Problem med :first-letter
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 17:59

Hej alle

Jeg har just lavet en ny side til Fidusos site. Det er en
gengivelse af en avisartikel (med tilladelse), og jeg prøver at
få opsætningen til at ligge så tæt på originalen som muligt.

   http://fiduso.dk/i_medierne/jyllandsposten_20080605.htm

I avisen indledes den med et udråbstegn der strækker sig over to
linjer. Jeg prøvede med pseudoklassen first-letter - men den slår
udråbstegnet og det første egentlige bogstav sammen. Det dur slet
ikke.

P.t. har jeg en hurtig 'løsning', men den flytter jo den første
linje ned.

Er der andet at gøre end at operere med bokse der floates? Kan en
boks flyde rundt om en anden, eller kan den kun flyde rundt om et
billede?

PS. Det er tabeldesign, men det ønsker jeg ikke at diskutere.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-09 18:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> linjer. Jeg prøvede med pseudoklassen first-letter - men den slår
> udråbstegnet og det første egentlige bogstav sammen. Det dur slet

Kan du finde løsmingen nederst på denne side:
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/first.asp ?

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 19:45

Erik Ginnerskov skrev:

> Kan du finde løsmingen nederst på denne side:

Det kan jeg måske, men den skal ændres ret meget. Jeg kan slet
ikke bruge first-letter fordi den indstilling medtager *to* tegn,
både ! og E.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-03-09 18:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan jeg måske, men den skal ændres ret meget. Jeg kan slet
> ikke bruge first-letter fordi den indstilling medtager *to* tegn,
> både ! og E.

Ikke så meget. Problemet er tilsyneladende, at :first-letter ikke tager et !
for et bogstav. Men her her jeg fået det til at fungere som du vil:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/first2.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-09 07:54

Erik Ginnerskov skrev:

> Ikke så meget. Problemet er tilsyneladende, at :first-letter ikke tager et !
> for et bogstav. Men her her jeg fået det til at fungere som du vil:

Ja, da jeg havde sovet på det, opdagede jeg at det også er den
løsning jeg havde fået implementeret under mine eksperimenter.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-03-09 18:33

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> ikke.
>
> P.t. har jeg en hurtig 'løsning', men den flytter jo den første

Det skal laves som float i first-letter, så kommer det til at strække
sig over to linjer. Hvis det er et problem, at den tager flere bogstaver
i :first-letter (har jeg dog ikke vlæret ude for), kan du få brug for
:before :after og :content. Virker ikke i IE6, men skulle vidst virke i IE7?

Man burde kunne sige, at ordet efter ! skal være på én linje, float:none
eller lign.

http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#first-letter

W3C's forklaring til first-letter indeholder lidt mere kode (en <span>)
end jeg ville finde nødvendigt.

Forklaringen til :before og :after er længere nede på siden.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-03-09 19:15

Rune Jensen skrev:

> Man burde kunne sige, at ordet efter ! skal være på én linje, float:none
> eller lign.

Det tror jeg så ikke, man kan. Jeg lavede lige en test, kunne ikke få
det til at virke..

Iøvrigt, så er det en del af standarden, at visse tegn tæller med som
first-letter. Det gælder ! men også " f.eks.

Så jeg kan heller ikke se andet end en DIV eller en span rundt om
udråbstegnet?

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 19:40

Rune Jensen skrev:

> Iøvrigt, så er det en del af standarden, at visse tegn tæller med som
> first-letter. Det gælder ! men også " f.eks.

Så burde de have lavet first-char også. Det andet er ikke altid
nyttigt.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-03-09 19:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Så burde de have lavet first-char også. Det andet er ikke altid
> nyttigt.

Tjah. Det sjove er, så vidt jeg kan se, at man kan indsætte et " før det
første bogstav, og det vel kan styles som man vil. Det skal så siges -
nu jeg lige tænker over det - at det ikke vil optræde i den rå HTML,
hvorfor det (måske) ikke vil give mening for en skærmlæser, og i hvert
fald ikke i en ren text-browser (her er det så også tagget, som giver
mening, så metoden ville under alle omstændigheder nok være logisk
forkert med et udråbstegn, som jo ikke hører til en p).

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-03-09 20:14

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> linjer. Jeg prøvede med pseudoklassen first-letter - men den slår
> udråbstegnet og det første egentlige bogstav sammen. Det dur slet

Rent gæt, jeg har ikke prøvet:

..usynlig { display:none; }

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 21:30

Kim Ludvigsen skrev:

> Rent gæt, jeg har ikke prøvet:

Umiddelbart virker det som du havde tænkt, men da jeg satte
float-left på first-letter, dukkede det skjulte bogstav op igen
som en trold af en æske.

Derefter brugte jeg Runes fif - som ikke dur i sin grundform:
Anførselstegnet er synligt - men jeg indsatte et hårdt mellemrum,
og så kom jeg tæt på det ønskede som I nu kan se via linket.

   http://fiduso.dk/i_medierne/jyllandsposten_20080605.htm

[Lidt senere]

Og nu virker det uden et ekstra tegn? Det forstår jeg ikke. Ser I
andre det samme?

--
Bertel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-03-09 21:49

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev :

>    http://fiduso.dk/i_medierne/jyllandsposten_20080605.htm

Du har jo skrevet, at jeg er røget i hullet hos dig, men bør den
(ihvertfald) ene sprogfejl, der er, ikke rettes?

Den er meget iøjenfaldende.
--
Kerim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-03-09 23:00

Kerim Ellentoft skrev:
> [...]

Det virker i min Firefox, men kønt er det ikke. Jeg vil
foreslå lidt luft mellem udråbstegnet og teksten. Det vil
også være pænere med lidt venstre-padding på Har de
spørgsmål-boksen.

> Du har jo skrevet, at jeg er røget i hullet hos dig, men bør den
> (ihvertfald) ene sprogfejl, der er, ikke rettes?
>
> Den er meget iøjenfaldende.

Nu har jeg ganske vist kun skimmet teksten, men jeg kan ikke
finde den.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 23:24

Kim Ludvigsen skrev:

> Det virker i min Firefox, men kønt er det ikke. Jeg vil
> foreslå lidt luft mellem udråbstegnet og teksten.

Det kikker jeg på.

> Det vil også være pænere med lidt venstre-padding på Har de
> spørgsmål-boksen.

Ja - men den er magen til originalen bortset fra farvens nuance.

> Nu har jeg ganske vist kun skimmet teksten, men jeg kan ikke
> finde den.

Der er en fejl, men den findes også i originalartiklen. Jeg var i
syv sind med hensyn til om den skulle blive stående, for der var
ikke en kat der ville opdage om jeg rettede den. Men jeg lod den
stå, vel vidende at jeg af og til vil få en notits om den.

Der står:

   Deri kunne han havde ret,

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 16-03-09 00:10

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> ikke en kat der ville opdage om jeg rettede den. Men jeg lod den
> stå, vel vidende at jeg af og til vil få en notits om den.

Der er en lille fejl i den gule boks, som vist ikke findes i
originalartiklen. 'de' skal rettes til 'De'.

Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-09 07:55

Lisbet Laursen skrev:

> Der er en lille fejl i den gule boks, som vist ikke findes i
> originalartiklen. 'de' skal rettes til 'De'.

Tak.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-03-09 22:45

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
>
> Er der andet at gøre end at operere med bokse der floates? Kan en
> boks flyde rundt om en anden, eller kan den kun flyde rundt om et

http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur2403a.html
og (mindre heldigt):
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur2403b.html

Metoden er egentlig "ulovlig" , fordi den bruger float
uden bredde.
Jørgen Farum Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 23:25

Jørgen Farum Jensen skrev:

> http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur2403a.html

Jeg havde problemer med at få :first-letter til at virke fordi
det gik ud over de første to tegn "!E", men pludselig virkede det
kun på udråbstegnet. Jeg aner ikke hvorfor det ændrede sig.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-03-09 23:35

Bertel Lund Hansen skrev:

> gengivelse af en avisartikel (med tilladelse), og
> jeg prøver at få opsætningen til at ligge så tæt på
> originalen som muligt.

Her ville det være rart at se et link til den originale

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-09 23:47

   http://temp.lundhansen.dk/stavekontrol.jpg

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-03-09 00:15

Bertel Lund Hansen skrev:

> http://temp.lundhansen.dk/stavekontrol.jpg

Jeg troede bare at jeg kunne finde artiklen på http://jp.dk,
der står endda dato og det hele, men hverken søgning
på dato eller diverse søgeord fandt den.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-09 07:56

Allan Vebel skrev:

> Jeg troede bare at jeg kunne finde artiklen på http://jp.dk,

Ja, det forstod jeg godt.

> der står endda dato og det hele, men hverken søgning
> på dato eller diverse søgeord fandt den.

Artiklen findes i et tillæg, Kulturweekend. Det ligger måske ikke
online?

--
Bertel