Ugens gåde: iMac eject'er alt
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-03-09 16:19

Har nogen set den fejl før!

En Intel 20" hvid iMac. Hver gang en disk sættes i, ryger den næsten
lige så hurtigt ud igen. Ingen bemærkelsesværdig ventetid - ingen
fejlmelding'er.
Umiddelbart efter resat P- og NV-RAM kan den æde og vise sin egen
install-disk, men så er det også slut - måske et tilfælde!
Har prøvet at tage tastaturet af, for det tilfælde at eject tasten
sidder "fast" eller noget - uden resultat.
Har nogen et forslag til hvad det kunne være?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 16:49

Stig Leerbeck wrote:
> [...]
> sidder "fast" eller noget - uden resultat.
> Har nogen et forslag til hvad det kunne være?

Jeg skulle lige læse den to gange, før jeg forstod..-) Du skriver
'disk', og så tænkte jeg omg. 'ekstern HD', men du mener vel CD/DVD
drevet..-=?

I så fald - ja, det er set før. Det er højst sandsynlig en fejl i selve
laserens ophæng, så den ikke kan spore og genkende disken, og så bliver
den automatisk skubbet ud igen. - Godt nok har jeg ikke set det på de
nye fladskærms iMac, kun på de gamle slotloading DV og DV-SE modeller og
på et par iBooks. - Så du skal nok have et nyt SuperDrive... - Er der
stadig garanti, så få den byttet, og det vil højst sandsynlig ikke koste
noget.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-09 18:56

Erik Richard Sørensen skrev:

> I så fald - ja, det er set før. Det er højst sandsynlig en fejl i selve
> laserens ophæng, så den ikke kan spore og genkende disken, og så bliver
> den automatisk skubbet ud igen. - Godt nok har jeg ikke set det på de

Jeg tror du overså "næsten lige så hurtigt" i ovenstående. En fejl i
ophæng burde virke men bare ikke kunne læse disken - der burde derfor
være ventetid.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 22:17

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror du overså "næsten lige så hurtigt" i ovenstående. En fejl i
> ophæng burde virke men bare ikke kunne læse disken - der burde derfor
> være ventetid.

Ja, hvis den kan nå at læse entry-code, - ellers spyttes mediet omgående
ud igen...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-03-09 18:05

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> En Intel 20" hvid iMac. Hver gang en disk sættes i, ryger den næsten
> lige så hurtigt ud igen. Ingen bemærkelsesværdig ventetid - ingen
> fejlmelding'er.

Jeg har en 17" G5 iMac og en 20" core2duo iMac og de har begge to
problemer med cd-rom drevet. Det virker som om det er nogle dårlige drev
Apple har anvendt.

Det undre mig dog, at dit drev slet ikke forsøger at læse cd-rommen?!
Mine Mac'er står typisk og "tygger" på drevet inden de opgiver og
spytter cd'en ud.

--
Mvh Martin

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 16-03-09 18:25

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
>
> Det undre mig dog, at dit drev slet ikke forsøger at læse cd-rommen?!
> Mine Mac'er står typisk og "tygger" på drevet inden de opgiver og

Ja, jeg kan fortsætte klagesangen -

Min 20" G5 iMac er nu i gang med sit 3. drev - tilsyneladende lever de 1
- 1,5 år, så starter cirkusset med drøvtygning og påfølgende udspytning.
Heldigvis er de nemme at skifte i 1. generation af de hvide iMac'er, og
heldigvis har jeg kunnet tiltuske mig drev fra andre, på anden måde
havarede, iMac'er. Men det er alligevel noget bøvl.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 22:13

Mogens Thyregod wrote:

> [...]
> heldigvis har jeg kunnet tiltuske mig drev fra andre, på anden måde
> havarede, iMac'er. Men det er alligevel noget bøvl.

Jamen, så er det jo lige før, I kan lave et kor og synge "all My
Trials". (måske bedre kendt i The Shadows ver. fra 1961 - All My
Sorrows)

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 22:10

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
>
> Det undre mig dog, at dit drev slet ikke forsøger at læse cd-rommen?!
> Mine Mac'er står typisk og "tygger" på drevet inden de opgiver og

Som skrevet, - så spytter de dem ud med det samme, hvis laserarmen ikke
kan spore mediet - altså læse mediets 'entry code'. - Præcis det samme,
der sker, hvis en alm. CD afspiller får problemer med at spore mediet, -
enten pga. slid eller en direkte opstået defekt. - Jeg har fx. pt. en
halvprof Philips stående, hvor jeg skal have skiftet nogle dele og
drivremme, før den kan komme i gang igen. - Meeen - det er vel heller
ikke så galt af en 'bedstefar afspiller' på snart 22 år...
PS. Det er stadig en af verdens bedste afspillere...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-09 18:55

Stig Leerbeck skrev:
> [...]
> sidder "fast" eller noget - uden resultat.
> Har nogen et forslag til hvad det kunne være?

Jeg går ud fra at du har haft strømmen taget fra i mere end 2
millisekunder med disken ude for at give isenkrammet en chance for at
glemme alt?

Prøv også med en lydcd og en dataditto. Det kan være man bare skal give
den noget andet at lave :D

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-09 21:07

On 2009-03-16 16:19:16 +0100, stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) said:

> [...]
> sidder "fast" eller noget - uden resultat.
> Har nogen et forslag til hvad det kunne være?

prøv en nyere smc firmware - alternativrt tror jeg dit drev er
defekt/meget følsom for risede skiver.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-03-09 13:51

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

Hej Piger og Drenge (hvem ved hvad der gemmer sig bag et pseudonym) -
tak for de gode indspark!

Min forrige fortælling baserede sig på info jeg fik via telefonen. Det
var forøvrigt slet ikke en hvid iMac men en Alu 20" af 1.ste generation.

Det viser sig ved selvsyn, at den rent faktisk tygger lidt på skiven
inden den smider den ud. Efter at have konstateret en del støv i
maskinen gav jeg den en gang trykluft genem DVD-åbningen. Vupsi kunne
den læse skiver igen...

Så er det jeg står dér og glor og synes det ville være rigtigt fedt hvis
man kunne åbne skidtet og støvsuge den og puste den lidt igenem hist og
her. Men den ser meget lukket ud sådan een.

Er der nogen her der har prøvet det?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-09 14:08

> [...]

> man kunne åbne skidtet og støvsuge den og puste den lidt igenem hist og
> her. Men den ser meget lukket ud sådan een.

nej .. det er møgbesværligt ... du skal bla. løfte glaspladen af med
sugekopper ...

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-03-09 16:30

> nej .. det er møgbesværligt ... du skal bla. løfte glaspladen af med
> sugekopper ...
>

> /thomas

Jeg har set en gennemgang på det. Nej, det er noget bøvl. Det må vente
til al garanti og al reklamationsret er ophørt, værdien faldet til max
3000 kr og harddisken går død!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-09 16:34

> Jeg har set en gennemgang på det. Nej, det er noget bøvl. Det må vente
> til al garanti og al reklamationsret er ophørt, værdien faldet til max
> 3000 kr og harddisken går død!

Hvis disken dør er det næsten billigere at få en Firewire 800 ekstern
disk og boote fra den ...

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-03-09 19:59

> Hvis disken dør er det næsten billigere at få en Firewire 800 ekstern
> disk og boote fra den ...
>
> /thomas

Det er bare lidt "nedern" at have sådan en brummene tingest når nu man
har en fin iMac.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk