Openoffice - nok engang...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-03-09 14:15

Hm, det ser ud til, der er håb for alle os, der stadig bruger PowerPC
computere, - at vi nu også får muligheden for at bruge OpenOffice 3.x.

Jeg er lige blevet gjort opmærksom på, at samtidig med opd. 3.0.1 til
Intel, blev der frigivet en release candidate 2 (rc2) af ver. 3.0.1 til
PowerPC. - Så får vi jo se, om det bare er varm luft, eller om der
virkelig kommer en regulær PPC version...

Der er både EN-US og DA ver. af 3.0.1rc2 tilgængelig.
http://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/MacOSX/3.0.1rc2/

.....er igang med at hente den nu...
mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 16-03-09 15:20

> Hm, det ser ud til, der er håb for alle os, der stadig bruger PowerPC
> computere, - at vi nu også får muligheden for at bruge OpenOffice 3.x

Fortell!
--
/Jon

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 16-03-09 21:36

Jon wrote:

> Fortell!

Nu har jeg siddet og leget nogle timer med tekstdelen i OOo 3.0.1rc2, og
indtil nu er jeg egentlig rimelig tilfreds med, hvor hurtig den er på en
ældre PowerMac G4 Dual 1ghz MDD med Tiger 10.4.11. Meeeen.....

Første opstart tog ca. 1 min., men det indeholder jo også en fuldstændig
generering af templates, scripts, hjælpefiler m.m. i mappen 'Openoffice'
i Application Support.

Da jeg aldrig har haft andre ver. af openoffice på MDD'ens Tiger, har
jeg selvfølgelig måttet sætte den op helt fra grunden. Egentlig er der
ikke så meget forskel i div. features fra den hidtige ver. 3.0.0rc4/PPC,
men én helt ny feature fandt jeg da... Det er nu muligt at vælge den
vertikale linial (ruler) mellem højre og venstre side - dog ikke i begge
sider samtidig som i visse tegne- og grafikprogrammer.

Efter opsætning og aktivering af apple Java i Openoffice, skulle jeg
selvfølgelig genstarte igen - altså anden genstart. denne gang tog det
ca. 35 sek. Færdiggjorde så en template til tekstdelen og gemte som
template format. Afsluttede igen OOo og genstartede den så igen fra
template ikonet i docken. Tredie start klar til brug tog kun ca. 12 sek.
inkl. reg. og sortering af ca. 400 skrifter i WYSIWYG. slår jeg WYSIWYG
fra, nedsættes opstartstiden til ca. 5-6 sek. klar til brug, hvilket er
ca. ligeså hurtig som OOo 3.0.1 Intel på min MacPro.

Ã…bning/visning af forskellige dokumenttyper.
- .EML (email) fil på ca. 4 sider, åbnede på ca. 12 sek. fra scratch og
med OOo allerede åbent ca. 3 sek. Visning af dokument var korrekt med
både skrifter, quotning, str. m.m.. - Ganske imponerende, da tidl. ver.
af OOo godt kunne være lidt 'uldent', når det gjalt .eml filer!
- RTF fil opretttet af NisusWriter Pro, Lynende hurtig. Endnu ingen
fejlvisning. alt ser 1005 korrekt ud.
- RTF fil oprettet i NWP med mange kolonner og tabulering og i vertikal
formattering. - Hurtig åbning og visning, noget nær korrekt visning
bortset fra _2_ tabuleringsfejl, - en fejl, der ofte opstår ved åbning
af dokumenter i fremmede programmer. Lidt langsom i scrolling i så stor
et dokument.
- DOC fil, oprettet i MSWord 2004, konverteret til NWP. Lynhurtig
åbning, tekst vises korrekt med både stavning, orddelign, skrifter og
skriftstr..
- DOC fil (faktura) konverteret fra MSExcel 2007 til Bean 2.0 .doc
format. Lynende hurtig åbning, korrekt visning af tabelstruktur, farver,
farvekoder, ordstilling, talkolonner m.m..
- ODT fil, oprettet i OpenOffice 3.0.0Intel. Lynhurtig åbning, korrekt
visning, selvom dokumentet indeholder en hel del kolonner og tabulering!
- ODT fil oprettet i Bean 2.0.0b3. Lidt langsom i åbning, men 100%
korrekt visning.
- XLS fil, oprettet i MSExcel 2003. Hm, rimelig langsom åbning også i
forhold til Intel-ver. af OOo 3.0.1.
- DOCX fil, oprettet i MSO2007. Uhyggelig langsom åbning og
konvertering. En del af teksten vises fuldstændig vilkårlig justeret til
både højre og venstre. skrifttyper ændres til Calibri, trods det,
dokumentet er oprettet udelukkende med Times New Roman. Forkerte indents
og outdents. Kolonner, tabeller og brødtekst ser dog ud til at være
korrekt rent stavemæssigt.
- DOCX, samme som det andet DOCX dokument, men oprettet i MSO 2008/Mac.
Viser samme fejl som dokumentet oprettet i MSO 2007Win.
- DOCX fil 3, oprettet i MSO 2004/Mac og konverteret til MSO 2007/Win
via OOXML Converter 1.x. Dette dokument vises med præcis de samme fejl
som de to øvrige dokumenter - bare endnu værre. Tekstjustering er hulter
til bulter, bostaver og ord ændret til ukendelighed med symboler,
russiske bogstaver, thai, japansk, persisk og hvad véd jeg. Dette
dokument vises ikke korrekt i MSO 2008/Mac eller 2007/Win..
- ODT fil oprettet i MSO 2008, konverteret via OOXML Converter 1.x og
gemt som ODT fil. Forholdsvis langsom i Ã…bning, noget formattering er
gået tabt, men skrifttyper er bevaret som opr. dokument. Dette dokument
indeholder en hel de l outlining, og det vises forbavsende korrekt. -
det har ellers hidtil været en svaghed i alle OOo versioner.
Farvekodning i outline-delen er bevaret som i orig. dokumentet.
*NOTE*: - Jeg har dog på fornemmelsen, at dette ikke skyldes OpenOffice,
men det faktum, at XML/OOXML konvertering sker gennem OOXML Converter,
og den er elendig til at vise korrekt formattering. Ã…bning af dokumentet
i MSO 2008/Mac viser samme fejl, som OOo 3.0.1rc2. Ã…bning i MSO 2007/Win
viser dokumentet korrekt.
- TXT/XML fil indeholdende tabelskelet, nummererede linier m.m.,
oprettet i MSExcel 2007. Ã…bning/konvertering ret hurtig, men indholdet
vises ikke korrekt. Mellemrum og '-' (bindestreger) erstattes af
symboler. Samme fejl i både MSO2004 og 2008 til Mac. Dette dokument
vises kun korrekt i MSO2007.

Generelt synes jeg, OOo 3.0.1rc2/PPC er en smule langsommere end
3.0.0rc4/PPC, men det kan godt have noget at gøre med, at jeg kun har
afprøvet 3.0.0rc4 på min Quicksilver dual 1,8ghz, som jeg har solgt nu
og kun har en dual 1ghz MDD PPC maskine med Tiger og Leopard.

Ligeledes er det generelt set .doc og .odt filer, der vises mest
korrekt. Men som skrevet i noten, så tror jeg, det først og fremmest
skyldes MSO og OOXML Converters manglende evne til at kode korrekt ODT
format. Sammenligner jeg filerne med Nisuswriter Pros evne til at åbne
dem, så er NWP klart både bedre og hurtigere og næsten fejlfri. Men der
er også klart færre fejl i OOo 3.0.1rc2s evne til at konvertere
komplekse filer sat op mod både OOo 2.4.1/X11 og 3.0.0rc4/PPC.

Derimod er både scroliing og lukning af dokumenter ikke godt... Klart
dårligere (læs: langsom) end OOo 3.0.0rc4.

Så, hvis jeg skulle give den karakter på en skala fra 1-10, vil jeg, som
den er nu, kun give højst 4. Det er simpelthen ikke godt nok!

Jeg har bevidst valgt at bruge Tiger som 'test system', da der jo er
mange PowerPC brugere, der stadig kun bruger OS X 10.4.x. Også fordi der
stadig sidder en del rundt omkring, der qua 867mhz-grænsen ikke /kan/
køre med Leopard. Derfor vil jeg også forvente, at en samlet karakter
vil stige til en 6'er - primært ved en bedre performace og hurtigere
afvikling af programmet, - når jeg skifter til at bruge den sammen med
Leopard på fx. min 1ghz MDD.

Hardware og software brugt til testen:
PowerMac G4 Dual 1ghz MDD, 1gb RAM
Mac OS X 10.4.11 med alle seneste opdateringer. System installeret på
disk monteret via ACARD Ahard6880M ATA-133 PCI Controller Card med 2mb
buffer.

mvh. Erik Richard