Mail virker ikke
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-03-09 20:35

på en nyindkøbt og præinstalleret iMac (Leopard). Opsætningen er
korrekt, men Mail vil ikke hente mails via det tårdløse net. Når jeg
logger ud, vil Mail ikke slutte, der skal kommando-alt-esc til. Går ud
fra at programmet er sygt.

SKal jeg geninstallere Leopard totalt eller kan jeg godt bare installere
Mail?

--
v.h. Mich

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-03-09 20:56

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> fra at programmet er sygt.
>
> SKal jeg geninstallere Leopard totalt eller kan jeg godt bare installere

Mail er ikke helt uden kvababelser. Men start med at sætte den til
manuelt tjek indtil du har fået overblik.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-09 22:21

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Mail er ikke helt uden kvababelser. Men start med at sætte den til
> manuelt tjek indtil du har fået overblik.

Jeg har også jævnligt det problem, at Mail ikke vil slutte. Ellers
virker Mail nu fint, men jeg bryder mig nu alligevel ikke om, når noget
ikke er helt stabilt. Jeg vil blot foreslå Mich. at opdatere til nyeste
Mac OS X med Softwareopdatering, hvis det ikke er sket. Der kommer nogle
gange en ny version af Mail med, men jeg husker godt nok ikke, hvornår
det er sket sidst.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-03-09 23:36

Tak, jeg skal kigge på det i morgen. Men jeg tror, det der Mail på den
pågældende maskine er råddent, Mail åbner ikke engang oversigtsvinduet.

> [...]
> Mac OS X med Softwareopdatering, hvis det ikke er sket. Der kommer nogle
> gange en ny version af Mail med, men jeg husker godt nok ikke, hvornår

Det undrer mig, at I to oplever problemr med Mail. Jeg har brugt det
dagligt siden jeg kom på MacOS X uden problemer. Min kone og hendes
(Mac)medarbejdere har osse brugt Mail problemfrit i flere år. Der er
ingen Macvenner i livet omkring mig, der har brokket sig. Nå, jo nu
brokker du dig, jo, Henrik

Og, jo, maskinen er opdateret med softwareupdate, der er kun noget
kaffesnask, der ikke er helt up to date.

Så jeg sider stadigvæk tilbage med mit spørgsmål:
1) geninstallere MacOS fra grunden?
2) geninstallere Mail alene (hvis det kan lade sig gøre?), preLeopard
var der en særlig installeringsmulighed, hvor man kunne vælge. Er der
osse det i Leopard (som er et helt nyt bekendtskab for mig, fire uger,
tror jeg).

--
v.h. Mich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-09 00:01

On 2009-03-17 23:36:14 +0100, cykelstativ@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> [...]
> var der en særlig installeringsmulighed, hvor man kunne vælge. Er der
> osse det i Leopard (som er et helt nyt bekendtskab for mig, fire uger,

glem det, vip dine indstillinger og din cachede mail ud. (backup)

99% sikker på at det vil løse dit problem
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 18-03-09 00:58

> glem det, vip dine indstillinger og din cachede mail ud. (backup)
>
> 99% sikker på at det vil løse dit problem

Der er en mulighed mere: Genopbyg postkasserne. Det er nederste punkt i
menuen Postkasse. Hver postkasse skal genopbygges for sig. Mail kan godt
lave koks i sine postkasser, og de har tendens til at blive langsomme
over tiden, hvis de ikke bliver genopbygget.

Jeg har aldrig hørt om et program, hvor selve programkoden blev "syg".
Derfor virker det ikke at geninstallere selve programmet. Fejl ligger i
indstillinger eller i data.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-03-09 17:42

> glem det, vip dine indstillinger og din cachede mail ud. (backup)
>
> 99% sikker på at det vil løse dit problem

Tak, Morten
Jeg skal prøve det i morgen, jeg sidder nogle kilometer fra maskinen,
som ikke er min egen.

--
v.h. Mich

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 00:01

Mich. Ottosen wrote:
> Det undrer mig, at I to oplever problemr med Mail. Jeg har brugt det

+1

Jeg har droppet Mail fordi det kokser.

> 1) geninstallere MacOS fra grunden?

Nej ;)

> [...]
> var der en særlig installeringsmulighed, hvor man kunne vælge. Er der
> osse det i Leopard (som er et helt nyt bekendtskab for mig, fire uger,

Har du prøvet at kigge på installationsmediet? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 06:55

> +1
>
> Jeg har droppet Mail fordi det kokser.

kokser hvordan ?

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 10:36

Thomas von Hassel wrote:

> kokser hvordan ?

Det afslutter uventet. Processen hænger _hver_ gang jeg lukker
programmet. Mine mailboxes bliver korrupte og skal gendannes/-bygges
(jeg husker ikke lige ordvalget i dialogen) jævnligt.

Har haft problemet på tre maskiner, så jeg føler mig overbevist om at
det er Mail og ikke mine installation der er syge. Jeg har desuden ikke
installeret eksotiske udviddelser eller post-dimser der på anden vis
roder i min Mail.

Jeg har en teori om, det skyldes nogle relativt store mailboxes (grundet
mange store vedhæftede filer). På to konti har jeg hhv. ~2,5 og 1,2 GB
e-mails. Når andre også oplever problemet, kan grunden selvfølgelig være
en anden. Har I meget mail liggende?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 10:42

> [...]
> mange store vedhæftede filer). På to konti har jeg hhv. ~2,5 og 1,2 GB
> e-mails. Når andre også oplever problemet, kan grunden selvfølgelig være

Den eneste fejl jeg kan genkende er at den engang imellem ikke "quitter"
rigtigt men bare hænger ... når den gør det så fucker den også i visning
af f.eks. indbakken (alle kolonner er lige brede og teksten cuttet)

Det gør den måske 2 gange om ugen ..

Rebuild af postkasser derimod gør jeg stort set aldrig.

Pop3 eller imap ?

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 12:20

Thomas von Hassel wrote:
> Den eneste fejl jeg kan genkende er at den engang imellem ikke "quitter"
> rigtigt men bare hænger ... når den gør det så fucker den også i visning
> af f.eks. indbakken (alle kolonner er lige brede og teksten cuttet)

Kolonne-tingen tror jeg faktisk ikke min Mail gør. Anyhow, jeg er glad
Postbox bruger nu, så jeg gider ik' rigtig tjekke. Ville bare lige
stemme i kor med de andre, der oplever problemer med Mail. Det er et
lækkert program, men det virker ikke godt for mig.

> Det gør den måske 2 gange om ugen ..

Her hænger det HVER gang. No exceptions ;)

> Rebuild af postkasser derimod gør jeg stort set aldrig.

Det er heller ikke frivilligt. Får en dialogboks, hvor jeg ikke har
noget valg. 'Klik her eller lad være med at bruge Mail'-agtigt.

> Pop3 eller imap ?

5*imap

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 12:47

> [...]
>
> Det er heller ikke frivilligt. Får en dialogboks, hvor jeg ikke har
> noget valg. 'Klik her eller lad være med at bruge Mail'-agtigt.

meget strange ... har også et par imap konti ... hver med mellem 1 og 2
GB ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 13:43

Thomas von Hassel wrote:

> meget strange ... har også et par imap konti ... hver med mellem 1 og 2
> GB ...

Jep. Der er jo selvfølgelig muligheden for at det er en af imap
serverne, der kegler rundt, hvilket forvirrer Mail. Det er bare en teori.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 13:53

> Jep. Der er jo selvfølgelig muligheden for at det er en af imap
> serverne, der kegler rundt, hvilket forvirrer Mail. Det er bare en teori.

ved du hvad serverne kører .. ?

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 14:53

Thomas von Hassel wrote:

> ved du hvad serverne kører .. ?

Courier er jeg ret sikker på. Har ikke adgang til dem eller på nogen
måde mulighed for at påvirke setup'et, så sån' er det bare ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 14:58

> Courier er jeg ret sikker på. Har ikke adgang til dem eller på nogen
> måde mulighed for at påvirke setup'et, så sån' er det bare ;)

ah ok .. Courier følger ellers standarderne .. har selv indtil
fpornyligt haft en Courier løsning kørende.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-09 17:45

> [...]
> det er Mail og ikke mine installation der er syge. Jeg har desuden ikke
> installeret eksotiske udviddelser eller post-dimser der på anden vis

Ja, jeg droppede Entourage til fordel for Mail; Entourage er ikke
kompatibel.

> [...]
> mange store vedhæftede filer). På to konti har jeg hhv. ~2,5 og 1,2 GB
> e-mails. Når andre også oplever problemet, kan grunden selvfølgelig være

Hvorfor har du ikke dine ting på en IMAP-konto, som MobileMe?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 18:02

Per Rønne wrote:

> Hvorfor har du ikke dine ting på en IMAP-konto, som MobileMe?

Øhm. Det har jeg også. Tror du det betyder, at der ikke er data om dine
email på din Mac?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-09 19:05

> Øhm. Det har jeg også. Tror du det betyder, at der ikke er data om dine
> email på din Mac?

De ligger i hvert fald ikke i store mailboxes. Jeg downloader ikke mine
e-mails til min Mac, men beholder dem på MobileMe. Så har jeg også
adgang til dem fra alle maskiner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 20:45

Per Rønne wrote:

> De ligger i hvert fald ikke i store mailboxes. Jeg downloader ikke mine
> e-mails til min Mac, men beholder dem på MobileMe. Så har jeg også
> adgang til dem fra alle maskiner.

Du kan godt bruge IMAP, have en lokal kopi og stadig have dine mails på
serveren.

Hvor meget fylder ~/Library/Mail på din Mac?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 06:17

> Du kan godt bruge IMAP, have en lokal kopi og stadig have dine mails på
> serveren.
>
> Hvor meget fylder ~/Library/Mail på din Mac?

1,49 GB, ser det ud til.

Åbenbart bliver der alligevel lagt en kopi lokalt, selv om jeg ikke
fører mails over i lokale mapper.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-09 08:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 1,49 GB, ser det ud til.
>
> Åbenbart bliver der alligevel lagt en kopi lokalt, selv om jeg ikke
> fører mails over i lokale mapper.

Det er fordi du måske gerne vil læse din mail selvom du er "offline"

På alm. imap kan du bestemme hvormeget du vil cache lokalt .. under
konto indstilinger.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 19-03-09 09:41

> Det er fordi du måske gerne vil læse din mail selvom du er "offline"
>
> På alm. imap kan du bestemme hvormeget du vil cache lokalt .. under
> konto indstilinger.

Ja, det ser jeg nu. Under »Avanceret«. Må være flyttet med fra POP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 23:15

> Ja, det ser jeg nu. Under »Avanceret«. Må være flyttet med fra POP.

Det kan nu være meget rart at have en lokal kopi. Det er jo sket, at en
IMAP-service er brudt sammen. Navne som UNI2 og ikke mindst vores egen
Apple er de første, jeg tænker på i den forbindelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-09 06:22

> Det kan nu være meget rart at have en lokal kopi. Det er jo sket, at en
> IMAP-service er brudt sammen. Navne som UNI2 og ikke mindst vores egen
> Apple er de første, jeg tænker på i den forbindelse.

Ja, jeg har nu heller ikke slettet det igen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 19-03-09 07:32

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> mange store vedhæftede filer). På to konti har jeg hhv. ~2,5 og 1,2 GB
> e-mails. Når andre også oplever problemet, kan grunden selvfølgelig være

Hvor finder man ud af det?

Min "Mail"-mappe i mappen "Bibilotek" er på 4,7 Gbyte, og jeg har ikke
problemer med Mail.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-09 00:03

> [...]
> (Mac)medarbejdere har osse brugt Mail problemfrit i flere år. Der er
> ingen Macvenner i livet omkring mig, der har brokket sig. Nå, jo nu

Jeg vil såmænd ikke sige, at jeg som sådan har problemer med Mail. Den
fungerer fint. Den vil bare ikke altid lukke, når jeg beder den om det.
Det påvirker ikke Mails funktion, så jeg opdager det først, når jeg vil
lukke. Det er således ikke noget praktisk problem, og jeg brokker mig
skam ikke.

> Og, jo, maskinen er opdateret med softwareupdate, der er kun noget
> kaffesnask, der ikke er helt up to date.

Ordn det. Altid opdater til nyeste versioner

> [...]
> var der en særlig installeringsmulighed, hvor man kunne vælge. Er der
> osse det i Leopard (som er et helt nyt bekendtskab for mig, fire uger,

Du kan jo se, om du kan installere Mail alene. Ellers vil jeg foreslå,
at du bare installeret Mac OS X oveni det nuværende (begge Leopard). Så
bevares indstillingerne jo. Før i tiden, da styresystemet ikke var så
stabilt, har jeg ofte reddet mig på den måde. Da Mac OS X kom frem,
læste jeg et sted, at installationsprogrammet var ret intelligent og
netop var godt til den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-09 17:45

> [...]

> var der en særlig installeringsmulighed, hvor man kunne vælge. Er der
> osse det i Leopard (som er et helt nyt bekendtskab for mig, fire uger,

Sart med at danne en ny bruger, og se om denne bruger har samme
problemer.

Har han det må de reinstallere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-03-09 09:49

Mich. Ottosen skrev:
> [...]
> fra at programmet er sygt.
>
> SKal jeg geninstallere Leopard totalt eller kan jeg godt bare installere

Bruger du tilfældigvis AVAST antivirus?

Jeg havde haft Mail i ca 2 1/2 år hvor det virkede upåklageligt, lige
indtil jeg installerede AVAST antivirus. Så begyndte mail at blive meget
langsomt og ofte fik jeg besked om at der var et problem, mail måtte
genopbygge mine postkasser osv. Jeg fjernede AVAST og dermed forsvandt
problemet igen.

Hilsen Jesper

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-03-09 07:10

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
> langsomt og ofte fik jeg besked om at der var et problem, mail måtte
> genopbygge mine postkasser osv. Jeg fjernede AVAST og dermed forsvandt

Hvad pokker skal du også bruge det til?

Var der virus på din Mac? Har du pludselig læst at Mac'er for første
gang, er ramt af massive virusproblemer?

Kender du nogen, der har virus på deres Mac?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 01-04-09 09:56

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Hvad pokker skal du også bruge det til?
>
> Var der virus på din Mac? Har du pludselig læst at Mac'er for første
> gang, er ramt af massive virusproblemer?
>
> Kender du nogen, der har virus på deres Mac?

Jeg ved ikke noget om det. Jeg opfatter mig som helt almindelig Mac
bruger uden noget særlig kendskab til noget bestemt - heller ikke
computervira. Jeg har altid kørt med antivirus og bortset fra AVAST ikke
haft problemer. Det kan da godt være det er sjældent til Mac, men hvad
ved vi om at det vil fortsætte?

Hilsen Jesper

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-04-09 16:04

> [...]

> computervira. Jeg har altid kørt med antivirus og bortset fra AVAST ikke
> haft problemer. Det kan da godt være det er sjældent til Mac, men hvad

Indtil videre er der ikke nogen, der har meldt om vira til Mac. Derfor
er det jo ikke sikkert at det fortsætter sådan.

Imidlertid må man sige at det er ikke godt at have virus programmer på
sin Mac. De Mac'er, som jeg er stødt på med fx. Norton laver ofte
underlige ting.

Jeg ville med det samme fjerne dit program.

Du kan være helt sikker på at når den første virus rammer på Mac, så vil
du høre om det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-09 22:03

On 2009-04-01 17:04:26 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Indtil videre er der ikke nogen, der har meldt om vira til Mac. Derfor
> er det jo ikke sikkert at det fortsætter sådan.

Der er masser af trojanere i omløb.
Dernæst er der alle de huller der pt ikke udnyttes som apple ikke just
er hurtig til at lukke.

> Imidlertid må man sige at det er ikke godt at have virus programmer på
> sin Mac. De Mac'er, som jeg er stødt på med fx. Norton laver ofte
> underlige ting.

Den rene symantec antivirus 10 / norton antivirus 11 opfører sig
eksemplarisk bortset fra at autoprotect selvfølgelig sløver computeren
lidt (disk in/out bliver flaskehalsen).

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-04-09 14:18

> Der er masser af trojanere i omløb.
> Dernæst er der alle de huller der pt ikke udnyttes som apple ikke just
> er hurtig til at lukke.

Har du eksempler på brugere som har haft disse trojanere installeret?

> Den rene symantec antivirus 10 / norton antivirus 11 opfører sig
> eksemplarisk bortset fra at autoprotect selvfølgelig sløver computeren
> lidt (disk in/out bliver flaskehalsen).

Så længe der ikke står 100 vis af indlæg på mediamac, dk.edb.mac samt
tilbagemeldinger fra de mange Mac brugere jeg kender om voldsomme vira
og trojanere, så vurderer jeg at brug af Norton er unødvendig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-09 20:48

On 2009-04-02 15:18:17 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Har du eksempler på brugere som har haft disse trojanere installeret

Ja, de første 10. Den er kun sluppet én igennem på én af vores egne
computere (omkring 100 mac'er i DK), det var en inden symantec fik
fanget den første variant i deres virus definitioner. Efterfølgende har
jeg set +10 når brugerene er kommet rendene med deres private mac'er.
Derudover er der alle dem som jeg kan se på vores sav konsol som er
blevet opdaget og fjernet af den SAV 10 som køre i managed mode på alle
vores mac'er.

Hvis du kiger et halt års tid tilbage her i gruppen vil du også finde
adskillige brugere der har været ramt af trojanske
heste.

Desværree skal vi skifte til Sophus grundet en koncernbeslutning i det
kommende år, på såvel mac som PC siden figurerer de ikke særlig højt på
listen over effektive antivirus løsninger og deres dokumentatiojn mht
at fjerne virus på PC'ere når ikke Symantec til sokkeholderne.
Det postive er at Sophus's autoprotect ikke synes at sløve klienterne
helt så meget som Symantec samt at Sophus's server kan håndtere både
mac, windows og linux klienter fra samme mangagement server. I symantec
regi skal man have såvel en windows som mac server i luften for at
køre managed mode til både windows, mac os og linux klienter - det er
bumlet at holde liv og mac management serveren er noget bras (basseret
på Altris) der insisterer på at al kommunikation til serveren forgår
via http (tungt når 1000 klienter alle samtidig har gang i hver sin
connection til apache serveren og mysql'en buldrer løs)

> Så længe der ikke står 100 vis af indlæg på mediamac, dk.edb.mac samt
> tilbagemeldinger fra de mange Mac brugere jeg kender om voldsomme vira
> og trojanere, så vurderer jeg at brug af Norton er unødvendig.

Brugerne opdager oftest ikke at de har den inde, de undrer sig blot
over hvorfor alting er langsomt grundet timeoutpå de spoofede DNS
servere. De ender oftest med at geninstallere eller spørge eks mig.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 28-03-09 09:15

> [...]

> fra at programmet er sygt.
>
> SKal jeg geninstallere Leopard totalt eller kan jeg godt bare installere

Jeg kan konstatere, at der ikke er nogen fidus i at opgradere til Mac OS
X, 10.5.+.

Mail i Mac OS X, 10.4.11 fungerer fremrende.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-03-09 09:36

Morten Lind skrev:

> Jeg kan konstatere, at der ikke er nogen fidus i at opgradere til Mac OS
> X, 10.5.+.
>
> Mail i Mac OS X, 10.4.11 fungerer fremrende.

Morten, det er en lidt overfladisk problemløsningsmodel du lægger for
dagen der

Herudover virker det vist ok for Henrik - det er godt nok til mig :)

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-09 03:39

> Morten, det er en lidt overfladisk problemløsningsmodel du lægger for
> dagen der
>
> Herudover virker det vist ok for Henrik - det er godt nok til mig :)

Godt så - hvad der fungerer godt for Henrik, er også godt nok til mig

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-09 08:45

> Godt så - hvad der fungerer godt for Henrik, er også godt nok til mig

Er det mig, I mener? Hvad har jeg nu rodet mig ind i? Mac OS X 10.5
fungerer generelt fint hos mig. 10.5 er jo andet end bare en ny version
af Mail. Der er masser af andre grunde til at opgradere. Ikke at det er
nødvendigt for alle. Man kan naturligvis sagtens klare sig med 10.4, så
man må gøre op med sig selv, om ændringerne er pengene værd for en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 07:58

Henrik Münster skrev:

> Er det mig, I mener? Hvad har jeg nu rodet mig ind i? Mac OS X 10.5

Ingenting :) Det virker bare for dig

Morten har bare ikke lyst til at punge ud med familielicenser til 30
maskiner *tror jeg*

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-09 17:49

> *tror jeg*

Tror rigtigt, bortset fra, at det nok ikke ville virke.....?????.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 17:54

Morten Lind skrev:

> Tror rigtigt, bortset fra, at det nok ikke ville virke.....?????.....

Se selv. Men licensen kan du da godt have alligevel :)

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-09 17:45

> [...]
> nødvendigt for alle. Man kan naturligvis sagtens klare sig med 10.4, så
> man må gøre op med sig selv, om ændringerne er pengene værd for en.

Ihh du milde - kæmpegrineren)))) Det er s´gu´ længe siden, jeg har
grinet så godt - tak

Ja, det er dig, Henrik, vi "mener", men vi bruger dig blot som et godt
eksempel, og det tror jeg, du ikke har noget imod ?

Jeg har en ganske bestemt grund til /ikke/ at opgradere. Adobe CS2
kører/arbejder ikke stabilt i et Mac OS X, 10.5+ miljø, og jeg har brug
for at kunne benytte min Adobe CS 2 Premium stabilt.

Og oven i det har Adobe valgt ikke at oversætte CS4 Premium til dansk.

Dette betyder, at jeg skal et skridt baglæns, nemlig til Adobe CS4,
standard, som er på dansk.(Jeg er uddannet på dansk, så det er bedst
sådan).

Dette er i sig selv ikke et problem, bortset fra prisen. Indtil for
nylig.

Noget kradser åbenbart, for jeg har i forgangne uge fået en mail fra
Adobe, der giver mig rabat på opgraderingen, så jeg slår til nu -
hvilket betyder, at jeg også knokler op på Leoparden....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 17:52

Morten Lind skrev:

> Noget kradser åbenbart, for jeg har i forgangne uge fået en mail fra
> Adobe, der giver mig rabat på opgraderingen, så jeg slår til nu -
> hvilket betyder, at jeg også knokler op på Leoparden....

En af de sidste af de gamle kæmper er faldet! Det er en stor dag :)

Så mangler vi bare at du finder ud af HVOR langsom din Power Mac er i
forhold til Henriks bette MacBook og at du bliver nødt til at opgradere

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-09 18:13

> En af de sidste af de gamle kæmper er faldet! Det er en stor dag :)

Yep - but he died with his boots on

> Så mangler vi bare at du finder ud af HVOR langsom din Power Mac er i
> forhold til Henriks bette MacBook og at du bliver nødt til at opgradere

Det er s´gu´ da dig, der er ingeniør - Jeg har blandt mange andre
maskiner en 2 gange 2,3 GHz PowerPC, G5 med 16GB DDR2 SDRAM(ECC) og et
nVidia GeForce 6600-kort med 256 MB RAM.

Det er en 64bit maskine, så den skal nok holde længe endnu.

Hastighedssammenligningen må du selv stå for

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-03-09 19:57

Morten Lind skrev:

> Yep - but he died with his boots on

Ellers kunne vi have skramlet til en Wunderbaum til storetåen.

> Det er s´gu´ da dig, der er ingeniør - Jeg har blandt mange andre

Er sgu da ikke ingeniør. Der er da ikke nogen der tør lade mig røre ved
noget - det går bare i stykker.

> maskiner en 2 gange 2,3 GHz PowerPC, G5 med 16GB DDR2 SDRAM(ECC) og et
> nVidia GeForce 6600-kort med 256 MB RAM.
>
> Det er en 64bit maskine, så den skal nok holde længe endnu.

16 Gb, tjoh, det er vist nok til det meste. Fiks lille sag, men den kan
ikke køre Windows i en virtuel maskine.

> Hastighedssammenligningen må du selv stå for

Spørgsmålet er om du primært skal lave cpu-tunge ting eller hukommelses
ditto. En moderne(!) Mac er vel en 2-3 gange så hurtig men det er jo
ligemeget hvis den alligevel bare venter på disken.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-09 19:36

> Så mangler vi bare at du finder ud af HVOR langsom din Power Mac er i
> forhold til Henriks bette MacBook og at du bliver nødt til at opgradere

Jeg har da ikke nogen bette MacBook. Jeg har en 2.53 GHz MacBook Pro med
4 GB RAM.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-03-09 19:19

On 2009-03-29 20:36:21 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Jeg har da ikke nogen bette MacBook. Jeg har en 2.53 GHz MacBook Pro med
> 4 GB RAM.

Det er mig, der har en bette MacBook. Jeg er heller ikke læge. (Og jeg
skal heller ikke til lægen, tak).
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-09 22:13

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Det er mig, der har en bette MacBook. Jeg er heller ikke læge. (Og jeg
> skal heller ikke til lægen, tak).
> - David

Der står da: "...Henriks bette MacBook", og du hedder da ikke Henrik,
vel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 20:04

Henrik Münster skrev:

> Jeg har da ikke nogen bette MacBook. Jeg har en 2.53 GHz MacBook Pro med
> 4 GB RAM.

Den er da bette - tag selv et målebånd og mål efter. Herudover har
Morten _16_ Gb RAM.

Så deeeet...

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-09 22:13

> Den er da bette - tag selv et målebånd og mål efter. Herudover har
> Morten _16_ Gb RAM.

Min RAM er bare hurtigere (1067 MHz) æv-bæv. Det er ikke størrelsen, men
gørelsen, det kommer an på
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 21:19

Henrik Münster skrev:

> Min RAM er bare hurtigere (1067 MHz) æv-bæv. Det er ikke størrelsen, men
> gørelsen, det kommer an på

Er du klar over hvor kort tid 3 cykli (cyklusser?) med ovennævnte
frekvens er?

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-09 22:26

> Er du klar over hvor kort tid 3 cykli (cyklusser?) med ovennævnte
> frekvens er?

En tusindedel milliontedel sekund eller noget i den stil? Det er
heldigvis ikke mig, der skal tænke så hurtigt. Min far havde engang et
ur, hvor krystallen svingede med 2,4 MHz. Det var ret imponerende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 21:41

Henrik Münster skrev:

> En tusindedel milliontedel sekund eller noget i den stil? Det er
> heldigvis ikke mig, der skal tænke så hurtigt. Min far havde engang et
> ur, hvor krystallen svingede med 2,4 MHz. Det var ret imponerende.

Det er ikke meget da. Det var bare jævnfør begrebet "3 hug og en
aflevering", som jo med DEN fart er yderst hurtigt overstået :D

Iøvrigt imponerende at sårn et krystal kan totalt udkonkurrere svejtsisk
finmekanik...

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-03-09 21:46

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> 3 cykli (cyklusser?)

Cykler eller cyklusser.

/Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-09 19:36

> Ja, det er dig, Henrik, vi "mener", men vi bruger dig blot som et godt
> eksempel, og det tror jeg, du ikke har noget imod ?

Så længe i bare bruger mig som et godt eksempel. Jeg hader, når konen
truer børnene med, at hvis de ikke strammer op, så ender de ligesom mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 29-03-09 19:44

> Så længe i bare bruger mig som et godt eksempel. Jeg hader, når konen
> truer børnene med, at hvis de ikke strammer op, så ender de ligesom mig.

Det ville da vel ikke være en krank skæbne ?

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 29-03-09 19:20

On 2009-03-29 20:43:59 +0200, moth@mothsoft.dk (Mogens Thyregod) said:

> Det ville da vel ikke være en krank skæbne ?

Måske netop "krank" — endda i to betydninger, den tyske og den cykliske. :D
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-09 22:13

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

Næ, det synes jeg heller ikke, men så får jeg hurtigt at vide, hvad der
er galt med mig

> Måske netop "krank" — endda i to betydninger, den tyske og den cykliske. :D

Så jeg skulle måske cykle lidt mindre? Det er ellers god motion. Jeg har
fået cyklet 190 km i denne uge, men jeg skulle gerne lidt højere op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-03-09 19:49

On 2009-03-29 18:44:49 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> [...]
>
> Noget kradser åbenbart, for jeg har i forgangne uge fået en mail fra
> Adobe, der giver mig rabat på opgraderingen.

Adobe har markedsmæssigt været for tidligt ude mht CS4, fordelene for
især macbrugere er slet ikke i nærheden af de fordele der var ved at gå
på CS3 (aka intel binaries i CS3, Acorbat Pro i std udgaven og flash i
Premium udgaven, det mac brugerne piver efter er en 64 photoshop men
den kom ikke med CS4).

Derudover var der tidsmæssigt også langt kortere mellem CS3 og CS4 -
Derfor har adobe også måtte sænke opgradeeringprisen med knapt en 3.del
- det er faktisk billigere at gå fra CS1 eller CS2 til CS4 end det var
at gå fra CS2 til CS3.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-09 07:55

Morten Lind skrev:

> Godt så - hvad der fungerer godt for Henrik, er også godt nok til mig

Skal du så have en MacBook? Eller er den for ny?

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-09 17:25

> Skal du så have en MacBook? Eller er den for ny?

Du kan Eder brodere mig stole på, at jeg skal ha´ en 17" unibody(?)
MacBook Pro - og til dessert ønsker jeg en Air.......

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-03-09 17:38

Morten Lind skrev:

> Du kan Eder brodere mig stole på, at jeg skal ha´ en 17" unibody(?)
> MacBook Pro - og til dessert ønsker jeg en Air.......

Men hvor billige skal de være? :)

Det kan være der kommer slagtilbud når Apple skifter tilbage til PowerPC
måske?

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-09 18:02

> Men hvor billige skal de være? :)

Er du ikke jyde? Penge er ikke noget, man taler om - penge er noget, man
har(???????).

> Det kan være der kommer slagtilbud når Apple skifter tilbage til PowerPC
> måske?

Yep - eller til en anden processor - og når det sker, husker du lige,
hvem der ler sidst, ikke sandt?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-03-09 18:05

Morten Lind skrev:

> Er du ikke jyde? Penge er ikke noget, man taler om - penge er noget, man

Tilflytter. Øver mig stadig på "åhwhasåwha".

> Yep - eller til en anden processor - og når det sker, husker du lige,
> hvem der ler sidst, ikke sandt?

Nix, det er kun hvis det er tilbage til PowerPC.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-03-09 18:33

> Nix, det er kun hvis det er tilbage til PowerPC.

Nix

M.