Hjælp til formular opsætning
Fra : Flemming V

Dato : 17-03-09 21:31

Som ganske grøn novise søger jeg lige hjælp hos de vise folk.
Det er nuligt at mit spørgsmål er stillet i det forkerte forum,
hvilket jeg så undskylder meget, da jeg er meget på gyngende
grund.

Jeg sidder og arbejder med slægtsforskning (indtastning af data),
og som bekendt så er der jo konstant bevægelser i en slægt, i et
forsøg på at kunne give folk fra slægten mulighed for at kunne
holde data, up to date, så er der kommet et forslag frem, som går
på om man har mulighed for at lave en side hvori der er mulighed
for at lave en masse feldter som folk så kan udfylde og sende til
en given mailadr. det skema som der skal danne grundlag for
opdateringer af data kan ses på : http://www.dk-8410.dk Skemaet
er pt. lavet i Word.
Jeg ved ikke lige hvordan og hvad der er bedst, om det skal laves
i Php, Java eller hvad.
Jeg håber at ovenstående skriv kan give jer så meget mening, at i
kan forstå hvad det er jeg efterspørger.

Med venlig hilsen
Flemming V.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 17-03-09 21:58

Flemming V skrev:
> [SNIP]
> Jeg håber at ovenstående skriv kan give jer så meget mening, at i
> kan forstå hvad det er jeg efterspørger.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener.
Vil du have at folk kan udfylde Word dokumentet og derefter sende det
til dig gennem hjemmesiden så du modtager det som mail?

Eller vil du have sat en side op som en formular med de angivne felter
fra worddokumentet og så modtage det som beskrevet før?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-03-09 22:12

Dan Storm wrote:

> Eller vil du have sat en side op som en formular med de angivne felter
> fra worddokumentet og så modtage det som beskrevet før?

Sådan har jeg opfattet spørgsmålet. Har i html-gruppen henvist til at søge
anvendelige mailform-scripts og derefter i passende serverside-gruppe søge
hjælp med tilpasning af script efter aktuelle behov.

Erik Ginnerskov

Fra : Dan Storm

Dato : 17-03-09 22:20

Erik Ginnerskov skrev:

> Sådan har jeg opfattet spørgsmålet. Har i html-gruppen henvist til at
> søge anvendelige mailform-scripts og derefter i passende
> serverside-gruppe søge hjælp med tilpasning af script efter aktuelle behov.

Well, så kunne det være en fordel hvis formularen blev sat op i HTML
form først, så var det nemmere at rådgive ud fra det samt komme med
eventuelle løsningsforslag.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Flemming V

Dato : 17-03-09 23:30

Dan Storm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]

Min første tanke var at det omtalte worddok. " bare " skulle være tilgængelig
som det er nu, dvs. at når personer trykkede på linket til omtalte dok. så
skulle de udfylde det, gemme det i en fil og sendes til en given mailadr. ( men
da der er mange specielt ældre personer, som ikke er helt fortrolig med at gemme
en fil, for så at sende den til en give mailadr. )

Da der så er fremkommet et spørgsmål vedr. om der kunne laves en side hvori alle
felter, fra det omtalte dok, ligger direkte på siden, hvorefter man efter endt
udfyldning blot skal sende det til en given mailadr. hvorefter man så kan printe
det ud, for at indtaste de oplysninger der er skrevet, over i slægtsprogrammet,
derfor stillede jeg et spørgsmål om hvordan det var bedst at gribe sagen, om det
skulle skrives i php, html, javascript, eller hvad der nu er af muligheder.

> Well, så kunne det være en fordel hvis formularen blev sat op i HTML
> form først, så var det nemmere at rådgive ud fra det samt komme med
> eventuelle løsningsforslag.
Håber at ovenstående er til at forstå, og at der på det grundlag kan fremkomme
evt. løsningsforslag.

Mvh.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-09 00:20

Flemming V wrote:

> [...]
> tilgængelig som det er nu, dvs. at når personer trykkede på linket
> til omtalte dok. så skulle de udfylde det, gemme det i en fil og

Skal data sendes som mail, vil word-dokumentet være en unødig omvej. En
formular i html er vejen frem.

> [...]
> mailadr. hvorefter man så kan printe det ud, for at indtaste de
> oplysninger der er skrevet, over i slægtsprogrammet,

Det lyder for mig som om du prøver at gøre det mere kompliceret end det er
nødvendigt. Hvorfor printe ud? Data kan da kopieres fra mailen over i
databasen.

Men anden løsning kunne være at springe mailen over i første omgang og lade
scriptet indsætte data fra formularen direkte i databasen og så eventuelt
slutte af med at advisere dig om tilføjelsen i en kortfattet mail.

Erik Ginnerskov

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-03-09 01:04

Flemming V <flemming@roendesnet.dk> skrev 17 Mar 2009 22:29:38 GMT

> [...]
>skulle skrives i php, html, javascript, eller hvad der nu er af muligheder.

I og med at du ikke kan indsætte data i de traditionelle
slægteprogrammer maskinelt, så skal du jo nødvendigvis selv taste dem
ind. Det vil være ret simpelt at lave en form, hvor brugerne / gæsterne
kan indsætte forslag til rettelser / ændringer.

Problemet er hvordan du nemmest får disse data samlet op, og hvordan du
sikrer at brugerne medsender en entydig identifikation på den person
oplysningerne skal indsættes ved. (det sidste burde jo helst ske
automatisk udfra den person der pt. vises på skærmen).

Umidelbart kunne det måske være det nemmeste bare at gemme dem i en
simpel tekstfil på serveren, som du så kan checke et par gange om ugen.
eller en mailform som du selv er inde på.

Men har du ikke overvejet at tage skridtet fuldt ud, og sætte et Online
slægtsprogram som feks. PhpGedView eller TNG op som et
flerbrugersystem.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Dan Storm

Dato : 18-03-09 10:44

Flemming V skrev:
> Håber at ovenstående er til at forstå, og at der på det grundlag kan fremkomme
> evt. løsningsforslag.

Hvorfor så ikke gøre som forespurgt? Sæt dine felter op i en HTML form
først, så skal vi nok komme med løsningsforslag.

Du kunne eventuelt fortælle mere om dit 'slægtsprogram' så kunne folk
måske få en idé om arbejdsgangen.

- Så vigtig er du heller ikke!