iMac til PB firewire
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-09 17:16

En nyindkøbt iMac 20" skal have overført arkiver m.v. fra en PB. Den nye
iMac har imidlertid "kun" en firewireport af den nye slags (fw 800), den
gamle har derimod som I sikkert alle ved en fw400 port.
Problemet er så et kabel til at overføre. Fra en fw 400 i den ene ende
til en fw 800 i den anden.
En venlig mand i Eplehuset sagde at kablet hedder firewire 6 - 9, men
det finder jeg ikke på appleshoppen.
Derimod findes der et 4 - 6 (M8706G/A), det ser rigtigt ud, men er det
det? Er det rigtigt opfattet, at den nye port "kun" er en 4 pins port?
Dét findes hos Apple store (som dog ikke angiver modelnummer):
<http://store.apple.com/dk/product/M8706G/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MjE0ODQ
0NQ>

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-09 17:40

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> det? Er det rigtigt opfattet, at den nye port "kun" er en 4 pins port?
> Dét findes hos Apple store (som dog ikke angiver modelnummer):

det er ikke det rigtige kabel ...

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-09 18:47

> det er ikke det rigtige kabel ...
>
> /thomas

Tak Thomas. Har du nogen idé om, hvor jeg kan få det rigtige kabel (og
hvad hedder det?)

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-09 18:49

> Tak Thomas. Har du nogen idé om, hvor jeg kan få det rigtige kabel (og
> hvad hedder det?)

eh .. det undrer mig at din forhandler ikke har et liggende .. og det
hedder et Firewire800-400 eller 9-6

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-09 19:04

> eh .. det undrer mig at din forhandler ikke har et liggende .. og det
> hedder et Firewire800-400 eller 9-6

Min forhandler er apple-store, og der kan jeg ikke finde et 6-9 eller
9-6. Eplehuset har sådan et, men de sender ikke varer ud, og jeg bor
altså i Jylland, så det er ikke hver dag jeg kommer forbi Eplehuset.

--
v.h. Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-09 20:32

> [...]

> 9-6. Eplehuset har sådan et, men de sender ikke varer ud, og jeg bor
> altså i Jylland, så det er ikke hver dag jeg kommer forbi Eplehuset.

Undskyld, Thomas og applestore. Jeg havde siddet og kigget efter
FireWire som indgangstekst, her er så ét med indgangsteksten Belkin ...

<http://store.apple.com/dk/product/T5985Z/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=NDIyNjk
wNQ&p=1&s=topSellers>

- duer det mon?

--
v.h. Mich

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 11-03-09 21:14

> Undskyld, Thomas og applestore. Jeg havde siddet og kigget efter
> FireWire som indgangstekst, her er så ét med indgangsteksten Belkin ...

> [...]

Ja. Det er et 9 til 6 pins FW kabel dvs. 800 til 400 FW. Lidt dyrt synes
jeg...

- Mikael

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 11-03-09 23:30

> [...]

> Undskyld, Thomas og applestore. Jeg havde siddet og kigget efter
> FireWire som indgangstekst, her er så ét med indgangsteksten Belkin ...

Kanske den lokale PC-pusher skulle have et ? Det kan være du skal kalde
kablet IEEE 1394a til IEEE 1394b i stedet for ildtråd.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-03-09 20:40

> Min forhandler er apple-store, og der kan jeg ikke finde et 6-9 eller
> 9-6. Eplehuset har sådan et, men de sender ikke varer ud, og jeg bor
> altså i Jylland, så det er ikke hver dag jeg kommer forbi Eplehuset.

Apple Store har da en "Belkin 9-Pin to 6-Pin FireWire Cable 2m" til 229
kr.

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-09 23:03

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i meddelelsen

> Apple Store har da en "Belkin 9-Pin to 6-Pin FireWire Cable 2m" til 229
> kr.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Mange penge at spare her:
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_ce?url=search-alias%3Delectronics&field-keywords=Belkin+9-Pin+to+6-Pin+FireWire+Cable+2m&x=7&y=21

Jeg købte selv Firewirekabler her.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-09 23:15

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_ce?url=search-alias%3Delectronics&fiel
> d-keywords=Belkin+9-Pin+to+6-Pin+FireWire+Cable+2m&x=7&y=21

"Delivery Restrictions: This item can only be delivered within the UK"

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-03-09 23:25

> Apple Store har da en "Belkin 9-Pin to 6-Pin FireWire Cable 2m" til 229
> kr.

Tak, Niels Jørgen, jeg fandt den skam osse (se min tidligere artikel)
Og til nospamtomike: jeg synes ikke det er for dyrt.
Nu skal jeg lige tjekke fredag om Humac i Århus har sådan et liggende.
Kranen og jeg har et ærinde i Århus på fredag. Det vil være rart at kune
få det i hånden i stedet for at vente på en forsendelse.

--
v.h. Mich

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-09 23:29

Mich. Ottosen skrev:

> Nu skal jeg lige tjekke fredag om Humac i Århus har sådan et liggende.
> Kranen og jeg har et ærinde i Århus på fredag. Det vil være rart at kune
> få det i hånden i stedet for at vente på en forsendelse.

Kig også ind i Fona. Deres priser på Apple-kabler er ikke urimelige -
kunne være deres priser på den slags også var rimelige.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-09 23:31

> Kig også ind i Fona. Deres priser på Apple-kabler er ikke urimelige -
> kunne være deres priser på den slags også var rimelige.

tag den i østergade ...

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-03-09 00:51

> tag den i østergade ...

Østergade, Århus, fremfor Humac på Fredenstorv, Århus? Har de et større
udvalg i kabler?
Kender du Århusgeografien og Macpusherne i Århus?
Problemet er, at jeg har en uaflyselig aftale på Nørrebrogade, Århus,
fredag morgen og jeg kan ikke komme i nærheden af de der handlere før
tidligst mandag. Kranen skal så jages ud i byen fredag i åbningstiden
for at finde et 6-9 eller 9-6 kabel - det er nemlig en af hendes
ansatte, der skal bruge det.

Jeg har altid troet, at du var baseret i et postnummer mellem 1.xxx og
3.000?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-03-09 01:06

> Østergade, Århus, fremfor Humac på Fredenstorv, Århus? Har de et større
> udvalg i kabler?

jeg vil ikke love noget .. men de er meget mac venlige ... og rare folk
generelt.

> [...]
> tidligst mandag. Kranen skal så jages ud i byen fredag i åbningstiden
> for at finde et 6-9 eller 9-6 kabel - det er nemlig en af hendes

har du en valid email .. så kan jeg give dig et hint

> Jeg har altid troet, at du var baseret i et postnummer mellem 1.xxx og
> 3.000?

bor i 7400 ... arbjeder i 8xxx

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-03-09 21:03

> jeg vil ikke love noget .. men de er meget mac venlige ... og rare folk
> generelt.

Ja, det er osse mit indtryk. Oplyste pr.tlf., at de ikke har sådan et
kabel. Men fruen fik fat i et hos humac på Fredens trov - et La Cie.

> har du en valid email .. så kan jeg give dig et hint

> bor i 7400 ... arbjeder i 8xxx

Jamen, så er vi jo nærmest naboer, bor i 8000 og i 6705, arbejder i
6700. Undskyld, at jeg havde misforstået, at du var residerende i
Hovedstaden eller sårn.Men det er nu heller ikke nogen skam

--
v.h. Mich

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-09 17:46

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Undskyld, at jeg havde misforstået, at du var residerende i
> Hovedstaden eller sårn.

> Men det er nu heller ikke nogen skam

Tak for tilliden

M.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-03-09 00:51

> Kig også ind i Fona. Deres priser på Apple-kabler er ikke urimelige -
> kunne være deres priser på den slags også var rimelige.

Det har jeg da sandelig gjort. Men den stedlige Fona kunne kun henvise
til apple-store. Det er lidt lige som bankerne: vi har ikke den service,
du efterspørger. Men vi har nogle "rigtig gode aktier"

Vores lokale Fonabutik ser mig sikkert kun igen, hvis/når jeg skal klage
over en nyindkøbt iBook (det var vist i mandags, jeg købte den på
vegne af en anden bruger).
Gad vide om de så kan leve op (bare nogenlunde) til den service, som
Merlin havde.

--
v.h. Mich

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-09 07:00

Mich. Ottosen skrev:

> Det har jeg da sandelig gjort. Men den stedlige Fona kunne kun henvise
> til apple-store. Det er lidt lige som bankerne: vi har ikke den service,
> du efterspørger. Men vi har nogle "rigtig gode aktier"

Fy, vask din mund med sæbe. Ikke pænt at sammenligne en Appleforhandler
med en kriseramt bank.

> Vores lokale Fonabutik ser mig sikkert kun igen, hvis/når jeg skal klage
> over en nyindkøbt iBook (det var vist i mandags, jeg købte den på

Jeg tvivler på du skal klage over en nyindkøbt iBook (det er jo det
gamle navn - hæhæ).

Hvorfor i øvrigt al den ballade. Hvis din frue har ansatte, så burde
hun overveje en erhvervsaftale mht reperationsordninger og den slags.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-03-09 07:35

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Tak, Niels Jørgen, jeg fandt den skam osse (se min tidligere artikel)
> Og til nospamtomike: jeg synes ikke det er for dyrt.

Man kan også købe en ekstern harddisk hvor kablet følger med, f.eks. en
WD My Book Studio Edition.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 12-03-09 08:37

> Og til nospamtomike: jeg synes ikke det er for dyrt.

Når det kan fås til under 100 kr. i andre lande, synes jeg det er dyrt. Og
så følger der et hav af kabler med de fleste eksterne diske, hvilket osse
får mig til at tro, at sådan et kabel burde koste 30-40 kr.

- Mikael

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 12-03-09 08:43

"Mich. Ottosen" <cykelstativ@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det? Er det rigtigt opfattet, at den nye port "kun" er en 4 pins port?
> Dét findes hos Apple store (som dog ikke angiver modelnummer):

Hej Mich

Jeg har lige købt et sådant kabel hos MacPartner i Middelfart, de vil kunne
hjælpe dig.

Gode hilsener

Svend Erik

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-09 23:35

> [...]

> gamle har derimod som I sikkert alle ved en fw400 port.
> Problemet er så et kabel til at overføre. Fra en fw 400 i den ene ende

Du kan godt låne et af mig, men I vil måske have jeres eget. Jeg købte
et i en eller anden pc-netbutik engang. Der fandtes kun et på hele 1,8
m, hvilket er alt for langt til mig. Siden var der en her i gruppen, der
gav et link til et lille smart adapterstik, der kunne sættes i de nye
Mac med FireWire 800. Så kunne man sætte sit gamle FireWire 400-kabel i
adapteren. Det var en meget mere fiks og billig løsning, men jeg husker
ikke linket. Jeg tror, det må være sådan et kabel:

<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=96204&searchArea=&Soegeo
rd=9%2Dpin>

<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=185815&searchArea=&Soege
ord=9%2Dpin>

Jeg tror faktisk, at det er dette, jeg har:

<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=310305&searchArea=&Soege
ord=9%2Dpin>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-03-09 21:03

> Du kan godt låne et af mig, men I vil måske have jeres eget. Jeg købte
> et i en eller anden pc-netbutik engang. Der fandtes kun et på hele 1,8
> m, hvilket er alt for langt til mig.

Tak for det pæne tilbud, men kablet skal bruges af en af IMKs
medarbejdere. Har fundet et Lacie hos Humac i Århus.

> [...]
> Mac med FireWire 800. Så kunne man sætte sit gamle FireWire 400-kabel i
> adapteren. Det var en meget mere fiks og billig løsning, men jeg husker

Det lyder jo spændende, som en ekstra lille ting, at have liggende i
skuffen (to bedrollers fyldt med elektroniske dimmere, må hellere få
smidt alt mit scsii grej ud snart)

> [...]
> ord=9%2Dpin>
>
> Jeg tror faktisk, at det er dette, jeg har:

SKal tjekke det senere, sidder ikke på en netforbindelse her, hvor jeg
er, men kun en modemforbindelse.

--
v.h. Mich

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-03-09 21:25

> [...]
> Mac med FireWire 800. Så kunne man sætte sit gamle FireWire 400-kabel i
> adapteren. Det var en meget mere fiks og billig løsning, men jeg husker

Her:

http://www.av-connection.com/

Eller mere specifikt:

http://www.av-connection.com/?PGr=2190&ML=414

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-09 00:16

Thorkil Olesen <my.1st.name@pip.dknet.dk> wrote:

> Her:
>
> http://www.av-connection.com/
>
> Eller mere specifikt:
>
> http://www.av-connection.com/?PGr=2190&ML=414

Netop. Tak for linket. Det er om at kende de rigtige steder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 01-04-09 13:21

> Netop. Tak for linket. Det er om at kende de rigtige steder.

Nogen der kender et sted med bedre priser end her?
http://www.av-cables.dk

Klik klik betal og i postkassen næste dag...

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-09 23:57

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Nogen der kender et sted med bedre priser end her?
> http://www.av-cables.dk
>
> Klik klik betal og i postkassen næste dag...

Det var da en lækker butik med kabler. De har simpelthen alt det, jeg
har ledt efter. Der er f.eks. mini-jack til DIN, så man kan slutte en
B&O transistor til en AirPort Express. De har også kabler med
DisplayPort og endda Mini DisplayaPort, men det er bare Apples egne
adaptere til de bærbare. Apple har vist eneret på Mini DisplayPort.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 02-04-09 13:49

> [...]
> DisplayPort og endda Mini DisplayaPort, men det er bare Apples egne
> adaptere til de bærbare. Apple har vist eneret på Mini DisplayPort.

Jeg har købt en del forskelligt der, både billigste og næstbilligste
versioner af f.x. Scart kabler. Super kvalitet til 99,- hvor det i Fona osv.
let koster 299,-
Men det bedste er alle de specielle x-til-y kabler.

- Mikael