Apples omsætning i frit fald?
Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-09 18:49

Ja, læs selv:

<http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3980&tag=nl.e539>

- og døm. Se især kommentarerne.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 19:16

Per Rønne wrote:
> Ja, læs selv:
> <http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3980&tag=nl.e539>
> - og døm. Se især kommentarerne.

Alene det, at det er fra ZDNet, det kommer, gør mig temmelig skeptisk
på, at det er korrekt, og at Adrian Kingsley-Hughes så tilmed er
'forfatteren' til det, siger mig, at det med al sandsynlighed er en
direkte løgn, og et af hans sædvanlige harske angreb på apple.

Det undrer mig bare, at hans særdeles trofaste makker og følgesvend, når
det gælder Apple hadekampagner - Mr. Dvorak jr., endnu ikke har været
ude med sine udgydelser....

Så klap lige hesten en ekstra gang!

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-03-09 21:00

Per Rønne skrev:
> Ja, læs selv:
>
> <http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3980&tag=nl.e539>
>
> - og døm. Se især kommentarerne.

Jeg tænker at det godt kan være rigtigt.

Når folk får færre penge mellem hænderne så søger de billigere
alternativer. Mac koster cirka 2x prisen for tilsvarende PC og det er
klart at det vil få folk i pengenød til at gå efter PC hvis de ikke har
nogle særlige krav til design/styresystem.

I og for sig kan jeg godt håbe lidt på at det er rigtigt. Jeg har længe
været lidt "fornærmet" over at Apple tager så dyr en pris for deres
produkt. Jeg har endda kigget efter Psystar i den forbindelse, og de kan
udbyde Macs til den halve pris, med Blue Ray drev osv. Monopol har altid
været lidt puha, og jeg håber Apple bliver presset lidt på prisen i den
forbindelse

Jeg kender ikke kilden særlig godt og ved ikke hvorpå de bygger deres
udsagn dog.

Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 06:17

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
> klart at det vil få folk i pengenød til at gå efter PC hvis de ikke har
> nogle særlige krav til design/styresystem.

Folk kunne vel også fornuftigvis reagere med at beholde deres to år
gamle MacBook, eller endda opgradere en ældre desktop - i stedet for at
købe nyt.

Personligt kan jeg ikke i de kommende år se nogen som helst grund til
opgradering af mit udstyr. Højst af software.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 19-03-09 09:38

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Personligt kan jeg ikke i de kommende år se nogen som helst grund til
> opgradering af mit udstyr. Højst af software.

Jeps, det er da fornuftigt nok. Min egen Macbook bliver 3 år her til
maj, og der er ingen planer om at udskifte den. Den kører upåklageligt.
Jeg har dog netop bestilt den nye Imac for at have en desktop Mac, fordi
jeg skal skrive min PhD afhandling over de kommende måneder, og der er
det altså rart med en større arbejdsflade (skærm) og et rigtigt tastatur.

Jeg kunne downsize til en Mac Mini, men så går der "for bare 1000 kroner
mere kan man få det og det .. og for 500 kr ... og for 300 kroner mere
.... " i den.

Det koster Apple en masse penge at have deres egne maskiner og udvikle
nye og give dem et fedt design. Merprisen i forhold til en almindelig PC
synes jeg dog er lidt vild. Især at man skal betale SÅ meget ekstra for
mere ram, større harddisk osv. Man betaler uforholdsvist meget for
upgrades til Mac.

Hilsen Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 10:53

> [...]

> jeg skal skrive min PhD afhandling over de kommende måneder, og der er
> det altså rart med en større arbejdsflade (skærm) og et rigtigt tastatur.

Det behøvede du da ikke købe en iMac for. Jeg har selv sat min MacBook i
en dock [BookEndz] hvor jeg har sat en Apple Cinema Display, rigtigt
tastatur og 4-knaps trackball.

Skærmen:

<http://store.apple.com/dk/product/MB382DS/A?fnode=MTY1NDA5OQ&mco=Mjc5MT
YwMQ>

sat direkte på væggen, så den kan sættes i såvel landscape som portrait
mode.

Docken:

<http://bookendzdocks.com/>

Jeg er dog ikke sikker på hvordan den nye Mini DisplayPort virker i
forbindelse med en ældre MacBook; det er også forgængeren til den
nuværende Apple Cinema Display jeg bruger.

I øvrigt tillykke med din fremtidige Phd (i hvad?). Personligt kom jeg
kun til cand.scient.-specialet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 19:41

On 2009-03-19 09:37:53 +0100, Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> said:

> [...]
> PC synes jeg dog er lidt vild. Især at man skal betale SÅ meget ekstra
> for mere ram, større harddisk osv. Man betaler uforholdsvist meget for

Ikke i forhold til hvad HP, Dell og Lenovo (Thincenter/thinkpad) tager
for de samme addons.

Mærkevare PC'ere der er til at supportere i større sammenhænge er blot
dyere end vilkårlige bambus dismer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Bruno

Dato : 20-03-09 17:53

Jesper Mehlsen wrote:

> [...]
> synes jeg dog er lidt vild. Især at man skal betale SÅ meget ekstra for
> mere ram, større harddisk osv. Man betaler uforholdsvist meget for

Det er nu ikke anderledes hvis man køber fra eksempelvis Dell, de har
også en uhyrlig profit på de ting man måtte sætte på udover basismodellen.

Apple maskinerne koster penge, men det er for enkelt blot at sammenligne
specs hvis du vil sammenligne med en PC. Det eneste PC grej der rigtig
kan sammenlignes med Apple når vi taler specs og design må være:

Dell XPS (og her kun den største stationære serie)
HP Blackbird (Igen kun den store stationære)
Sony

Hvis du sammenligner Apples priser med dem, så er Apple ikke dyr

Mvh
Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-09 18:41

On 2009-03-20 17:52:30 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> [...]
> være:
>
> Dell XPS (og her kun den største stationære serie)
> HP Blackbird (Igen kun den store stationære)

Det er ikke workstations du nævner, du skal sammenligne en mac pro med
hvad Lenovo (ThinkStation), HP (XW) og Dell (Precision) har i det
marked - i den sammenligning er en mac Pro slet ikke dyr.

Apple har ingen produkter i performance PC markedet. De har to
stationære non-workstaions som er nogen sære men succesrige størrelser
uden direkte konkurenter (iMac og Mini) - en mini er eks ikke dyr i
forhold til en Lenovo's standard kontor PC, Tinkcenter M58, disken er
langsommere men selve mioni'en er hurtigere, mere featurerig, støjer
mindre og bruger mindre strøm.

> Sony
>
> Hvis du sammenligner Apples priser med dem, så er Apple ikke dyr

Macboo/Macbook Pro/Macbook Air er ikke dyere end Lenovo's Tihnkpad W, T
og X serier. (i R series segmentent har Apple ingen produkter)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-09 00:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, læs selv:
>
> <http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3980&tag=nl.e539>
>
> - og døm. Se især kommentarerne.

Som sædvanlig: Klap hestene. PC-markedet er jo et gennemsnit af alle de
fabrikaeter, der findes. Mac-salget er jo alene Apple. Tallene for
Mac-salget er derfor meget afhængige af, hvornår der kommer nye
modeller, og hvilke rygter der er i omløb.
Der er lige komme nye modeller af iMac og bærbare. Op til
annonceringen har mange ventet med at anskaffet. Efter har der måske
været leveringsproblemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-09 09:00

> Der er lige komme nye modeller af iMac og bærbare. Op til
> annonceringen har mange ventet med at anskaffet. Efter har der måske
> været leveringsproblemer.

tak .. lige præcis .. folk har vist at der var nye Mac Pro, Mini og iMac
på vej, og folk har ventet med at bestille.

/thomas

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 19-03-09 10:58

Den 19.03.2009 kl. 09:37 skrev Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com>:
[...]
> [...]
> synes jeg dog er lidt vild. Især at man skal betale SÅ meget ekstra for
> mere ram, større harddisk osv. Man betaler uforholdsvist meget for

Sludder.

Du kan sagtens sætte "almindelig" RAM i din MacBook - og det samme gælder
harddiske.

Præcis derfor jeg er vild med Macs - www.blunck.dk/loves-apple-mac - de er
meget bedre end deres rygte (blandt it-nørder)

Henrik Blunck - Dianalund - http://xr.com/henrik
E-bog om Bannerreklamer - http://www.seferim.com/banner
E-bog "Tjen penge online" - http://www.blunck.dk/tjen-penge-online

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 19-03-09 12:41

Henrik V Blunck skrev:

> Præcis derfor jeg er vild med Macs - www.blunck.dk/loves-apple-mac - de
> er meget bedre end deres rygte (blandt it-nørder)

Vistaspottet på den hjemmeside er ret underholdende

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-09 14:10

Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:

> Du kan sagtens sætte "almindelig" RAM i din MacBook - og det samme gælder
> harddiske.

Skal bare opfylde de krav der nu engang er .. Derudover var der visse
modeller hvor du ikke kan skifte harddisk uden at "ugydliggøre"
garantien

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 14:47

> Skal bare opfylde de krav der nu engang er .. Derudover var der visse
> modeller hvor du ikke kan skifte harddisk uden at "ugydliggøre"
> garantien

Medmindre det gøres på »autoriseret værksted«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-09 15:16

> Medmindre det gøres på »autoriseret værksted«.

det siger jo sig selv ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-03-09 19:42

On 2009-03-19 15:16:09 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> det siger jo sig selv ..
>
> /thomas

Så er det ikke længere Apple der varetager forpligelsen men værkstædet.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-03-09 06:56

> Så er det ikke længere Apple der varetager forpligelsen men værkstædet.

Det er Apple der autoriserer værkstederne - og skulle Apple ikke gøre
det ville ethvert værksted vel være bundet af en forpligtelse, hvis det
gør noget galt?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-09 08:35

> Det er Apple der autoriserer værkstederne - og skulle Apple ikke gøre det
> ville ethvert værksted vel være bundet af en forpligtelse, hvis det gør
> noget galt?

Vi skal nok lige definere hvad det er vi gør. Hvis værkstedet skifter en
disk under garanti så er det stadig Apple som har garanti forpligtelsen.

Hvis et værksted skifter en disk fordi kunden vil have en større disk så
bliver det mere mudret ..

/thomas