IE 6 driller med two column layout
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 11-03-09 12:21

Hejsa.

Jeg er ved at lægge sidste hånd på en hjemmeside, en skabelon jeg
har fundet på nettet, med to kolonner.
Siden ser fin ud i de fleste browsere, men ikke i IE6.
Siden http://www.winfrastructure.dk/thomas-møller-nexø.aspx viser
indholdet af højre kolonne under indholdet i venstre kolonne -
altså med en masse luft over der svarer til længden på indholdet
i venstre side.

Jeg har hørt noget om at man skal hacke IE nogen gange for at få
den til at fatte de gængse standarder. Nogen der ved hvilken hack
der skal bruges i et sådant tilfælde?

Med venlig hilsen,
Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-03-09 15:33

Thomas Møller Nexø skrev:
> [...]
>
> Jeg har hørt noget om at man skal hacke IE nogen gange for at få
> den til at fatte de gængse standarder. Nogen der ved hvilken hack

Nu kan jeg pt. ikke se din side i IE6, men det er rigtigt
at der er forskellige problemer med IE6.

Typisk har det noget at gøre med breddeberegningen, således
at en kvikfix vil være at omslutte de float'ede elementer
med et #wrapper-element med følgende egenskaber;
#wrapper {
display:inline; /fixer dobbelt margin bug */
width:100%;
}

Desuden er det klogt at afsætte plads til det andet
element i det første element, således
#leftcol {
width: 65%;
margin-right:35%;
}
#rightcol {
float:right;
width:33%;
}

- sådan rent principielt.

I de artikler, der refereres til på denne side
http://webdesign101.dk/layout/

gennemgås de fleste af de faldgruber, der kan være
i forbindelse med float-layout.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-03-09 23:23

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Nu kan jeg pt. ikke se din side i IE6

Skal folk i vores branche ikke kunne det?

Min nyeste maskine har det nyeste, og så har jeg
en ældre maskine med IE6, FF2 og andre ældre
versioner af browsere.

Jeg tilgår det hele via en KVM-switch, måske en
ide til andre - det er urtolig nemt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-03-09 21:13

Allan Vebel skrev:

> Skal folk i vores branche ikke kunne det?
>
> Min nyeste maskine har det nyeste, og så har jeg
> en ældre maskine med IE6, FF2 og andre ældre
> versioner af browsere.

Jeg skrev pt. Jeg bruger normalt din løsning *),
men den PC der er mit alternativ er forkølet eller
noget, og jeg har ikke lige haft tid til at gøre
noget ved det.

Men i hvert fald lærte jeg noget nyt om IE 6. Det
der med italics havde jeg nok ikke selv gennemskuet.

*) Det var faktisk dig der for et års tid siden
fortalte mig om KVM-switchen. Det er simpelthen
vildt smart. Midt eneste (lille) problem er at den
model jeg bruger /skal/ have en ægte PS2 mus.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-03-09 22:36

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg skrev pt. Jeg bruger normalt din løsning *)

OK!

> *) Det var faktisk dig der for et års tid siden
> fortalte mig om KVM-switchen. Det er simpelthen
> vildt smart. Midt eneste (lille) problem er at den
> model jeg bruger /skal/ have en ægte PS2 mus.

Kan det ikke klares med en adapter?
http://www.av-cables.dk/computer_kabler/usb_kabel/usb_adapter/usb_hun_til_ps2_han_adapter_2200_da.html

Min kan klare begge dele - mit problem er at USB-
porten kun kører version 1.1, hvor normalen er 2.0.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-03-09 12:22

Allan Vebel skrev:

> OK!

> Kan det ikke klares med en adapter?
> http://www.av-cables.dk/computer_kabler/usb_kabel/usb_adapter/usb_hun_til_ps2_han_adapter_2200_da.html

Nej. Det var det første jeg prøvede. Jeg har prøvet
med to-tre forskellige trådløse Logitech USB-mus, i
bedste fald ser det ud som om der er noget crosstalk
mellem musesignalerne. Det er derfor jeg tror det er KVM
switchen, det er galt med. Men som altid har jeg gjort det
man ofte straffes for - købt den billigste jeg overhovedet
kunne finde...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-03-09 23:20

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Nej. Det var det første jeg prøvede. Jeg har prøvet
> med to-tre forskellige trådløse Logitech USB-mus, i
> bedste fald ser det ud som om der er noget crosstalk
> mellem musesignalerne.

Jeg har prøvet nogle forskellige KVM'er, musen
fungerede normalt, men scrollhjulet fungerede ikke på
den ene maskine, selv om der var helt samme driver
installeret.

> Det er derfor jeg tror det er KVM switchen, det er
> galt med. Men som altid har jeg gjort det man ofte
> straffes for - købt den billigste jeg overhovedet
> kunne finde...

Sådan er det ofte. Min hedder Trendnet TK-210K, og
kostede vist ikke alverden.

Den næste du skal lede efter, skal have fuld USB 2.0-
understøttelse.

Nå, jeg har sat FUT til news:dk.edb.hardware

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-09 02:09

On 11 Mar 2009 11:20:35 GMT, Thomas Møller Nexø <t@t.dk> wrote:

> [...]
>indholdet af højre kolonne under indholdet i venstre kolonne -
>altså med en masse luft over der svarer til længden på indholdet

Det er din font italic som gør din sidebar for bred i IE6 her er lidt
om dit problem
http://www.positioniseverything.net/explorer/italicbug-ie.html

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 12-03-09 13:10

wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er din font italic som gør din sidebar for bred i IE6 her er lidt
> om dit problem
> http://www.positioniseverything.net/explorer/italicbug-ie.html

Det hjalp. Tak for informationen!

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-03-09 22:44

Thomas Møller Nexø skrev:

> Jeg er ved at lægge sidste hånd på en hjemmeside

Nu er det ikke Ris+Ros-gruppen, men vil lige nævne
at kontrasten på din side ikke er god.

Jeg har svært ved at læse grå tekst på lidt lysere grå
baggrund, og det er ikke meget bedre hvor du har
hvid baggrund.

Prøv med et sort tekst i stedet!

--
Allan Vebel