PHP lokalt?
Fra : Martin Ploug

Dato : 19-03-09 20:46

Hej

Hvordan f..... får man Windows Vista Home Premium
til at afvikle / vise php-filer lokalt??

Jeg prøvet at installere..
http://www.blumentals.net/download/php.php

php-5.2.9-1-Win32.zip fra www.php.net

Apache fra www.apache.org.

Jeg har prøvet at slå Vistas ISS til og fra.

Jeg fatter virkelig ikke, hvordan jeg får skidtet
til at skrive It works! i browseren. når jeg skriver http://localhost.

Hvis jeg derimod skriver http://127.0.0.1, står der
It works!

Hvordan retter jeg fejlen??

Jeg er normalt meget tålmodig, men det her
har jeg ikke helt tålmodighed og fatteevne til.

Nogen, der kan hjælpe?

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Carsten

Dato : 20-03-09 19:52

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> wrote in message
> Jeg fatter virkelig ikke, hvordan jeg får skidtet
> til at skrive It works! i browseren. når jeg skriver http://localhost.
>
> Hvis jeg derimod skriver http://127.0.0.1, står der
> It works!

Ææææhhh, what ? det virker med 127.0.0.1 men ikke med localhost ? det kan
(næsten) ikke passe
"localhost" er et alias for loopback adressen 127.0.0.1 så det at skrive det
ene skal give det samme som at skrive det andet.
Hvad siger din maskine hvis du fra en dos prompt skriver "ping localhost" ?
har du evt. en speciel opsætning - f.eks. specielle entries i din hosts fil
? (windows\system32\drivers\etc\hosts)

Jeg bruger selv noget der hedder "easyphp" på windows - det virker bare !
jeg har tidligere benyttet xamp for windows. Det var lige så nemt at bruge.

Carsten

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-03-09 11:00

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg bruger selv noget der hedder "easyphp" på windows - det virker bare !
> jeg har tidligere benyttet xamp for windows. Det var lige så nemt at

Hej Carsten

Du har ret.
Det virker ikke længere, når jeg skriver 127.0.0.1.
Ved ping localhost får jeg tre gange:

Svar fra ::1:

Jeg ved ikke, hvad det betyder.

Mvh. Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-03-09 11:15

> [...]
>
> Jeg bruger selv noget der hedder "easyphp" på windows - det virker bare !
> jeg har tidligere benyttet xamp for windows. Det var lige så nemt at

Hej Carsten

Bingo!!

Det ser ud til, at det lige præcis easyphp, der skulle til.
Nu ser det bare ud til at køre!!

Rigtig fedt.

Mange tak.

Mvh. Martin

Fra : LJ

Dato : 20-03-09 22:16

Hej.

Det har ikke rigtig noget med php at gøre.
Det er snarere noget med din "host" fil, hvor det evt. ville hjælpe hvis
du tilføjede 127.0.0.1 localhost, såfremt det mangler.

mvh.

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-03-09 12:22

"LJ" <spam@mail.dk> skrev i meddelelsen news.uq3zz7o6g32drg@giggosove...
> [...]
>
> mvh.

> --
> Sendt med Operas banebrydende postklient:

Hej LJ

Du skal faktisk have en ligeså stor del af æren,
for en del af det blev faktisk også løst ved at til
føje 127.0.0.1 på linjen med localhost i host filen
- altså 127.0.0.1 localhost, som du skrev.

I min host fil står der ::1 i starten af linjen med
127.0.0.1 localhost - altså ::1 127.0.0.1 localhost.

Hvad betyder ::1? kan det undværes?

Mvh. Martin

Fra : Carsten

Dato : 21-03-09 12:50

> [...]
>
> I min host fil står der ::1 i starten af linjen med
> 127.0.0.1 localhost - altså ::1 127.0.0.1 localhost.

Ja, det hører ikke hjemme i hosts filen. Der skal stå: <ip-adresse>
(space(s)) <host name>

Carsten

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-03-09 13:16

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev Sat, 21 Mar 2009 12:50:07 +0100

>Ja, det hører ikke hjemme i hosts filen.

Det er en vist noget forenklet fremstilling. Der kan udmærket stå begge
dele (og gør det iøvrigt ofte):.

127.0.0.1 localhost
::1 localhost

Faktisk kan man angive lige så mange aliaser for localhost, som man har
lyst til, og det kan faktisk bruges til noget nyttigt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-03-09 13:22

> "Martin Ploug" <mploug@pc.dk> wrote in message

> Ja, det hører ikke hjemme i hosts filen. Der skal stå: <ip-adresse>
> (space(s)) <host name>
>
> Carsten

Hej Carsten

Ok tak.
Men hvis du f.eks. kigger et stykke nede på:
http://geekswithblogs.net/thibbard/archive/2006/12/13/ChangingYourHostsFileInVista.aspx

er Vista hosts fil kopieret. I den står der nederst:

127.0.0.1 localhost
::1 localhost

- altså på to linjer.
Det ser også umiddelbart ud til
at fungere fint

Men det er måske lige så rigtigt bare at skrive
127.0.0.1 localhost uden noget foran eller bagved?

Dette er i småtingsafdelingen, jeg tænker bare på,
hvad ::1 betyder.
Er det mon bare en nummerangivelse?

Mvh. Martin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-03-09 15:57

Martin Ploug skrev:

> Dette er i småtingsafdelingen, jeg tænker bare på,
> hvad ::1 betyder.

::1 er localhost i IP version 6 (se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-03-09 16:38

Jonathan Stein skrev:

> ::1 er localhost i IP version 6 (se evt.
> http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6).

Sjovt at de springer v5 over.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-03-09 17:07

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i meddelelsen

> Sjovt at de springer v5 over.
>
> --
> Philip - http://chartbase.dk

Hej

Tak for jeres forklaringer og kommentarer.

Mvh. Martin

Fra : Leif Neland

Dato : 21-03-09 18:16

Philip Nunnegaard skrev:

> Sjovt at de springer v5 over.

Den korte forklaring: v5 var allerede brugt, men blev ikke til noget i
praksis

http://www.oreillynet.com/onlamp/blog/2003/06/what_ever_happened_to_ipv5.html

Leif