Hjælp til validator.w3.org
Fra : Joachim

Dato : 20-03-09 11:47

Hej Alle.

Jeg er igang med at rette fejl på min hjemmeside. Et problem som
går igen igen er dette: bgcolor=#eff5f7. Hvis jeg laver det om
til dette: bgcolor="#eff5f7" bliver siden en helt anden farve.
Hvad skal jeg indsætte for at validatoren accepterer det?

Derudover brokker den sig også over denne: <p class="nyhed">

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig der er et link til
validatoren her:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.danish-matchra
ce.dk%2Fnytlayout.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype
=Inline&group=0

Hilsen Joachim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-03-09 15:26

Joachim skrev:

> [...]
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.danish-matchra
> ce.dk%2Fnytlayout.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype

Det have været bedre med et link i stedet for den brækkede
linje. Vi kan godt finde ud af selv at teste siden i w3c's
validator.

Det fleste af din fejl knytter sig til at du ikke sætter
anførselstegn om dine attributværdier:
bgcolor=#eff5f7
skal være
bgcolor="#eff5f7"
som i øvrigt er en meget meget lys grå.
Og når farven ikke er den samme, er det fordi
browseren gør et eller andet fuldkommen tilfældigt,
når det støder på en værdi uden anførselstegn.

Du skal fjerne den første linje i din kode:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Den får Internet Explorer til at læse din webside som
om den var Internet Explorer 5. Det slår meget i stykker,
eftersom den gamle browser har en helt anderledes opfattelse
af højde og bredde end nyere browsere.

Du vil også gøre dig selv en tjeneste ved at konstruere din
side om så du slipper for alle de inline styles og tabellen.
Det er inderligt overflødigt, og vil medføre virkelig meget
arbejde når du skal til at lave mere end den ene side.

Et layout som dit kan rumme i kun 4-5 HTML-elementer:

Jeg er klar over du er begynder, men jeg synes det er
meget betænkeligt at starte i et spor, som alle andre
har forladt for længe længe siden. Det har sandsynligvis
også stor betydning for, hvor mange der har lyst til at
hjælpe dig, når du løber ind i problemer.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-03-09 19:26

Joachim wrote:
> [...]
> til dette: bgcolor="#eff5f7" bliver siden en helt anden farve.
> Hvad skal jeg indsætte for at validatoren accepterer det?

Du har i din DTD specifiseret xhtml, men du bruger kodestandarder fra
forrige årtusinde.

At sætte bgcolor i html er en forældet teknik, det bør laves med css. Du har
flere andre forældede designdefinitioner i html - ting, der hører hjemme i
css. Dertil har du en masse inline-css, der gør siden vanskelig at
vedligeholde.

I xhtml _skal_ alle værdier i html sættes i anførselstegn.

Endelig er designet tabeller i tabeller. Lav det med div og css.

Definitionen for baggrundsfarve er sådan:

body {
background-color: eff5f7;
}

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-03-09 22:11

Erik Ginnerskov skrev:

> body {
> background-color: eff5f7;
> }

Nej Erik, bliver du længe oppe for tiden

background-color: #eff5f7;

hex farvekode skal også præfixes med hash-tegnet
i et stylesheet.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-03-09 23:28

Jørgen Farum Jensen skrev:

> hex farvekode skal også præfixes med hash-tegnet
> i et stylesheet.

Hash-tegn. Nyt udtryk for mig. Jeg har altid kaldt det "havelåge".

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-09 14:05

Philip Nunnegaard wrote:

> Hash-tegn. Nyt udtryk for mig. Jeg har altid kaldt det "havelåge".

Det er også en havelåge for mig. Men ellers har Jørgen da ret, jeg glemte
det tegn. Men det var da ikke så skrækkeligt sent, jeg skrev det.

Erik Ginnerskov

Fra : Joachim

Dato : 22-03-09 19:25

Mange tak for svarene. Jeg vil lige høre Hvilket program /
hjemmeside bruger i til at finde farve-koderne?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-03-09 20:43

Joachim skrev:
> Mange tak for svarene. Jeg vil lige høre Hvilket program /
> hjemmeside bruger i til at finde farve-koderne?

Intet. Jeg blander mig bare frem mellem de 3 grundfarver, rød, grøn og blå.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Joachim

Dato : 22-03-09 21:06

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Intet. Jeg blander mig bare frem mellem de 3 grundfarver, rød, grøn og blå.
Okay det vil jeg prøve så.

Jeg ved godt jeg spørger meget dumt nu, men hvordan er det jeg får linket fra
css så det bliver baggrunden?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-03-09 09:27

Joachim skrev:
> Okay det vil jeg prøve så.
>
> Jeg ved godt jeg spørger meget dumt nu, men hvordan er det jeg får linket fra
> css så det bliver baggrunden?

Hvia du har et element div#indhold på din side,
skal du lave i et stylesheet på siden i head-
delen.

div#inhold {
color:#800000;
background-color:#ccddee;

Giver en rødbrun forground og en lys mellemblå baggrund.

Jeg anbefalede dig for noget tid siden at låne en af
mine bøger, se signaaturen. Der står alt det der begynder-
stof meget mere indgående forklaret end hvad der er
muligt at svare på i en nyhedsgruppe.

Men du kan også finde ud af meger ved at bruge
browserens Vis kilde funktion. Den afslører hvordan
den side, du kigger på, er bygget op.

Kig på eksemplerne i http://webdesign101.dk/layout/
De er med vilje bygget meget enkelt op.

En anden resource er
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php

der omfatter links til en stor del af eksemplerne
fra bogen "Webdesign med stylesheets".

Og endelig omfatter mit websted 400-500 artikler
om alle mulige aspekter af webdesign, ditto
for så vidt angår
http://html-faq.dk
http://hjemmesideskolen.dk

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-03-09 20:54

Joachim skrev:
> Mange tak for svarene. Jeg vil lige høre Hvilket program /
> hjemmeside bruger i til at finde farve-koderne?

Her er et par links
http://www.newbie.dk/diverse/farvehjaelp.php

Men ellers er det ikke så svært. Enhver farve
er sammensat af rød, grøn og blå, så

background-color: rgb(255, 0, 0);

svarer til

background-color: rgb(100%, 0, 0);

eller

background-color: #ff0000;

RBG-tallene for hver grundfarve er 0-255,
de tilsvarende hexkoder er 00-ff.

Lige store tal på de tre positioner giver
en nuance af sort eller hvid om du vil.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-03-09 21:14

Jørgen Farum Jensen skrev:

> background-color: #ff0000;

Som lige i dette tilfælde kan forkortes til "#f00", når cifrene parvis
er ens.
#ffaacc er det samme som #fac osv.

Det er efterhånden sjældent jeg bruger andet end kortformen, andet end
hvis jeg skal have en meget lys baggrundsfarve som ikke skal være hvid.

--
Philip - http://chartbase.dk