Evnen til religion hos mennesker er af nye~
Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-09 14:38

Ja, jeg vil tro at artiklen vil have en vis interesse:

<http://www.newscientist.com/article/dn16725-religion-may-be-a-product-o
f-our-evolved-brains.html?DCMP=OTC-rss&nsref=online-news>

Jeg citerer fra artiklen:

FUT dk.videnskab.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : kaz

Dato : 10-03-09 18:16

"Per Rønne" wrote:
> Ja, jeg vil tro at artiklen vil have en vis interesse:

Hvorfor?

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-09 19:25

kaz skrev i

> Hvorfor?

Ateistisk mission.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-09 17:34

"Per Rønne" skrev i

> [...]
>
> <http://www.newscientist.com/article/dn16725-religion-may-be-a-product-o
> f-our-evolved-brains.html?DCMP=OTC-rss&nsref=online-news>

Her tager man udgangspunkt i et darwinistiske evolutionsdogme.

Alene det at man pr. á priori har indtaget det standpunkt viser den
manglende reelle videnskabelighed i artiklen. Og så er der ingen grund til
at spilde yderlige tid på at læse artiklen

Fra : Tja

Dato : 10-03-09 18:20

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

>manglende reelle videnskabelighed i artiklen. Og så er der ingen grund til
>at spilde yderlige tid på at læse artiklen

Meget kan man sige om religion, men videnskabelig er den sgutte.....
Gud, Muhammed eller Julemanden befinder sig i samme kammer som troen på 7
rigtige i lotto.
Krankisten

Rønne´s artikel har en pointe. Selvom man godt kan have sine tvivl om IQen
hos mange religiøse,
skal der vel en hvis udvikling af hjernen til, for at undre sig over
tilværelsen.
Monstro dyr fx. er religiøse ?
Fido! Væk fra det bedetæppe....

Jens.

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-03-09 23:37

Tja wrote:

> [...]
> IQen hos mange religiøse,
> skal der vel en hvis udvikling af hjernen til, for at undre sig over

Der skal en mental kapacitet til at forestille sig eksterne bevidstheder
og en anden til at holde det op imod erfaringen og lære af sine
fejltagelser. Men hvor det kan være farligt ikke at forestille sig en
anden aktør i tilfælde hvor den findes (tiger i buskadset), er det
relativt harmløst at forestille sig en i tilfælde hvor den ikke findes
(uhyggelig skygge fra træet).

Den slags rudimentær empati kan man finde i mange dyr, men hos mennesket
er den særligt udpræget og så må man forvente der er nogle smuttere ind
i mellem (som f.eks. animisme, shamanisme, spiritisme, vitalisme,
dualisme, etc.).