iMovie '09
Fra : Lyrik

Dato : 19-03-09 00:26

Det kritiske først:
Er der nogen som ved om man kan ændre de "templates" som iMovie eksporterer
videofiler i når man vælger "Del"?

Man får som "ypperste" mulighed "960 x 540", hvilket ikke engang når til
sokkeholderne på en Youtube HD video som forlanger et upload på 1280 x 720
for at den kan fremvise i High Def.

Apple kalder stædigt gemmeoptionen til iTunes, Mediabrowser o.s.v. for
"stor!" når den når "helt op" i 960 x 540!))

"Apple TV" har siden sin opdatering kunnet klare filer op til 1280 x 720, så
vidt jeg er orienteret. Hvornår begynder de at give mulighed for at fodre
dette AppleTV med noget der er større end 960 x 540?

Ydermere har iMovie '09 ændret på importen/eksporten af HDV High Def(Apple
intermediate codec), således at prøver man en større størrelse ved hjælp af
"Export i QuickTime" så leverer den nogle kamtakkede filer som
udgangsformat.

Altså flere håndjern fra Apple. Nu skal HDV High Definitionformatet (mpeg2)
i knæ!?

Det positive:

iMovie '09 er bare så lækkert et videoredigeringsprogram at arbejde i. Det
ligner '08 men det kan meget mere med menuer og effekter.
Eksporten i 960 x 540 laver nogle meget smukke High Def lignende filer.
Samarbejder man med Garageband kan man lægge egen musik som baggrund på
filmen, hvilket er fremragende. Ingen Coda grammex copy dan eller whatever.

MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 23-03-09 12:20

Den 19.03.2009 kl. 00:25 skrev Lyrik <lyrik@heaven.dk>:

> [...]
> 720, så vidt jeg er orienteret. Hvornår begynder de at give mulighed for
> at fodre dette AppleTV med noget der er større end 960 x 540?
+++++++++++++++++++

Dylan:"The answer my friend is blowing in the wind. The answer is blowing
in the wind!"

Nej i har ret intet håb! Ingen løsning! Det er overskriften på Apples
opfindsomhed nu for tiden.
Men nu man har maskinerne så er man jo nødt til at bruge dem.

Lad mig hjælpe de andre stumlinger med samme problem.
Når du har lavet en film i iMovie, hvor indgangsformatet er interlaced, og
du gerne vil gemme som 1280x720 eller 1920 x 1080, så eksporter i
QuickTime som "Apple intermediate codec" lad være med at krydse af i
"deinterlace"

Du får en gigastor fil. Denne færdige råfilm kan du så komprimere videre
på og få et fint resultat. Jeg har stadifvæk "VisualHub" som under
"iTunes" kan vælge den "template/skabelon" som "Applerøvene" er for dovne
til, nemlig "Apple TV 5.1 + 2.0", hvilket producerer en Apple-TV
kompatibel film på 1280 x 720! Altså selvom VisualHub har lukket og
slukket for noget tid siden, er de stadigvæk langt foran "Appletumperne!"

--
Hilsen
Jens

Fra : Ask Bjørn Hansen

Dato : 30-03-09 22:46

Lyrik wrote:

> Man får som "ypperste" mulighed "960 x 540", hvilket ikke engang når til
> sokkeholderne på en Youtube HD video som forlanger et upload på 1280 x
> 720 for at den kan fremvise i High Def.

Opdater til 8.0.1 og du vil kunne eksportere i 720p.

Fra : Lyrik

Dato : 31-03-09 00:40

Den 30.03.2009 kl. 23:46 skrev Ask Bjørn Hansen <ask@develooper.com>:

> Opdater til 8.0.1 og du vil kunne eksportere i 720p.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tak skal du have fordi du lever lidt med! Ja jeg har opdaget det! Det
blev dog serveret i et par flunkende nye håndjern!.. En 1280 x 720 version
med 10 megabit i bitrate! Jeg lavede en 3 1/2 minuts film som fyldte 255
megabyte. Filmen er ikke .m4v som de andre eksporterede delefilm, som kan
spilles direkte i en PS3,-men desværre i en .mov container, der afvises de
fleste steder blandt andet i en PS3.
Samme film fyldte i Visual Hubs standardinstilling: 66,7 megabyte!! I en
..mp4 container der ligeledes kan spilles i en PS3. I VisualHubs "meget
høj" indstilling som er den højeste fylder samme film 115 megabyte!
Det vil sige at filmen er "bloated" og forsynet med .mov-håndjern.

Og stadigvæk mangler eksportmuligheden i Fuld HD som er 1920 x 1080
progressivt scannet, hvis nogen skulle have svedt det ud?
"Bedste mulighed" er stadigvæk at eksportere i Apple Intermediate codec og
komprimere i den hedengangne VisualHub.

Nu har man dog også alternativet! med 1280 x 720 .mov-filen som kan
konverteres til noget andet, nu den har størrelsen!
Et lille skridt af Apples tornestrøede vej mod Fuld HD. En slags
"Canossagang på knæende ad en uendelig lang vej hvor Apple skal hales
frem!"
Ellers er det dejligt at redigere video i iMovie. Den nye virker slemt
lovende og jeg er begyndt at bruge den flittigt!

-Havde de dog bare beholdt .m4v containeren-suk!Nu skal jeg konvertere
for at spille den på min PS3! man kunne jo også bebrejde
hardwarefabrikanterne for deres boykot af .mov, som dog er en elegant
container!
De eneste der kører med den er foto-kamerafabrikanterne med Kodak som
pioner. Også min kones Panasonic z5 bruger den i 1280 x 720 oven i købet.
Men se i "videoredigering", det første folk vil er at konvertere den til
..avi som kan bruges på afspillere der er DivX kompatible! Jeg kender ikke
en eneste afspiller der er .mov-kompatibel, gør I?! Ud over måske
Apple-TV.

--
Hilsen
Jens