"Far" kan ikke lide Mac brugere...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 14:32

Tja, vores allesammens 'elskede' farmand i form af skat.dk kan ikke
altid lide mac brugere... Jeg ville lige se, hvorfor jeg ikke har fået
nogen slutopgørelse og hvornår jeg kunne forvente. - Fint! skat.dk...
Argh.! "Du kan ikke logge ind, da du ikke bruger Internet
Explorer"... Tog så den gamle 'knogle' og ringede til dem og fik at
vide, at de sandelig ikke kunne oplyse noget som helst over telefonen.

Klog af skade undlod jeg at bruge den talkommando, jeg blev bedt om og
gik direkte til omstillingen og fik da også fat i en medarbejder. - Nå,
men hun kunne da oplyse mig, at jeg stadig ikke var lignet, da jeg stod
som selvstændig erhvervsdrivende, hvilket jeg jo ikke er længere. Nå,
men det fik hun da rettet, - hun kunne godt se, at det var afmeldt med
udgangen af 2007...

Da jeg så gjorde hende opmærksom på, at jeg som Mac bruger ikke kunne få
lov at logge ind, kom hun med følgende besked, som de havde fået
udleveret som hjælp til Mac-folk, der ringede og klagede.

Mac brugere skal
- have AcrobatReader 9.x eller nyere - eller
- have Acrobat 8.x eller nyere
- Mac brugere må _ikke_ bruge ENTER tasten ved log ind, men
skal bruge OK tasten / lig SHIFT på tastaturkommando.
- kan have generelle problemer ved log ind pga. inkompatibilitet
mellem skat.dk, Mac og udleveret digital signatur

Det er da fremskridt i den offentlige service.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-03-09 14:56

Erik Richard Sørensen wrote:
> Mac brugere skal
> - have AcrobatReader 9.x eller nyere - eller
> - have Acrobat 8.x eller nyere

Jeg har ikke andet end Preview installeret - det virker fint.

> - kan have generelle problemer ved log ind pga. inkompatibilitet
> mellem skat.dk, Mac og udleveret digital signatur

Du har i virkeligheden problemer med Digital Signatur (måske kun på
SKAT, men Digital Signatur er problemet). Det er ikke SKAT der hader Mac
brugere. Digital Signatur er også en dårlig løsning på PC - den er bare
lettere at få til at virke nogenlunde på det OS.

Jeg forstår ikke, hvorfor så mange Mac brugere insisterer på at bruge
Digital Signatur, når det gang på gang er slået fast at der virker
dårligt eller slet ikke på Mac. Det er ubetinget under al kritik at det
virker så dårligt på Mac, men jeg forstår ikke, hvorfor folk ikke bare
bruger alternativerne. Den Fællles Pinkode/NemAdgang, Net-ID og i SKAT's
tilfælde TastSelv koden er solide - no bull - løsninger der virker ud af
boksen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 15:01

Peter Farsinsen wrote:

> Jeg har ikke andet end Preview installeret - det virker fint.

Det tror jeg gerne, - jeg referer bare hendes oplæsning fra sedlen...

> [...]
> brugere. Digital Signatur er også en dårlig løsning på PC - den er bare
> lettere at få til at virke nogenlunde på det OS.

Hm, jeg har ingen digital signatur, men forsøgte - som mange andre - at
logge ind via CPR, hvilket man også kan / burde kunne iflg. opl....

> [...]
> bruger alternativerne. Den Fællles Pinkode/NemAdgang, Net-ID og i SKAT's
> tilfælde TastSelv koden er solide - no bull - løsninger der virker ud af

Det er faktisk temmelig tit, jeg ikke kan bruge de offentlige sider,
selvom der ikke kræves digital signatur. - Jeg vil ikke have en sådan,
før det med 100%s garanti vil virke out-of-the-box!

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-03-09 16:29

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hm, jeg har ingen digital signatur, men forsøgte - som mange andre - at
> logge ind via CPR, hvilket man også kan / burde kunne iflg. opl....

Så tror jeg ikke problemet ligger hos SKAT. Har du evt. 'optimeret' din
browser? ;)

Jeg har ingen problemer med NemAdgang, Net-id eller TastSelv. Net-id kan
siges at stille 'specielle' krav til dit setup, men de to andre
forudsætter ikke teknologi der ikke er på enhver pc i dag. Hvis de ik'
virker skyldes det at koden er spærret eller at din browser er itu.

> Det er faktisk temmelig tit, jeg ikke kan bruge de offentlige sider,
> selvom der ikke kræves digital signatur. - Jeg vil ikke have en sådan,
> før det med 100%s garanti vil virke out-of-the-box!

Fornuftigt. Det er i mine øjne ikke værd at spilde tid på. Jeg er
desuden ikke stødt på en side endnu, hvor det har været eneste mulighed
for at få adgang. Findes der egentlig sites, hvor man ikke kan logge ind
med andet?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 17:00

Peter Farsinsen wrote:

> Så tror jeg ikke problemet ligger hos SKAT. Har du evt. 'optimeret' din
> browser? ;)

Nyeste ver. af SeaMonkey 1.1.14 inkl. nyeste ver. af både FlashGot
(flashblokering) og User Agent Switcher...

> [...]
> forudsætter ikke teknologi der ikke er på enhver pc i dag. Hvis de ik'
> virker skyldes det at koden er spærret eller at din browser er itu.

Browseren fejler ihvertfald ikke noget, da det er det samme på både min
MacPro og MDD. - Jeg har ikke prøvet med WinXP + SeaMonkey. - Det kunne
jo være, det lykkes ad den vej...

> [...]
> desuden ikke stødt på en side endnu, hvor det har været eneste mulighed
> for at få adgang. Findes der egentlig sites, hvor man ikke kan logge ind

Det tør jeg ikke sige, da jeg ikke har digital signatur, men jeg har før
prøvet borgerservice.dk og fået at vide, at jeg kun kan logge ind på
visse tjenester via digital signatur - specielt til erhversregistrets
tjenester, - men det er jo ligegyldigt nu, hvor jeg ikke længere er
hverken CVR ellr momsregistreret...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 16-03-09 17:49

In article <49be7041$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>,

> [...]
> desuden ikke stødt på en side endnu, hvor det har været eneste mulighed
> for at få adgang. Findes der egentlig sites, hvor man ikke kan logge ind

Her er der ikke andre muligheder:
https://oc.digitalborgerservice.dk/dbs/default.aspx?EntityID=370

- men jeg kan ikke logge ind med digital signatur på den side.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-09 15:47

> [...]
> bruger alternativerne. Den Fællles Pinkode/NemAdgang, Net-ID og i SKAT's
> tilfælde TastSelv koden er solide - no bull - løsninger der virker ud af

Ja.

Men sjovt nok virkede signaturen, dengang den blev opfundet

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-03-09 16:25

Morten Lind wrote:

> Ja.
>
> Men sjovt nok virkede signaturen, dengang den blev opfundet

Men så fandt de vist nok ud af at den ikke var sikker ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-09 16:32

> Men så fandt de vist nok ud af at den ikke var sikker ;)

Nåeh - var det dét, der skete....? Hæ, hæ, jeg havde ellers krypteret
mail & jeg skal komme efter dig - men signaturen udløb efter vistnok en
håndfuld år, og siden har jeg ikke brugt den - og det er vel fire, fem
år siden?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-03-09 17:43

Morten Lind wrote:

> [...]
> mail& jeg skal komme efter dig - men signaturen udløb efter vistnok en
> håndfuld år, og siden har jeg ikke brugt den - og det er vel fire, fem

Jeg husker ikke historien. Med lidt held behøver jeg ikke røre ved
Digital Signatur i sin eksiterenede form igen. Jeg var tilfreds med det
under Windows og brugte det flittigt. Der installerer og virker det også
ud af boksen ... historien er lidt en anden på Mac. Anyhow. Måske er det
blevet bedre. Jeg gider ikke bruge tid på at finde ud af det ;) Google
ved alligevel alt nu, hvorfor bruge tid på at kryptere ting.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-03-09 17:52

> [...]
> blevet bedre. Jeg gider ikke bruge tid på at finde ud af det ;) Google
> ved alligevel alt nu, hvorfor bruge tid på at kryptere ting.

Nemlig

M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-03-09 13:24

On 2009-03-16 16:32:22 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> [...]
> mail & jeg skal komme efter dig - men signaturen udløb efter vistnok en
> håndfuld år, og siden har jeg ikke brugt den - og det er vel fire, fem

Samme her. ;)
- David
--
Læs min blog
http://blog.blangstrup.info

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-09 15:51

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Samme her. ;)
> - David

Hæ, vi har været for tidligt ude, David

M.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-03-09 08:18

On 16 Mar., 14:32, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> [...]
>    mellem skat.dk, Mac og udleveret digital signatur
>
> Det er da fremskridt i den offentlige service.

Virker da fint på min iMac. Endda også med ENTER tasten. Brug Tast
Selv, så er der ingen problemer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 16:40

Jesper Pedersen wrote:

> Virker da fint på min iMac. Endda også med ENTER tasten. Brug Tast
> Selv, så er der ingen problemer.

Det er jo netop det, jeg også har gjort. - Stadig får jeg besked på, at
jeg ikke bruger MSIE - også, selvom SeaMonkey står til at identificere
sig som IE 7.x..-(

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-03-09 17:48

> Det er jo netop det, jeg også har gjort. - Stadig får jeg besked på, at
> jeg ikke bruger MSIE - også, selvom SeaMonkey står til at identificere
> sig som IE 7.x..-(

Så HAR du jo optimeret. Så er det ikke nogen under, det ikke virker. Jeg
har ikke kigget på sitet, men lur mig om ikke de forsøger at skubbe
scripts ud til dig, der kun vil afvikle i IE.

Prøv med Firefox eller en anden ikke eksotisk browser (Safari). Hvis det
er på en pc der ikke er din egen, i et hjem der ikke er dit og desuden
en pc du ikke tidligere har optimeret på, tror jeg der er gode chancer
for at det virker ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-09 18:50

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> er på en pc der ikke er din egen, i et hjem der ikke er dit og desuden
> en pc du ikke tidligere har optimeret på, tror jeg der er gode chancer

Må Erik overhovedet være i nærheden af den pc?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-03-09 20:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Må Erik overhovedet være i nærheden af den pc?

Tjaeh. Ellers er det vel ikke selvbetjening ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 22:18

Peter Farsinsen wrote:

> Tjaeh. Ellers er det vel ikke selvbetjening ;)

Njaoe... Det kan vel ske via substitut..-)?

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 22:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Må Erik overhovedet være i nærheden af den pc?

Det ser ikke sådan ud... - Så er det da godt, 'knoglen' stadig virkede.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 21:48

Peter Farsinsen wrote:

> Så HAR du jo optimeret. Så er det ikke nogen under, det ikke virker. Jeg
> har ikke kigget på sitet, men lur mig om ikke de forsøger at skubbe
> scripts ud til dig, der kun vil afvikle i IE.

Hvis det er tilfældet, så er det ihvertfald ikke første gang... Og det
selvom det egentlig burde være ganske alm. Java scripts...

> [...]
> er på en pc der ikke er din egen, i et hjem der ikke er dit og desuden
> en pc du ikke tidligere har optimeret på, tror jeg der er gode chancer

Så 'eksotisk' er SeaMonkey nu heller ikke. - browserdelen er faktisk
næsten den samme som netop Firefox. Og Safari vil jeg ikke bruge, da den
har en elendig farvestyring, der ikke er velegnet for sådanne 'bælywede'
som mig.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-09 22:55

On 2009-03-16 21:48:08 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> næsten den samme som netop Firefox. Og Safari vil jeg ikke bruge, da de
> n har en elendig farvestyring, der ikke er velegnet for sådanne 'bælywe

Safari er faktisk én af de få browsere der /har/ indbygget fartvstyring
- aka at ICC profiler i bileder læses og respekteres.

Du mener formegenlig noget andet med farvestyring end hvad begrebet i
gængs forstand dækker over.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-03-09 17:55

> SeaMonkey står til at identificere
> sig som IE 7.x..-(

det er det der er dit problem .. lad være med at pil ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 22:02

Thomas von Hassel wrote:

> det er det der er dit problem .. lad være med at pil ...

Nope, - det er ligegyldigt, om den står ti lsig selv eller IE... - Og
endelig - hvorfor er det så muligt at 'pille' via UAS både i Mac OS X og
Windows versionerne, så man kan komme ind på ellers IE-only sider...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-03-09 22:20

> [...]
> endelig - hvorfor er det så muligt at 'pille' via UAS både i Mac OS X og
> Windows versionerne, så man kan komme ind på ellers IE-only sider...

Nej, det er ikke ligegyldigt. Man kan, groft sagt og hvis man vil, sende
ét website til én type browser og et andet til en anden type. Der er
forskel på at afvise folk fordi de ikke bruger IE (hvilket du ved,
hvordan man omgår vha. UAS) og sende dem noget andet indhold. Det er
ikke normal praksis, men det kunne jo være, hvad SKAT gør.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-09 06:16

> Nope, - det er ligegyldigt, om den står ti lsig selv eller IE... - Og
> endelig - hvorfor er det så muligt at 'pille' via UAS både i Mac OS X og
> Windows versionerne, så man kan komme ind på ellers IE-only sider...

lad os antage at SKAT's browser check bestemmer om du skal have en
ActiveX control eller en Java fætter. Når du så kommer med en Mac
broswser, men lader som om at du er IE7 så bliver begge systemer bare
snotforvirredere.

Faktum er bare at ingen har problemer med SKAT ... ikke de problemer du
beskriver i hvertfald ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-09 10:33

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> ActiveX control eller en Java fætter. Når du så kommer med en Mac
> broswser, men lader som om at du er IE7 så bliver begge systemer bare

Hold nu op Thomas! - Det véd du jo lige så godt som mig, ikke kan lade
sig gøre. Browser + recipient aflæser hvilket system, der er
tilgængeligt på 'netværket' og vælger så det første, giver det ikke
adgang, går det til de næste. Altså kan der ikke opstå en konflikt
mellem ActiveX og Java!

> Faktum er bare at ingen har problemer med SKAT ... ikke de problemer du
> beskriver i hvertfald ...

Det passer jo ikke. - Hvorfor i alverden tror du egentlig, de lige
præcis hos SKAT har fået udleveret en beskrivelse/vejledning for Mac
brugere? - At så måske en del / de fleste herinde ikke oplever problemer
behøver jo ikke at være ensbetydende med, at problemet ikke eksisterer.
- Der er heldigvis tusinder af mac brugere, der ikke frekventerer denne
eller andre Mac grupper, men som alligevel har problemerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-09 11:19

> [...]
> tilgængeligt på 'netværket' og vælger så det første, giver det ikke
> adgang, går det til de næste. Altså kan der ikke opstå en konflikt

sort snak ... hvis du snyder og får din browser til at se ud som om det
er en IE7 windows .. hvordan skal webserveren i den anden ende så tro
andet end at det er en IE7 win der er i den anden ende ?

> [...]
> - Der er heldigvis tusinder af mac brugere, der ikke frekventerer denne
> eller andre Mac grupper, men som alligevel har problemerne.

Den skal jeg lige have igen ... "heldigvis" ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-09 13:05

Thomas von Hassel wrote:

> Den skal jeg lige have igen ... "heldigvis" ?

At det efterhånden er ved at være sådan her i gruppen, at det er en
'lukket' indspist og nørdet forsamling, der er meget lidt for åbenhed...
- og ja, jeg indrømmer gerne, at jeg på mange områder /er/ nørdet!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-09 13:27

> At det efterhånden er ved at være sådan her i gruppen, at det er en
> 'lukket' indspist og nørdet forsamling, der er meget lidt for åbenhed...
> - og ja, jeg indrømmer gerne, at jeg på mange områder /er/ nørdet!

Heller ikke enig. Godt nok er det en lille forsamling, men dog et
nogenlunde bredt udsnit af maskiner, viden og brug af ting og sager. ..

Og for at vende tilbage til det generelle emne .. hvis du bruger
standard værktøjer i standard opsætning så minimerer du dine problemer
betrageligt ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-03-09 22:21

> Og for at vende tilbage til det generelle emne .. hvis du bruger
> standard værktøjer i standard opsætning så minimerer du dine problemer
> betrageligt ...

Det har du for så vidt ret i, men så kunne man jo bruge det samme
argument overfor os Mac-brugere. Hvis vi bare brugte Windows med
Internet Explorer osv., så ville vi heller ikke skulle brokke os over
hjemmesider, der ikke virker, digital signatur, manglende ordbøger osv.
Jeg synes, det er svært at tilhøre et mindretal og kæmpe for sine
rettigheder, hvis man ikke kan acceptere andre mindretal.
Jeg må tilstå, at jeg ellers har samme holdning som dig. Bortset
fra, at jeg bruger Mac, så holder jeg mig nogenlunde til
standardopsætning og anerkendte programmer for ikke at få flere
problemer end nødvendigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-09 22:47

Henrik Münster wrote:
> [...]
> fra, at jeg bruger Mac, så holder jeg mig nogenlunde til
> standardopsætning og anerkendte programmer for ikke at få flere

Nu er SeaMonkey just ikke noget ukendt program, skulle jeg lige hilse og
sige...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-09 23:50

On 2009-03-17 22:46:49 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Nu er SeaMonkey just ikke noget ukendt program, skulle jeg lige hilse og
> sige...

aint exactly en defacto standard either. Tvivler oprigtigt på at den
når 1% blandt macbrugere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-09 00:03

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det, ud over fra dig, og jeg vil da
mene, at jeg følger nogenlunde med indenfor EDB.

> aint exactly en defacto standard either. Tvivler oprigtigt på at den
> når 1% blandt macbrugere.

Det er egentlig også mere det, der er min pointe. Det er et program, der
kun bruges af en forsvindende lille del af brugerne. Så må man desværre
acceptere, at udviklerne ikke altid tager hensyn til det. Tænk på, hvor
meget der gennem tiden ikke er blevet udviklet til Mac netop med den
samme begrundelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 18-03-09 00:58

> Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det, ud over fra dig, og jeg vil da
> mene, at jeg følger nogenlunde med indenfor EDB.

SeaMonkey er et Mozilla-program, og det bruger formentligt nøjagtigt
samme engine som FireFox, men muligvis i en ældre version. Selv vi ikke
er nogen Mac-brugere, som anvender SeaMonkey, så er det næppe dét, der
er ERS' problem. (Medmindre han forsøger med digital signatur, men det
giver jo problemer for alle.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 01:56

Thorkil Olesen wrote:

> SeaMonkey er et Mozilla-program, og det bruger formentligt nøjagtigt
> samme engine som FireFox, men muligvis i en ældre version.

Enginen i SeaMonkey 1.x er samme motor som i Firefox 2.0.x-2.5.x. Den
nye SeaMonkey 2.0, der er på vej, har samme motor som Firefox 3.x

> Selv vi ikke er nogen Mac-brugere, som anvender SeaMonkey, så er
> det næppe dét, der er ERS' problem. (Medmindre han forsøger med
> digital signatur, men det giver jo problemer for alle.)

Nej, jeg bruger ikke digital signatur, og som tidl. skrevet, agter jeg
heller ikke at gøre det, før den er garanteret sikker og fejlfri.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 06:51

> [...]
>
> Nej, jeg bruger ikke digital signatur, og som tidl. skrevet, agter jeg
> heller ikke at gøre det, før den er garanteret sikker og fejlfri.

Der er ikke noget i denne verden der er 100% sikker og fejlfri ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-03-09 08:33

In article <49c046a1$0$25189$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> Nej, jeg bruger ikke digital signatur, og som tidl. skrevet, agter jeg
> heller ikke at gøre det, før den er garanteret sikker og fejlfri.

Den næste version bliver mindre sikker, da vores private nøgle skal
ligge på et centralt nøglecenter hos Danid, og så kan man vel forestille
sig at politiet før eller siden vil få adgang til det.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 11:17

Kurt Brixen wrote:

> Den næste version bliver mindre sikker, da vores private nøgle skal
> ligge på et centralt nøglecenter hos Danid, og så kan man vel forestille
> sig at politiet før eller siden vil få adgang til det.

Hvad politiet angår, har jeg ikke noget at skjule, så det er jeg
ligeglad med. Men jeg er ikke ligeglad med, om det ligger på en central
server, hvor alle og enhver i princippetkan hacke sig ind og tilegne sig
'min identitet'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 11:26

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> ligge på et centralt nøglecenter hos Danid, og så kan man vel forestille
> sig at politiet før eller siden vil få adgang til det.

hvor ser du det ?

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-03-09 13:04

In article <1iwrue8.jzqhg0mm4lc0N%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> hvor ser du det ?

Bl.a. her:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/06/20/080301.htm

http://www.version2.dk/artikel/7595-digital-signatur-slut-med-at-installe
re-noeglefiler?highlight=danid

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 13:26

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]

ah .. ok .. ja jeg har ikke fulgt med kan jeg se ;)

Men borset fra det .. selv om nøglefilen ligger centralt så skal du
stadig have brugerens keyphrase for at bruge den til noget fornuftigt ..
så helt åben er den jo ikke ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-03-09 18:08

In article <1iwrzje.77vydo1eni7nwN%thomas@elements.dk>,
> [...]

> Men borset fra det .. selv om nøglefilen ligger centralt så skal du
> stadig have brugerens keyphrase for at bruge den til noget fornuftigt ..

Nej, og den er sikkert også mere sikker til login på en hjemmeside end
den gamle var.

Men den gamle signatur kunne også bruges til krypteret og signeret mail
mellem to personer. Det er den del der ikke er sikker mere, når man ikke
har sin private nøgle selv.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-03-09 08:45

> [...]

> Men den gamle signatur kunne også bruges til krypteret og signeret mail
> mellem to personer. Det er den del der ikke er sikker mere, når man ikke

hvis jeg læser ret kan du stadig på en .p12 fil til bl.a. sikker email
.... det er bare ikke standard produktet mere

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 13:47

Kurt Brixen wrote:

> Bl.a. her:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/06/20/080301.htm
>
> http://www.version2.dk/artikel/7595-digital-signatur-slut-med-at-installe
> re-noeglefiler?highlight=danid

Spændende. Så skal vi allesammen til at ha' ens nøgleringe - eller hva'?
Jeg har aldrig prøvet sån' en kode-dimmer dér, men er det ikke en fysisk
dims man skal have med? Lyder bøvlet...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 13:53

> Spændende. Så skal vi allesammen til at ha' ens nøgleringe - eller hva'?
> Jeg har aldrig prøvet sån' en kode-dimmer dér, men er det ikke en fysisk
> dims man skal have med? Lyder bøvlet...

Fysiske dimser er faktisk meget sikre .. og beskytter bedre imod f.eks.
keyloggere og andre nasty ting.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 14:08

Thomas von Hassel wrote:

> Fysiske dimser er faktisk meget sikre .. og beskytter bedre imod f.eks.
> keyloggere og andre nasty ting.

Jo, jo men man skal altså have en med - right? Man genererer en kode,
hver gang man vil logge på - right? Hvor lang levetid har sån' en?
Ubegrænset, hvis man passer godt på den?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 14:15

> Jo, jo men man skal altså have en med - right? Man genererer en kode,
> hver gang man vil logge på - right? Hvor lang levetid har sån' en?
> Ubegrænset, hvis man passer godt på den?

Tja .. jo, men sådan vil det jo altid være .. altså en afvejning af
sikkerhed og bekvemmelighed ..

Personligt synes jeg de skulle have valgt en "lommeregner" ... altså en
eletronisk key generator istedet for et pap kort ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 14:51

Thomas von Hassel wrote:
> Personligt synes jeg de skulle have valgt en "lommeregner" ... altså en
> eletronisk key generator istedet for et pap kort ...

Arh, men det var jo dét jeg troede de havde valgt. Skimmede kun
artiklerne, så må ha' misset at det ikke var en key generator.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 14:56

> Arh, men det var jo dét jeg troede de havde valgt. Skimmede kun
> artiklerne, så må ha' misset at det ikke var en key generator.

nope ... det bliver noget pap halløj:

<https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/om_danid/ny_digital_signat
ur/ofte_stillede_spoergsmaal/index.html>

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 15:36

Thomas von Hassel wrote:
> nope ... det bliver noget pap halløj:
>
> <https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/om_danid/ny_digital_signat
> ur/ofte_stillede_spoergsmaal/index.html>

Arh.

Jeg kan desuden anbefale videoen om Christoffers knæskade:
https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/om_danid/ny_digital_signatur/christoffers_knaeskade/

Jeg ved ik' om man kan sige noget godt om videoen, men den er meget sjov
at se ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-09 00:19

> [...]
> /christoffers_knaeskade/>
>
> Jeg ved ik' om man kan sige noget godt om videoen, men den er meget sjov

Det er da dejligt at se, at man kan sende MMS med en iPhone. Det troede
jeg faktisk ikke var muligt.
Personligt ville jeg i øvrigt ikke rodes inde i mit knæ af en
eller anden skydegal ortopædkirurg. Det kan give arvæv og risiko for
infektioner osv. Der er jo noget, der hedder MR-skanning, som ikke har
bivirkninger. Ellers kan man jo bare tage den med ro og se tiden an. Det
plejer jeg såmænd at gøre. For tiden kan jeg dårligt løfte min arm for
smerter i skulderen, men hvad kan der gøres ved det?
Jeg er i øvrigt imponeret over, at man ikke kan læse og gå til
eksamen, fordi man har ondt i knæet. Så skal man jo netop sidde stille.
Jeg har da været til eksamen i farmakologi med en hudafskrabning fra
knæet til albuen og en brækket tommelfinger efter et styrt på
cyklebanen.

Disclaimer: Konen er i Vejle, så jeg har lige tømt en flaske whisky
efter at have været til spinning. Der kan derfor forekomme stavefejl.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-03-09 01:27

Henrik Münster wrote:

> Det er da dejligt at se, at man kan sende MMS med en iPhone. Det troede
> jeg faktisk ikke var muligt.

Du ska' bare jailbreake ligesom alle de unge - eller vente på 3.0.

> [...]
> Jeg har da været til eksamen i farmakologi med en hudafskrabning fra
> knæet til albuen og en brækket tommelfinger efter et styrt på

Du var også meget imponeret af filmen kan jeg forstå. Det er sjovt som
sådan en digital signatur passer ind i alle mulige daglige gøremål ;)
Jeg synes filmen er grineren og gad godt vide, om jeg er i målgruppen.
Håber i al fald ikke at det er et bureau der har lavet den.

> Disclaimer: Konen er i Vejle, så jeg har lige tømt en flaske whisky
> efter at have været til spinning. Der kan derfor forekomme stavefejl.

Fra underkanten af proppen og til bunden eller fra toppen af slatten til
bunden? ;) 75cl lyder som en hård melding, når nu der er hverdag i
morgen. Det betyder måske ikke noget, hvis man er læge?! ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 22:22

> Fra underkanten af proppen og til bunden eller fra toppen af slatten til
> bunden? ;) 75cl lyder som en hård melding, når nu der er hverdag i
> morgen. Det betyder måske ikke noget, hvis man er læge?! ;)

Det er nu godt nok kun fra toppen af sjatten. Vi drikker ikke ret meget,
så nogle gange bliver flaskerne temmelig gamle. En gang imellem lader
jeg mig friste til at tage et glas, når jeg sidder og ser fjernsyn
alene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 19-03-09 18:26

> [...]
> Jeg har da været til eksamen i farmakologi med en hudafskrabning fra
> knæet til albuen og en brækket tommelfinger efter et styrt på

Jamen velkommen til den nye verden, Henrik.

Kender du udtrykket curlingbørn? Det er faktisk en ret rammende,
dækkende og god beskrivelse.

Den ene af vore tre lærlinge(19 år) har ikke kunnet passe sit seneste
ophold på teknisk skole, fordi han er blevet opereret i øret.

Hvis doktormanden siger, at det nok er bedst, at du bliver hjemme -
tjaeh - så gør de det...

Lærlingen skal nu tage fem uger om - tsk, tsk.....og de skal lede landet
på et tidspunkt.

> Disclaimer: Konen er i Vejle, så jeg har lige tømt en flaske whisky
> efter at have været til spinning. Der kan derfor forekomme stavefejl.

Det lyder dejligt - men hvad pokker er spinning? Noget OT-noget?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 22:22

> Kender du udtrykket curlingbørn? Det er faktisk en ret rammende,
> dækkende og god beskrivelse.

Nå ja, dem har vi da et par stykker af, nu du siger det

> Det lyder dejligt - men hvad pokker er spinning? Noget OT-noget?

Det er sådan noget med at sidde på en kondicykel, der er ekstra solid og
med kørestilling som en racercykel, sammen med 20-30 andre i et
fitness-center med en instruktør. Det er ikke fordi, jeg går til
fitness, men min motionscykelklub arrangerer spinning én gang om ugen
vinteren igennem. Det er en god måde at sikre sig, at man i det mindste
får motioneret en gang om uge uanset vejret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-09 11:44

> Nå ja, dem har vi da et par stykker af, nu du siger det

Njaeh, jeg tror nu nok, du er istand til at forvalte dine børns
opdragelse bedre end de mennesker, jeg mente

> [...]
> vinteren igennem. Det er en god måde at sikre sig, at man i det mindste
> får motioneret en gang om uge uanset vejret.

Nåeh - OK - tak for opklaringen - undskyld, men det lyder kedeligt,
bortset fra samværet med de andre

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-09 17:45

> Njaeh, jeg tror nu nok, du er istand til at forvalte dine børns
> opdragelse bedre end de mennesker, jeg mente

Jo jo, det håber jeg da, jeg/vi er. Vores børn er vist meget fornuftige.
De plejer gerne at få lov at tage alene til sport, når de er ca. 10 år.
Vores yngste på 9 cykler såmænd allerede alene til sport, når vi ikke
har tid til at tage med. Til gengæld tager vi gerne med til kamp, og vi
er da tit med til træning. Hvis jeg er ude at løbe, kan jeg f.eks. godt
finde på at løbe forbi fodboldbanerne for at se på. Børnene må også
gerne vide, at vi interesserer os for dem. Det tror jeg, er vigtigt for
børneopdragelsen.

> Nåeh - OK - tak for opklaringen - undskyld, men det lyder kedeligt,
> bortset fra samværet med de andre

Det er skam også kedeligt. Problemet er bare, at jeg gerne vil være i
form til de sjove ting, og så er man altså nødt til at holde sig i form
i den sure årstid og på måder, der ikke altid er så sjove. Samværet med
andre lægger jeg faktisk ikke vildt meget vægt på. Jeg løber og cykler,
og det er typiske sportsgrene for os enspændere. Holdsport har aldrig
rigtig været mig. Dermed ikke være sagt, at det ikke er hyggeligt at
løbe eller cykle med andre. Det gør jeg såmænd tit. Det skal bare ikke
overdrives.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-03-09 08:30

In article <1iwr0uy.1362ojki9dj1jN%my.1st.name@pip.dknet.dk>,
my.1st.name@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> [...]
> er nogen Mac-brugere, som anvender SeaMonkey, så er det næppe dét, der
> er ERS' problem. (Medmindre han forsøger med digital signatur, men det

Jeg har lige prøvet igen, og jeg kan logge på skat.dk med digital
signatur, både gennem Firefox og Safari.
Men det program jeg skal logge ind igennem kan ikke finde den digitale
signatur i Hovednøgleringen, i stedet vælger jeg en .p12 fil, og så
virker det.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 01:51

Henrik Münster wrote:

> Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det, ud over fra dig, og jeg vil da
> mene, at jeg følger nogenlunde med indenfor EDB.

Deet er muligt, du ikke har det. men ikke desto mindre er det afløseren
for Mozilla 1.8, som igen er efterfølgeren til den gamle Netscape
Communicator 4.8.x/128bits.

> [...]
> acceptere, at udviklerne ikke altid tager hensyn til det. Tænk på, hvor
> meget der gennem tiden ikke er blevet udviklet til Mac netop med den

SeaMonkey er rent faktisk godkendt af de amerikanske forbundsmyndigheder
(State Department, Department Of Defence, Department For Foreign Affairs
& FBI) sammen med Firefox, Thunderbird og den gamle Netscape
Communicator 4.8.x/128bits*), hvilket forresten MSIE ikke er. Desuden er
SeaMonkey ret udbredt i både USA, Canada, Australien og New Zealand. Jeg
véd godt, det er mig, der har introduceret den i Danmark, men det er
stadig ikke ensbetydende med, at den er ukendt. Desuden har jeg vel i
alt installeret den som std. browser / mail- / newsklient på omk. 100
maskiner indtil nu. Og hidtil er der ingen, der har udtrykt hverken
mishag eller utilfredshed med den - tværtimod....

*) Jeg har faktisk i sin tid måtte afgive en erklæring til de
amerikanske forbundsmyndigheder for at få lov til at bruge 128bits
versionen af både Netscape og Mozilla 1.x. Faktisk er jeg også den, der
i sin tid introducerede 128bits versionen af Netscape 4.x til Mac OG
Windows her i Danmark. Restriktionerne mht. brug af 128bits browsere
uden for USA var dengang så skrappe, at Apple end ikke kunne få
tilladelse til at lægge en 128bits ver. af hverken Netscape Communicator
4.1 eller 4.5 på hverken Os 9.0.x, 9.1.x eller 9.2.x. Ver. 4.8/128bits
måtte end ikke eksporteres på fast medie (harddisk, floppy, CD/DVD) uden
skriftlig tilladelse til den enkelte bruger...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 09:27

Erik Richard Sørensen skrev:

> Deet er muligt, du ikke har det. men ikke desto mindre er det afløseren
> for Mozilla 1.8, som igen er efterfølgeren til den gamle Netscape
> Communicator 4.8.x/128bits.

Ret skal være ret. Jeg har også hørt om det - en del endda - og jeg
synes det er trist Mozilla splittede det. Jeg synes ikke Thunderbird og
Firefox spiller så godt _sammen_ når det er separate programmer.

> [...]
> måtte end ikke eksporteres på fast medie (harddisk, floppy, CD/DVD) uden
> skriftlig tilladelse til den enkelte bruger...

Tjah. USA betragtede det jo som våben. Nu er de så skrappe til at
knække de der koder at en 128-bits er barnemad go SÅ må vi godt :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-09 00:19

> Ret skal være ret. Jeg har også hørt om det - en del endda - og jeg
> synes det er trist Mozilla splittede det. Jeg synes ikke Thunderbird og
> Firefox spiller så godt _sammen_ når det er separate programmer.

Jeg ville blot prøve at synliggøre, hvordan folk i almindelighed tænker.
Jeg har indtryk af, at mange her i gruppen mest omgås erfarne
computerbrugere. Jeg omgås almindelige mennesker, som bare bruger
computere som et redskab. Man kan roligt sige, at ALLE bruger Windows og
Internet Explorer. Hvis det virkeligt går højt, så er der måske en
enkelt, der har hørt om Firefox. Sådan er virkeligheden altså. Hvis man
derfor ringer til et firma eller en organisation og klager over, at
SeaMonkey ikke virker på deres hjemmeside, så tvivler jeg på, at man
møder ret meget forståelse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 00:29

Henrik Münster skrev:

> [...]
> Internet Explorer. Hvis det virkeligt går højt, så er der måske en
> enkelt, der har hørt om Firefox. Sådan er virkeligheden altså. Hvis man

Det er jeg udmærket godt klar over. Jeg ville bare sige at jeg både
havde hørt om det og faktisk også brugt det. Tidligere brugte jeg hele
Mozilla suiten, men gik væk fra det da Mozilla valgte at satse på
enkeltprogrammer. Jeg er så pragmatisk at jeg vælger at bruge det som
udviklerne helst vil have - så er der en chance for det virker :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-09 02:01

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Internet Explorer. Hvis det virkeligt går højt, så er der måske en
> enkelt, der har hørt om Firefox. Sådan er virkeligheden altså.

Tja, sjovt nok er hovedparten af dem, jeg kender, 'almindelige' brugere.
Næsten ingen af dem bruger IE+OE. Hovedparten bruger Firefox +
Thunderbird og har IE liggende 'som reserve' til de sider, Firefox ikke
kan læse/tilgå. - Og hvad styresystem angår, så er der vel omk. 70% Win,
20% Linux og 10% mac. - Bare for et års tid siden, var det omk. 85% Win,
105 Linux og 5% Mac...Så.....

> Hvis man derfor ringer til et firma eller en organisation og klager
> over, at SeaMonkey ikke virker på deres hjemmeside, så tvivler jeg
> på, at man møder ret meget forståelse.

Nej, det gør 'man' ikke. 'Man' ringer og siger, at deres sites er
elendige og ikke overholder W3C og HTML standard, og at selv Mozilla
programmerne ikke kan tilgå dem...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-09 22:22

> [...]
> kan læse/tilgå. - Og hvad styresystem angår, så er der vel omk. 70% Win,
> 20% Linux og 10% mac. - Bare for et års tid siden, var det omk. 85% Win,

Ja, men ingen bruger SeaMonkey. Jeg hører i hvert fald aldrig om den.

> Nej, det gør 'man' ikke. 'Man' ringer og siger, at deres sites er
> elendige og ikke overholder W3C og HTML standard, og at selv Mozilla
> programmerne ikke kan tilgå dem...

Det er selvfølgelig smart, og det er jo Mozilla, der er fællesnævneren.
Heldigvis er det som om, mange firmaer osv. har fået øjnene op for, at
der andet en IE. Mange bruger jo Firefox, og de fleste kender vel
programmet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-03-09 00:56

Henrik Münster wrote:

> Ja, men ingen bruger SeaMonkey. Jeg hører i hvert fald aldrig om den.

DET passer ganske enkelt ikke! - Hvis man kan tolke de downloadtal, der
ofte står på forskellige sites, så er SeaMonkey ihvertfald downloaded i
+1.000.000 eksemplarer.

Og hvis du så bed mærke i, at jeg skrev, at det først og fremmest var i
USA/Canada og Australien/NewZealand, SeaMonkey blev brugt, men du ville
så også have set, at der er en del herhjemme - både Windows og Mac
brugere af SeaMonkey...

> [...]
> Heldigvis er det som om, mange firmaer osv. har fået øjnene op for, at
> der andet en IE. Mange bruger jo Firefox, og de fleste kender vel

Heldigvis da, - ellers så det godt nok skidt ud for det frie valg...

Og så for lige at komme tilbage til OP, så har jeg haft to personer i
'røret' i eftermiddags, der også bruger SeaMonkey 1.1.14, og som heller
ikke kunne få adgang til SKATs hjemmeside. De kunne dog komme så langt
ind, at de kunne se den knap, de skulle trykke på for at komme videre
til deres egen 'konto', - men knappen var 'død'... - De har en G4 med
10.4.11 og en MBP med 10.5.6....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-09 02:19

Erik Richard Sørensen skrev:

> Og så for lige at komme tilbage til OP, så har jeg haft to personer i
> 'røret' i eftermiddags, der også bruger SeaMonkey 1.1.14, og som heller

Det er ikke fordi du har rådet dem til at bruge SeaMonkey, vel?

Så er det da meget forudsigeligt at det er dig de ringer til, hvis de
har problemer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-03-09 02:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er ikke fordi du har rådet dem til at bruge SeaMonkey, vel?
>
> Så er det da meget forudsigeligt at det er dig de ringer til, hvis de
> har problemer

Det var nu ikke derfor, de ringede, - men jo, det er mig, - også fordi
de tidl. brugte Mozilla og før det igen Netscape Communicator. - Og
modsat mig, så har de også prøvet med Safari - heller ingen adgang...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-09 10:12

> Det var nu ikke derfor, de ringede, - men jo, det er mig, - også fordi
> de tidl. brugte Mozilla og før det igen Netscape Communicator. - Og
> modsat mig, så har de også prøvet med Safari - heller ingen adgang...

I går hentede vi min kones årsopgørelse fra Skat med digital signatur.
Hun har en MacBook Pro med nyeste styresystem og Safare. Den digitale
signatur ligger bare i hendes mappe, og så vælger vi den manuelt, når vi
skal ind på Skats hjemmeside. Sådan plejer jeg også at gøre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-03-09 01:35

> [...]
> signatur ligger bare i hendes mappe, og så vælger vi den manuelt, når vi
> skal ind på Skats hjemmeside. Sådan plejer jeg også at gøre.

Jeg har ikke fuldt så meget med i tråden, men lige dette har jeg også
forsøgt mig med. Et sted det kan gå galt er: at hvis man ikke bruger
musen til at klikke på "OK" når man har fundet sin nøgle frem, så lykkes
det ikke.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-03-09 01:38

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> forsøgt mig med. Et sted det kan gå galt er: at hvis man ikke bruger
> musen til at klikke på "OK" når man har fundet sin nøgle frem, så lykkes

Ja, det var bl.a. én af de ting, den ret så flinke 'skattemor' fortalte
mig i telefonen..-) sammen med, at man ikke på Mac måtte bruge ENTER
tasten...

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-03-09 02:36

> [...]
> 'røret' i eftermiddags, der også bruger SeaMonkey 1.1.14, og som heller
> ikke kunne få adgang til SKATs hjemmeside.

Jeg har ikke haft problemer med Seamonkey på Skats webside med
tast-selv-kode.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 06:51

> [...]
> Internet Explorer osv., så ville vi heller ikke skulle brokke os over
> hjemmesider, der ikke virker, digital signatur, manglende ordbøger osv.

Enig. Man kan så på den anden side appelere til firmaer og det
offentlige at det er nemmere at understøtte og bruge standarderne
istedet for at brygge noget sammen som ikke virker universelt ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-09 18:40

> [...]

> 'lukket' indspist og nørdet forsamling, der er meget lidt for åbenhed...
> - og ja, jeg indrømmer gerne, at jeg på mange områder /er/ nørdet!

Hvad er du nu fornærmet over?

Og har du grund til det?

Jeg synes snarere du skal bruge krudtet på at fejlmelde så meget i
PowerPCudgaven af OpenOffice som overhovedet muligt, så de kan få det
fikset inden den endelige udgave :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-09 21:40

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvad er du nu fornærmet over?
>
> Og har du grund til det?

Ja, det synes jeg faktisk, der er. Det er nærmest, som om det hver gang,
jeg fejlmelder noget, - så er det udelukkende min skyld og ikke det
stykke software, jeg bruger, der er årsagen (jvf. nylig post om iTunes
som ingen åbenbart gider beskæftige sig med) - eller, det er
hjemmesiden, der er årsagen. - Det er da temmelig besnderligt, at jeg
har _F E M_ systemer (heraf er de fire _helt_ clean installs), hvor det
er præcis det samme - fx. ved login til SKAT, - OG - når SKAT så
ovenikøbet siger, at de er klar over, at der er Mac brugere, der /har/
problemer med at logge ind.

> Jeg synes snarere du skal bruge krudtet på at fejlmelde så meget i
> PowerPCudgaven af OpenOffice som overhovedet muligt, så de kan få det
> fikset inden den endelige udgave :)

Ja ja... pass on the fox...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-03-09 21:45

> [...]
> stykke software, jeg bruger, der er årsagen (jvf. nylig post om iTunes
> som ingen åbenbart gider beskæftige sig med)

Vi kan vel ikke gøre for at vi ikke har oplevet de fejl ?

> [...]
> er præcis det samme - fx. ved login til SKAT, - OG - når SKAT så
> ovenikøbet siger, at de er klar over, at der er Mac brugere, der /har/

Hvis du på alle fem systemer piller ved din browser så er det da klart
det går galt.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-09 22:23

Thomas von Hassel wrote:

> Vi kan vel ikke gøre for at vi ikke har oplevet de fejl ?

Nej, men med de mange _forskellige_ brugere, turde man formode, at
ihvertfald bare _én_ af dem kunne have en formodning.

> Hvis du på alle fem systemer piller ved din browser så er det da klart
> det går galt.

Selve SeaMonkey er kun ændret på to af dem mht. installering af AddBlock
og UAS. På alle fem er farverne ændret, så jeg kan bruge dem bedst
mulig. - Og det er da underligt, at jeg kan gå ind på stort set alle
andre hidtil IE-only sider med UAS installeret...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 06:51

> [...]
> mulig. - Og det er da underligt, at jeg kan gå ind på stort set alle
> andre hidtil IE-only sider med UAS installeret...

Det kommer jo meget an på hvorfor udvikleren har sat et check og en
spærring op. Mange har måske blot ikke testet på andet og vil derfor
ikke tage sig af klager over ting der ser mærkelige ud. Hvis de derimod
rent faktisk bruger f.eks. ActiveX eller noget andet "Windows only"
snask, ja, så hjælper UAS et fedt...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-03-09 21:56

> [...]
> jeg fejlmelder noget, - så er det udelukkende min skyld og ikke det
> stykke software, jeg bruger, der er årsagen (jvf. nylig post om iTunes

Det er jo noget vrøvl. Det er jo NETOP softwaren den er galt med her.
Det blev afklaret ret tidligt i tråden, at det formentlig ikke er en god
idé at bruge UAS på skat.dk. Siden da har det handlet om personen, fordi
du i stedet for at læse/lytte til kvalificerede svar begynder at tale i
tunger om teknologi du tydeligvis ikke forstår. Jeg ved, du har fået det
at vide en million gange tidliger, men du vælger at kommunikerer på en
måde, hvor man nærmest ikke kan andet end at ende med at gå efter manden
i stedet for bolden. Jeg er efterhånden af den opfattelse, at du bedst
kan lide det sådan. Anyway, du skal ikke bruge UAS på skat.dk. Og prøv
med Firefox. Har du gjort det?

> [...]
> er præcis det samme - fx. ved login til SKAT, - OG - når SKAT så
> ovenikøbet siger, at de er klar over, at der er Mac brugere, der /har/

Det er træls for dig. Der er mange andre her i gruppen som ikke har
problemet og endda nogle idéer til, hvad der er galt og hvad du har
gjort galt. Der er givet mange forklaringer og forslag i tråden. Har du
forstået forklaringerne? Har prøvet forslagene?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-09 22:44

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> i stedet for bolden. Jeg er efterhånden af den opfattelse, at du bedst
> kan lide det sådan. Anyway, du skal ikke bruge UAS på skat.dk. Og prøv

Undskyld mig Peter, men hvorfor f.... tror du egentlig, at SKAT selv
siger, der kan være problemer? - For mig tyder det temmelig meget på, at
de har haft henvendleser omkring det, siden de ligefrem nu har en besked
til Mac brugerne...

Og mht. Firefox, så har jeg beskrevet, hvordan den ikke kan starte op på
maskiner, hvor SeaMonkey er eller har været installeret. Det er en kendt
fejl, at der er/kan være konflikter mellem FF3.x og SeaMonkey, - trods
det de bruger stort set samme kerne, og de fleste andre dele er de
samme. - Og ærlig talt har jeg ikke lyst til at miste hele min
webopsætning, mail og adresser ved at eksperimentere for meget med et
program, jeg alligevel ikke ønsker at bruge til daglig, når jeg ellers
har et velfungerende alternativ, jeg er fortrolig med.

> [...]
> gjort galt. Der er givet mange forklaringer og forslag i tråden. Har du
> forstået forklaringerne? Har prøvet forslagene?

Den eneste forklaring, der er kommet i flere varianter, er, at det
udelukkende er min skyld - altså den nok så berygtede 'fejl 40'. - Ja,
det har jeg forstået, er det, nogle går ud fra som givet - trods det, at
SKAT indrømmer, at det kan være umuligt for Mac brugere at logge ind...!

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-03-09 23:58

> [...]
> siger, der kan være problemer? - For mig tyder det temmelig meget på, at
> de har haft henvendleser omkring det, siden de ligefrem nu har en besked

Det kan der være flere årsager til. Det kan være SKAT's website. Dumme
brugere eller brugere med dum software. Problemet ligger ikke
nødvendigvis hos SKAT, men det er dem der bliver bedt om at løse det.
Har du prøver at løse det i din ende? ;)

> [...]
> program, jeg alligevel ikke ønsker at bruge til daglig, når jeg ellers
> har et velfungerende alternativ, jeg er fortrolig med.

Det er vældigt. Du skal have lov til at bruge SeaMonkey. Men er vi så
også enige om at det ikke er SKAT's problem, at du ikke vil installere
Firefox? Og ikke vil åbne Safari blot for at kunne konstatere om det
virker deri. Tænk nu, hvis det ikke virkede. Så kunne der virkelig komme
vand på møllen.

> [...]
> det har jeg forstået, er det, nogle går ud fra som givet - trods det, at
> SKAT indrømmer, at det kan være umuligt for Mac brugere at logge ind...!

Nej. Der forveksler DU manden og bolden. Jeg tror ikke nogen betvivler
at du har kapacitet til at logge ind på SKAT's website.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 01:15

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> nødvendigvis hos SKAT, men det er dem der bliver bedt om at løse det.
> Har du prøver at løse det i din ende? ;)

Det vil jeg nok mene, når jeg har prøvet med 5 forskellige systemer...

> [...]
> Firefox? Og ikke vil åbne Safari blot for at kunne konstatere om det
> virker deri. Tænk nu, hvis det ikke virkede. Så kunne der virkelig komme

Som jeg skriver, har jeg ikke lyst til at miste alle mine mails, links
og gemte posteringer ved at først skulle slette SeaMonkey og derefter
forsøge at få FF i gang. - Faktum er, at hvis FF kommer i gang, kan jeg
ikke mere bruge min Mozilla-hovedmappe. Import og omkodning er irreversibel.

Mht. Safari, så har jeg haft den igang, men farvekombinationen er så
dårlig, at jeg ikke kan bruge den overhovedet - hverken i normal
kontrast eller omvendt kontrast - hvid tekst på sort baggrund. - Gør jeg
det, bliver det hele gråt i gråt næsten uden kontrast mellem baggrund og
skrift, - og så hjælper det jo et fedt.

I øvrigt har jeg set, der for nylig kom en ny ver. af iCab, og jeg har
tænkt mig at prøve, om de har fået styr på deres farvestyring. - Seneste
ver. af Opera er afprøvet og med samme resultat. - Dels endnu ingen
farvestyring, så det hele bliver gråt i gråt, og jeg kan stadig ikke
logge ind med den heller.

> Nej. Der forveksler DU manden og bolden. Jeg tror ikke nogen betvivler
> at du har kapacitet til at logge ind på SKAT's website.

Det skulle du sige til en vis anden i den her gruppe... Jeg kom desværre
til at se en vis MRKs udgydelser efter at have oprettet gruppen i min
XPPro.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-03-09 02:12

> Det vil jeg nok mene, når jeg har prøvet med 5 forskellige systemer...

Du har ikke mulighed for at installere Firefox 3 på én af dem?

> [...]
> forsøge at få FF i gang. - Faktum er, at hvis FF kommer i gang, kan jeg
> ikke mere bruge min Mozilla-hovedmappe. Import og omkodning er

Det er et valg du har truffet. Fair nok.

He he he. Den må du ta' med Morten.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 02:50

Peter Farsinsen wrote:

> Du har ikke mulighed for at installere Firefox 3 på én af dem?

Ikke på de to maskiner. - Jeg har jo solgt QuickSilveren... - De er sat
op med SeaMonkey til hvert sit formål. Og jeg orker ikke at skulle til
at installere et system mere på den tomme arkivdisk, der er i MDD'eren...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 06:51

> Ikke på de to maskiner. - Jeg har jo solgt QuickSilveren... - De er sat
> op med SeaMonkey til hvert sit formål. Og jeg orker ikke at skulle til
> at installere et system mere på den tomme arkivdisk, der er i MDD'eren...

eh ... stop .. hvorfor vil du lave en hel installation blot til firefox
?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 11:11

Thomas von Hassel wrote:

> eh ... stop .. hvorfor vil du lave en hel installation blot til firefox
> ?

Sig mig lige, - læser du i det hele taget, hvad jeg skriver? - Nå
ikke... for så ville du have forstået - forhåbentlig da, - at jeg netop
bliver nødt til det for ikke at miste mine Mozilla-mapper. - Hvis jeg
fjerner selve programmet SeaMonkey, installerer FF 3.x og åbner den, vil
den associere Mozilla-mappen til FF og ødelægge hele mail-/newsdelen, så
jeg ikke kan installere SeaMonkey igen og bruge den. - Som jeg skrev, så
er processen irreversibel. - Jeg har absolut ikke lyst til at miste
samtlige mine Mozilla biblioteker og arkiver!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-03-09 11:26

> [...]
> er processen irreversibel. - Jeg har absolut ikke lyst til at miste
> samtlige mine Mozilla biblioteker og arkiver!

har du overvejet at du bare kan lave en ny bruger og teste Firefox der
istedet for i din "hoved" bruger ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-09 19:57

On 2009-03-18 11:26:23 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> har du overvejet at du bare kan lave en ny bruger og teste Firefox der
> istedet for i din "hoved" bruger ?
>
> /thomas

eller rename ~/Library/Application\ Suppport/Mozilla/Firefox

(kan næsten ikke forstille mig at Seamonky bruger dét biblitek men
verden er ikke ny for overraskelser.

ALternativt findes der en portable build af Firefoz der virker fint.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 02-04-09 01:02

> Ikke på de to maskiner. - Jeg har jo solgt QuickSilveren... - De er sat
> op med SeaMonkey til hvert sit formål. Og jeg orker ikke at skulle til
> at installere et system mere på den tomme arkivdisk, der er i MDD'eren...

Opret en ny bruger (kald den f.x. "Skattefar") - så ændres dine personlige
indstillinger ikke. Brug denne når du skal på skat.dk.

- Mikael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-09 07:15

On 2009-03-18 01:15:26 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det skulle du sige til en vis anden i den her gruppe... Jeg kom desværr
> e til at se en vis MRKs udgydelser efter at have oprettet gruppen i min
> XPPro.

jeg har ikke indikeret at du ikke kan hitte ud aflogge på skat, blot at
dine antagelser i diskussionen om UAS og activeX er gætterier.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 09:40

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det skulle du sige til en vis anden i den her gruppe... Jeg kom desværre
> til at se en vis MRKs udgydelser efter at have oprettet gruppen i min
> XPPro.

Hvorfor generer det dig egentligt så meget?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 09:37

> Ja, det synes jeg faktisk, der er. Det er nærmest, som om det hver gang,
> jeg fejlmelder noget, - så er det udelukkende min skyld og ikke det

Nåh, du vil bare bekræftes

Det er da bare i orden. Som jeg har skrevet flere gange har jeg stor
respekt for din grundighed med hensyn til afprøvning af forskellige ting
på mange forskellige computere (især fordi jeg ikke selv gider være så
grundig), og det er en god egenskab for en tester :)

Men, hånden på hjertet, du er jo også stædig. Har du fx nogensinde
offentligt vedgået at du tog fejl i noget?

> stykke software, jeg bruger, der er årsagen (jvf. nylig post om iTunes
> som ingen åbenbart gider beskæftige sig med) - eller, det er

Der er vel ikke nogen af os andre der har problemet. Så tier man stille
så tråden ikke fyldes med støj.

> [...]
> er præcis det samme - fx. ved login til SKAT, - OG - når SKAT så
> ovenikøbet siger, at de er klar over, at der er Mac brugere, der /har/

Nåh, derfor. Jamen, her skal du huske at der er mange der arbejder med
edb til dagligt, og har erfaring i at finde og afhjælpe den slags
brugertilbagemeldinger du kommer med her.

Første skridt er ALTID at reproducere fejlen.

Kan man ikke reproducere den hos sig selv, må man hitte ud af HVILKEN
forskel der er på fejlmelderens system og på et system der virker.

Virker det på Mac, er næste skridt at hitte ud af hvorfor DIT system
ikke virker, og her er "jeg har sat en uunderstøttet browser op til at
lade som om det er en understøttet browser" en oplagt kandidat. Det
ved jeg ikke om du kan se?

Har du prøvet med Safari?

> Ja ja... pass on the fox...

Øh, mener du "pass the buck"? Eller noget andet jeg ikke kender.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 11:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Har du prøvet med Safari?

Som skrevet andetsteds, - ja, - og med Opera. de to eneste nyere
browsere, jeg endnu ikke har prøvet er nyeste iCab og Camino...

> Øh, mener du "pass the buck"? Eller noget andet jeg ikke kender.

Et gammelt engelsk udtryk, som nok svarer lidt til det danske "lad aben
gå videre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 17:25

Erik Richard Sørensen skrev:

> Som skrevet andetsteds, - ja, - og med Opera. de to eneste nyere
> browsere, jeg endnu ikke har prøvet er nyeste iCab og Camino...

Jeg har konstateret at jeg ikke ser dine indlæg i den rækkefølge du
sender dem. Du kan derfor ikke gå ud fra som en selvfølge at jeg har
læst det du henviser til når du skriver "som skrevet andetsteds".

> Et gammelt engelsk udtryk, som nok svarer lidt til det danske "lad aben
> gå videre...

Aldrig hørt det før. Vi må få Per til at afklare hvor det stammer fra :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-09 17:38

> [...]
> sender dem. Du kan derfor ikke gå ud fra som en selvfølge at jeg har
> læst det du henviser til når du skriver "som skrevet andetsteds".

Kører du threaded eller unthreaded? - Hvis du har sat Thunderbird til
nthreaded, burde du se dem i rækkefølge...

> Aldrig hørt det før. Vi må få Per til at afklare hvor det stammer fra :)

Det behøves ikke. - Udtrykket stammer fra de engelske rævejagter i
1700- og 1800-tallet. En lidt mere barsk 'variant' af disse jagter blev
praktiseret i de amerikanske sydstater og i de afrikanske kolonier. - En
slave fik bundet en rævehale omkring halsen, så den hang ned ad ryggen,
og så gjalt det for ham om at slippe væk fra rytterne. Normalt fik den
menneskelige ræv et forspring på fra et kvarter til en time, inden
ryttere og hunde blev sluppet løs på ham.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-09 19:41

Erik Richard Sørensen skrev:

> Kører du threaded eller unthreaded? - Hvis du har sat Thunderbird til
> nthreaded, burde du se dem i rækkefølge...

Her kører jeg trådet. Det ser jeg ingen grund til at lave om på :D

> [...]
> menneskelige ræv et forspring på fra et kvarter til en time, inden
> ryttere og hunde blev sluppet løs på ham.

Ellers en dyr fornøjelse. Slaver var faktisk temmeligt meget værd.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-09 19:00

On 2009-03-17 13:05:04 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> At det efterhånden er ved at være sådan her i gruppen, at det er en
> 'lukket' indspist og nørdet forsamling, der er meget lidt for åbenhed
> ... - og ja, jeg indrømmer gerne, at jeg på mange områder /er/ nørdet !

Det er du faktisk ikke, men du tror du er. Dine løsninger er mestendels
basseret på ikke kvalificerede gæt.

åbenhed forudsætter iøvrigt åbenhed for ider og fakta, ikke just din
stærke side.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Palle

Dato : 17-03-09 21:43

On 2009-03-17 19:00:24 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Det er du faktisk ikke, men du tror du er. Dine løsninger er mestendels
> basseret på ikke kvalificerede gæt.
>
> åbenhed forudsætter iøvrigt åbenhed for ider og fakta, ikke just din
> stærke side.

"Nørdet" indbefatter i min ordbog ikke at man nødvendigvis er faktuelt
videne eller for den sags skyld særlig intelligent.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-03-09 19:10

> At det efterhånden er ved at være sådan her i gruppen, at det er en
> 'lukket' indspist og nørdet forsamling, der er meget lidt for åbenhed...
> - og ja, jeg indrømmer gerne, at jeg på mange områder /er/ nørdet!

Bolden ikke manden! Ellers kommer den store Mr. Panic-knap i anvendelse.

Eller fisker du i rørte vande?

Du kan da ikke ærligt mene, at skælde os alle ud, på skrift, i et
offentligt forum?!?

Forslag til signatur: "Besides, if you can't get a decent conflict or
two in a month, what's the point of living?"

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-09 18:58

On 2009-03-17 11:18:44 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> sort snak ... hvis du snyder og får din browser til at se ud som om det
> er en IE7 windows .. hvordan skal webserveren i den anden ende så tro
> andet end at det er en IE7 win der er i den anden ende ?

netop.

serveren konstaterer at der er tale om en MSIE7 klient og fodrer derfor
klienten med noget det forudsætter en MSIE only funktion: activeX

konstaterer serveren derimod at klienten er eks en Safari eller Firefox
(formegenlig er reglen "alt andnet end MSIE") fodrer serveren klienten
med noget der forudsætter java.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-09 18:56

On 2009-03-17 10:32:56 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> tilgængeligt på 'netværket' og vælger så det første, giver de t ikke
> adgang, går det til de næste. Altså kan der ikke opstå en konflik t

Thomas har faktisk temmelig godt styr på dette. HVorfor ikke lytte og
lære istedet for at blive ved med at gætte forkert?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-09 07:35

> Nope, - det er ligegyldigt, om den står ti lsig selv eller IE... - Og
> endelig - hvorfor er det så muligt at 'pille' via UAS både i Mac OS X og
> Windows versionerne, så man kan komme ind på ellers IE-only sider...

At det er MULIGT at pille, er ikke ensbetydende at man SKAL pille, og at
muligheden nødvendigvis løser det problem man har

Du spørger hvorfor man kan - det er som du siger for at komme forbi det
der naive InternetExplorer-check som muligvis er ubegrundet. Det får
ikke Mozilla/SeaMonkey til at grundlæggende at ændre opførsel, som fx i
hvordan Java snakker med resten af browseren, eller hvordan siden er
lagret internt og kan tilgåes via JavaScript.

Du bliver jo heller ikke anderledes, hvis du påstår at du er en blondine
på 30, vel :)

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-03-09 10:22

On Mar 16, 7:17 am, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Virker da fint på min iMac. Endda også med ENTER tasten. Brug Tast
> Selv, så er der ingen problemer.

Det samme her. Jeg bruger Safari 4 på OSX 10.5.6, og det fungerer
upåklageligt. Når jeg tænker over det, kan jeg faktisk ikke huske,
hvornår jeg sidst er løbet ind i et "siden kan ikke vises, da du ikke
bruger Internet Explorer" problem. Jeg tror ikke, det er sket i min
tid som Mac-bruger, hvilket nok er i omegnen af to år. Måske besøger
jeg blot altid de rigtige sider.

--
Michael Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 21:44

Michael Knudsen wrote:

> Det samme her. Jeg bruger Safari 4 på OSX 10.5.6, og det fungerer
> upåklageligt.

Hm, jeg har så ikke prøvet med Safari, da den har en elendig
farvestyring, der absolut ikke egner sig for folk med synsproblemer...

> [...]
> bruger Internet Explorer" problem. Jeg tror ikke, det er sket i min
> tid som Mac-bruger, hvilket nok er i omegnen af to år. Måske besøger

Så skal du prøve telias indkøbssider..-) - Så er den der som en mis. Man
kan dog snyde den til at tro, man sidder med IE, hvis man installerer og
vælger User agent Switcher i Moxillas SeaMonkey og Firefox...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-03-09 23:00

> Hm, jeg har så ikke prøvet med Safari, da den har en elendig
> farvestyring, der absolut ikke egner sig for folk med synsproblemer...

Ovenstående undre mig. Safari er da netop den eneste browser som
understøtter colorsync fuldt ud, og har dermed samme farvestyring som
selve OS X.

> Så skal du prøve telias indkøbssider..-) - Så er den der som en mis. Man
> kan dog snyde den til at tro, man sidder med IE, hvis man installerer og
> vælger User agent Switcher i Moxillas SeaMonkey og Firefox...

Telias webshop fungerer helt fint med Firefox - så sandt som jeg er ejer
af en iPhone købt ad den vej

Jeg tror altså du skal droppe SeaMonkey og få dig installeret med sidste
nye aftapning af Firefox - den spiller - også uden User agent Switcher!

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 23:16

Martin Bredthauer wrote:

> Ovenstående undre mig. Safari er da netop den eneste browser som
> understøtter colorsync fuldt ud, og har dermed samme farvestyring som
> selve OS X.

Du kan overhovedet ikke selv bestemme, hvilke farver, du fx. ønsker at
bruge som baggrund eller farve på skrifter. Det er der kun Thunderbird,
Firefox og SeaMonkey, der kan.

> Telias webshop fungerer helt fint med Firefox - så sandt som jeg er ejer
> af en iPhone købt ad den vej

Hvis det er tilfældet, så er det noget helt nyt. - Jeg har ikke været
derinde eller købt noget de seneste par måneder... Jeg véd dog, at der
har været sendt nogle temmelig skarpe protester til Telia over deres
elendige webshop - bl.a. fra de svenske styrelsesmyndigheder, så det er
da muligt, de efterhånden har rettet ind...

> Jeg tror altså du skal droppe SeaMonkey og få dig installeret med sidste
> nye aftapning af Firefox - den spiller - også uden User agent Switcher!

Ihvertfald ikke efter, hvad der skrives på de engelsksprogede
newsgroups. Der er temmelig megen utilfredshed med den nyeste FF. -
Desuden er jeg ganske tilfreds med SeaMonkey. Den er meget, meget hurtig
- også hurtigere end Firefox. - Og så er det altså rart at kunne skifte
mellem webbaseret, usenet baseret og alm. mailinglist baseret
korrespondance uden at skulle hen og starte andre programmer. Faktisk
noget, jeg stadig bruger temmelig meget, selvom jeg ikke længere har min
egen forretning og officiel support af visse programmer, som jeg
tidligere havde...

En af grundene til, at FF er blevet bedre er bl.a., at den har fået
indbygget en slags UAS som en integreret del, så det ikke længere skulle
være nødvendig med UAS som selvstændig add-on. Det samme regner vi med
kommer med i den nye SeaMonkey 2, som snart kommer i public beta.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-03-09 23:33

On 2009-03-16 23:15:52 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Du kan overhovedet ikke selv bestemme, hvilke farver, du fx. ønsker at
> bruge som baggrund eller farve på skrifter. Det er der kun Thunderbird,
> Firefox og SeaMonkey, der kan.

Det er ikke farvestyring.

....og jo du kan, skriv din egen CSS og tving den til at bruge det:

Safari -> Preferences, fanebladet "Styel Sheets" ; vælg dit helt eget CSS.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-03-09 01:34

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> ....og jo du kan, skriv din egen CSS og tving den til at bruge det:
>
> Safari -> Preferences, fanebladet "Styel Sheets" ; vælg dit helt eget CSS.

Erik, det her er et godt råd. Din tid til at lære det nødvendige CSS er
givet godt ud!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-09 01:44

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Erik, det her er et godt råd. Din tid til at lære det nødvendige CSS er
> givet godt ud!

Underligt nok kan andre ikke få det til at virke. - Jeg er altså ikke
den eneste svagtseende Mac bruger længere. Mac er endda 'kommet på højt
plan' nu ved, at Dansk blindesamfund nu har 'godkendt' den. - INGEN af
de programmører, de har haft til at kigge på bl.a. Safari, har kunnet
ændre på de fastsatte farvemønstre i programmet. og når de ikke kan,
gider jeg ikke spilde tid på hverken at lære det eller forsøge mig frem.

Det er faktisk af præcis samme grund, at jeg har droppet både iCab og
Opera. Begge lover højt og helligt i deres indstillinger, at man kan
ændre på farvemønstrene, så de passer til hver enkelt brugers behov.
Indstillingspreferencerne er der, men de virker ikke - hverken på Tiger
eller Leopard systemer. - Jeg *HAR* prøvet..-(!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-03-09 00:36

> Hvis det er tilfældet, så er det noget helt nyt.

Det er det ikke.

Firefox er ved at have så mange brugere, at webudviklere ta'r hensyn til
den når de udvikler websites. Snup den og du er kørende uden "IE
problemer"

> Ihvertfald ikke efter, hvad der skrives på de engelsksprogede
> newsgroups. Der er temmelig megen utilfredshed med den nyeste FF. -

Meget muligt. Hos mig spiller den fint. Har brugt Firefox 3.1 siden beta
1 og den har været hurtig og stabil.

> Desuden er jeg ganske tilfreds med SeaMonkey. Den er meget, meget hurtig
> - også hurtigere end Firefox.

Der er sket meget med javascripthastigheden i Firefox 3.1. Den når nok
ikke Safari-højder men er vist en sikker nr. 2. Du bør prøve den

> [...]
> være nødvendig med UAS som selvstændig add-on. Det samme regner vi med
> kommer med i den nye SeaMonkey 2, som snart kommer i public beta.

Hvor læser du om en indbygget user agent switch i Firefox? Måske en
misforståelse? Firefox har ikke brug for user agent spoofing længere.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-03-09 01:01

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Der er sket meget med javascripthastigheden i Firefox 3.1. Den når nok
> ikke Safari-højder men er vist en sikker nr. 2. Du bør prøve den

.... og hvis man vil prøve "the bleeding edge" så er der jo Firefox
nightly builds:

http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/latest-tracemonke
y/

Efter hvad jeg kan læse mig til så er man med "tracemonkey" versionen
sikker på, at det er den sidste nye javascript motor man får med.

Den er i hvert fald hurtig

--
Mvh Martin

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-03-09 01:07

Martin Bredthauer wrote:

> [...]

> Efter hvad jeg kan læse mig til så er man med "tracemonkey" versionen
> sikker på, at det er den sidste nye javascript motor man får med.

Det er meget imponerende. Jeg prøver fra tid til anden og ønsker mig en
stable version, hver gang ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 17-03-09 01:25

Martin Bredthauer wrote:

> Det er det ikke.

Jo, hvis jeg kører en W3C validering på siden, er der væsentlig færre
HTML fejl end tidligere...

> Firefox er ved at have så mange brugere, at webudviklere ta'r hensyn til
> den når de udvikler websites. Snup den og du er kørende uden "IE
> problemer"

Har faktisk haft FF 3.x på maskinen, men den vil end ikke starte. Får en
meddelelse om, at "...another application "\©⁎" is claiming
accessability rights...", - og så er der kun mulighed for 'OK', hvilket
blot lukker vinduet, og så sker der ikke mere med FF. Jeg går ud fra,
det er fordi, FF ikke kan lokalisere og åbne Mozilla-mappen og connecte
til userprofile...

> [...]
>
> Der er sket meget med javascripthastigheden i Firefox 3.1. Den når nok
> ikke Safari-højder men er vist en sikker nr. 2. Du bør prøve den

Det er der sandelig også i SeaMonkey 1.1.14 - og endnu mere i ver. 2.0a..-)

> Hvor læser du om en indbygget user agent switch i Firefox? Måske en
> misforståelse? Firefox har ikke brug for user agent spoofing længere.

UAS burde nok have været i anførselstegn, da det er integreret i den nye
ver. af kernen. Der står en del om det på Mozillas hjemmesider i forb.
med de forskellige developer 'nightbuilds'...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-03-09 02:11

> UAS burde nok have været i anførselstegn, da det er integreret i den nye
> ver. af kernen. Der står en del om det på Mozillas hjemmesider i forb.
> med de forskellige developer 'nightbuilds'...

Øh... hvor? Jeg kan ikke finde det...

--
Mvh Martin

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-03-09 01:05

Det ER faktisk ikke så længe siden at det ikke virkede. Jeg kan huske,
vi diskuterede det i en tråd om det for noget tid siden. Det er faktisk
eneste gang jeg har brugt UAS til noget fornuftigt (som var at
efterprøve om du havde ret :P ).

> Ihvertfald ikke efter, hvad der skrives på de engelsksprogede
> newsgroups. Der er temmelig megen utilfredshed med den nyeste FF. -

Vil du ikke bare droppe en enkelt lille henvisning? ;) Desuden, er der
utilfredshed med de nye features i browseren eller er der utilfredshed
med fejl i betaen? Man ska' lige huske at skille skæg fra snot og
desuden la' være med at bruge beta software, hvis man ikke er indstillet
på at der kan være fejl.

> [...]
> være nødvendig med UAS som selvstændig add-on. Det samme regner vi med
> kommer med i den nye SeaMonkey 2, som snart kommer i public beta.

Whut? Det tror jeg altså er en røver, nogen har bundet dig på!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-09 01:36

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> med fejl i betaen? Man ska' lige huske at skille skæg fra snot og
> desuden la' være med at bruge beta software, hvis man ikke er indstillet

Selvfølgelig er det fuldt på egen ansvar osv., når man bruger
betasoftware, - men prøv fx. at kigge på disse fra comp.sys.apps
- Firefox duplicating menues, 14.3.2009
- Fullscreen Firefox, 03.03.2009
- Firefox and the tabkey, 24.02.2009
osv.osv.osv.....

Nej, men læs mit svar til Martin...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-03-09 02:08

> Selvfølgelig er det fuldt på egen ansvar osv., når man bruger
> betasoftware, - men prøv fx. at kigge på disse fra comp.sys.apps
> [...]

Kom nu. Den ene nævner eksplicit at han anvender 3.0.7 og den anden
skriver at han dimser på sin kones Mac. Det er vel ikke galt at antage,
at det ikke er 3.1 han har installeret derpå. De der tråde har jo ikke
noget med betaen at gøre.

> Nej, men læs mit svar til Martin...

At skrive, at der står en masse om det 'et eller andet' sted, holder
altså ikke. Det er en røver. Det giver ikke mening for Mozialla at
distribuere en Firefox der automatisk kan vælge at udgive sig for at
være IE eller en anden browser. Det giver derimod rigtig meget mening,
hvis installationen ALTID sender headers, hvori der står at det er en
Mozilla browser. Så; jeg har ret, hvilket fremgår af foregående
sætningsled. Med kildehenvisning og det hele - jo, jo.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-03-09 18:05

> Fint! skat.dk...
> Argh.! "Du kan ikke logge ind, da du ikke bruger Internet
> Explorer"...

Ingen problemer her (Firefox 3.1 b3 og adgang via "TastSelv-kode").

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 22:04

Martin Bredthauer wrote:

> Ingen problemer her (Firefox 3.1 b3 og adgang via "TastSelv-kode").

Hm, det er da rart at vide, det ikke er alle. Men det var jo også det,
hun sagde til mig, at det var "...nogle Mac brugere har problemer..."....

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 16-03-09 21:44

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-03-09 22:33

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Men så fandt de vist nok ud af at den ikke var sikker ;)

Det var vist primært på windows udgaven, at pressen blæste en historie
op om, at det var muligt at gemme backup kopien uden kodeord. Eller
var der mere i historien? Jeg tvivler...

Bortset fra det, så er jeg holdt med at bruge tid på den Digitale
Signatur. Tast-selv og 1-password har vist sig at være væsentligt mere
holdbare

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-03-09 23:27

Thomas Bjorn Andersen wrote:
> Det var vist primært på windows udgaven, at pressen blæste en historie
> op om, at det var muligt at gemme backup kopien uden kodeord. Eller
> var der mere i historien? Jeg tvivler...

Også på alle andre platformer. Hvis man eksporterer til pkcs, er der så
vidt jeg husker ikke nogen beskyttelse på selve filen efter den igen er
importeret ind i en browser. Så skal man selv sørge for at browseren
beskytter signaturen. Det kan vist nok stadig lade sig gøre at hive
signaturen ud i en pkcs fil, hvis man har lyst til det.

> Bortset fra det, så er jeg holdt med at bruge tid på den Digitale
> Signatur. Tast-selv og 1-password har vist sig at være væsentligt mere
> holdbare

1password er det bedste stykke software jeg har købt det sidste år.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Palle

Dato : 17-03-09 21:35

On 2009-03-16 23:26:51 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> 1password er det bedste stykke software jeg har købt det sidste år.

Det eneste sikre sted at opbevare passwords er da inde i hovedet!

Umiddelbart lyder det som en dårlig ide at samle alle ens passwords på
et samlet sted.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-09 12:40

> Det er da fremskridt i den offentlige service.

Jeg loggede nu ind uden problemer. FireFox.

Det eneste der var lidt besværligt var noget med den digitale signatur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-03-09 08:24

Palle <usenet@ducktrucks.dk> writes:

> Det eneste sikre sted at opbevare passwords er da inde i hovedet!

Du husker naturligvis at bruge forskellige passwords på alle de steder
du besøger, ikke? Mindst 8 tegn, store og små bogstaver, tal og
specieltegn, samt skifter dem hver 3. måned? Jeg gør ikke

En af fordelene ved 1password er også, at når man ikke selv indtaster
passwords er det ikke længere muligt at se hvad der tastes.

> Umiddelbart lyder det som en dårlig ide at samle alle ens passwords på
> et samlet sted.

Mjah, det kommer jo så lidt an på hvordan man beskytter den eller de
filer der indeholder passwords. Når det så er sagt, så har jeg
f.eks. ikke min netbank til at ligge i 1password.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Palle

Dato : 19-03-09 17:57

On 2009-03-18 08:23:45 +0100, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> [...]
>
> En af fordelene ved 1password er også, at når man ikke selv indtaster
> passwords er det ikke længere muligt at se hvad der tastes.

En sætning der ikke umiddelbart giver mening for mig? Når man ikke selv
indtaster, kan man ikke se hvad der tastes? Sært.

> Mjah, det kommer jo så lidt an på hvordan man beskytter den eller de
> filer der indeholder passwords. Når det så er sagt, så har jeg
> f.eks. ikke min netbank til at ligge i 1password.

Og så er det jo ligemeget. Enten eller. Jeg kan heller ikke have min
iMac med på arbejde når jeg derfra lige skal logge ind på SKAT eller
ind på netbank. Holder ikke i længden

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Morten Lind

Dato : 19-03-09 18:08

Palle <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> Og så er det jo ligemeget. Enten eller. Jeg kan heller ikke have min
> iMac med på arbejde når jeg derfra lige skal logge ind på SKAT eller
> ind på netbank. Holder ikke i længden

Hvorfor skulle man dog også det?

Man logger da ikke ind på SKAT eller netbank i arbejdstiden, for i
arbejdstiden arbejder man jo, eller har jeg misforstået noget?

M.

Fra : Palle

Dato : 19-03-09 22:22

On 2009-03-19 18:07:44 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Man logger da ikke ind på SKAT eller netbank i arbejdstiden, for i
> arbejdstiden arbejder man jo, eller har jeg misforstået noget?

Hvorfor dog ikke?

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-09 02:14

Palle <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> Hvorfor dog ikke?

Jeg driller bare

M.

Fra : Palle

Dato : 20-03-09 17:15

On 2009-03-20 02:13:38 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Jeg driller bare

Pssshshhhhhh

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-03-09 22:30

Morten Lind skrev:

> Hvorfor skulle man dog også det?
>
> Man logger da ikke ind på SKAT eller netbank i arbejdstiden, for i
> arbejdstiden arbejder man jo, eller har jeg misforstået noget?

Vi er jo NOGEN der har internet på arbejdspladsen *blink blink*

Og pauser :D

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-09 02:15

> Vi er jo NOGEN der har internet på arbejdspladsen *blink blink*
>
> Og pauser :D

Nåeh ja, det har jeg vist hørt om

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 09:13

Morten Lind skrev:

> Nåeh ja, det har jeg vist hørt om

Bare lad være - du kører en af de busser der har Internet, og du holder
mest muligt for rødt lys så du kan checke gruppen for nye indlæg på din
iPod Touch i pausen der :)

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-09 14:34

> Bare lad være - du kører en af de busser der har Internet, og du holder
> mest muligt for rødt lys så du kan checke gruppen for nye indlæg på din
> iPod Touch i pausen der :)

Nå, nå - at holde for rødt er altså ikke en pause, og Tåschjen er jo
skiftet ud med en nyligt oplåst iPhone, ikke sandt?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 18:30

Morten Lind skrev:

> Nå, nå - at holde for rødt er altså ikke en pause, og Tåschjen er jo
> skiftet ud med en nyligt oplåst iPhone, ikke sandt?

Man skal kunne nå at tisse for at det er en pause?

Så må du bede om en rute med ekstra lange røde lys.

Mht iPhone, er det da smart, så behøver du ikke have en bus med internet :D

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-09 11:37

> Man skal kunne nå at tisse for at det er en pause?

Tjaeh - overenskomstmæssigt er alt under otte minutter /ikke/ en pause -
en pause defineres ved at være på mindst femten minutter, og derudover
muligheden for at være væk fra arbejdspladsen, altså bussen - i nydelige
lokaler med toiletforhold og andre faciliteter - begge forhold skal være
til stede, inden minutterne bliver til pause.

Så er der frokosten - men jeg /har/ vist tidligere defineret
proletariatet arbejdsforhold, eller skal jeg gøre det igen for din,
Palles og Peters skyld?

> Så må du bede om en rute med ekstra lange røde lys.

Hæ, hæ......jeg kører jo ikke med passagerer mere - jeg er begyndt at
arbejde på værkstedet - /det/ troede jeg, du havde forstået?

> Mht iPhone, er det da smart, så behøver du ikke have en bus med internet :D

Yep

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-09 12:10

Morten Lind skrev:
> Så er der frokosten - men jeg /har/ vist tidligere defineret
> proletariatet arbejdsforhold, eller skal jeg gøre det igen for din,
> Palles og Peters skyld?

Du gør præcis som du vil alligvel

> Hæ, hæ......jeg kører jo ikke med passagerer mere - jeg er begyndt at
> arbejde på værkstedet - /det/ troede jeg, du havde forstået?

Næh, er ikke så kvik og du har vist ikke sagt det så direkte. Du ved,
små diskrete antydninger virker kun overfor kvinder, ikke mænd.

Det er også meget rimeligt med skånejob til de snarlige efterlønnere -
trafikken bliver jo værre år for år.... (dukker sig

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-09 17:58

> Du gør præcis som du vil alligvel

Hæ, det holder mit rødhårede spetakel med dig i

> Næh, er ikke så kvik og du har vist ikke sagt det så direkte. Du ved,
> små diskrete antydninger virker kun overfor kvinder, ikke mænd.

Hmm...nu du siger det

> Det er også meget rimeligt med skånejob til de snarlige efterlønnere -
> trafikken bliver jo værre år for år.... (dukker sig

Ja, det er dejligt med den slags beskæftigelse. Rejs dig blot igen - du
har jo ret

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-03-09 23:20

Morten Lind wrote:

> Hvorfor skulle man dog også det?
>
> Man logger da ikke ind på SKAT eller netbank i arbejdstiden, for i
> arbejdstiden arbejder man jo, eller har jeg misforstået noget?

Morten, du er af en anden tid. I dag arbejder man lidt for sig selv og
lidt for arbejdsgiver - ellers finder man et andet arbejde. Jeg tror
ikke du finder nogen under 40 der vil arbejde et sted, hvor det ikke er
velanset at man arbejder private sager i arbejdstiden.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-09 02:23

> [...]
> ikke du finder nogen under 40 der vil arbejde et sted, hvor det ikke er
> velanset at man arbejder private sager i arbejdstiden.

Véd det skam godt - jeg ka´ bare ikke dy mig, ved du, så bare I ikke
glemmer, at der stadig skal varer i butikkerne, tog på skinnerne og
børn, der passes

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 09:14

Morten Lind skrev:

> glemmer, at der stadig skal varer i butikkerne, tog på skinnerne og

Æh, er de fleste tog ikke på skinner hele tiden? Ellers er de vel
faldet af sporet.

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-09 14:36

> Æh, er de fleste tog ikke på skinner hele tiden? Ellers er de vel
> faldet af sporet.

Ignorant Nogle skal jo sørge for, at de kommer derud,
comprende(omvendt ?).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 14:58

Morten Lind skrev den 20-03-2009 14:35:

> Ignorant Nogle skal jo sørge for, at de kommer derud,
> comprende(omvendt ?).

Du mener at s-togene bliver taget af skinnerne (så der kan blive fejet
under hjulene?) og sat over på en blokvogn ved fyraften og sat tilbage
næste morgen? Eller hva'?

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-09 15:20

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Du mener at s-togene bliver taget af skinnerne (så der kan blive fejet
> under hjulene?) og sat over på en blokvogn ved fyraften og sat tilbage
> næste morgen? Eller hva'?

Næ.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-03-09 18:31

Morten Lind skrev:

> Næ.

Nå, så var pausen slut - så gad han ikke mere

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-09 11:38

> Nå, så var pausen slut - så gad han ikke mere

Han lod sig blot ikke provokere, he.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-09 12:11

Morten Lind skrev:

> Han lod sig blot ikke provokere, he.....

Pyt, hvis det motiverer dig til rettidig sproglig omhu er meget også
nået :D (dukker sig igen)

Fra : Morten Lind

Dato : 22-03-09 17:59

> Pyt, hvis det motiverer dig til rettidig sproglig omhu er meget også
> nået :D (dukker sig igen)

))

M.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-03-09 09:43

> En sætning der ikke umiddelbart giver mening for mig? Når man ikke
> selv indtaster, kan man ikke se hvad der tastes? Sært.

Det svarer lidt til kopier-klister. Du trykker på en knap i 1password,
og den sætter selv brugernavn og password ind på websiden. Hvis der
står nogle og kigger dig over skulderen kan de fortsat ikke se hvad
dit password er.

> Og så er det jo ligemeget. Enten eller. Jeg kan heller ikke have min
> iMac med på arbejde når jeg derfra lige skal logge ind på SKAT eller
> ind på netbank. Holder ikke i længden

Jeg synkroniserer mellem den bærbare og iMac'en. Det fungerer fint
nok. Personligt ønsker jeg ikke at blande mine private sager med
arbejdets udstyr, men der er jo ikke noget til hindre for, at du kan
installere systemet på din firma pc.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH