Doctype erklæring
Fra : seaman

Dato : 19-03-09 08:28

Når jeg indsætter Doctype erklæring på mine sider, flytter hele
dokumentet sig når man scroller, det er meningen at menu ude til
venstre skal blive stående og at det kun er indholdsdelen som skal
flytte sig.
side med Doctype http://www.vends-herred.dk/ane36.html.

På denne side uden doctype erklæring står det som jeg vil have det
side uden Doctype http://www.vends-herred.dk/ane40.html.

Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad det er som ikke er "lovligt"

Med venlig hilsen
Ole H Masen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-03-09 16:06

seaman frembragte:
> [...]
> side uden Doctype http://www.vends-herred.dk/ane40.html.
>
> Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad det er som ikke er "lovligt"

Prøv at validere din kode - og rette fejlene.
Der er 19 HTML advarsler, 15 CSS fejl og 19 advarsler.

HTML advarslerne er lidt tricky.
name og id deler samme plads i <a>, og skal være ens.
Men et id må ikke starte med et tal.
Du angiver name - men alle begynder med et tal.
Eftersom name og id er den samme for <a>, giver den en advarsel, på
alle de <a> du bruger at flytte til...

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.vends-herred.dk%2Fane36.html&profile=css21&usermedium=all&warning=1&lang=en

Jeg er ikke gået ind i dine CSS fejl, der angiver attibutter der ikke
eksisterer. Jeg antager at det er noget browser specifikt...
Nogle af de andre, siger at du specificerer width forkert - eller for
elementer der ikke kan gives width.
I advarslerne siger den så at floatede elementer skal have en width...

Så du skal nok rette de fejl der er i din CSS, for at få tingene til at
virker.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-09 20:08

seaman wrote:
> [...]
> dokumentet sig når man scroller, det er meningen at menu ude til
> venstre skal blive stående og at det kun er indholdsdelen som skal

Når du har rettet de fejl, Birger har påpeget, kan du her se, hvordan det
skal laves, så det virker i alle browsere - med DocType indsat i dokumentet:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov

Fra : seaman

Dato : 20-03-09 03:03

On 19 Mar., 16:05, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> [...]
> I advarslerne siger den så at floatede elementer skal have en width...
>
> Så du skal nok rette de fejl der er i din CSS, for at få tingene til at

Tak for jeres hurtige svar
Jeg har prøvet og fjerne menu systemmet, for det var det som gav
fejlene, iøvrigt en fin side du linker til, jeg havde kun checket html
koden.
Efter at have checket siderne er problemmet stadig det samme, og nu
kommer validatoren ikke med nogen fejl.
Siden med doctype erklæring vises stadigvæk forkert http://vends-herred..dk/med.html
menuen ude til venstre bliver ikke stående når man scoller
Siden uden doctype erklæring vises korrekt http://www.vends-herred.dk/uden.html
menuen ude til venstre bliver stående når man scroller
Med Venlig Hilsen
Ole H Madsen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-03-09 15:09

seaman skrev:

> [...]
> Siden uden doctype erklæring vises korrekt http://www.vends-herred.dk/uden.html
> menuen ude til venstre bliver stående når man scroller

Din menu skal ikke blive stående i venstre side når
du scroller. Hvorfor den ikke gør det når du ikke har
nogen DOCTYPE har jeg ikke analyseret.

Din menu er lagt fast i forhold til body-elementet
med position:absolute. Hvis den skal fikseres i forhold
til browservinduet, hvilket er noget helt andet, skal
du bruge position:fixed.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : N/A