Ændre position i en liste, PHP+mySQL
Fra : Stig Sørensen

Dato : 18-03-09 12:13

Hej gruppe.

I en mySQL tabel har jeg feks. 10 rækker med et eller andet, navne
feks.
Disse navne sorteres efter et felt der hedder "position". (1-10)

Rækken der har tallet 1 i feltet position bliver printet ud øverst,
det tal med 10 nederst.

Så kunne jeg forstille mig at der uder for navnene blev dannet to
link, et der hed "Up" det andet "Down" - når man trykkede på "Up" ud
får navn nr. 8 var URL'en feks: ?change_pos=up?id=8

Og så blev nummer 8 til nummer 7 og nummer 7 blev til nummer 8.
Okay, jeg er godt nok ringe til at forklare mig, når jeg lige læser
mit indlæg igennem, men håber det kan forstås hvad jeg mener.

Mit problem er hvordan det skal gøres i praksis?
Er det 'bare' at grabbe ?id = 8, se at det skal rykkes op ved at
tjekke ?change_pos, lave en mysql UPDATE der opdatere 8 til 7, og 7
til 8?

Eller findes der er smartere metode?

Håber det til at forstå, synes godt nok jeg skriver en omgang
vollapyk.
Beklager :(

Mvh
Stig

Fra : Martin

Dato : 18-03-09 21:43

Stig Sørensen wrote:
> [...]
> link, et der hed "Up" det andet "Down" - når man trykkede på "Up" ud
> får navn nr. 8 var URL'en feks: ?change_pos=up?id=8

I disse Web2.0 dage, der bruger hiver man bare rundt på tingene :)
og det er faktisk en hel del nemmere, da den giver positionsnummer for
alle items på 1 gang, istedet for at du skal regne ud hvilken der skal
rykke et nummer ned og hvilken der skal rykke et nummer op.

Du kan hente inspiration herfra
http://jqueryui.com/demos/sortable/

også via AJAX så kalder man en PHP fil, med noget data, også kan man
løkke det data igennem og smide positionerne ind i databasen.

> [...]
> Er det 'bare' at grabbe ?id = 8, se at det skal rykkes op ved at
> tjekke ?change_pos, lave en mysql UPDATE der opdatere 8 til 7, og 7

Nej, for så har du 2 der fx. hedder position 8 i databasen, også kan man
ikke finde ud af hvilken der faktisk skal være 7 :)

Det som du skal gøre ved denne metode er
?id=PRODUKT_ID&type=UP/DOWN
Altå et link indeholder databasens ID nummer og om det skal være op og ned.

Så henter man positionsnummeret ud for det ID man har i linket, og så
hvis det er op i type, så henter man den med positionsnummeret før og
opdaterer det positionsnummer, og bagefter opdaterer du så det produkt
med ID'et fra linket.

> Eller findes der er smartere metode?

Prøv at tænke på hvor kedeligt det er at sætte det nederste produkt til
at skulle være det første produkt. - 10 klik... Eller mere, alt afhængig
af hvor mange produkter man får i fremtiden :)

> Håber det til at forstå, synes godt nok jeg skriver en omgang
> vollapyk.

Det er et typisk problem, så nemt at forstå :)

Fra : Martin

Dato : 20-03-09 13:14

Virker ikke i den nye IE 8
Martin