CSS vises forskelligt i IE og Firefox
Fra : Joachim

Dato : 23-03-09 21:04

Hej Alle. Jeg har indsat dette css i mit css dokument:

p.event a {
color:teal;
background-color:transparent;
text-decoration:none;
color:gray;
font-size:18px;
}

Jeg indsætter det i html med <p class="event"> TEKST </p>

Nogen der har en idé til hvorfor det vises forskellige i IE og i
Firefox?

Hilsen Joachim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-03-09 21:54

Joachim skrev:
> Hej Alle. Jeg har indsat dette css i mit css dokument:

Hvis du vil have den bedst mulige hjælp, så lav en prøveside
og læg den ud på internettet. Og forklar dig også lidt bedre.

Hvis nogle vil hjælpe dig ud fra dit indlæg, så skal de
først kopiere koden over i en html-fil og evt. også en
css-fil. Og så skal de gætte sig til, hvad det er du mener,
der vises forskelligt.

Tjek denne side:
http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html

Jeg gider ikke kopiere, så jeg nøjes med at gætte: Er det
tekstfarven? I så fald, brug farvekoder i stedet for et
navn. Browsernes understøttelse af farvenavne er ikke ens.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Joachim

Dato : 23-03-09 22:30

Problemet er at den side ikke er online, men jeg har samme
problem på denne side: www.danish.matchrace.dk.

Der er 2 artikler med en overskrift i den øverste "Sølv til Vm i
virtuelt matchrace" I firefox er overskriften lille hvorimod i IE
er den stor- sådan som jeg vil have den.

Css koden jeg har brugt er:

p.nyheder a {color:teal;
background-color:tranparent;
color: black;
font-size: 18px;
}

I html dokumenter har jeg indsat:

</a>

Derudover vil jeg høre hvad jeg skal indsætte i CSS-dokumentet
for at teksten ikke bliver stor, når man holder musen over?

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-03-09 22:42

Joachim skrev:
> Problemet er at den side ikke er online, men jeg har samme
> problem på denne side: www.danish.matchrace.dk.

Siden har ikke noget indhold

> Der er 2 artikler med en overskrift i den øverste "Sølv til Vm i
> virtuelt matchrace" I firefox er overskriften lille hvorimod i IE
> er den stor- sådan som jeg vil have den.

OK, men det blir gæt

> Css koden jeg har brugt er:
>
> p.nyheder a {color:teal;
> background-color:tranparent;
> color: black;
> font-size: 18px;
> }

Hvordan vises den i Opera?

Hvis du er i tvivl, så brug totalvalidator.com

Firefox har normalt en anden visning af tekst-størrelser - men det
plejer ikke at gælde for absolutte værdier som px. Med % og em kan der
være forskel. Derimod plejer Opera og IE at vise det ens.

Tjek at dine browsere ikke er zoomed ind, samt at tekststørrelse er middel.

> I html dokumenter har jeg indsat:

> </a>

Du bør validere dine sider. Så vil du finde, at ovenstående er forkert,
tagsne er ikke lukket i rigtig rækkefølge, og det kan Firefox ikke altid
lide - Opera er også lidt ømfintlig på nogen områder, hvor den kræver
fejlfri kode (har jeg oplevet med CSS)

Det skal hedde:

> Derudover vil jeg høre hvad jeg skal indsætte i CSS-dokumentet
> for at teksten ikke bliver stor, når man holder musen over?

Du skal have en

a:hover{
   egenskaber
}

og den skal stå efter a og a:link af hensyn til IE i din CSS.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-03-09 22:50

Rune Jensen skrev:

> Du skal have en
>
> a:hover{
> egenskaber
> }
>
> og den skal stå efter a og a:link af hensyn til IE i din CSS.

Jeg er faktisk ikke sikker her, men din a har nogle default egenskaber
(som ikke nødvendigvis er ens for alle browsere) som jeg vil tro, har
presedens, hvis ikke defineret. Du definerer font-size til 16px, men det
er i en class. Prøv at give den samme font-size i både a og a:hover.

Hvis det ikke er det, må du lægge din side op, så man kan se koden.

MVH
Rune Jensen

Fra : Joachim

Dato : 23-03-09 23:17

www.danish-matchrace.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 24-03-09 02:14

Joachim wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg er igang med at afprøve tingene. Jeg skrev fejl i hjemmesiden, den er:
> www.danish-matchrace.dk

Hej
Kan se at din a:hover ikke har nogle data.
Der står bare a:hover egenskaber {} så når de ting som skal stå i mellem
klammerene er der, så du kan styre dine links.

Kim

Fra : Joachim

Dato : 24-03-09 10:26

Kim Schmidt Wind wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hej
> Kan se at din a:hover ikke har nogle data.
> Der står bare a:hover egenskaber {} så når de ting som skal stå i mellem
> klammerene er der, så du kan styre dine links.

Jeg kan ikke helt få det til at due. Mit problem er også, at ude i menuen vil
jeg gerne have den bliver fed og hvid, som jeg har lavet sådan her:

a:hover {
      font-weight: bold;
      color: black;
      }

I andre links vil jeg gerne have så den bliver samme størrelse selvom man holder
musen over. Hvordan adskiller jeg dem så de bliver forskellige?

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 24-03-09 14:49

> [...]
>
> I andre links vil jeg gerne have så den bliver samme størrelse selvom man holder
> musen over. Hvordan adskiller jeg dem så de bliver forskellige?

Hej Joachim

Der gør du ved at inddele dit CSS som jeg har gjordt her under, men du ikke tage
dig af de data jeg har i mit eksempel.

#links a{
color: #bacac8;
border-bottom: 1px dotted #aaa;
}
#links a:hover
{
color: #fff;
text-decoration: none;
border-bottom: 1px dotted #fff;
}
#content a
{
font-weight: 400;
padding: 1px 0 1px 5px;
color: #4d699d;
display: block;
}
#content a:hover
{
color: #444;
background: #eaeaea;
}

Og jeg kunne lige så godt have givet dem navne som venstre og midt og hvis man har
en i højreside så højre. På den måde kan du styre hele styre siden via dit CSS

Hilsen Kim

Fra : Joachim

Dato : 24-03-09 15:28

Kim Schmidt Wind wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>Der gør du ved at inddele dit CSS som jeg har gjordt her under, men du ikke tage
> [...]

Hej igen.

Jeg er ked af det, men jeg kan slet ikke få det til at fungerer.

I mit html dokument indsætter jeg

CSS:
}
p.nyheder a {color:teal;
background-color:tranparent;
color: black;
font-size: 18px;

Hvad skal jeg indsætte for at linket ikke bliver større? Er jeg nødt til at lave et
nyt "css-stykke"?

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 24-03-09 15:54

> [...]

> font-size: 18px;
>
> Hvad skal jeg indsætte for at linket ikke bliver større? Er jeg nødt til at lave et

Du blver nødt til at fortælle den at når der er link i det felt at den ikke skal gøre
noget f.eks
p.nyheder a:hover {color:teal;

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 24-03-09 16:16

Joachim wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Har lige set dit CSS helt igennem og fundet mange fejl, men de fleste er for mange
afsluttende } herunder et udsnit af din CSS
[...]

p.presse a {color:teal;background-color:transparent;
color:black;
font-size:13px;
}

Kan du se at der er 2 } for meget hele fejllisten kan ses her
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.danish-matchrace.dk
%2Ftest.css&profile=css21&usermedium=all&warning=1&lang=en

Kim

Fra : Joachim

Dato : 24-03-09 16:28

> [...]
>

> }
>

> }
> p.presse a {color:teal;background-color:transparent;

Jeg har faktisk lige siddet og rettet de fleste af fejlene, der er 5 tilbage som jeg
ikke lige kan finde. Derudover har jeg også prøvet at indsætte det du skrev til mig. Det
vises ikke rigtigt som jeg vil have det. Når man holder musen over bliver det stort. Jeg
vil have det skal være stort hele tiden og ikke ændre størrelse når man holder musen
over. Det gode er tilgengæld at nu vises det ens i både IE og firefox i modsætning til
før.

Men hvad er der galt siden det ikke er samme størrelse hele tiden, uanset om man holder
musen over eller om man ikke gør?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-03-09 20:14

Rune Jensen wrote:

> Firefox har normalt en anden visning af tekst-størrelser - men det
> plejer ikke at gælde for absolutte værdier som px. Med % og em kan der
> være forskel. Derimod plejer Opera og IE at vise det ens.

Det kommer helt an på, hvordan man har defineret default tekststørrelse i
browserne. Er det sat ens, vil en side med tekststørrelse defineret i em
vises ens i Op og FF - og for den sags skyld også i FF 7.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-03-09 02:21

Erik Ginnerskov skrev:

> Det kommer helt an på, hvordan man har defineret default tekststørrelse
> i browserne. Er det sat ens, vil en side med tekststørrelse defineret i
> em vises ens i Op og FF - og for den sags skyld også i FF 7.

Så ved jeg ikke, om vi taler om det samme.

Man kan sikkert gå ind og hardcode specifikt den samme faktor, det har
jeg ikke prøvet, og jeg tvivler på, der er særligt mange, som gør - men
fra default, sådan som langt størstedelen af browserne er sat op - der
er der forskel. Også selv om man sætter font-størrelse til mellem og
zoom til 100%. Man skal huske, at Windows egen font-size også har noget
at sige, og at springene her heller ikke opfattes ens ved relative værdier.

Jeg kan ikke huske de eksakte størrelser, men det har været jævnligt
diskuteret topic nærmest fra jeg begyndte udi webdesign. Der har endda
været lavet tabeller, hvorefter man kan vælge den relative
font-størrelse som giver en ens faktor de tre browsere imellem. Noget a
la 77% og 84% og 96%. På em har det altid været helt håbløst pga. IE6.
Men Opera har også haft en anden opfattelse i visse tilfælde - dog ikke
så grelt.

Nu viste det sig at være større tekst pga. fed skrift (så vidt jeg
forstår), så mit svar var under alle omstændigheder ikke rigtigt
brugbart til spørgsmålet - men man kan altså meget vel opleve mindre
(som regel) tekst i Firefox i forhold til IE og Opera med samme relative
værdier og standardindstillinger. Det er bare at lave en simpel test med
forskellige %-værdier og evt. forskellig indstilling af windows
font-size - så kan man se ved selvsyn forskellen.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-03-09 20:21

Joachim wrote:

> p.event a {
> color:teal;
> background-color:transparent;
> text-decoration:none;
> color:gray;
> font-size:18px;
> }

Jeg ser et problem i definitionen af textcolor (color). Først definerer du
den til at være teal (teglrød - er i øvrigt ikke en valid farcedefinition,
sæt farven hed hex eller rgb i stedet), derefter overskriver du den
definition for samme element med definitionen gray. Det må forventes at
udløse en warning, når du prøver at validere din css.

Erik Ginnerskov

Fra : Joachim

Dato : 24-03-09 21:08

Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
> definition for samme element med definitionen gray. Det må forventes at
> udløse en warning, når du prøver at validere din css.

Så er det rettet, men jeg undre mig stadig over hvorfor det ændre
skriftstørrelse på linket når man holder musen over, hvad skal jeg skrive i
css stykket for at det bliver den størrelse det er nu når man holder musen
over linket?

p.nyheder a:hover {
background-color:tranparent;
color: black;
font-size: 18px;

Hilsen Joachim

Ps. Tak for alle de hurtige svar.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-03-09 22:04

Joachim wrote:

> [...]
> skriftstørrelse på linket når man holder musen over, hvad skal jeg
> skrive i css stykket for at det bliver den størrelse det er nu når

Du skal slette linjen 'font-size: 18px;'

Erik Ginnerskov

Fra : Joachim

Dato : 25-03-09 00:26

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> font-size: 18px;
>
> Du skal slette linjen 'font-size: 18px;'

Mange tak, MEN nu gør den den altså fed når man holder musen over den?
Og hvordan gør jeg så skriften større? Jeg gætter på det ikke er
tilladt bare at skrive <h4> omrking dem inde i HTML-dokumentet?

Jeg kunne godt tænke mig det så: Det er en skrift størrelse på omkring
skrift størrelse 18, skriften er sort, linket ændres ikke når man
holder musen over, og det er understreget. Er der en som kan hjæle mig
med hvad der skal til for at den gør alt dette?

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-03-09 05:43

Erik Ginnerskov wrote:

> Du skal slette linjen 'font-size: 18px;'

Jeg tror du bytter om på tingene.
Som jeg forstår Joachim, så vil han gerne have stor og fed skrift, også når
musen ikke er over linket.

Skal han ikke bare lægge det på a, og ikke kun a:hover?

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-09 20:00

Stig Johansen wrote:

> Jeg tror du bytter om på tingene.
> Som jeg forstår Joachim, så vil han gerne have stor og fed skrift,
> også når musen ikke er over linket.

Med tidens moderne, grammatisk ukorrekte kommatering kan Joachims spørgsmål
åbenbart forstås på to måder.

> Skal han ikke bare lægge det på a, og ikke kun a:hover?

Er din fortolkning lig med, hvad Joachim faktisk mener, har du ret i det.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-03-09 22:54

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg ser et problem i definitionen af textcolor (color). Først definerer
> du den til at være teal (teglrød - er i øvrigt ikke en valid
> farcedefinition, sæt farven hed hex eller rgb i stedet), derefter

Hvis jeg må være lidt pernitten /er/ *teal*
1) en af de 16 farvenavne der eksplicit er
nævnt i CSS2.1 standarden og

2) måske mere over i det grønlige end det
rødlige

Jørgen Farum Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 25-03-09 06:30

Jørgen Farum Jensen skrev:

> 2) måske mere over i det grønlige end det
> rødlige

Jeg kender ikke farven "teal" og bruger selv aldrig andet end hex-kode,
da jeg dermed er ude over problemer med forskellige browseres tolkning
af dem, og jeg er fri for at tænke på hvordan den og den farve staves på
amerikansk-engelsk (jvnf. "grey" contra "gray").

Men ifølge nedenstående link svarer teal åbenbart til #008080, og det må
da være mere grønligt (måske turkis).
http://www.w3schools.com/HTML/html_colornames.asp

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-03-09 09:34

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> af dem, og jeg er fri for at tænke på hvordan den og den farve staves på
> amerikansk-engelsk (jvnf. "grey" contra "gray").

Og jeg synes omvendt at det er ret let
at huske 16 farvenavne, som jeg typisk
bruger når man "lige skal prøve noget".

Men ellers har både du og Erik ret, når
man skal farvesætte en webside er det
bedre at anvende den bredere palette man
får med rgb eller hex syntaksen.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Joachim

Dato : 25-03-09 12:08

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg tror du bytter om på tingene.
> Som jeg forstår Joachim, så vil han gerne have stor og fed skrift, også når
> musen ikke er over linket.
>
> Skal han ikke bare lægge det på a, og ikke kun a:hover?

Præcist! Jeg har lige slettet hover så der nu står sådan her:

p.nyheder a {
background-color:tranparent;
font-size:18px;

Når man holder musen over linket bliver skriften desværre fed. Den skal bare
se ud som den gør nu uanset om man holder musen over linket eller om man
ikke holder musen over linket. Jeg gætter på det bare er en enkelt linje som
skal tilføjes?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-03-09 14:38

Joachim skrev:

> [...]
> ikke holder musen over linket. Jeg gætter på det bare er en enkelt linje som

p.nyheder a {
font-weight:normal;
}

OBS at du svarer mig, men citerer Stig...

Når diskussionerne bliver så lange kan du
gøre os en tjeneste ved at inkludere
linket igen i dine svar. Det oprindelige
link virker ikke mere.
Jørgen Farum Jensen

Fra : Joachim

Dato : 25-03-09 15:42

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> p.nyheder a {
> font-weight:normal;
> }

Perfekt sådan nu dur det! Mange tak for hjælpen!

> Når diskussionerne bliver så lange kan du
> gøre os en tjeneste ved at inkludere
> linket igen i dine svar. Det oprindelige
> link virker ikke mere.

Hvilket link er det, som ikke dur mere?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-03-09 16:30

Joachim skrev:

> Hvilket link er det, som ikke dur mere?
>
> Joachim

http://www.danish.matchrace.dk/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-03-09 20:08

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Hvis jeg må være lidt pernitten /er/ *teal*
> 1) en af de 16 farvenavne der eksplicit er
> nævnt i CSS2.1 standarden og
>
> 2) måske mere over i det grønlige end det
> rødlige

Tak for irettesættelsen. En huskefejl fra min side.

Et tjek på http://translate.google.com/translate_t?hl=da# siger da også, at
teal betyder krikand og ikke tegl (tile), som jeg mente at huske. Og nuancen
er mørk blågrøn - og en af de valide definitioner.

Erik Ginnerskov

Fra : Joachim

Dato : 26-03-09 01:36

Lige et lille sidste spørgsmål. Jeg har prøvet at bruge samme kode til et teskt
stykke UDEN et link, og opdager at det ikke dur hertil? Hvad er css'et hvis jeg
skal have samme størrelse udseende og det hele, det skal bare due selvom der
ikke er et link inkluderet.

CSS:

p.nyheder a {

Kan evt. også ses her: www.danish-matchrace.dk og så de 2 artiklet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-09 09:18

Joachim skrev:

> [...]
> skal have samme størrelse udseende og det hele, det skal bare due selvom der

Hvis du styler tagget <a>, har det med links at gøre.
p.nyheder {} vil kun style en <p> med klassen nyheder, og
..nyheder {} kan bruges på alle elementer der har klassen nyheder.

--
Bertel