iPone 3.0 vist frem
Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-09 22:23

Apple har på en speciel pressebegivenhed fremvist det kommende iPhone
3.0 software. Der er mange spændende nyheder, men fortsat et par
mangler.

<http://db.tidbits.com/article/10144>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-09 05:58

> Apple har på en speciel pressebegivenhed fremvist det kommende iPhone
> 3.0 software. Der er mange spændende nyheder, men fortsat et par
> mangler.
>
> <http://db.tidbits.com/article/10144>

Der kan læses mere her:

<http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=3354>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 06:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der kan læses mere her:
>
> <http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=3354>

argh .. Jason O'Grady er en spade. Prøv at se hans "That make the "still
missing" og "Rumors that didn't pan out:"

Især multitasking ... han fik faktisk en forklaring på hvor meget
batteritiden ville falde hvis app's kunne få lov til at køre sideløbende

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-09 07:06

> [...]
>
> Især multitasking ... han fik faktisk en forklaring på hvor meget
> batteritiden ville falde hvis app's kunne få lov til at køre sideløbende

Det var nu ikke lige hans indlæg jeg specielt henviste til; ude til
højre kan du se andre ting omhandlende iPhone 3.0.

Generelt er jeg tilfreds med forbedringerne, der især vil virke godt med
PIM-programmet Pocket Informant, som jeg netop har fået at vide nu kan
fås på App Store. Selv om der tilsyneldende er »run« på den i øjeblikket
(den er svær at få downloaded).

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-09 00:49

> [...]

> PIM-programmet Pocket Informant, som jeg netop har fået at vide nu kan
> fås på App Store. Selv om der tilsyneldende er »run« på den i øjeblikket

Til kr. 79,-! Tror du, vi er millionærer?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 06:17

> Til kr. 79,-!

Ja, forbløffende billigt, ikke!

> Tror du, vi er millionærer?

Hvis du ejer en 1-værelses lejlighed på Nørrebro, som er mere eller
mindre betalt ud, så /er/ du da millionær - men ok du bor i
fiskestankens Esbjerg, med kun et smukt hus på hovedgaden [som er bygget
i 1500-tals stil!] ... ja, jeg har da været der et par gange. I bus med
spejderne, og en times tid da jeg skulle skifte tog ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 23:15

> Ja, forbløffende billigt, ikke!

I forhold til, hvad almindelige programmer koster, er det ikke galt. Jeg
har købt masser af shareware-programmer i den prisklasse og også højere
uden at tænke meget over det. Med iPhone-programmer er vi bare vant til
en noget lavere prisklasse. De koster 6-12,- kr., og mange af dem er
endda gratis. Et program til kr. 79,- er i den forbindelse langt oppe i
den dyre ende. Men bevares, hvis jeg virkelig var overbevist om, at det
ville være et program, jeg ville få meget glæde af, ville jeg hjertens
gerne ofre pengene. Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med det.

> [...]
> i 1500-tals stil!] ... ja, jeg har da været der et par gange. I bus med
> spejderne, og en times tid da jeg skulle skifte tog ...

Jeg havde helt glemt, at du ikke har videre høje tanker om Esbjerg. Jeg
kan glæde dig med, at der ikke er meget fisk tilbage herovre. Auktionen
er lukket, og der er vist 4-5 både, der altså lander et andet sted. Jeg
bor i et pænt ældre villakvarter, der ikke adskiller sig fra mange andre
rundt om i Danmark. Det har ikke nogen speciel lokal charme, men jeg
synes da, her er meget pænt. Der har været en åbenbart meget kendt
arkitekt ved navn Peters her i byen, og han har tegnet 5-6 af husene på
det lille stykke blinde vej, hvor jeg bor. Vores eget har vi godt nok
selv tegnet, men det er trukket lidt tilbage, så det ikke skæmmer så
meget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 06:22

> [...]
> en noget lavere prisklasse. De koster 6-12,- kr., og mange af dem er
> endda gratis. Et program til kr. 79,- er i den forbindelse langt oppe i

Min Audio Concise Oxford English Dictionary & Thesaurus står i 239
kroner. 149 kroner hvis man kan nøjes med selve ordbogen, uden synonymer
og lydfiler.

MyAccountsToGo koster 2.699 kroner, og findes i to udgaver, til Dynamics
GP og SAP Business.

Men disse to finans-programmer er beregnet til firmabrug, for firmaer
der bruger et af de to finansværktøjer oven på en MS SQL Server.

De helt billige programmer har stærkt begrænset brugbarhed.

> Men bevares, hvis jeg virkelig var overbevist om, at det ville være et
> program, jeg ville få meget glæde af, ville jeg hjertens gerne ofre
> pengene. Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med det.

Det er godt, jeg vil sige uundværlig, men den er på ingen måde en
færdigudviklet PIM. Der er da også tale om et intro-tilbud.

Når iPhone 3.0 kommer skal du regne med at se virkelige fremskridt, også
for dette program.

Men selv nu får man en PIM med uge-visning [endnu uden ugenummer] og
integreret to-do. Det gør brug af den indbyggede Kontakt-database, men
kan endnu ikke gøre brug af kalenderbasen, da den ikke er blevet åbnet
op endnu i SDKen. Det sker dog med iPhone 3.0, som i ß-udgave er
frigivet til de betalende udviklere. Så det er nok der de lægger
hovedvægten lige nu.

Foreløbig sker synkronisering af kalendertingene så gennem Google
Calendar [som så skal synkroniseres med iCal gennem eksempelvis
BusySync, som jeg har måttet geninstallere], mens to-do klares gennem
ToodleDo.

> [...]
> det lille stykke blinde vej, hvor jeg bor. Vores eget har vi godt nok
> selv tegnet, men det er trukket lidt tilbage, så det ikke skæmmer så

Nu skal du ikke blive for stødt. Humor har mange indgangsvinkler, og jeg
har ikke just overrendt byen.

Jeg er godt klar over at fiskestanken er en anden end da jeg i en bus
med spejderne var i byen for 25-30 år siden, og arkitekturen - den
ligner lige som Rønnes en ganske almindelig, københavnsk
forstadsbebyggelse.

Byens store mangel er fraværet af et middelalderligt centrum med
middelalderlige huse. En stor gotisk eller romansk katedral ville også
have gjort godt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-09 10:12

> [...]

> der bruger et af de to finansværktøjer oven på en MS SQL Server.
>
> De helt billige programmer har stærkt begrænset brugbarhed.

Det ved jeg nu ikke. Det er jo dem, vi andre bruger. Mange af dem er da
ret gode, men de har selvfølgelig ofte kun nogle ganske få funktioner.
Jeg er sådan lidt utryg ved hele backup-funktionen i en iPhone. Jeg ved
ikke rigtig, hvor sikre ens data er. Derfor er jeg ikke meget for at
læsse alt for mange vigtige oplysninger på min iPhone, hvis jeg ikke har
en kopi et andet sted.

> [...]
> Calendar [som så skal synkroniseres med iCal gennem eksempelvis
> BusySync, som jeg har måttet geninstallere], mens to-do klares gennem

Det er jo det. Det er ikke ligefrem perfekt endnu. Men jeg vil da se
lidt nærmere på det. Det lyder da spændende. Måske skulle jeg trods alt
vente til iPhone 3.0 for at se, hvordan Pocket Informant og Apples egne
programmer så virker. Jeg gider trods alt ikke skifte programmer hele
tiden, overføre data og sætte mig ind i et nyt program

> [...]
> med spejderne var i byen for 25-30 år siden, og arkitekturen - den
> ligner lige som Rønnes en ganske almindelig, københavnsk

Med Rønne tænker du på byen? Ellers synes jeg snarere, Hellerup lugter
værre end Esbjerg. Der kan være en ganske gedigen stank af råddent tang
i Hellerup, mens det faktisk kun er dyrefoderfabrikken, vi en sjælden
gang kan lugte her i Esbjerg.

> Byens store mangel er fraværet af et middelalderligt centrum med
> middelalderlige huse. En stor gotisk eller romansk katedral ville også
> have gjort godt.

Det er også ligesom lidt svært i en by, der kun lige er fyldt 100 år
Esbjerg er ikke en gammel by, men en fiskerihavn, der blev anlagt sidst
i 1800-tallet. Hvis man vil se gamle bygninger herovre, skal man til
Ribe. Domkirken er Danmarks eneste 5-skibede kirke, men ligefrem en
katedral er det måske ikke. Alt i alt vrimler Danmark vel ikke med den
slags storslåede bygningsværker. Til gengæld har vi en katolsk kirke
bygget af Johan Otto von Spreckelsen, der også byggede den nye triumfbue
i Paris. Kirken er mere sjælden end køn. Spreckelsen byggede kun fire
kirker og sit eget hus, hvilket var lidt af et chok for franskmændene.
De troede jo, at en stor arkitekt havde lavet masser af bygningsværker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 11:41

> [...]
> ikke rigtig, hvor sikre ens data er. Derfor er jeg ikke meget for at
> læsse alt for mange vigtige oplysninger på min iPhone, hvis jeg ikke har

Information? Det lyder som database.

Fmtouch synkroniserer med en FileMaker Pro database. Som man selv
opbygger.

> [...]
> programmer så virker. Jeg gider trods alt ikke skifte programmer hele
> tiden, overføre data og sætte mig ind i et nyt program

Overføringen sker automatisk, lige som opgraderingen til nye udgaver af
programmerne.

> Med Rønne tænker du på byen?

Naturligvis.

> Ellers synes jeg snarere, Hellerup lugter værre end Esbjerg. Der kan være
> en ganske gedigen stank af råddent tang i Hellerup,

Det har jeg nu ikke lagt mærke til; Hellerup er for mig først at
fremmest villakvarter med villaer i palæ-størrelse.

> mens det faktisk kun er dyrefoderfabrikken, vi en sjælden gang kan lugte
> her i Esbjerg.

> Det er også ligesom lidt svært i en by, der kun lige er fyldt 100 år

I know, i know!

> [...]
> kirker og sit eget hus, hvilket var lidt af et chok for franskmændene.
> De troede jo, at en stor arkitekt havde lavet masser af bygningsværker.

Jamen, vi kan da være glade for at hans triumfbue ligger i Paris og ikke
København ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-03-09 12:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jamen, vi kan da være glade for at hans triumfbue ligger i Paris og ikke
> København ...

Jeg har det også helt fint med at vores højhuskvarter ligger i Malmø.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 13:00

> Jeg har det også helt fint med at vores højhuskvarter ligger i Malmø.

Enig .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-03-09 09:34

> Vores eget har vi godt nok
> selv tegnet, men det er trukket lidt tilbage, så det ikke skæmmer så
> meget.

Er det så slemt? Både Harald Nyborg og Silvan har nogen store billige
presenninger du ku hænge op...

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 08:30

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Er det så slemt? Både Harald Nyborg og Silvan har nogen store billige
> presenninger du ku hænge op...

Så tror jeg nu nok alligevel, at vores hus er pænere. Men ellers tak for
tilliden
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 18-03-09 09:36

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Især multitasking ... han fik faktisk en forklaring på hvor meget
> batteritiden ville falde hvis app's kunne få lov til at køre sideløbende

Men hvorfor skal Apple bestemme det ?

Og baggrundsapplikationer kan sagtens køre på andre platforme (Windows
Mobile, Nokia o.l.) uden at dræbe batteriet fuldstændigt. Strømmen
bliver naturligvis brugt hurtigere, men 80% hurtigere (som de fortalte)
er godt nok ekstremt og må gælde for meget aktive programmer.
Jeg har haft et mailprogram kørende i baggrunden på begge ovenstående
platforme og batteriet kan sagtens holde i flere dage.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 09:44

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> [...]
> Jeg har haft et mailprogram kørende i baggrunden på begge ovenstående
> platforme og batteriet kan sagtens holde i flere dage.

Og det er fint ... og så plejer jeg at sige at man ikke er i Apple's
målgruppe og skal lade være med at købe en iPhone ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 09:52

> Og det er fint ... og så plejer jeg at sige at man ikke er i Apple's
> målgruppe og skal lade være med at købe en iPhone ...

jeg uddyber lige .. Apple vil gerne bestemme/sikre at brugeroplevelsen
er så "consistent" som muligt .. dvs. der må ikke være en chance for at
programmet X som er skrevet dårligt og som kører i baggrunden æder din
batteritid ... jeg kan sagtens se at det for nogle virker meget big
brother agtigt, men der er jo ingen der tvinger dig til at købe en
iPhone .. der er heldigvis masser af gode alternativer ..

Ang. mailprogram så _kører_ der jo et mail program i baggrunden på en
iPhone .. så de 80% er sandsynligvis hvis du smider flere baggrunds
processer ind end der allerede kører ...

Reelt er der meget få situationer hvor du har brug for at programmet
reelt set kører i baggrunden og laver noget fornuftigt .. i de fleste
tilfælde er du blot interesseret i at få at vide om der er grundt til at
starte programmet fordi der er sket noget nyt (IM, Nyheder, sports
scores etc.) Alt det kan fint klares med det messening system de bygger

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 18-03-09 15:03

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> brother agtigt, men der er jo ingen der tvinger dig til at købe en
> iPhone .. der er heldigvis masser af gode alternativer ..

Ikke hvis det er vores kunder der ønsker vores applikation på deres
iPhone ;)
Jeg har da forståelse for at Apple ønsker at give den bedst mulige
oplevelse, men jo, det virker ekstremt formynderisk.

> Ang. mailprogram så _kører_ der jo et mail program i baggrunden på en
> iPhone .. så de 80% er sandsynligvis hvis du smider flere baggrunds
> processer ind end der allerede kører ...

Hvordan slukker jeg så det, da jeg absolut ikke har noget at bruge det til ?
Eller bestemmer Apple også det for mig ?? :)

> [...]
> starte programmet fordi der er sket noget nyt (IM, Nyheder, sports
> scores etc.) Alt det kan fint klares med det messening system de bygger

Njah, synk af mails må da meget gerne køre i baggrunde i stedet for at
jeg får en besked om at der er mail til mig og jeg derefter først skal
starte mailprogrammet og først kan hente mailen.
Kalenderen må da også meget gerne blive synkroniseret i baggrunden.

Apples messaging system er en pæn lappeløsning, men stadig en lappeløsning.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-09 00:49

> [...]

> Jeg har haft et mailprogram kørende i baggrunden på begge ovenstående
> platforme og batteriet kan sagtens holde i flere dage.

Og hvor meget fylder de pågældende hardware-løsninger så? De kan jo
sagtens have en lang batteritid, hvis de er store og klodsede og
indeholder et stort batteri. En iPhone har godt nok ikke ret lang
batteritid. Jeg er bestemt ikke interesseret i, at der er noget, som
æder batteriet endnu hurtigere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 06:17

> [...]
> indeholder et stort batteri. En iPhone har godt nok ikke ret lang
> batteritid. Jeg er bestemt ikke interesseret i, at der er noget, som

Som regel skal en iPhone oplade natten over. Det er så mest
hensigtsmæssigt at gøre det på natbordet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 20-03-09 08:38

Henrik Münster wrote:

> Og hvor meget fylder de pågældende hardware-løsninger så? De kan jo
> sagtens have en lang batteritid, hvis de er store og klodsede og
> indeholder et stort batteri.

Tjah, flere af både Nokias og HTCs modeller fylder ikke meget mere end
en iPhone.

> En iPhone har godt nok ikke ret lang
> batteritid. Jeg er bestemt ikke interesseret i, at der er noget, som
> æder batteriet endnu hurtigere.

Enig, men hvorfor må jeg ikke selv vælge ?
Jeg er klar over at Apple bestemmer, det er deres OS, men det ville være
rart at båndene blev løsnet bare en _anelse_ )

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 23:15

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Tjah, flere af både Nokias og HTCs modeller fylder ikke meget mere end
> en iPhone.

Men de fylder altså mere. Hver millimeter tæller, og et sted skal man jo
trække grænsen. Apple lægger stor vægt på, at deres produkter er
elegante, så de går meget på kompromis for at opnå en lille størrelse.

> Enig, men hvorfor må jeg ikke selv vælge ?
> Jeg er klar over at Apple bestemmer, det er deres OS, men det ville være
> rart at båndene blev løsnet bare en _anelse_ )

Fordi folk er dumme, om man så må sige. Når muligheden er der, vil folk
også udnytte den. Derefter vil de brokke sig over den ringe batteritid.
Når man så sagde til dem, at de kunne slukke for den funktion, ville de
svare, at telefonen vel er beregnet til at kunne bruges på den måde.
Jeg slukker da heller ikke for 3G og alt muligt, men lever med
den ringere batteritid. Nu hvor jeg tænker over det: Hvorfor gør jeg
egentlig det? Der er jo aldrig 3G-dækning hvor jeg er. Nogle gange står
der 3G, men så snart man begynder at hente noget, skifter den straks til
E.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 06:22

> [...]
> egentlig det? Der er jo aldrig 3G-dækning hvor jeg er. Nogle gange står
> der 3G, men så snart man begynder at hente noget, skifter den straks til

Ja, jeg har nu endnu ikke oplevet det samme, men dels bor jeg i
København, dels er der jo som regel WiFi-forbindelse.

Den eneste fordel du pt har ved at have den stående på 3G er så at du
får at vide, når den er i ordentlig. Jeg læste lige forleden, at Telia i
dag er i gang med at få Ålborg ordentligt dækket, og så må turen vel
snart komme til Esbjerg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-09 10:12

> [...]
> får at vide, når den er i ordentlig. Jeg læste lige forleden, at Telia i
> dag er i gang med at få Ålborg ordentligt dækket, og så må turen vel

Jeg væbner mig bare med tålmodighed. Ellers kan det være, vi flytter til
Aalborg
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 11:41

> Jeg væbner mig bare med tålmodighed. Ellers kan det være, vi flytter til
> Aalborg

Burde du ikke være konsekvent:

=
Jeg væbner mig bare med Taalmodighed. Ellers kan det være, vi flytter
til Aalborg

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-09 21:06

> Burde du ikke være konsekvent:
>
> =
> Jeg væbner mig bare med Taalmodighed. Ellers kan det være, vi flytter
> til Aalborg

Jeg har altid lært, at Aalborg er med dobbelt-a, men Århus er med
bolle-å. Jeg ved ikke, hvor officielt det er, men det er, hvad de selv
ønsker. Politikens ordbog nævner i hvert fald Aalborg og Ålborg som
alternative stavemåder, mens Aarhus ikke nævnes. Da jeg selv hedder
Münster, selv om min familie kom tilbage til Danmark ved afstemningen i
1920, respekterer jeg naturligvis ønsket om en forældet stavemåde.

<http://da.wikipedia.org/wiki/Ålborg>
<http://da.wikipedia.org/wiki/Århus>

<http://www.aalborg.dk/Dansk/>
<http://www.aal.dk/>
<http://www.aalborg-zoo.dk/>
<http://www.aarhus.dk/>
<http://www.visitaarhus.com/>
<http://www.aarhuskommune.dk/portal/forside>

Som du kan se, skriver der konsekvent Aalborg og Århus, men jeg må
tilstå, at der er nogle, der ikke rigtig kan finde ud af det:

<http://www.aar.dk/default.asp?id=387>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 22-03-09 23:33

> Da jeg selv hedder
> Münster, selv om min familie kom tilbage til Danmark ved afstemningen i
> 1920, respekterer jeg naturligvis ønsket om en forældet stavemåde.

Jeg heter faktisk Aalborg til etternavn - som nordmann. Jeg skal mao.
også være forsiktig med å forlange nye stavemåter over alt.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-03-09 09:38

> Jeg heter faktisk Aalborg til etternavn - som nordmann. Jeg skal mao.
> også være forsiktig med å forlange nye stavemåter over alt.

Skabsdansker?

- Mikael

Fra : Jon

Dato : 24-03-09 09:42

> Skabsdansker?

/Svært/ langt inne i skapet, ja. En eller annen forfar på 1700-t.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-03-09 09:54

> /Svært/ langt inne i skapet, ja. En eller annen forfar på 1700-t.

Flyt bare herned. Vi ku bytte? I har både bjerge, sne og jenter - vi har øl
og grisekød og billige agurker.

- Mikael

Fra : Jon

Dato : 24-03-09 10:18

> Flyt bare herned. Vi ku bytte? I har både bjerge, sne og jenter - vi har øl
> og grisekød og billige agurker.

Alt for glad i sne, bjerge og piger Men det er meget hyggelig å være
i Danmark, og det er alt for lenge siden sist, så en visitt m vel la seg
ordne om ikke for lenge. (Det er også alltid sjovt - på dansk - å vise
mitt norske ID med efternavn Aalborg i Danmark.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 10:48

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> I har både bjerge, sne og jenter

I går tror jeg at det var. Da så jeg en artikel i avisen, hvor der talte
som norske:

jenter og gubber!

Journalisten kendte åbenbart ikke forskel på gutter og en gubber ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-09 17:39

Jon skrev:

> /Svært/ langt inne i skapet, ja. En eller annen forfar på 1700-t.

Var man egentlig ikke også dansker dengang når man boede i Norge?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 18:03

> Var man egentlig ikke også dansker dengang når man boede i Norge?

Det flagede i hvert fald med Dannebrog - det gør de vel stadig, men nu
med et ekstra blåt kors inden i det hvide .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 24-03-09 18:03

> Var man egentlig ikke også dansker dengang når man boede i Norge?

Mjo - det kommer vel bare an på definisjonen. Statsborgerlig var man
helt klart det.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-03-09 23:04

Per Rønne wrote:
> Burde du ikke være konsekvent:

> Jeg væbner mig bare med Taalmodighed. Ellers kan det være, vi flytter
> til Aalborg

Per, det staves Aalborg.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 23:19

Peter Farsinsen skrev:

> Per, det staves Aalborg.

Var det ikke også det han skrev?!?!

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-03-09 09:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Var det ikke også det han skrev?!?!

Jo, men det var ikke det han mente.

Driler du eller har du ikke læst tråden? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 10:48

> Jo, men det var ikke det han mente.

Det jeg mente var skam da at det virker temmelig gammeldags at stave
Ålborg som 'Aalborg'.

Vi skriver da heller ikke længere 'Kiøpmannishafn' her i byen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 09:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det jeg mente var skam da at det virker temmelig gammeldags at stave
> Ålborg som 'Aalborg'.
>
> Vi skriver da heller ikke længere 'Kiøpmannishafn' her i byen ...

Der er da ikke noget galt i at beholde den gamle stavemåde for navne.
Masser af mennesker hedder da Søndergaard, Gaarde og lignende. Omvendt
er der heller ikke noget galt i at skifte navn til en mere moderne
skrivemåde, som mange byer har gjort gennem tiden. Begge dele kan vel
bruges.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-09 14:24

> Masser af mennesker hedder da Søndergaard, Gaarde og lignende.

Der endda dem der hedder Ågaard eller Aagård ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-03-09 18:05

> Der endda dem der hedder Ågaard eller Aagård ...

Der er en svensk by nær Helsingborg, der hedder Råå. Hvis man fanger ål
i Råån, som er åen ved Råå, må det være Rååål. Før vi fik bolle-å hed de
altså Raaaaaal
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 18:24

Henrik Münster skrev:

> Der er en svensk by nær Helsingborg, der hedder Råå. Hvis man fanger ål
> i Råån, som er åen ved Råå, må det være Rååål. Før vi fik bolle-å hed de
> altså Raaaaaal

Det er faktisk en gammel dansk by (den ligger jo i Skåne) så det har den
skam heddet dengang.

Vi fik bolle-å i 1948. Gad vide hvornår svenskerne fik det?

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 00:34

> Henrik Münster skrev:
>
> Det er faktisk en gammel dansk by (den ligger jo i Skåne) så det har den
> skam heddet dengang.

Desværre hed den kun Raa, da den hørte til Danmark. Det er ikke mig, der
har fundet på historien om Raaaaaal. Jeg har faktisk læst den engang.

> Vi fik bolle-å i 1948. Gad vide hvornår svenskerne fik det?

Måske kan vi slå det op. Hedder det knulle-å på svensk?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 07:29

Henrik Münster skrev:

> Desværre hed den kun Raa, da den hørte til Danmark. Det er ikke mig, der
> har fundet på historien om Raaaaaal. Jeg har faktisk læst den engang.

Har jeg også. I Skalk vist endda.

> Måske kan vi slå det op. Hedder det knulle-å på svensk?

Ingen anelse. Måske skal vi spørge en nordmand - de ved så meget :D

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 09:17

> Har jeg også. I Skalk vist endda.

Det er jo et seriøst blad. Det kan ikke være der, jeg har set det

Det var altså en vittighed for svenskkyndige
Jeg skrev godt nok forkert, for det hedder "knulla":

<http://sv.wikipedia.org/wiki/Knulla>

> Ingen anelse. Måske skal vi spørge en nordmand - de ved så meget :D

Det er jo ikke så svært at finde ud af. Det lader til, at å er meget
ældre på svensk, så man faktisk ikke kan sætte et fast år på:

<http://sv.wikipedia.org/wiki/Å>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-09 16:56

Henrik Münster skrev:

> Det er jo et seriøst blad. Det kan ikke være der, jeg har set det

Så er det nok i Ugeblad for Læger. De skriver så meget.

> Det var altså en vittighed for svenskkyndige
> Jeg skrev godt nok forkert, for det hedder "knulla":

Jeg fangede den skam godt, men tiltroede dig ikke at skrive den slags
offentligt. Der kan man se

> <http://sv.wikipedia.org/wiki/Knulla>

> Det er jo ikke så svært at finde ud af. Det lader til, at å er meget
> ældre på svensk, så man faktisk ikke kan sætte et fast år på:
>
> <http://sv.wikipedia.org/wiki/Å>

Det viste sig at Norge skiftede i 1918 (hvilket overraskede mig lidt).
Da de jo ikke var særlig glade for unionen med Sverige kan det undre at
de vælger at nærme sig svensk i skrivemåde. Nå dem om det :)

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-09 04:41

> Det viste sig at Norge skiftede i 1918 (hvilket overraskede mig lidt).
> Da de jo ikke var særlig glade for unionen med Sverige kan det undre at
> de vælger at nærme sig svensk i skrivemåde.

De lagde vægt på at de ville frigøres også fra dansk sprog - det er i
øvrigt derfor et norsk tastatur er forskelligt fra et dansk!

Processen mod at erstatte aa med å begyndte i 1800-tallet, jeg tror for
alvor efter 1864. Mange forfattere skrev konsekvent med å og små
begyndelsesbogstaver i substantiverne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-03-09 08:02

Per Rønne skrev:

> De lagde vægt på at de ville frigøres også fra dansk sprog - det er i
> øvrigt derfor et norsk tastatur er forskelligt fra et dansk!

Har du nogen kilder til disse påstande?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-09 09:11

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Har du nogen kilder til disse påstande?

Hvilke påstande?

Prøv at se på et norsk og et dansk tastatur:

<http://www.makemesmart.com/getsmart/norwegian_keyboard.htm>

Læg mærke til at æ og ø har byttet plads i forhold til det danske
tastatur.

Og tænker du på »frigørelsen fra dansk sprog« så er der tale om ganske
almindelige erfaringer.

Ja, da jeg var med DSU Københavnskredsen i Oslo i 80erne, fik vi at vide
at man tidligere havde kaldt birketræer for, ja, birketræer. Nu havde
man taget det svenske ord 'björk' - idet folk i Oslo holdt fast på
'birke' ... bare et eksempel.

Det norske tastatur kom naturligvis /efter/ at vi havde fastlagt vores.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-03-09 19:53

Per Rønne skrev:

> [...]
> 'birke' ... bare et eksempel.
>
> Det norske tastatur kom naturligvis /efter/ at vi havde fastlagt vores.

Synes du ærligt talt at der er nogen form for dokumentation for at
valget af placering af Æ og Ø på norske tastaturer skyldes et ønske om
at tage afstand fra dansk sprog? Kunne det tænkes at placeringen kunne
skyldes en påvirkning fra Sverige?

Og dit begreb "frigørelsen fra dansk sprog" - kan du dokumentere at det
var et ønske om at undgå dansk sprog, og ikke om at få et norsk skriftsprog?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-09 05:50

> [...]

> valget af placering af Æ og Ø på norske tastaturer skyldes et ønske om
> at tage afstand fra dansk sprog? Kunne det tænkes at placeringen kunne

Tastaturet kom efter at danskerne kom med det danske tastatur.

> Og dit begreb "frigørelsen fra dansk sprog" - kan du dokumentere at det
> var et ønske om at undgå dansk sprog, og ikke om at få et norsk skriftsprog?

Er det ikke to sider af samme sag?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-03-09 09:00

Per Rønne skrev:

> Tastaturet kom efter at danskerne kom med det danske tastatur.

Hvorfor skulle Norge bruge det danske tastatur og ikke det svenske?
Norge var "en del af"/i personalunion med Sverige da de første
skrivemaskiner blev produceret.

Jeg savner stadig dokumentation for din påstand om at valget af
placeringen af Æ og Ø skyldes et opgør med dansk. Hvis dette er
tilfældet må dokumentationen også findes.

> Er det ikke to sider af samme sag?

På sin vis, men du kom i vanlig stil med en bombastisk udokumenteret
påstand om at det skulle være et opgør med dansk, ikke et naturligt
ønske om at skrive på eget sprog. Ønsket om at skrive på eget sprog har
ikke så meget med placeringen af de enkelte taster at gøre.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-09 09:09

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor skulle Norge bruge det danske tastatur og ikke det svenske?
> Norge var "en del af"/i personalunion med Sverige da de første
> skrivemaskiner blev produceret.

Sverige bruger ikke æ og ø.

I øvrigt forlod Norge den tvungne union med Sverige så hurtigt som
overhovedet muligt.

Og hvis du tvivler på at unionen var tvungen, så tænk lige på at Norge
så snart det på Wienerkongressen blev afstået til Sverige valgte en
grundlovsgivende forsamling, der valgte den danske kronprins som Norges
kong Christian VIII Frederik. Det udløste så en norsk-svensk krig, som
svenskerne vandt, men hvor man fandt et kompromis.

Norge blev ikke svensk provins, men »kun« tvunget ind i en personalunion
med Sverige.

> [...]
> ønske om at skrive på eget sprog. Ønsket om at skrive på eget sprog har
> ikke så meget med placeringen af de enkelte taster at gøre.

Nu måtte nordmændene rent faktisk /opfinde/ et eget sprog, og de er da
stadig delt mellem nynorsk [kunstsprog dannet ud fra vestenfjeldske
dialekter] og bokmål, der er en videreudvikling af rigsmål [rigsnorsk,
oprindelig rigsdansk].

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-03-09 09:26

Per Rønne skrev:

> Sverige bruger ikke æ og ø.

Jo.

De skriver disse bogstever Ä og Ö, hvilket du uden tvivl er klar over.

> I øvrigt forlod Norge den tvungne union med Sverige så hurtigt som
> overhovedet muligt.

1905.

Hvor er dokumentationen?

> Nu måtte nordmændene rent faktisk /opfinde/ et eget sprog

Sludder. Et sprog er normalt noget, det udvikler sig gennem tiden og til
stadighed udvikler sig. Udviklingen af norsk er startet da de første
nordisk-talende ankom til det nuværende Norge, vel omkring år 400.

Men det er rigtigt at norsk i en periode indtil en gang i 1800-tallet
ikke rigtigt har været anvendt som skriftsprog.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-09 17:54

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jo.
>
> De skriver disse bogstever Ä og Ö, hvilket du uden tvivl er klar over.

Lige som jeg er klar over at der ikke er tale om de samme bogstaver.

> 1905.

> Hvor er dokumentationen?

Er sagen ikke selvindlysende?

> [...]
>
> Men det er rigtigt at norsk i en periode indtil en gang i 1800-tallet
> ikke rigtigt har været anvendt som skriftsprog.

Der fandtes ganske simpelt ikke noget norsk rigsmål, kun en række
dialekter. Og så dansk.

Og nu orker jeg altså ikke at fortsætte denne diskussion i en gruppe,
som intet har med emnet at gøre. Men du kunne jo fortsætte den med
gruppens nordmand; er der ikke en sådan der lejlighedsvist skriver her?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-03-09 18:12

Per Rønne skrev:
> Lige som jeg er klar over at der ikke er tale om de samme bogstaver.

Det er et definitionsspørgsmål.

> Er sagen ikke selvindlysende?

Næppe, eftersom du er eneste kilde til påstanden. En ikke enestående
situation.

> Der fandtes ganske simpelt ikke noget norsk rigsmål, kun en række
> dialekter. Og så dansk.

Findes der da efter din opfattelse et talt rigsmål i dag? Den norske
wikipedia skriver: "Det fins ingen offisiell standard for muntlig norsk,
og de fleste norsktalende bruker sin lokale dialekt i alle situasjoner."

Jeg tror du forveksler sprog med skriftsprog.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-09 09:51

> Vi fik bolle-å i 1948. Gad vide hvornår svenskerne fik det?

haft det«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 26-03-09 09:17

> Der er en svensk by nær Helsingborg, der hedder Råå. Hvis man fanger ål
> i Råån, som er åen ved Råå, må det være Rååål. Før vi fik bolle-å hed de
> altså Raaaaaal

Hvis byen hedder Råå må åen hedde Råååen...
Og ålene derfor Råååål!

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-09 09:40

> Hvis byen hedder Råå må åen hedde Råååen...
> Og ålene derfor Råååål!

Det har jeg tænkt på, men åen hedder desværre kun Råån. Ligesom
øresundsbroen hedder Øresundsbron. Jeg har slået det op.

<http://da.wikipedia.org/wiki/Råån>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-09 18:05

Henrik Münster skrev:

> [...]
> er der heller ikke noget galt i at skifte navn til en mere moderne
> skrivemåde, som mange byer har gjort gennem tiden. Begge dele kan vel

Per BURDE faktisk hedde Rotna, men det er så gammeldags :D

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-09 09:51

> Per BURDE faktisk hedde Rotna, men det er så gammeldags :D

I international sammenhæng ville det vist ellers have været en fordel
.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-09 17:40

Peter Farsinsen skrev:

> Jo, men det var ikke det han mente.

> Driler du eller har du ikke læst tråden? ;)

Har skam læst tråden, men forstår ikke hvorfor at du fortæller Per at
han har stavet det rigtigt :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-03-09 17:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Har skam læst tråden, men forstår ikke hvorfor at du fortæller Per at
> han har stavet det rigtigt :)

Per stavede det jo bevidst, imod sin overbevisning, med dobbelt-a for at
understrege sin pointe.

Så ja; jeg fortalte ham, han havde stavet det rigtigt. Næste gang
betyder samme sætning formentlig, han har stavet det forkert. ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 18:18

> Per stavede det jo bevidst, imod sin overbevisning, med dobbelt-a for at
> understrege sin pointe.

Faktisk var hele sætningen efter gammel retskrivnig, fra før 1948.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-09 23:23

Peter Farsinsen skrev:
> det staves Aalborg.

I følge sprognævnets retskrivningsregler §3.2: "Det er altid korrekt at
skrive danske stednavne med å: Åbenrå, Ålborg, Århus, Fåborg, Grenå,
Tåsinge, Tåstrup."

/Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 23:34

> [...]

> I følge sprognævnets retskrivningsregler §3.2: "Det er altid korrekt at
> skrive danske stednavne med å: Åbenrå, Ålborg, Århus, Fåborg, Grenå,

Det er rigtigt. Det skal de jo skrive. Men da byen Aalborg har ønsket at
beholde den gamle stavemåde, er det heller ikke forkert at skrive
Aalborg. Begge dele er altså tilladt. Per Rønne lod til at mene, at det
er forkert at skrive Aalborg, men efter en lille søgning på nettet må vi
konstatere, at det er meget svært at finde steder, hvor der står Ålborg.
Der står Aalborg stort set alle steder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 23:35

> [...]
> er forkert at skrive Aalborg, men efter en lille søgning på nettet må vi
> konstatere, at det er meget svært at finde steder, hvor der står Ålborg.

Vi skal alligevel af med vores sære bogstaver inden for en overskuelig
periode .. :)

/thomas

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 23-03-09 23:36

> [...]

> I følge sprognævnets retskrivningsregler §3.2: "Det er altid korrekt at
> skrive danske stednavne med å: Åbenrå, Ålborg, Århus, Fåborg, Grenå,

Det kan du så prøve at overtyde eksempelvis Faaborg Kommune, nu
Faaborg-Midtfyn Kommune om.

http://www.faaborgmidtfyn.dk/

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-03-09 07:02

Mogens Thyregod skrev:
> Det kan du så prøve at overtyde eksempelvis Faaborg Kommune, nu
> Faaborg-Midtfyn Kommune om.

Det går jeg da ud fra at de ved.

/Lars

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-03-09 09:59

On 2009-03-21 23:15:01 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> egentlig det? Der er jo aldrig 3G-dækning hvor jeg er. Nogle gange står
> der 3G, men så snart man begynder at hente noget, skifter den straks til

....og hvorfor egentlig betale for noget, du ikke får, nu vi er ved det?
Hvis jeg var dig, ville jeg gøre som andre jeg kender, der har fået
låst håndjernene op, og skynde mig over til 3.dk. Jeg var på Telmore og
havde heller aldrig ordentlig 3G nogen steder, men på 3.dk har det
altid virket fremragende.
- David
--
Læs min blog
http://blog.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-09 10:15

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> [...]
> låst håndjernene op, og skynde mig over til 3.dk. Jeg var på Telmore og
> havde heller aldrig ordentlig 3G nogen steder, men på 3.dk har det

Jeg gider næsten ikke. Så skal vi til igen at ordne en masse papirer,
have nye SIM-kort til vores telefoner, vente en måned på, at det går
igennem osv. Det virker fint, som det er, og vi mangler ikke noget. Når
3G-dækningen bliver bedre, så har vi det at glæde os over.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-03-09 23:14

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> <http://www.aar.dk/default.asp?id=387>

Mon ikke det har noget med at gøre, at Aarhus Lufthavn er fra 1946,
dvs. før retstavningsreformen og indførelsen af bolle-å? Så vidt jeg
kan se, staves Århus konsekvent med Å på deres website.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-09 23:41

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Mon ikke det har noget med at gøre, at Aarhus Lufthavn er fra 1946,
> dvs. før retstavningsreformen og indførelsen af bolle-å? Så vidt jeg
> kan se, staves Århus konsekvent med Å på deres website.

Det har du selvfølgelig ret i. Aarhus Lufthavn er jo et navn på et
firma, som ikke er afhængig af, om byen Århus ændrer stavemåde for sit
navn. Jeg tænkte mere på Århus lufthavn i betydningen "lufthavnen ved
Århus". Så er det jo ikke et firmanavn, men en betegnelse for et sted.
Jeg har også iagttaget, at Århus konsekvent skrives med bolle-å
alle andre steder og især på de officielle hjemmesider. På samme måde
skrives Aalborg altid med dobbelt-a. Jeg kan ikke finde et eneste sted,
hvor der står Ålborg, men man skal sikkert bare lede længe nok.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 05:32

> På samme måde skrives Aalborg altid med dobbelt-a. Jeg kan ikke finde et
> eneste sted, hvor der står Ålborg, men man skal sikkert bare lede længe
> nok.

Ved retskrivningsreformen i 1948 blev den eneste /lovlige/ måde at stave
nyens navn på 'Ålborg'; ditto med gamle Apenrade, der også blev placeret
bagerst i alfabetet, som Åbenrå.

Senere har man løsnet lidt på det, så man godt /må/ bruge det
tysk-inspirerede dobbelt-a. Det er dog altid tilladt at bruge rigtigt å.

Indehavere af personnavne med aa har altid selv måttet bestemme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 05:53

> [...]
>
> Senere har man løsnet lidt på det, så man godt /må/ bruge det
> tysk-inspirerede dobbelt-a. Det er dog altid tilladt at bruge rigtigt å.

OK. Jeg tænkte nok, det var noget i den stil, men du må da indrømme, at
der stort set ikke står Ålborg nogen steder. Det var altså ikke helt
tosset, at jeg skrev Aalborg. Det er da også meget sjovt med sådanne små
særheder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 06:29

> [...]
> der stort set ikke står Ålborg nogen steder. Det var altså ikke helt
> tosset, at jeg skrev Aalborg. Det er da også meget sjovt med sådanne små

Jeg har altid skrevet Ålborg, og studser lidt når jeg ser den noget
altmodische og tysk-inspirerede stavemåde. Men du bor jo også lidt
nærmere på Marius Andersens gamle by, og hans Å-liste.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 06:35

> [...]

> altmodische og tysk-inspirerede stavemåde. Men du bor jo også lidt
> nærmere på Marius Andersens gamle by, og hans Å-liste.

Det er skam meget værre. Min mor er faktisk fra Aalborg, og jeg har
været med på sommerferie hos min mormor og morfar i Aalborg hvert år
hele min barndom. Jeg har altid fået at vide, at Aalborg havde beholdt
den gamle stavemåde uden bolle-å. Hvis man ikke har nogen forbindelse
til Aalborg, så har man nok aldrig hørt det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 11:40

> [...]
> den gamle stavemåde uden bolle-å. Hvis man ikke har nogen forbindelse
> til Aalborg, så har man nok aldrig hørt det.

Nej, men resten af landet har nu altid vidst at der var tale om ren
lokalpatriotisme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-09 07:29

Per Rønne skrev:
> Senere har man løsnet lidt på det, så man godt /må/ bruge det
> tysk-inspirerede dobbelt-a. Det er dog altid tilladt at bruge rigtigt å.

Har du en kilde for at skrivemåden dobbelt-a skulle være tysk-inspireret?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 11:40

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Har du en kilde for at skrivemåden dobbelt-a skulle være tysk-inspireret?

Du kan da bare sammenligne dansk 'hår' med tysk 'Haar', som før
retskrivningsreformen stavedes - 'Haar'.

Sammenlign i øvrigt Holbergs manuskripter med hvad der blev trykt. Nu
levede han ganske vist så sent at han skrev 'aa' i stedet for et
'strunget a', og før enevælden havde man alligevel under alle
omstændigheder ingen dansk retskrivning; folk stavede som de udtalte
ordene, hvilket gør at man kan de dialektale udtaler.

Men Holberg skrev altså med små begyndelsesbogstaver i substantiver - de
blev rettet til store bogstaver af de fra Tyskland indvandrede
bogtrykkere.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-09 19:40

Per Rønne skrev:
> Du kan da bare sammenligne dansk 'hår' med tysk 'Haar', som før
> retskrivningsreformen stavedes - 'Haar'.

Hvad beviser det? At dansk aa har påvirket tysk?

Dansk å-lyd stammer som regel fra et tidligere langt a. Lange vokal-lyde
skrives nu og tidlige ofte som dobbelt-vokal i mange germanske sprog,
fx findes også ee, ii og uu i visse gamle stavemåder og navne.

> Sammenlign i øvrigt Holbergs manuskripter med hvad der blev trykt. Nu
> levede han ganske vist så sent at han skrev 'aa' i stedet for et
> 'strunget a',

Hvad er 'strunget a' - google kender ikke ordet. Er der en skriftlig
kilde til begrebet?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 10:48

> [...]

> skrives nu og tidlige ofte som dobbelt-vokal i mange germanske sprog,
> fx findes også ee, ii og uu i visse gamle stavemåder og navne.

Jep, sproghistorisk kommer nordisk å fra netop aa.

> Hvad er 'strunget a' - google kender ikke ordet. Er der en skriftlig
> kilde til begrebet?

Det er et a med en prik eller lignende ovenover, som angiver at det ikke
er et a men et å. Men i middelalderen fandtes der jo ingen retskrivning,
så folk skrev som de selv syntes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-09 07:26

Henrik Münster skrev:

> Det har du selvfølgelig ret i.

Nej. Tjek wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Aarhus_Lufthavn
"Aarhus Lufthavn, tidl. Tirstrup Lufthavn, ..."

Så der er tale om et skift til en falsk varebetegnelse, der skal
illudere at lufthavnen skulle ligge i rimelig nærhed af Århus - det gør
den ikke, i følge Google Maps tager det 46 minutter at køre dertil fra
Banegårdspladsen, Århus.

Selve skrivemåden med aa er naturligvis en leflen for dem, der i
globaliseringens hellige navn vil udslette alle andre sprog end USAsk.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 09:57

Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> illudere at lufthavnen skulle ligge i rimelig nærhed af Århus - det gør
> den ikke, i følge Google Maps tager det 46 minutter at køre dertil fra

Sporer vi en holdning Du er måske også en af dem der gerne ville
have en storlufthavn lige vest for byen?

Ville man gerne have haft god forbindelse fra Århus til lufthavnen,
ville det have været oplagt at lave højhastighedstog fra banegården, men
det er der jo ikke politisk vilje til.

Men det giver egentlig ok mening at den nærmeste lufthavn til en større
by, hedder det samme som byen. Jeg tror det sparer en del forvirring i
det store udland.

> Selve skrivemåden med aa er naturligvis en leflen for dem, der i
> globaliseringens hellige navn vil udslette alle andre sprog end USAsk.

Eller også bare pragmatisk :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 16:30

> Sporer vi en holdning Du er måske også en af dem der gerne ville
> have en storlufthavn lige vest for byen?

Næ nej. Det skal vi godt nok ikke have noget af. Hvis der kommer en stor
lufthavn ved Århus, vil den hurtigt udkonkurrere Billund, og så skal vi
andre til at køre enormt langt for at komme til en lufthavn
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 16:31

> Næ nej. Det skal vi godt nok ikke have noget af. Hvis der kommer en stor
> lufthavn ved Århus, vil den hurtigt udkonkurrere Billund, og så skal vi
> andre til at køre enormt langt for at komme til en lufthavn

Var det ikke smarterer at bruge Karup så ? .. måske en motorvej dertil
også.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 18:10

> Var det ikke smarterer at bruge Karup så ? .. måske en motorvej dertil
> også.

Jamen, hvad skal vi bruge den til? Det er jo ikke nok, at der er en
lufthavn. Der skal ligesom også flyve nogle fly. Så vidt jeg kan se, kan
man kun flyve til København fra Karup. Hvis det skulle være for at flyve
videre fra København, så kan man jo lige så godt tage toget fra Esbjerg
til København. Det vil sikkert også være hurtigere end først at skulle
køre 116 km til Karup Lufthavn og så flyve til København. Der går jo tog
helt til Kastrup Lufthavn nu om dage. Så slap vi også for at skulle
betale for at have bilen holdende i lufthavnen en uge.
Billund derimod er en forholdsvis stor lufthavn, hvor man kan
flyve til mange internationale destinationer. Det er noget helt andet
end Karup. Hvis det bare skal være en lufthavn, så har vi endda en lige
her i Esbjerg.
Hvis der blev åbnet en større lufthavn ved Århus, så er jeg
sikker på, at mange flyselskaber ville lave ruter derfra. Hele den
nordlige og østlige del af Jylland ville så bruge den lufthavn, og jeg
er sikker på, at den stille og roligt ville udkonkurrere Billund. Hvis
jeg sad i et rejseselskab i København og skulle lave en flyrute fra
Jylland, så ville jeg da også straks vælge Århus. Det lyder jo meget
større end Billund.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 19:52

> [...]
> jeg sad i et rejseselskab i København og skulle lave en flyrute fra
> Jylland, så ville jeg da også straks vælge Århus. Det lyder jo meget

Det var en joke. Der er bare absurd at der har været tale om at lave en
int. lufthavn nær aarhus ... så stor er danmark sku heller ikke. Så
hellere låne nogen ICE tog fra Tyskland og lave nogen lige togspor de
rigtige steder ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 10:48

> Så hellere låne nogen ICE tog fra Tyskland og lave nogen lige togspor de
> rigtige steder ..

Du vil altså ikke lave en Samsø-forbindelse til 138 milliarder, med
højhastighedstog mellem Århus og København, koblet til
højhastighedstoget Oslo/Stockholm-Göteborg-København-Hamborg?

320 km/t ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 20:23

Henrik Münster skrev:

> Næ nej. Det skal vi godt nok ikke have noget af. Hvis der kommer en stor
> lufthavn ved Århus, vil den hurtigt udkonkurrere Billund, og så skal vi
> andre til at køre enormt langt for at komme til en lufthavn

Der kommer ikke nogen stor lufthavn ved Århus. Politikerne har ikke
vilje til det (tænk, man skal jo LÆGGE den et sted og der bor vælgere,
uha).

Tidligere var der faktisk en kandidatplads i form af en lille lufthavn i
det nordvestlige Århus i en lille landsby der hedder Skejby...

Ellers har der været nævnt nogen arealer øst for Hammel hvor jeg bor, så
ville jeg have lige så langt til den, som du har til Esbjerg lufthavn
(som de vel ikke flytter...)

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 22:35

> Der kommer ikke nogen stor lufthavn ved Århus. Politikerne har ikke
> vilje til det (tænk, man skal jo LÆGGE den et sted og der bor vælgere,
> uha).

Jeg synes der var nogle forretningsfolk, der for bare et par år siden
havde ret konkrete planer om selv at bygge lufthavnen. De ville ikke
vente på politikerne. De ville selv finansiere den og var sikre på, at
den nok skulle løbe rundt, når den først var bygget. Det tror jeg såmænd
også. I hvert fald lige så godt som Billund. Jeg tror nemlig, den ville
tage stort set al trafik fra Billund, der så ville gå konkurs.

> Tidligere var der faktisk en kandidatplads i form af en lille lufthavn i
> det nordvestlige Århus i en lille landsby der hedder Skejby...

Valgte de så at bygge et sygehus i stedet?

> Ellers har der været nævnt nogen arealer øst for Hammel hvor jeg bor, så
> ville jeg have lige så langt til den, som du har til Esbjerg lufthavn
> (som de vel ikke flytter...)

Ja, den er jo rar at have, hvis man en dag vil besøge en borerig
OK, ret skal være ret. Der går også fly til Stavanger og Aberdeen, men
ærligt talt. Det er ikke lige mine foretrukne feriemål.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 22:39

Henrik Münster skrev:

> [...]
> også. I hvert fald lige så godt som Billund. Jeg tror nemlig, den ville
> tage stort set al trafik fra Billund, der så ville gå konkurs.

Det tror jeg så til gengæld ikke. Billund har etableret sig.

Det var iøvrigt oppe at vende for nyligt. Jeg ved ikke hvorfor det ikke
bliver til noget?

> Valgte de så at bygge et sygehus i stedet?

Jah, og af en eller anden grund er de ikke så glade for fly der lander
næsten oven i hospitaler. Sipper de er.

> Ja, den er jo rar at have, hvis man en dag vil besøge en borerig
> OK, ret skal være ret. Der går også fly til Stavanger og Aberdeen, men
> ærligt talt. Det er ikke lige mine foretrukne feriemål.

Det kunne det jo blive :D Især hvis Billund lukker :D

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 22:53

> Det tror jeg så til gengæld ikke. Billund har etableret sig.

Det havde WordPerfect også i firserne. Jeg siger ikke, det sker på tre
uger, men stille og roligt over nogle år. Alle, der bor i Østjylland og
nord for Vejle vil have lettere ved at køre til Århus. Rejseselskaberne
styres hovedsaglig af københavnere. Hvis de skal lægge en flyrute fra
Jylland, hvor vil de mon så lægge den? I Danmarks næststørste by med
300.000 indbyggere eller i en by, de aldrig har hørt om, som ligger
langt ude på landet og har 6.000 indbyggere? Desværre kan vi jo ikke få
afgjort diskussionen, før der bliver bygget en lufthavn ved Århus.

> Det var iøvrigt oppe at vende for nyligt. Jeg ved ikke hvorfor det ikke
> bliver til noget?

Det er trods alt dyrt og besværligt, så mange mener nok ikke, det er det
værd. Det ville jo også være smart, hvis englænderne begyndte at køre i
den rigtige side af vejen, men det er jo ikke sådan lige at lave om på.

> Jah, og af en eller anden grund er de ikke så glade for fly der lander
> næsten oven i hospitaler. Sipper de er.

Men de vil altid have en heliport.

> Det kunne det jo blive :D Især hvis Billund lukker :D

Det er jo dejlige steder, hvis man kan lide at bo i en automatisk
bilvaskemaskine. Jeg synes faktisk, det regner rigeligt her, hvor jeg
bor.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-09 00:11

Henrik Münster skrev:

> Det havde WordPerfect også i firserne. Jeg siger ikke, det sker på tre
> uger, men stille og roligt over nogle år. Alle, der bor i Østjylland og

Word vandt ikke over WordPerfect ved en ren tilfældighed, men var et
resultat af en målrettet indsats. Desuden missede WordPerfect toget med
at få en god grafisk udgave under Windows.

Men det er en anden historie.

> Det er trods alt dyrt og besværligt, så mange mener nok ikke, det er det
> værd. Det ville jo også være smart, hvis englænderne begyndte at køre i
> den rigtige side af vejen, men det er jo ikke sådan lige at lave om på.

Det gør de jo allerede. Det er os der gør det forkert. Det har jeg
selv læst i Asterix.

> Men de vil altid have en heliport.

Jojo, men det er ikke så praktisk hvis man gerne vil sende charterfly
afsted. Tror ikke en gigantisk slangebøsse vil slå an.

> Det er jo dejlige steder, hvis man kan lide at bo i en automatisk
> bilvaskemaskine. Jeg synes faktisk, det regner rigeligt her, hvor jeg
> bor.

Så er hverken bil eller cykel smudsig. Det må da tale til din ordenssans :)

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 10:48

> Det ville jo også være smart, hvis englænderne begyndte at køre i
> den rigtige side af vejen

Lyder endnu bedre på engelsk
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-09 17:08

> Det ville jo også være smart, hvis englænderne begyndte at køre i
> den rigtige side af vejen, men det er jo ikke sådan lige at lave om på.

Som jeg husker det, er der flere mennesker, der kører i venstre side,
end i højre, men jeg husker nok forkert - jeg har jo rundet 27 somre og
vintre for længe siden

M.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-03-09 22:20

Morten Lind skrev:
> Som jeg husker det, er der flere mennesker, der kører i venstre side,
> end i højre, men jeg husker nok forkert

Ja. http://da.wikipedia.org/wiki/Venstrek%C3%B8rsel

/Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-09 04:03

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Ja. http://da.wikipedia.org/wiki/Venstrek%C3%B8rsel
>
> /Lars

Tak

M.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-09 20:18

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Sporer vi en holdning Du er måske også en af dem der gerne ville
> have en storlufthavn lige vest for byen?

Næ, jeg er ligeglad. Sælg Gylland tilhøjstbydende eller hør Tyskland,
hvor meget de skal have for at overtage det

Men hvis man absolut skal have en lufthavn, skal den da placeres uden
for byen aht. forurening mv. Fx i Billund, Århus er vist ikke stor nok
til at kunne have en lufthavn alene.

> Men det giver egentlig ok mening at den nærmeste lufthavn til en større
> by, hedder det samme som byen. Jeg tror det sparer en del forvirring i
> det store udland.

Udlandet er da ligeglad med Århus

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 20:46

Lars Kongshøj skrev:

> Næ, jeg er ligeglad. Sælg Gylland tilhøjstbydende eller hør Tyskland,
> hvor meget de skal have for at overtage det

Det kunne du have gjort i 1860'erne. Jeg er sikker på Bismarck ville
have fundet en fin pris til dig.

Om 50 år er det også ligemeget. Så er det bare nord-EU :)

> Men hvis man absolut skal have en lufthavn, skal den da placeres uden
> for byen aht. forurening mv. Fx i Billund, Århus er vist ikke stor nok
> til at kunne have en lufthavn alene.

Tjah. Var Billund stor nok til at have en lufthavn alene?

> Udlandet er da ligeglad med Århus

Æh, nej. Det er landets andenstørste by og sårn. Hvor tror du man
lægger første fillial i provinsen når man gerne vil udvide udenfor Valby
bakke?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 21:06

> [...]
>
> Om 50 år er det også ligemeget. Så er det bare nord-EU :)

> Tjah. Var Billund stor nok til at have en lufthavn alene?

lufthavnen er til legoland ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 21:10

Thomas von Hassel skrev:

> lufthavnen er til legoland ;)

Nu ikke så historieløs. Hvad kom først, lufthavn eller Legoland?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 21:40

> Nu ikke så historieløs. Hvad kom først, lufthavn eller Legoland?

ok .. så til turister generelt da ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 21:53

Thomas von Hassel skrev:

> ok .. så til turister generelt da ;)

Nu ikke så historieløs Hvad kom først, Lego eller lufthavn?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 22:18

> Nu ikke så historieløs Hvad kom først, Lego eller lufthavn?

Lego kom først ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 22:25

Thomas von Hassel skrev:

> Lego kom først ...

Mon ikke det var Kirk Kristiansen der ikke gad tage til Karup for at
flyve? :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 22:35

> Nu ikke så historieløs Hvad kom først, Lego eller lufthavn?

Det gjorde Lego da, og det er jo netop det. Lufthavnen blev jo ikke
bygget for Legoland, der bare er en lille forlystelsespark.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-09 22:07

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Var Billund stor nok til at have en lufthavn alene?

Åbenbart har de større opland end Århus - faktisk tror jeg at mange
århusianere tager til Billund, når de skal flyve til udlandet.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 22:26

Lars Kongshøj skrev:

> Åbenbart har de større opland end Århus - faktisk tror jeg at mange
> århusianere tager til Billund, når de skal flyve til udlandet.

Det er noget de har fået - ikke noget der lå naturligt.

Jeg tror det er et spørgsmål om bevidst at opbygge kritisk masse.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-09 22:42

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Det er noget de har fået - ikke noget der lå naturligt.

Århus, Horsens, Vejle, Esbjerg, Kolding, Herning, Skanderborg, Varde,
Grindsted ligger nu hvor de hele tiden har ligget - i rimelig afstand
til Billund.

Om det så er naturligt at lægge større småbyer i Jylland - ja det er
selvfølgelig et interessant spørgsmål du rejser der

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 22:43

Lars Kongshøj skrev:

> Århus, Horsens, Vejle, Esbjerg, Kolding, Herning, Skanderborg, Varde,
> Grindsted ligger nu hvor de hele tiden har ligget - i rimelig afstand
> til Billund.

Der er længere fra Århus til Billund end til Tirstrup

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-09 22:49

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Der er længere fra Århus til Billund end til Tirstrup

Nå. Hvilken by vil du vælge at køre via, hvis du skal til Milano?

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 23:13

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Nå. Hvilken by vil du vælge at køre via, hvis du skal til Milano?

Hamborg ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 23:17

Lars Kongshøj skrev:

> Nå. Hvilken by vil du vælge at køre via, hvis du skal til Milano?

Kommer DET ikke an på hvilken lufthavn flyet går fra?

Det var så vidt jeg husker dig der fremførte at det tog 46 minutter at
komme til Tirstrup og jeg påpeger blot at Billund er længere væk end det :D

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 10:48

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Nå. Hvilken by vil du vælge at køre via, hvis du skal til Milano?

Rødby!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-03-09 09:50

> Der er længere fra Århus til Billund end til Tirstrup

Især når de kloge i Århus bygger en motorvej på 5 km! til lufthavnen. 30
minutter fra lufthavn til centrum af Århus (som det KUNNE være med
motorvej/tog) er meget tæt på i forhold til de fleste andre storbyer med
lufthavn.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 10:36

> Især når de kloge i Århus bygger en motorvej på 5 km! til lufthavnen.

Der er da motortrafikvej resten af vejen ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 11:18

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Især når de kloge i Århus bygger en motorvej på 5 km!

Har du ikke anbragt fakultet-tegnet forkert?

Så der skulle have stået 5! km.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 11:20

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Har du ikke anbragt fakultet-tegnet forkert?
>
> Så der skulle have stået 5! km.

nej .. på vej ud til lufthavnen er der ca. 5 km med motorvej .. resten
er motortrafikvej ... dog er der lige åbnet en bid mere fra E45 til
"stumpen"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-09 17:37

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Især når de kloge i Århus bygger en motorvej på 5 km! til lufthavnen. 30

Tjah. Det er ikke sådan når der er oldsager i jorden og politikere der
skal blive enige. Det er jo før set at ting tager tid.

Hvornår tror du Silkeborgmotorvejsstumpen åbner?

http://www.aarhus.dk/default.asp?Id=305&AjrDcmntId=2914

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 18:21

> [...]
> skal blive enige. Det er jo før set at ting tager tid.
>

> Hvornår tror du Silkeborgmotorvejsstumpen åbner?

2016 ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-09 14:24

> 2016 ...

3016 ... .

Forhåbentlig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 22:43

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Åbenbart har de større opland end Århus - faktisk tror jeg at mange
> århusianere tager til Billund, når de skal flyve til udlandet.

Selvfølgelig tager de til Billund. De har jo ikke noget valg. Men de
fleste ville nok hellere tage til en lufthavn lige udenfor Århus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 22:35

> [...]

> Men hvis man absolut skal have en lufthavn, skal den da placeres uden
> for byen aht. forurening mv. Fx i Billund, Århus er vist ikke stor nok

Man kunne sagtens placere en lufthavn meget tættere på Århus, som stadig
lå udenfor byen. Billund er ret langt væk. Personligt er jeg glad for at
have Billund så tæt på, hvor jeg bor, men skal jeg være objektiv, så
ville en lufthavn ved Århus nok være en bedre placering. Den ville ligge
langt mere centralt i Jylland i forhold til befolkningstal, og så ville
den ligge nær motorvejen op gennem Jylland. Folk fra Aalborg, Randers,
Vejle og de andre større byer ville meget nemmere kunne komme til den.

> Udlandet er da ligeglad med Århus

Da ikke de andre lufthavne og folk, der beskæftiger sig med flyvning.
Det er da vigtigt, at flyene flyver de rigtige ruter, at bagagen kommer
de rigtige sted hen. Derfor har alle lufthavne et unikt navn, så der
ikke opstår tvivl.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 11:40

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Selve skrivemåden med aa er naturligvis en leflen for dem, der i
> globaliseringens hellige navn vil udslette alle andre sprog end USAsk.

Så kunne man jo med sin historiske bevidsthed i behold have valgt
navnet:

Aros Lufthavn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-09 16:43

> [...]

> illudere at lufthavnen skulle ligge i rimelig nærhed af Århus - det gør
> den ikke, i følge Google Maps tager det 46 minutter at køre dertil fra

Har du altid haft en så ubegrænset tillid til internettet?

> Selve skrivemåden med aa er naturligvis en leflen for dem, der i
> globaliseringens hellige navn vil udslette alle andre sprog end USAsk.

Sig frem & forklar - det lyder spændende.

> /Lars

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-09 23:26

Thomas Bjorn Andersen skrev:

> Mon ikke det har noget med at gøre, at Aarhus Lufthavn er fra 1946,
> dvs. før retstavningsreformen og indførelsen af bolle-å? Så vidt jeg

Eller mere at ellers kan udenlandske flyselskaber ikke skrive det?

Rønne lufthavn hedder også Bornholms lufthavn i dag - men jeg aner ikke
om det er derfor :)

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 05:32

> Eller mere at ellers kan udenlandske flyselskaber ikke skrive det?
>
> Rønne lufthavn hedder også Bornholms lufthavn i dag - men jeg aner ikke
> om det er derfor :)

Rønne Latinskole hedder i dag også Bornholms Gymnasium, men det skete da
Bornholm blev slået sammen til en regionskommune.

Det sidder jo altid nogle lokalpolitikere fra Svaneke, der ikke bryder
sig om at hele øens ting skal hedde noget med 'Rønne'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 09:51

Per Rønne skrev:

> Rønne Latinskole hedder i dag også Bornholms Gymnasium, men det skete da
> Bornholm blev slået sammen til en regionskommune.

Da jeg var dreng hed det Rønne Statsskole, som gik over til at hedde
Bornholms Amtsgymnasie da det gik fra staten til amtet. Jeg vidste ikke
de havde strøget "amt" fra navnet, men det har de sandelig:

http://www.bornholm-gym.dk/fakta_om_skolen/historie.htm

> Det sidder jo altid nogle lokalpolitikere fra Svaneke, der ikke bryder
> sig om at hele øens ting skal hedde noget med 'Rønne'.

Tjoh. Politik drives jo ofte af ildsjæle.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 16:30

> [...]
> Bornholms Amtsgymnasie da det gik fra staten til amtet. Jeg vidste ikke
> de havde strøget "amt" fra navnet, men det har de sandelig:

Amterne findes jo ikke rigtig mere.

> Tjoh. Politik drives jo ofte af ildsjæle.

Ildsjæl opfattes vel normalt som et positivt ladet ord. Vil du ikke nok
lade være med at bruge det i forbindelse med politikere?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-09 18:06

> Ildsjæl opfattes vel normalt som et positivt ladet ord.

På mange arbejdspladser kan kollegerne nu ikke /udstå/ ildsjæle ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 20:20

Per Rønne skrev:

> På mange arbejdspladser kan kollegerne nu ikke /udstå/ ildsjæle ...

Du forveksler en ildsjæl med en missionær.

Kunsten er at sætte dem til det de virkelig gerne vil, og så iøvrigt
kanalisere deres energi den vej :)

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 10:48

> Du forveksler en ildsjæl med en missionær.
>
> Kunsten er at sætte dem til det de virkelig gerne vil, og så iøvrigt
> kanalisere deres energi den vej :)

De lægger et niveau, der er lidt for højt i forhold til kollegerne, og
så går de ind og blander sig i de andres arbejde.

Og når de så er ude af deres maniske periode, og altså i deres
depressive, så må kollegerne træde til for at lave ildsjælenes arbejde
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-09 17:31

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Og når de så er ude af deres maniske periode, og altså i deres
> depressive, så må kollegerne træde til for at lave ildsjælenes arbejde

Æh, ildsjæle behøver altså ikke være maniodepressive.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 18:03

> Æh, ildsjæle behøver altså ikke være maniodepressive.

Det er nu så den eneste form for ildsjæle jeg er stødt ind i ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 20:19

Henrik Münster skrev:

> Amterne findes jo ikke rigtig mere.

Nejnej, men det er efterhånden også længe siden jeg var dreng.

Vi ristede runer og underkastede missionærer jernbyrd, men når man
fortæller de unge det i dag

> Ildsjæl opfattes vel normalt som et positivt ladet ord. Vil du ikke nok
> lade være med at bruge det i forbindelse med politikere?

En ildsjæl er vel en ildsjæl. Om man så er enig i rimeligheden i deres
ildsjæleemne er så en HELT anden sag

Du ved, kalif i stedet for kaliffen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 22:35

> Nejnej, men det er efterhånden også længe siden jeg var dreng.

Jeg ville ikke bore i din alder. Jeg ville bare gøre opmærksom på, at
nedlæggelsen af amterne var en ganske god forklaring på navneændringen.
Du lød så overrasket.

> Vi ristede runer og underkastede missionærer jernbyrd, men når man
> fortæller de unge det i dag

Så længe de ikke spørger, om man ikke var bange for de store dinosaurer,
da man var barn.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 10:48

> Nejnej, men det er efterhånden også længe siden jeg var dreng.

Ja, sådan en lille kønsskifteoperation kan gøre underværker .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-09 17:31

Per Rønne skrev:

> Ja, sådan en lille kønsskifteoperation kan gøre underværker .

Det er sandt. Vil du gerne have vi begynder så småt at kalde dig
Pernille så? :)

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-09 18:03

> Det er sandt. Vil du gerne have vi begynder så småt at kalde dig
> Pernille så? :)

Selv fjernelse af forhuden ville for mig være for meget!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-09 18:21

Per Rønne skrev:

> Selv fjernelse af forhuden ville for mig være for meget!

Her gik jeg lige og troede at du havde humoristisk sans - men næææh

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-09 16:10

> Tjoh. Politik drives jo ofte af ildsjæle.

Og er derfor uglesete?

M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-03-09 19:47

> Apple har på en speciel pressebegivenhed fremvist det kommende iPhone
> 3.0 software. Der er mange spændende nyheder, men fortsat et par
> mangler.

Det ser bl.a. ud til at man nu kan tilgå dockstikket. Dvs. at et
eksternt tastatur kunne være en mulighed Det kunne jeg godt bruge
til notatskrivning ifm. møder. Havde ellers overvejet en lille netbook
til det formål.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 19:52

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> eksternt tastatur kunne være en mulighed Det kunne jeg godt bruge
> til notatskrivning ifm. møder. Havde ellers overvejet en lille netbook

Det blev vist nævnt til Q&A efter presentationen at der ikke er HID
adgang via bluetooth ... så jeg holder ikke vejret ..

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-03-09 20:47

> Det blev vist nævnt til Q&A efter presentationen at der ikke er HID
> adgang via bluetooth ... så jeg holder ikke vejret ..

Men hvad med et kablet tastatur direkte til dockstikket?!

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-09 21:06

> Men hvad med et kablet tastatur direkte til dockstikket?!

kun hvis programmet bliver skrevet til det ... der bliver ikke nogen
universel support for det ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 22:43

> kun hvis programmet bliver skrevet til det ... der bliver ikke nogen
> universel support for det ..

En iPhone er jo heller ikke nogen fartdjævel. Hvis man satte tastatur,
mus og ekstern skærm til for at bruge den som en lille computer, så tror
jeg, man ville bliver skuffet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-03-09 22:45

Henrik Münster skrev:

> En iPhone er jo heller ikke nogen fartdjævel. Hvis man satte tastatur,
> mus og ekstern skærm til for at bruge den som en lille computer, så tror
> jeg, man ville bliver skuffet.

Det allervigtigste er vel om den kan surfe med fornuftig hastighed. Kan
den det?

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-09 22:56

> Det allervigtigste er vel om den kan surfe med fornuftig hastighed. Kan
> den det?

Næ. Selv på WiFi går det ikke videre tjept. Den har ingen cache, efter
hvad jeg kan se, så siderne skal altid læses ind igen, når man har været
væk fra dem. Den kan kun klare en side ad gangen. Man kan således ikke
kigge på en anden side, mens en langsom side bliver hentet ned. Den
stopper simpelthen, hvis man kalder en anden side frem. Når man så går
tilbage, skal den langsomme side hentes forfra. Misforstå mig ikke. Det
fungerer faktisk ganske godt. Man må bare ikke tro, det er helt det
samme som en computer. Man opdager hurtigt, hvor forvænt man er blevet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-03-09 07:04

> Næ. Selv på WiFi går det ikke videre tjept.

Heldigvis har den som platform fået så meget opmærksomhed, at flere
websites har lavet særlige iPhone versioner. Det virker rigtig godt og
fint hurtigt - nærmest på linie med en udvidet RSS reader.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-03-09 08:48

> Heldigvis har den som platform fået så meget opmærksomhed, at flere
> websites har lavet særlige iPhone versioner. Det virker rigtig godt og
> fint hurtigt - nærmest på linie med en udvidet RSS reader.

ja .. selvom det går imod Apple tagline "The whole internet in your
pocket"

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-03-09 00:37

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Tidligere var der faktisk en kandidatplads i form af en lille lufthavn
> i det nordvestlige Århus i en lille landsby der hedder Skejby...

Øh, det var en græsmark med svæveflyvere og nogle få propelfly. Jeg
tror at du ville have fået nogle værdige udfordringer med at få en
737-400 ned der.

Ellers har mine forældre da fået en fin svæveflyveplads ude ved
True/Tilst. Hvis der somme tider kommer en tysker forbi, er det så en
international lufthavn?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-03-09 19:59

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Har du altid haft en så ubegrænset tillid til internettet?

I gamle dage (omkring år 2000 dommedagen) gik bussen fra banegården
kun hvis der var en SAS afgang. Jeg kender et par stykker der brændte
sig på det, da de skulle med Ryanair.

> Sig frem & forklar - det lyder spændende.

IATA er sådan en skrækkelig global organisation der varetager civile
luftrejser. IATA koden for Aarhus Lufthavn er AAR, så mon ikke de er gået
lidt efter det? ICAO koden er i øvrigt EKAH, men dels ser passagerer
typisk ikke ICAO koder, og dels er den nok lidt vanskeligere at få til
at passe med Århus Lufthavn.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH