i ny og næ. 3G er mærkbart hurtigere, men nogen fartmaskine
bliver det nu aldrig.
--
Henrik Münster
Esbjerg