Træt af at skive HTML!
Fra : Morten P

Dato : 18-03-09 22:02

Jeg er træt af at skrive indlejret rå HTML i mine php scripts.

Jeg så tidligere på Smarty men folk sagde det var bloated og alt for
besværligt og så kom jeg fra det.

Men er det stadig de facto modulet eller er der et nt og bedre?

Skal blot skrive helt alm. html - intet fancy overhovedet.
Primært tabeller og lister.

Fra : Martin

Dato : 19-03-09 02:53

Morten P wrote:
> [...]
>
> Men er det stadig de facto modulet eller er der et nt og bedre?
>
> Skal blot skrive helt alm. html - intet fancy overhovedet.

Jeg kan nu rigtig godt lide Smarty, dog synes jeg ikke selv at cachen er
særlig god i Smarty. - Dog har jeg brugt Smarty en hel del.

Idag ville jeg dog vælge TemplateLite, som er baseret på Smarty, og
koden du skal skrive er stortset ens, dog er templateLite bare en
ordentlig omgang hurtigere
http://templatelite.sourceforge.net/

Men du kommer ikke udenom at skrive lidt HTML selv :)
Dog ville jeg selv finde/lave en klasse til HTML formular, da jeg synes
den som er i Smarty og TemplateLite STINKER.

Jeg er helt vild med
http://www.phpclasses.org/browse/package/1368.html
Apeform, dog har den en del begrænsinger såsom KUN 2 kolonner, og kun 1
input i højre kolonne.

Hvis man vil lidt videre, så kan bruge en af PEAR's HTML form ting,
eller man kan bruge Zend_Form, og nej man behøver ikke at bruge hele
Zend Framework, for at bruge Zend_Form (Det er en af de fede ting ved
Zend Framework og noget som ingen af de andre store frameworks kan)

Fra : Morten P

Dato : 19-03-09 07:43

> Idag ville jeg dog vælge TemplateLite, som er baseret på Smarty, og
> koden du skal skrive er stortset ens, dog er templateLite bare en
> ordentlig omgang hurtigere
> http://templatelite.sourceforge.net/

Interessant!
Det lyder som noget jeg skal se mere på

> Men du kommer ikke udenom at skrive lidt HTML selv :)

Ikke?
Jeg troede det var hele ideen med de her abstraktionslag at man skrev f.eks.

$html .= $TL->table_start([parms]);
$html .= $TL->table_row_start([parms]);
$html .= $TL->table_cell_start([parms]);
[content]
$html .= $TL->table_cell_end([parms]);
$html .= $TL->table_row_end([parms]);
$html .= $TL->table_end();

eller

$TL->table_def('columns'=>3, 'rows'=>2);
$TL->cell(1,2,$content);
$html .= $TL->gen_table();

Og at klassen så selv skabte den valide html til det?

> Dog ville jeg selv finde/lave en klasse til HTML formular, da jeg synes
> den som er i Smarty og TemplateLite STINKER.

Uf - ja jeg glemte at sige at jeg arbejder intensivt med formularer

> Jeg er helt vild med
> http://www.phpclasses.org/browse/package/1368.html
> Apeform, dog har den en del begrænsinger såsom KUN 2 kolonner, og kun 1
> input i højre kolonne.

Hmm, men giver den infleksibilitet ikke ret store problemer i praksis?
Jeg skulle da tro et formmodul ville være ret enkelt at bygge hvis den bare
skal udspytte formularfelter...

> Hvis man vil lidt videre, så kan bruge en af PEAR's HTML form ting,
> eller man kan bruge Zend_Form

Det lyder måske mere som noget for mig. PEAR er (vist?) normalt ret bloated
og performance krævende, særligt hukommelse, hvilket af de to er mest
fleksibelt at arbejde med?