Adgang til filer fra en anden konto
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-03-09 17:42

Filer, som er lavet på en anden maskine på en konto "Anders" er nu lagt
over på en ny iMac. Brugeren dér under kontoen "Birgitte" skal nu
arbejde med disse filer, men der er jo et indkørsel forbudt skilt på
mapper og filer. Jeg kender godt en metode med at gå ind i info på hver
eneste fil og give nye læse og skrive rettigheder, men det er jo
langsommeligt.

Er der ikke en metode, som kan give "Birgitte" generel tilladelse til at
arbejde med alle "Anders'" filer?

Håber det, og håber at få en brugbar metode til det.

--
v.h. Mich

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-09 17:51

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> arbejde med alle "Anders'" filer?
>
> Håber det, og håber at få en brugbar metode til det.

Gå ind i Terminal.

skriv 'cd x', hvor x er det katalog du har anbragt filerne i. Ligger de
i ~/Documents/x skriver du altså cd Documents/x, og afslutter med retur.

Skriv 'sudo chown -R Birgitte .' Du bliver derefter spurgt om dit løsen,
som du skriver ind.

Derefter tilhører alt hvad der ligger i kataloget brugeren Birgitte
[husk: forskel på store og små bogstaver].

Ja, kendskab til lidt UNIX shell er godt., og den metode du nævner er
ikke god - efter min erfaring virker den ikke.

Just do it the UNIX way .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 17:58

Per Rønne wrote:
> Gå ind i Terminal.

STOP! Mitch skal Anders fortsat kunne redigere sine filer? Hvis du
følger Pers vejledning, skiftes ejer af filerne til Birgitte og Anders
vil ikke være ejer af dem længere.

Log ind som Anders. Find mappen han skal dele med Birgitte i Finder.
Vælg vælg 'vis info' og tilføj Birgitte med læse/skrive-rettigheder i
listen nederst. Vælg derefter at det skal gælde rekursivt, hvis hun skal
have adgang til alle undermapper.

> Just do it the UNIX way .

Og det ka' virkelig være en farlig vej at vælge.
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-09 19:05

> STOP! Mitch skal Anders fortsat kunne redigere sine filer? Hvis du
> følger Pers vejledning, skiftes ejer af filerne til Birgitte og Anders
> vil ikke være ejer af dem længere.

Var det ikke det der skulle ske?

> [...]
> have adgang til alle undermapper.

> Og det ka' virkelig være en farlig vej at vælge.

Der findes også grupper i UNIX ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 19:54

Per Rønne skrev:

> Der findes også grupper i UNIX ...

Jeg tror personligt at Peters råd var bedre. Terminalen er kun for folk
med hår mellem tænderne :)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-03-09 20:41

> Jeg tror personligt at Peters råd var bedre. Terminalen er kun for folk
> med hår mellem tænderne :)

Jeg tror osse, at jeg holder mig til Peters anvsininger (tak, fro dem,
Peter). Terminatoren har aldrig virket tiltrækkende på mig. Morten RK
har tidligt forsøgt at lokke mig til det der snask.

Folk med hår mellem tænderne? Er det vampyrer der har fået placeret et
nakkebid for højt?

--
v.h. Mich

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 21:19

Mich. Ottosen skrev:

> Jeg tror osse, at jeg holder mig til Peters anvsininger (tak, fro dem,
> Peter). Terminatoren har aldrig virket tiltrækkende på mig. Morten RK
> har tidligt forsøgt at lokke mig til det der snask.

Du er bare en tøsedreng :p

> Folk med hår mellem tænderne? Er det vampyrer der har fået placeret et
> nakkebid for højt?

De er ihvertfald ofte ikke specielt glade for lys og blå himmel og den
slags (går i skærmen).

(og nu ikke give mine språwblåmster roundup, hva)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-03-09 23:12

> Du er bare en tøsedreng :p

Det kan man godt sige.

> De er ihvertfald ofte ikke specielt glade for lys og blå himmel og den
> slags (går i skærmen).

Jeg kan heller ikke lide for meget dagslys, der går i skærmen, men jeg
spiser alt for meget hvidløg til at væren vampyr.

> (og nu ikke give mine språwblåmster roundup, hva)

Dine blomster får noget Glyphosat, gør de

--
v.h. Mich

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 23:38

Mich. Ottosen skrev:

> Det kan man godt sige.

> Jeg kan heller ikke lide for meget dagslys, der går i skærmen, men jeg
> spiser alt for meget hvidløg til at væren vampyr.

Kan være du er vegetarvampyr så? KUN blodappelsiner?

> Dine blomster får noget Glyphosat, gør de

Fy, det må du heller ikke...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 20:39

Per Rønne wrote:

> Var det ikke det der skulle ske?

Det ved Mitch ;)

> Der findes også grupper i UNIX ...

Øh ja, det er en og samme ting. GUI'en er formentlig lidt lettere at
forstå, hvis man ikke færdes i terminalen til daglig.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-03-09 23:12

> Det ved Mitch ;)

Det er lidt hyggeligt, at du kalder mig Mitch, den eneste anden, der gør
det (gjorde det tidligere) er Morten RK. En fransk bekendt, Michel,
bliver af nogle af de unge i omgangskredsen, altid kaldt Mitch.

> Øh ja, det er en og samme ting. GUI'en er formentlig lidt lettere at
> forstå, hvis man ikke færdes i terminalen til daglig.

Enig.

--
v.h. Mich

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 23:34

Mich. Ottosen wrote:

> Det er lidt hyggeligt, at du kalder mig Mitch, den eneste anden, der gør
> det (gjorde det tidligere) er Morten RK. En fransk bekendt, Michel,
> bliver af nogle af de unge i omgangskredsen, altid kaldt Mitch.

Doh. Sådan havde jeg bare læst det. Hedder du Mich eller Michael? Jeg
kan ikke rigtig tyde, hvad punktum efter Mich betyder ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-03-09 00:01

> Doh. Sådan havde jeg bare læst det. Hedder du Mich eller Michael? Jeg
> kan ikke rigtig tyde, hvad punktum efter Mich betyder ;)

Jeg er opkaldt Michael (efter min farfar, såmænd, den ældste dreng i
flokken blev opkaldt efter sin morfar - han var da gelassen, min gamle
far).

Jeg tror ikke, at navnet Mich overhovedet bruges, men jeg er altid
blevet kaldt "Mik", som jeg så bruger med forkortelsen ".", altså Mich.
(kaldenavn for Michael). Og det skal udtales som irerne udtaler Mick,
ikke noget med i som i is.

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-09 00:49

> [...]

> blevet kaldt "Mik", som jeg så bruger med forkortelsen ".", altså Mich.
> (kaldenavn for Michael). Og det skal udtales som irerne udtaler Mick,

Det er lidt ligesom folk, der hedder Johs. I virkeligheden er de døbt
Johannes, men hele livet har folk kaldt dem Johs. med punktum efter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-03-09 01:19

Henrik Münster wrote:

> Det er lidt ligesom folk, der hedder Johs. I virkeligheden er de døbt
> Johannes, men hele livet har folk kaldt dem Johs. med punktum efter.

Mmmh. Det er bare ikke så tit man ser talesprog på skrift ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 22:22

> Mmmh. Det er bare ikke så tit man ser talesprog på skrift ;)

Nej, men lige præcis i de her tilfælde forekommer det. En af mine
forældres bedste venner, der er pensioneret narkoseoverlæge, kaldes
altid og er aldrig blevet kaldt andet end Johs. hverken i tale eller på
skrift.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 05:52

> [...]
> forældres bedste venner, der er pensioneret narkoseoverlæge, kaldes
> altid og er aldrig blevet kaldt andet end Johs. hverken i tale eller på

Forrige århundredes største danske forfatter, med hovedværket »Den store
Rejse«, kaldes også hyppigt Johs V Jensen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-03-09 10:02

On 2009-03-22 05:51:49 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Forrige århundredes største danske forfatter, med hovedværket »Den store
> Rejse«, kaldes også hyppigt Johs V Jensen.

Det er lige som med mit navn, David. Folk siger tit Dav. til mig, eller
i høfligere form Goddavid.
- David
--
Læs min blog
http://blog.blangstrup.info

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 06:27

> Det er lidt ligesom folk, der hedder Johs. I virkeligheden er de døbt
> Johannes, men hele livet har folk kaldt dem Johs. med punktum efter.

Der var ellers en tysk ministerpræsident [i en af Länderne] der endte
som tysk præsident. Han blev altid kaldet:

Bruder Johannes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 22:22

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der var ellers en tysk ministerpræsident [i en af Länderne] der endte
> som tysk præsident. Han blev altid kaldet:
>
> Bruder Johannes.

Tyskerne kan godt lide at gøre tingene indviklede, mens andre forkorter
dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 05:52

> Tyskerne kan godt lide at gøre tingene indviklede, mens andre forkorter
> dem.

Der er nu ikke her tale om at gøre tingene indviklede. Han var skønt
lutheraner kendt for aldrig at lade en lejlighed gå fra sig til at
indlede et møde med en bordbøn ... som var han munk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-03-09 19:28

> [...]
> Vælg vælg 'vis info' og tilføj Birgitte med læse/skrive-rettigheder i
> listen nederst. Vælg derefter at det skal gælde rekursivt, hvis hun skal

Tak for opskriften. Det virkede.

--
v.h. Mich