Bundmaling
Fra : Skipper

Dato : 10-03-09 20:47

Er der nogen her i gruppen der ved hvor man kan købe billig bundmaling.

Det ser ud som om at alle forhandlere har rottet sig sammen og tilbyder
den samme bundmaling til nøjagtig samme pris.

Eks. Mille Ultimate2 koster alle steder 406 kroner ?? besynderligt ikke ????

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-03-09 21:23

Hej
Prøv her:
www.schwenckner.de
Sidste år købte jeg maling til båden til billige penge. ½ pris af danske
bådpushers forlangende.
Hilsen Steffen

Fra : Skipper

Dato : 10-03-09 22:35

Steffen Skov skrev:
> [...]
> Prøv her:
> www.schwenckner.de
> Sidste år købte jeg maling til båden til billige penge. ½ pris af danske

Tak - det ser ganske fornuftigt ud......... !!!!

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-09 22:45

Hej !

Jeg bruger det her og det virker fint
http://www.svb.de/index.php?sid=1befe95b1c003d697dd3ebef45ef35b3&cl=details&cnid=11963&anid=777

Det her har jeg ikke prøvet
http://www.svb.de/index.php?sid=1befe95b1c003d697dd3ebef45ef35b3&cl=details&cnid=11963&anid=117295

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-09 23:52

Bare husk at det i princippet er ulovligt at bruge tysk bundmaling i
Danmark.

I Dansk Maxi Klub køber vi ind samlet og får 30% rabat. Men det er jo ikke
alle der har en Maxi .....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 11-03-09 22:06

Jeg er lidt forvirret: på det link, du henviser til, opgives priser på
omkring 100 euro for 2, 5 liter maling (International eller Hempel), altså
ca. 750 kr. Hertil kommer fragt (som må være betydelig).
Sidste år købte jeg 3 liter International Cruiser for omkring 900 kr. i DK
(AFI Marine), så jeg synes ikke besparelsen er nem at få øje på. Hvad har
jeg misforstået?

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Jens

Dato : 10-03-09 22:48

www.netbaad.com i Egå

2. Hempel Ultimate 2 750 ml
2-komponent selvpolerende bundmaling til sejlbåde. Velegnet til både
der ikke sejler hver uge og til sejlere, der stiller krav om en helt
begroningsfri bund. Hempel Mille Ultimate 2 er den mest effektive bundmaling
til sejlbåde, der lovligt kan påføres i Danmark.
Pris DKK 399,00
Tilbud: DKK 299,00

Jeg handler somme tider der over nettet, og er 100% tilfreds.

mvh
Jens

Fra : Skipper

Dato : 11-03-09 06:03

Jens skrev:
> [...]
> Pris DKK 399,00
> Tilbud: DKK 299,00
>

> Jeg handler somme tider der over nettet, og er 100% tilfreds.

Har også tidligere handlet der - men af uforklarlige årsager kan de ikke
levere varen ??? (er det mon fordi de ikke kan få det leveret fra Hempel
pga for lave priser ???)

Fra : Jens

Dato : 18-03-09 20:58

Hej igen

Jeg har lige bestilt (bl.a.) 4 bøtter Mille Ekstra der.
Leveret med posten to dage efter, så det er ikke et generelt problem.

mvh
Jens

Fra : Harding Larsen

Dato : 11-03-09 15:09

Bundmaling er en stor del af forretningernes omsætning.
Derfor vil forretningerne da følge fabrikanternes vejledende
priser og ikke indgå i konkurrencer for så vil bådejerne nok
lægge de andre småindkøb i samme forretning hvor de køber
bundmalingen og dem med lidt højere priser vil ikke have
omsætning.
Forhandlere i de store havne forventer en omsætning på
bundmaling alene på omkring 1.000.000,-. Derfor er det ikke
uvæsentlingt for dem over en kam at undgå konkurrence.

Oven i det skal lige nævnes at man ikke skal købe bundmaling
kommende fra værfter. De må ikke bruges til lystbåde da de
indeholder Tributyltin (TBT). TBT blev forbudt til lystbåde i
1991; men er stadig i omløb bl.a. via værfter.
Farven på denne maling er som regel blommefarvet.
Det anslås at giftvirkningen er omkring 1.000 gange så giftigt
som f.eks. zink-pyrithion der er tilladt til bundmaling til
lystbåde.

Bliver der fundet TBT i en havne slam i forbindelse med en
uddybning kan regningen nemt løbe op i 10 - 15 mill. hvorimod
alm klapning kun koster 300.000 - 500.000 for samme mængde.
derfor kan bådejere der har anvendt TBT bevist eller ubevist
risikere at tørre en kænperegning af på fællesskabet.

Både med TBT enten skal have en forsejling eller bundmalingen
skal fjernes.
Kystdirektoratet har lavet en formulering af reglerne der
umiddelbart kan tilføjes hver havne reglement uden at skulle
sende det samlede reglement til godkendelse.
Formuleringen giver havnene mulighed for at ekskludere bådejere,
der bruger ulovlig bundmaling.

Mvh/Harding

Fra : Skipper

Dato : 11-03-09 20:21

Harding Larsen (slet 7WXVZ) skrev:
> [...]
> sende det samlede reglement til godkendelse.
> Formuleringen giver havnene mulighed for at ekskludere bådejere,

Hej igen,

Jeg ved godt at den samme tråd kørte sidste forår - med det samme
resultat at der ikke skete en disse.

Det var/er måske en opgave for Konkurrencestyrelsen at kigge nærmere på
da det trods alt er os bådejere det skal betale gildet.

Jeg har klippet et lille udkast af formålet med konkurrenceloven -

citat "Loven indeholder to centrale forbud – et forbud mod
konkurrencebegrænsende aftaler mellem virksomheder (§ 6), og et forbud
mod at virksomheder misbruger deres dominerende stilling (§ 11).
Konkurrencen bliver begrænset, hvis f.eks. producen-terne af en vare
aftaler at sælge til den samme høje pris. På den måde kommer forbrugerne
og andre virk-somheder til at betale en pris for varen, som er højere
end den ville have været, hvis producenterne havde konkurreret om at
sælge varen til den billigste pris."

Man må vel konkludere at mange af bådudstyrsforretningernes priser trods
alt er holdt kunstigt oppe . jeg synes bare det er ærgeligt at de evt.
ødelægger deres egen forretning på at vi andre må købe varene i udlandet
(Sverige, Tyskland og England)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-03-09 01:09

> [...]
> alt er holdt kunstigt oppe . jeg synes bare det er ærgeligt at de evt.
> ødelægger deres egen forretning på at vi andre må købe varene i udlandet

Tja, det er nok ikke let at lave om på, da forretningerne jo indgår i en
forening med fælles indkøb og fælles kataloger og dermed også fælles priser.

Og det er nok ikke utænkeligt at de bliver smidt ud af foreningen hvis ikke
de sælger til den forlangte pris. og er de ikke medlem af foreningen, ja så
kan de jo heller ikke købe deres produkter!!!

Så, de har fat i den lange ende...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-09 11:56

> [...]
> den samme bundmaling til nøjagtig samme pris.
>
> Eks. Mille Ultimate2 koster alle steder 406 kroner ?? besynderligt ikke

Den bøde Hempel fik sidste år for prisaftaler, var ganske klart for lille--

Egon

Fra : Skipper

Dato : 13-03-09 23:21

Egon Stich skrev:

> "Skipper" <dolan@dolan.dk> skrev i en meddelelse

> Den bøde Hempel fik sidste år for prisaftaler, var ganske klart for lille--
>
> Egon

Shit fik de en bøde sidste år..????

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-09 10:50

> Shit fik de en bøde sidste år..????

Ja da.
Firmaet fik een ligesom den ansvarlige direktør fik en personlig.
Jeg husker ikke beløbene, men de var helt klart i Lommepengeafdelingen.
Hvilket jo nok, givetvis ganske som ønsket af politikerne, resulterer i
absolut ingenting.

Egon

Fra : Skipper

Dato : 15-03-09 14:30

Egon Stich skrev:

> [...]
> Jeg husker ikke beløbene, men de var helt klart i Lommepengeafdelingen.
> Hvilket jo nok, givetvis ganske som ønsket af politikerne, resulterer i

Ja, ja, tænkte det nok............ vi må håbe at en fra
konkurrencestyrelsen læser dette...... så de kan tage fat om problemet
igen. Jeg synes at det er noget værre snyderi..........

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-03-09 18:18

> Ja, ja, tænkte det nok............ vi må håbe at en fra
> konkurrencestyrelsen læser dette...... så de kan tage fat om problemet
> igen. Jeg synes at det er noget værre snyderi..........

Tja... Vi kunne også håbe at brugerne, altså os selv læser det... og
boykotter dem...

Det er som regel et vink med en vognstang der er til at forstå.

Mvh
JR

Fra : Harding Larsen

Dato : 15-03-09 18:43

Ligner det ikke en boykot af alle supermarkedskæderne. De
udsender da kun et katalog om ugen med samme priser for deres
forretninger.

Den vognstang bliver da noget hulkæbet.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-09 19:16

Mener du dermed, at de supermarkedskæder, der operer i Danmark
ikke konkurrerer indbyrdes ...?
Tænk f.eks. på mærkevarer inden for øl, vand, juice og spiritus,
brød, kaffe, mejeriprodukter, konserves, konfekture ...

I vores umiddelbare nærhed har vi en Netto, en Fakta, en Irma, en
Superbest, en Kwik Spar og et par tankstationer.
Deres salgspriser er ofte ganske differentierede og
tilsyneladende ikke koordinerede eller fastlagt/kontrolleret af
de respektive producenter ...

Ydermere kan jeg på mit benzinkort fra en og samme leverandør på
samme dag købe samme mærke benzin eller diesel til ret så
forskellige priser fra forskellige tankstationer ... Det gælder
såvidt jeg ved ikke detailkæderne ... Men det er jo også en anden
snak ...

Når jeg sammenligner de forskellige kataloger fra de forskellige
bådudstyrsforretninger, forekommer det mig slående, så "enige" de
er om prispolitikken på mange produkter ... Herunder bundmaling,
for nu at forsøge at blive i tråden ...

Det lugter gevaldigt af leverandørfastsatte udsalgspriser med
indbyggede "sanktioner", hvilket faktisk ikke er tilladt ...
Problemet er at løfte bevisbyrden. Det er åbenbart lykkedes i
enkelte tilfælde ...

Måske jeg ikke forstår, hvad du mener med en hulkæbet vognstang

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Harding Larsen

Dato : 15-03-09 20:26

Jo kæderne supermarkedskæderne konkurerrer indbyrdes og det gør
bådudstyrskæderne også. Der er ofte store prisforskelle på samme
produkt mellem kæderne også på bundmaling.
Desuden findes der grossister på bådfronten der sælger til
slutbrugeren gennem enten en forhandler som slutbrugeren
mestemmer eller den som grossisten finder ligger nærmest
slutbrugerens bopæl.
I supermarkedskæderne, der har en meget større omsætning en
bådudstyrsforretningerne forhandles hele tiden om partivarer og
det afspejler sig selvfølgelig i prisen konstant foruden det
faktum at varerne ofte er behæftet med en sidste salgsdag.
Når bådgrossisterne placerer en ordre hos fabrikanterne er det
nok årets eneste ordre og derfor vil de nok holde denne pris
lige indtil et evt. slutudsalg sættes ind uden for det optimale
brugstidspunkt.
Grossisten fordeler varerne hos salgsleddet efter forventet
omsætning og de har også muligheden for at se varerantal på
salgsstederne om nødvendigt.
Det samme sker hos f.eks. Bilka, Silvan o.s.v. de kan også se
hvad der ligger i de enkelte forretninger og enten selv flytte
varer eller lettest fortælle kunden for varer findes; men det er
stadigvæk til samme pris, den uge.

Det er da rigtigt at kæderne fastsætter priserne og det er nok
heller ikke helt umuligt at de enkelte forretninger har et tæt
tilknytningsforhold til kæderne.

Enkelte kæder sælger andre fabrikater bundmaling end de gængse
og derfor kan de varierer i prisfastsættelsen i forhold til de
gængse.

Vi skal dog huske på i vores iver med at jagte laveste pris at
der er også forskelle i et enkelt fabrikats produkter. Tydeligst
er det nok i Sverige hvor der sælges forskelligt formulerede
produkter på hhv. vestkysten og østkysten under hensyntagen til
saltindholdet i vandet.

De hænder da også her i gruppen at der kommer meget forskellige
opfattelser af et produkts virkning, især med de selvpolerende
typer.
Der skal faktisk sejles ret meget for at den selvpolerende
effekt er optimal og så nytter det ikke at man kun har et maget
tyndt lag.
Det er op til den enkelte at føre en slags dagbog over sin
anvendelse af båden og så når båden kommer på land vurdere om
malingslaget har været tilstrækkeligt og effektivt og så
efterfølgende handle derefter.

Det giver da evig samtale på havnen når bådene kommer op hvorfor
nogle er "rene" og andre har Kongelunden hængende under bunden.
Bådejernes forklaringer og mangel på samme er jo interessante at
høre på.

Det kunne være at vi skulle være fluerne på væggen når priserne
fastsættes til forretningerne, måske vil helt andre aspekter
komme på bordet. Kontraktforhandlinger omkring større ordrer kan
indeholde mange ingredienser inden handelen afsluttes.

Mvh/Harding

Fra : Torben Bach

Dato : 15-03-09 21:32

Harding Larsen (slet OFJOY) wrote:
> Jo kæderne supermarkedskæderne konkurerrer indbyrdes og det gør
> bådudstyrskæderne også. Der er ofte store prisforskelle på samme
> produkt mellem kæderne også på bundmaling.

Klip ret meget af diverse.

Det her indlæg fra Harding kunne hedde noget i retning af "rygsvømning"

Æbler og pærer skal man ikke blande sammen.
Det er da helt åbenbart, at der foregår noget, der ikke burde have gang her
på jorden, og man kan da på ingen måde sammenligne div. supermarkeders
prissætning med alverdens forskelige varer med den prissætning, der feks. er
på Hempels Mille Extra.
Prøv at undersøge, hvad det koster. Nogle steder er der tilbud, andre steder
ikke, men som regel er prisen stort set den samme. Underligt at
International også havner i et prisleje, der ligner det tilsvarende produkt
fra Hempel.

Uanset hvad så bliver der taget avancer, der vil noget her i DK, når det
gælder udstyr og andet til bådfolket, så konkurrencen forekommer imaginær.

Nu skal vi snart til at gøre bådene klar til sejlads, og så må vi endnu en
gang til lommerne - finanskrise eller ej - skuden skal i vandet, og vi skal
snart til at nyde friheden på havet

Mvh
Torben

Fra : Harding Larsen

Dato : 15-03-09 21:59

Prisfastsættelse er ikke rygsvømning, prøv at
skrive "prisfastsættelse" på Google og se lidt på de mange links
der findes om dette emne, herunder bl.a. økonomistyrelsens
vejledning om prisfastsættelse.

Mvh/Harding

Fra : Torben Bach

Dato : 15-03-09 22:35

Harding Larsen (slet ULFMM) wrote:
> [...]
> skrive "prisfastsættelse" på Google og se lidt på de mange links
> der findes om dette emne, herunder bl.a. økonomistyrelsens

Klip

Du misforstår. Rygsvømning er dels en sport, men også et begreb, når og hvis
man forsøger at bortforklare fakta.
Du finder muligvis andre muligheder, når du Googler på "rygsvømning".

Pas nu på, at du ikke ender i grøften, der er fyldt med åndshovmod

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-09 23:47

Du har ret, der findes mange former for prisfastsættelse ...
Mange af dem er helt lovlige - andre er ikke ...

Det afgørende spørgsmål i denne diskussion er imidlertid, om
f.eks. producenten/importøren/grossisten (eller andre i leddet
før detaillisten) pålægger den selvstændige detaillist at
overholde bestemte priser, alternativt pålægger detaillisten
sanktioner i tilfælde af detaillistens valg af en prispolitik,
der afviger fra den af producenten "foreslåede" ... det man
(bl.a. i lærebøger om prisfastsættelses-metoder) kalder bindende
videresalgspriser ...

Meget tyder i min optik på, at mange større virksomheder i
producent/import/grossistleddet i "bådudstyrs/tilbehørs-branchen"
har og udnytter en betydelig "magt" over detaillistledet, hvilket
langt fra er fremmende for priskonkurrencen ... Bemærk, at der er
mange selvstændige detaillister i branchen. Den er f.eks. ikke så
koncentreret (topstyret/ejet) som dagligvarebranchen i Danmark.

I forhold til f.eks. Hempel , International, Garmin, Raymarine
m.fl. har de selvstændige forretninger meget ringe
forhandlingsstyrke og vil blive hårdt ramt, hvis en af de store
leverandører - af en eller anden grund - "pludselig ikke kan
levere" ... "Man" har da hørt eksempler på, at den reelle grund
er, at detaillisten ikke "overholder den foreslåede prispolitik"
.... Det er ikke lovligt ...

Men som sagt: Det kan være svært at løfte bevisbyrden over for de
producenter, der (mis)bruger deres forhandlingsposition ... Og
det kan meget vel være en del af forklaringen på, at vi som
forbrugere betaler (alt for) høje priser for bådetilbehør/-udstyr
i Danmark ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

PS - Et par eksempler på tilfælde, hvor det åbenbart lykkedes at
løfte bevisbyrden:
quote

Hempel A/S
CVR-nr. 59946013
Lundtoftevej 150
2800 Kongens Lyngby

tiltales for overtrædelse af konkurrencelovens § 23, stk. 3, jf.
stk. 1, nr. 1, jf. § 6, stk. 1, ved i perioden 2003-2006 i
forbindelse med videresalg på det danske marked af
yacht-produkter (skibsmaling og lak) at have indgået og
praktiseret konkurrence-begrænsende aftaler herom med sine
grossister og forhandlere, idet det mellem til-talte og
grossisterne var aftalt, at den enkelte grossist skulle fastsætte
forhandlerpriser til tiltaltes nettopris + 5 % og, at grossisten
skulle informere om samt tilse, at de fastsatte vejledende
udsalgspriser blev fulgt af forhandlerne, ligesom tiltalte i
konkrete tilfælde selv rettede henvendelse til sine forhandlere
og anmodede om, at de fastsatte vejledende priser blev overholdt.

For overtrædelsen fastsættes en bøde på 2.000.000 kr., der
tilfalder statskassen.

unquote ...

Yderligere info om den konkrete sag her:
http://www.ks.dk/konkurrenceomraadet/kendelser-og-domme/straffedomme-og-boedevedtagelser/boede-vedtaget-af-hempel-as/?0=

Et andet eksempel:
(se http://www.ks.dk/index.php?id=28276 )

quote
Bøde vedtaget af Nautisk Udstyr APS, NN og NN den 20. februar
2008
I medfør af retsplejelovens § 832 tilkendegives herved, at
nedenstående overtrædelse vil kunne afgøres med, at Nautisk
Udstyr APS, direktør NN og formand for bestyrelsen NN, erklærer
sig skyldig og vedtager den angivne bøde:

B Ø D E F O R E L Æ G

Nautisk Udstyr APS, NN som direktør for og NN som formand for
bestyrelsen i Nautisk Udstyr APS

tiltales for overtrædelse af konkurrencelovens § 23, stk. 3, jf.
stk. 1, nr. 1, jf. § 6, stk. 3, jf. stk. 1, jf. til dels § 6,
stk. 2, nr. 7, ved i perioden 1. august 2002 - 26. september 2006
i forbindelse med videresalg på danske marked for udstyr til
lystbåde i sit katalog at have fastsat bindende videresalgspriser
for anpartshaverne i selskabet, ligesom tiltalte ved henvendelse
til grossister forsøgte at formå de pågældende til at undlade at
levere til forretninger, som solgte til lavere priser, end de af
Nautisk Udstyr fastsatte.

For overtrædelsen fastsættes en bøde på 400.000 kr. til Nautisk
Udstyr ApS samt en bøde på 25.000 kr. til hver af de tiltalte NN
og NN. Bøderne tilfalder statskassen.

unquote ...

Ellers kan man bare kigge på konkurrencestyrelsens hjemmeside
www.ks.dk - og selv søge efter andre eksempler ...

Fra : claus b.p.

Dato : 16-03-09 00:48

Flemming Torp wrote:
> Du har ret, der findes mange former for prisfastsættelse ...
> Mange af dem er helt lovlige - andre er ikke ...

Der kunne selvfølgelig tænkes den mulighed at engros prisen for en vare er
sat så højt, at detailforretningen ingen mulighed har for at få fortjeneste,
hvis ikke de følger "standardpriserne". Men min opfattelse er nu at der
reelt er tale om højavance varer.
Men der var da lidt at spare på International sidste år i Holbæk, selvom det
ikke var så billigt som man kunne have købt det for i udlandet.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-09 02:13

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men der var da lidt at spare på International sidste år i
> Holbæk, selvom det ikke var så billigt som man kunne have købt

Mistanken er jo nærliggende ... Men når Hempel får en bøde på 2
mio. kr. er det vel et signal om, at "skurken i det tilfælde" er
producenten. I casen med grossisten,som fik en bøde på 400.000,-
kr., er "skurken i grossistleddet" ...

Umidelbart ville jeg tro, at detaillisten (typisk den
selvstændige) er den svageste part i kæden før konsumenten og
derfor ikke "tør" konkurrere på prisen, med risiko for at få
alvorlige "leveringsproblemer" ... På den anden side ... måske
detaillisterne - eller flertallet af dem - er ganske tilfredse
med at "slippe for irriterende priskonkurrence" ... og så er det
dig og mig, der sidder med aben (og betaler katalogprisen, som er
gældende i flertallet af forretninger) ... når vi køber vores
bundmaling - og meget andet til vores skiv - i Danmark ...

En høj engrospris er jo ikke nødvendigvis et argument for
manglende priskonkurrence i detailleddet ...
(I dagligvarehandelen kunne man bruge kendte mærkevareproducenter
som f.eks. Carlsberg eller Arla som eksempler) ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : claus b.p.

Dato : 16-03-09 10:18

Flemming Torp wrote:
> En høj engrospris er jo ikke nødvendigvis et argument for
> manglende priskonkurrence i detailleddet ...
> (I dagligvarehandelen kunne man bruge kendte mærkevareproducenter
> som f.eks. Carlsberg eller Arla som eksempler) ...
Der er jo en forskel på forbrugsmønstret i forhold til dagligvarer og
specialvarer, fx. vil det være sjældent at man går i Føtex for at købe
sodavand, uden at man samtidig køber 30 andre varer, så en manglende
indtjening på sodavand vil bilve kompenseret af indtjeningen på noget andet.
Tilbuddene tjener til at lokke folk ind i netop den forretning til denne
uges indkøb. En "manglende" indtjening på bundmaling vil næppe tjenes helt
ind på salg af pensler, tovværk og andet. Men Internethandlen burde have
lagt mere pres på priserne end tilfældet er, problemet er bare at
forsendelsen af de tunge dåser er kostbar. Specielt fra udlandet.
Der er for meget jyde i mig til at jeg bare kan acceptere at det aldrig er
muligt at gøre en god handel, og det har den (negative?) konsekvens at jeg
på mange andre varer eksperimenterer med ikke-marine-produkter, fordi jeg
får det skidt med at se på priserne, i de iøvrigt typisk lækre og
veludstyrede bådtilbehørsforretninger. Tænk hvad det ville betyde for deres
image, hvis de engang imellem kørte med nogle slagtilbud...

Mvh. Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-03-09 20:32

O-høj
Dette har ikke en skid med sejlads at gøre. I -80´erne arbejdede jeg i
BILKAs radio/tv-afdeling. Firmaet havde fået et parti B&O fjernsyn til salg.
Men da de solgte det under B&O´s mindstepris, måtte Bilka tage varen af
hylderne. Lige siden har B&O ikke villet handle med Dansk Supermarked. Det
er ikke et eksempel på karteldannelse, men et eksempel på, at producenten
sætter prisen på deres varer.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-09 11:36

Det er jo ikke lang tid siden, det var før dommen, at Hempel alene ville
sælge til udvalgte detaillister.
Således at der helst kun var een af slagsen i et lokalområde.
Naturligvis som led i bestræbelserne for at opretholde prisniveauet.

Angående "det svage led" i kæden, har jeg selv prøvet at være udsat for pres
og trusler for at rette ind efter "vejledende prisliste"
Man ville ikke accepterer, at jeg var godt tilfreds med en noget mindre
pris.
..
I brancher der opererer i nicheområder, er det norm.
Ikke undtagelse.

Noget der er ganske tydeligt, om man renser priser for lokale afgifter og
lignende, for derefter at sammenligne med andre landes priser.
Op til 30 procent overpris er normen.
Ikke undtagelsen.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-09 11:26

Du kan vende sagen som du har lyst---
Tilbage står, at i DK er Konkurrence på priser noget, der alene findes i
liberalisters fantasi.

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-09 22:07

HVIS du har ret, er der jo ikke noget at komme efter ... ...

Det er nu ikke mit indtryk baseret på et udvalg af de kataloger,
jeg i tidens løb, har kigget i.
Og så *er* der er jo faldet dom i branchen ...
næppe helt uden grund ... sååhh ...

Mon konkurrenceforholdene i branchen er helt efter bogen?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-03-09 18:37

Hej Harding

Man kan altid vende og dreje tingene alt efter hvor man står.

Som jeg skrev lidt længere oppe så har butikkerne fælles kataloger m.v.

Men måske du kan overbevise mig... Lad os tage et praktisk eksempel.....

Jeg mangler faktisk en gastester for at min installation er helt lovlig. se
venligst link
http://www.kjoeller.com/gastestere.htm

Prisen på en sådan er 495 Dkr. og jeg har ikke kunnet forhandle nogen
forretninger ned, eller kunnet finde den billigere andetsteds.

Måske du kan finde denne billigere et eller andet sted????

Min konklusion er. at uanset hvor jeg leder eller hvem jeg spørger, så er
prisen den samme. altså dikteret fra Kjøller. eller deres kataloger og
dermed prisaftaler.

Man kan vel gætte på at forretningerne ved at hvis de sælger til lavere
pris, ja så kan de pludselig ikke købe ved kjøllet mere. eller være med i
fællesskabet...

Mvh
JR

Fra : Harding Larsen

Dato : 18-03-09 20:09

Hej Jan,

Det er da ikke så tosset en pris.
Kjöller skal ikke have hele æren for faktisk er testeren et
svensk fabrikat lavet af Gaslox AB i Ôrebro
Adresse Filarev 4 70375 ôrebro.

Priserne kan også hentes i campingforretninger.
Schultz saddelmageri i Kolding tager 495,-
Neergårds Camping 590,-
Termomarin i Sverige 520,- SEK
Future 698,- SEK
Camper fritid 590,-
Campnet afhængig af fittings 565,- til 640,-

Så det er en rimelig god pris som du har fået, trods alt.

"Fællesskabet" er lidt større.
Vil du købe en varer så må du betale det den udbydes til med de
variationer som du kan finde frem til.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-03-09 22:23

Kjøller påstår ellers selv at de har udviklet den...

Om prisen er tosset eller ej, faktum er det, at inden for bådbranchen er
prisen ens...
hvilket betyder at en eller anden har sat prisen for dem alle... og det
kaldes vel prisaftaler...

Mvh
JR

"Harding Larsen (slet Q2FQ9)" <harding@Q2FQ9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12374038090.566325931347329@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 19-03-09 10:45

Ja drømme kan man da men prøv at søge på "Gaslox" på nettet, det
kan give andre tanker.

Jo mange priser er ens i de forskellige bådudstyrs kæders
kataloger. Vi kender ikke organisationerne bag og deres
indflydelse på deres forhandlerled; men sikkert er at de
kalkulerer priserne til hvad markedet kan bære uden ret meget
hensyn til hvad indkøbsprisen er.

Du ved sidste led skal kun have 2% så de har kun lært at bruge 2
tabellen

Kan man ikke lide priserne i bådudstyrs forretningerne og samme
produkt kan fås i Campingbutikker, der ofte har lavere priser,
så kan man købe der.

Kunne stumperne bruges til fly ja så var priserne i salgsleddet
her ca 10 gange bådpriserne. Årsagen er at der kræves certifikat
her og det koster meget at administrere.

Vi kan nok ikke med vores øffen her i gruppen påvirke
bådudstyrskatalogpriserne; men vores mønster for indkøb af varer
til vores både er vi selv herre over. Her er Google uovertruffen
som søgeredskab.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-03-09 19:34

Enig Harding...

Vi Danskere har det desværre med at glemme og køber ofte igen et sted
man er blevet dårligt behandlet eller har følt sig snydt...
der skal bare gå tid nok....

Og en boykot af en virksomhed og nok ønske tænkning...

Mvh
JR

"Harding Larsen (slet 2QKI2)" <harding@2QKI2larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12374563620.885160886273582@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 20-03-09 13:28

Hej Jan,

Ja det er utroligt at "Mands minde" kun er en uge!

Handler man på internettet så vil man opdage at den butik, der
er billigst én måned måske er den dyreste næste måned for et
bestemt produkt.

Skal man finde ud af om det er en seriøs butik kan man gå ind på
www.forbrugereuropa.dk og klikke på "Howard - din interaktive
shoppingagent" ikonet ligger på forsiden.

Husk ved internethandel kun at betale med dit VISA/Dankort, for
så er du heltsikker på at få dine penge retur, såfremt varen
ikke dukker op, eller du vil udnytte andre muligheder, som er
beskrævet på den nævnte hjemmeside.

Iøvrigt har Google en funktion, der oversætter udenlandske
hjemmesider til dansk. Oversættelsen er ikke altid fagteknisk
korrekt; men giver en god hjælp til den knap så sprogkyndige.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-09 11:22

> [...]
> konkurrencestyrelsen læser dette...... så de kan tage fat om problemet
> igen. Jeg synes at det er noget værre snyderi..........

Mon ikke Hempel har garderet sig ved at være med i Golf og Jagtklubben?

Egon

Fra : Carsten Jensen

Dato : 16-03-09 12:46

Den Mon, 16 Mar 2009 10:18:23 +0100 skrev claus b.p.:
> Tænk hvad det ville betyde for deres image, hvis de engang imellem
> kørte med nogle slagtilbud...

Ja tænk. Men det gør de såmænd af og til. F.eks. havde Hellers i Kastrup
sidste år nogle billige lange bådshager på tilbud. Sådan en ville jeg
gerne købe.

Desværre fik de aldrig varene hjem, så det fik mere karakter af et smart
forsøg på at narre kunder ind i butikken end af et godt tilbud. Jeg synes
ikke det var specielt godt for deres image. Men sådan er der jo så meget.

Det fik den gode konsekvens at jeg lærte at handle i Tyskland i stedet
for i Kastrup, for i Tyskland kan man købe f.eks. Coelan billigere (og
det er sådan set dyrt nok i forvejen).

Mvh

Carsten

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 22-03-09 11:19

> [...]
>den samme bundmaling til nøjagtig samme pris.
>
>Eks. Mille Ultimate2 koster alle
>steder 406 kroner ?? besynderligt ikke ????

Efter at have læst hele tråden her har jeg følgende kommentarer.
Hvis du går ind i en seriøs udstyrsbutik med erfarne sælgere som
kan give en råd og vejledning om de forskellige produkter,
koster varen typisk lidt mere end, hvis du køber samme varer på
nettet. Næsten alle udstyrsforretninger er i dag tilknyttet en
grossist, som bruger en del omkostninger på at trykke kataloger
med priser i. Det er op til hver enkelt detailhandler, om
vedkommende vil følge de priser, som er angivet i kataloget. Til
orientering kan jeg da oplyse at min lokale bådudstyrsforretning
i Kolding lige nu sælger alt bundmaling med en rabat på 20%.
Dette er naturligvis for at få så stor en bid af kagen som
muligt. Jeg kan ikke tro at Hempel eller nogen grossist kommer
og dunker dem oveni hovedet med noget tungt af den grund. Vi er
alle fuldstændig fritstillet, hvor vi vil købe vores varer. Vi
kan vælge en netbutik, Sverige, Tyskland, England eller den
lokale udstyrsforretning. Vi skal bare huske på, at vi er slemt
ude at skide, den dag den lokale lukker og vi står og mangler
den dims, som kan redde sommerferien eller aftenkapsejladsen.
Det kan måske godt betale sig i længden at betale 20,00kr mere
for en bøtte bundmaling i den lokale og i samme handel få
service, rådgivning og returret med i posen!

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 13:47

Hejsa,

Du skriver, at du har læst tråden og
"Jeg kan ikke tro at Hempel eller nogen grossist kommer og dunker dem
oveni hovedet med noget tungt af den grund." ...

Hvis alt er så rosenrødt, som du beskriver ...
kan du så forklare, hvorfor f.eks. Hempel har
fået en bøde på to millioner kroner ... ?

Gentager: DKK 2.000.000,- !

Det må da vist siges at være en "løftet pegefinger" ...

Du skriver i dit indlæg:
"Det er op til hver enkelt detailhandler, om
vedkommende vil følge de priser, som er angivet i kataloget"

Ja, i teorien (juraen) har du jo ret ...,
men i praksis? ... Næppe! ...

Når din butik "tør" give 20% rabat på bundmalingen, skyldes det måske
netop den løftede pegefinger ... ... ??

Producenterne og grossisterne gør sig tilsyneladende ret så store
anstrengelser/krumspring - mange af dem endog ulovlige - for at
fastholde et ensartet - højt - prisniveau for ALLE detailhandlere i
Danmark ...

Og der er adskillige eksempler på, at de detailhandlere, som ikke
"retter ind" løber ind i uforklarlige, "mystiske
leveringsvanskeligheder" ...

At webshops som hovedregel er billigere end specialforretningerne er vel
alment kendt og noget man kan se i stort set alle brancher ... Så det er
en helt anden snak ... og en udfordring, alle specialforretninger må
lære at leve med ... globalt ...

Afslutningsvis er jeg helt enig med dig i, at det ville være "grumme
trist" at miste sin lokale udstyrsforretning. Personligt er jeg meget
tilfreds med "min lokale, seriøse, servicemindede og velassorterede
marinebutik" ...

Min kritik går derfor ikke så meget på adfærden i detailleddet, men på
de aktiviteter, der udfoldes i producent/importør/grossistleddet for at
uniformere prispolitikken (læs: eliminere priskonkurrencen) i Danmark.

Så når visse detailhandlere tilbyder "klubrabat" - "havnerabat" -
"påskerabat" osv., gør de det ofte for ikke at "tirre" deres leverandør
.... ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Ole Flemming Jeppesen (slet WM0GD)" <olejeppesen@WM0GDmail.dk> skrev i
en meddelelse news:12377175970.834683330873844@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 15:18

Det er usundt at den lokale shop tjener unaturligt meget på bundmalingen for
at sælge specialdippedutter for billigt. De lokale butikke må tilpasse deres
avancer således, at deres avancer modsvarer den indsats de lægger. Ellers
dør de på at køberne er smarte og forholder sig til pris/ydelses forholdet.

Jeg købte engang en endestykke til et gaskabel. Han brugte en halv time på
mig og fandt til sidst den rigtige dippedut til ca 100 kr. Den burde koste
300. Og det ville jeg gerne give, for eller kunne min motor ikke køre. Og så
vil jeg gerne have friheden til at købe min bundmaling lige hvor det passer
mig !!

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 17:01

Det er jeg helt enig i ... Men Bjarke, ...:
Der er vel ingen, der blander sig i, hvor du køber din bundmaling ...
Bare du betaler, hvad de forlanger dér, hvor du har valgt at købe den
.... ...
(sorry, I couldn't help it ...)

Og en anden kunde ved måske helt præcist, hvilket kabel (dims), der skal
bruges - og finder måske derfor en pris på kr. 300,- lige lovligt
"stærk", ikke mindst, hvis hans ekspedition kun tager tre minutter ...
eller dimsen kan købes på nettet for kr. 65,- ...

En af specialforretningernes store udfordringer er bl.a., at potentielle
kunder kan bruge "timer" af forretningernes tid til at få gode råd og
vejledning m.v., og når de så har besluttet sig, går de hjem og finder
ud af, hvor de på nettet kan købe den pågældende vare til den billigste
pris ... Det er ikke en "nem" udfordring for specialhandelen ... og et
dilemma for os ...

Risikoen for os er jo, at jo mere, vi som forbrugere prisoptimerer vores
indkøb, jo større bliver sandsynligheden for, at de mindre selvstændige,
lokale specialforretninger bukker under og så kan eller vil større -
måske sågar internationale kæder - eventuelt tage over, som f.eks. i
USA - West Marine (af nogen kaldet 'Waste' Marine), der har opkøbt
rigtig mange af de tidligere, mindre, selvstændige
bådeudstyrsforretninger, med en kraftig koncentration, topstyring og
prisforhøjelse til følge ...

Og det er jo heller ikke "lykken" for os sejlere ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:49c6488f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 17:32

Nej, du har ret. Jeg bestemmer selv. Jeg reagerede bare på opfordringerne
til at købe mine ting dyrt for at holde en dyr (og
ineffektiv)distributionskanal i live. Den opfordring sidder jeg overhøring.
Men jeg betaler gerne for god service når jeg får det og har behov for det.

Det du beskriver hedder 'konkurrence' og det er det der sikrer at ting i
samfundet er effektive. Det virker godt og er rimeligt i næsten alle
tilfælde (dog ikke 100%). Det sikrer at vi som forbrugere kan have en
rimelig høj levestandard.

At gå ned til 'guldsmeden' for at få hele servicen og så købe varen på
internettet, det er derimod umoralsk, dumt, snyd og humbug. Du har sikkert
ret i det sker, men det har jeg kun foragt til overs for. Har jeg fået hjælp
hos den lokale, så køber jeg også det. Alt andet ville være som at stjæle.
Og det bryder jeg mig ikke om folk gør.

Bjarke
Nybagt ejer af en Raymarine S1 wheelpilot, som jeg har købt på nettet, kun
baseret på erfaring, tips fra venner og informationsøgning på
internettet......

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 22-03-09 17:03

> [...]
>på adfærden i detailleddet, men på
>de aktiviteter, der udfoldes i
>producent/importør/grossistleddet for at

Hej Flemming

Jeg tror ikke på at Hempel har fået bøden for at bestemme
udsalgsprisen på bundmaling til fritidsejlere. Denne afdeling er kun
en lille
del af Hempels forretning. Priskonkurrencen er i høj grad tilstede i
Danmark. Det er vel også derfor man kan opnå rabatter på 20% på
bundmaling i nogle bytikker. Det er vel fordi detailhandlerne
konkurrerer indbyrdes og med diverse nerbutikker. Alle i
bådeudstyrsbranchen
er interesseret i at holde en høj avance på bådeudstyr og bundmaling.
Der må være en meget lille omsætningshastighed på bådeudstyr idet
butikken skal have et enormt sortiment. Samtidig kan de se frem til at
hele omsætningen falder på ganske få måneder af året. Jeg vil tro
at den enkelte bådeudstyrsforretning skal købe rimelig store mængder
af bundmaling hjem for at opnå den rigtige pris. Derfor er det meget
afgørende for den enkelte butik at få mange dåser langet over disken i
de få uger sæsonen varer. Hempel er desuden ikke de eneste på
markedet for bundmaling. Hvis deres varer blev uforholdsmæssig dyrere
end konkurrenternes ville omsætningen falde og dermed indtjeningen.

Med venlig hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 Hejlsminde

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 17:35

Som jeg husker det, så er bøden for "konkurrenceforvridning". Det de gør er
at sikre smidige og rettidige leverancer til dem der sælger til de
vejledende udsalgspriser og så kommer de uheldigvis i leveranceproblemer
lige når dem der dumper priserne bestiller varer. Det er ulovligt (men
temmeligt brugt) i Danmark og det uddeler konkurrencestyrelsen bøder for.
Uanset hvor lille eller stor forretningen er. Bare de kan sansynliggøre at
det er bevist og rimelig systematisk.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Ole Flemming Jeppesen (slet 2WDR6)" <olejeppesen@2WDR6mail.dk> wrote in
message news:12377381960.246424996610926@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-09 17:42

Hej igen,

Når jeg i min indledning undrer mig over, at du kan fastholde dit
synspunkt om Hempels adfærd, hænger det sammen med, at jeg i mit indlæg
den 15 ds. vedlagde en udskrift af dommen, der pålagde Hempel en bøde på
kr. 2.000.000,-. Formuleringen var som følger - og læg godt mærke til
ordene *konkurrencebegrænsende aftaler for videresalg af yacht-produkter
på det danske marked*:

[...]

På den baggrund, har jeg meget svært ved at forstå din formulering:

"Jeg tror ikke på at Hempel har fået bøden for at bestemme
udsalgsprisen på bundmaling til fritidsejlere" ...

Er det ikke lige netop det, de blev dømt for?

Mit postulat/argument er, at FORDI konkurrencestyrelsen har grebet ind,
er der nu - i modsætning til tidligere - større priskonkurrence på
bundmaling ... Men branchen sælger jo mange andre produkter, hvor man
endnu ikke har kunnet løfte bevisbyrden for ulovlige prisaftaler ... og
dér er priskonkurrencen stort set ikke til stede ...

I mit argument forholder jeg mig ikke til, hvordan de enkelte
forretninger skal eller bør købe ind, kalkulere deres priser eller, hvad
der er "rimelige avancer". Det, jeg harcellerer over, er, at visse
producenter/ grossister/ importører ULOVLIGT pålægger detailhandelen at
sælge disse virksomheders produkter til priser fastlagt af dem selv ...
det man kalder bindende videresalgspriser ... og det er som bekendt
forbud i Danmark ...

Det var jo også det, som Nautisk Udstyr Aps blev dømt for:

quote

[...]

Lad mig for god ordens skyld bemærke, at jeg på ingen måde anfægter
*butikkernes* suveræne ret til at prisfastsætte, helt som de ønsker -
højt/lavt ... Det må være helt op til dem. Konkurrencen og sejlernes
adfærd vil så afgøre, hvem der klarer sig godt og hvem der klarer sig
mindre godt ...

Men jeg anfægter, at prisen i butikken (mange butikker) skal bestemmes
af producenten eller grossisten.

Og så har jeg vist ytret mig nok om det emne ... ...

--
mvh & EOD
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Ole Flemming Jeppesen (slet 2WDR6)" <olejeppesen@2WDR6mail.dk> skrev i
en meddelelse news:12377381960.246424996610926@dtext.news.tele.dk...

SNIP

Fra : Harding Larsen

Dato : 22-03-09 20:13

Hej Flemming,

I et af mine tidligere indlæg her i strengen brugte jeg
ordet "kommission" kan det ikke tænkes at det har en forbindelse
med "franchise bådudstyr", prøv at Google!

Franchising er et system til markedsføring af varer og/eller
serviceydelser og/eller teknologi, som er baseret på et tæt og
vedvarende samarbejde mellem virksomheder, som er indbyrdes
juridisk og økonomisk adskilte og uafhængige: Franchisegiveren
og dennes individuelle franchisetagere, hvorved franchisegiveren
overdrager til sine franchisetagere retten og forpligtelsen til
at drive virksomhed i henhold til franchisegiverens koncept.

Denne ret berettiger og forpligter den enkelte franchisetager
til mod et direkte eller indirekte vederlag at anvende
franchisegiverens forretningsnavn og/eller varemærke og/eller
servicemærke, knowhow, forretningsmetoder, teknologi, processer,
opskrifter og andre immaterielle rettigheder, alt sammen
understøttet af en forpligtelse for franchisegiveren til at yde
vedvarende forretningsmæssig og teknisk bistand, inden for
rammerne og kontraktsperioden i henhold til en skriftlig
franchiseaftale, der med dette formål er indgået mellem parterne.

McDonald's, Rema 1000 og 7-Eleven drives alle efter
franchiseprincippet.

Kan det ikke tænkes at bådudstyrsbranchen tidligt har set ideen
og formålet med denne aftaleform?

Er det utænkeligt at det er årsagen til den systematisk
prisfastsættelse som angivet i kædernes kataloger?

I det store land på den anden side af dammen ligger der en kæde,
West Marine, de er så ens at selv indretningen og deres
grundplan er ens. Lige meget hvilken forretning du går ind i så
ligger varerne på samme steder, så man selv med bind for øjnene
kan finde rundt, og priserne er pudsigt nok også ens.

Mvh/Harding

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Franchise"

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 01:46

Hej Harding,

Det er rigtigt, at man som franchisetager skal overholde en række
betingelser og vilkår som ofte er formuleret i en skriftlig
aftale mellem franchisetager og franchisegiver. En af
betingelserne er, at franchisetager skal betale royalty (f.eks.
som en procentdel af omsætningen eller overskudet) til
franchisegiver, det kan f.eks. være til konceptudvikling og
markedsføring o.m.a. ... Som hovedregel vil forretningernes
ydre, indretning, sortiment, markedsføring, m.v., være meget
standardiseret ... jf. dem du selv nævner, McDonald, 7-eleven,
m.fl. andre eksempler er Starbuck, KFC, Flügger, og mange flere
.... Andre eksempler kan være mere eller mindre frivillige
kædedannelser i detailhandelen - Matas, Synoptik, Punkt1, Bog&Idé
.... over til de meget topstyrede kæder f.eks. i
dagligvarebranchen ...

Det afgørende i denne debat er, at der i disse eksempler enten er
tale om direkte ejerskab eller der mellem parterne er etableret
*lovlig* aftale om diverse vilkår og brug af forskellige
handlingsparametere ...

Det er dog næppe den type relation der er typisk for
detailleddet i bådudstyrsbranchen i Danmark.

Hempel er - mig bekendt - ikke franchisegiver(?). Og
bådudstyrsforretningerne er ikke typiske franchisetagere.

Det er jo typisk de største grossister, der udarbejder
katalogerne, som ofte ligger fremme i de forskellige
bådtilbehørsforretninger.

De bådudstyrs/-tilbehørsforretninger - såvel fysiske som
virtuelle - jeg kender, er iøvrigt meget forskellige, eksternt og
internt og betjener sig ofte af flere forskellige grossister -
jf. de kataloger, som vi sikkert alle kender - f.eks. fra Watski,
Palby Marine, Nautisk udstyr, Olympic, Bådfolkets Indkøbsguide,
Columbus Marine m.fl.

Det er - i min optik - meget langt fra typiske
franchiserelationer.

Når en virksomhed ikke har overholdt konkurrencelovens § 23 (og i
producentleddet pålægges en bøde på 2 mio. kr. eller i
grossistleddet en bøde på 400.000,- kr.), har den ganske enkelt
ikke overholdt spillereglerne. Men det er ikke nemt at løfte
bevisbyrden om at noget ulovligt finder sted ...

Så jeg tillader mig at fastholde min fornemmelse af og mistanke
om, at der fra adskillige af producenterne og/eller grossisterne
lægges et meget stort - og i visse tilfælde næppe lovligt - pres
på detaillisterne i bådeudstyrsbanchen (og andre iøvrigt) ...
Naturligvis kan jeg ikke udelukke - som du skriver - at der i
visse tilfælde kan være tale om franchising i en eller anden form

Men det forekommer mig godt nok ikke videre sandsynligt.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : claus b.p.

Dato : 23-03-09 02:26

Flemming Torp wrote:

> Det er jo typisk de største grossister, der udarbejder
> katalogerne, som ofte ligger fremme i de forskellige
> bådtilbehørsforretninger.

Det er jo nok så i virkeligeheden det der er det største problem; nemlig at
antallet af grossister i branchen er ganske lille! Hvis
bådudstyrsforhandlerne fandt alternative indkøbskanaler ville de også i
højere grad kunne konkurrere på priserne. Og der må jo være svært stor
forskel på, om det handler om konsumvarer, der handles i store volumen,
eller specialvarer, som sælges i ganske få styk, men som nødvendigvis må
lagerføres for at tilfredsstille "det akutte behov". Disse ting skal
nødvendigvis være dyre. Men når det handler om ganske almindelige
standardprodukter som pumper, kontakter og kronemuffer, så generer det mit
øje at jeg ved at jeg kan købe disse ting til en langt billigere pris, hvis
jeg vælger en forretning der primært sælger til et andet kundesegment. En
antydning af at forretningerne ofte ikke har antydning af fingeren på
pulsen, eller slet og ret tænker "går den så går den!"
For år tilbage var det helt normalt med "vejledende udsalgspriser" og der
blev priserne ikke i nær samme grad draget i tvivl, men det var heller ikke
særlig ofte at man følte at forretningerne tog voldsomme overpriser på
varerne.

Mvh. Claus

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-03-09 20:50

Hej Flemming,

Jeg synes at der er mange punkter der følger konceptet.

Franchising er en virksomhedsmodel hvor franchisegiverens evner,
erfaring, systemer og ejendomsret blandes med en franchisetagers
arbejdskraft, ressourcer og iværksætterevner.

Franchising har to aktører der i større eller mindre grad
arbejder sammen:

Franchisegiver - den person/virksomhed som ejer
forretningskonceptet
Franchisetager - den person som har købt sig adgang til
forretningskonceptet.

Franchisegiveren Etablere udvælgelsesprocedurer for
franchisetagerne.
Give vedvarende støtte og stiller en række serviceydelser til
rådighed.

En franchisetager må acceptere, at der er indbygget kontrol i
systemet, som følger med de mange fordele. Denne kontrol skal
afdække, om franchisetageren driver sin forretning ud fra den
fremgangsmåde, som franchisegiveren fremlægger.

Kæderne sælger hele katalogets indhold og ikke så meget andet.
Kædernes katalog ligger i de respektive forretninger.
Det levner ikke mange muligheder for konkurrence.
Prisnedslag er der kun på sidste års bundmaling of udgåede
sejlertøjsmodeller.

Jeg har et par gange besøgt en grossistvirksomhed for at afhente
varer der ikke var på lager i forretningen og konceptet her
bestyrkede mig yderligere i min anelse om at opbygningen ligner
meget en franchiseagtig måde at drive kædevirksomhed på.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-09 21:51

"Harding Larsen (slet XKNSL)" <harding@XKNSLlarsen.tdcadsl.dk>
skrev i en meddelelse
> Hej Flemming,
>
> Jeg synes at der er mange punkter der følger konceptet.

Måske du har ret, men jeg har dog meget svært ved at se, hvem en
relevant og kompetent franchisegiver skulle være i denne branche
....og de forretninger, jeg kender er så forskellige som nat og
dag ... og betjener sig af flere af de kendte grossister og deres
kataloger.

Men pyt ... Mit dilemma er, at jeg meget gerne vil bevare og
støtte min udmærkede, servicemindede og lokale
bådeudstyrsforretning, men jeg bryder mig ikke om at blive taget
ved næsen af magtfulde producenter eller grossister, der gør,
hvad de kan for at eliminere konkurrencen i detailleddet ... Det
er jo som hovedregel den stærkeste virksomhed i
distributionskæden, der "scorer kassen". Med få stærke grossister
og mange - ikke specielt velorganiserede - detaillister er det
forventeligt at producenterne og grossisterne sidder på magten

Ved at se sig om "på nettet" - ikke mindst i Tyskland, Sverige
eller England (for ikke at nævne USA), er det jo oplagt, at der
er mange penge at spare på de mere kostbare bådudstyrsprodukter
.... Også på bundmaling, selv på trods af, at det er ret så
kostbart i transportudgifter ift. prisen ... Et eksempel: På en
rejse til USA kunne jeg f.eks. købe VHF og Raymarine-udstyr til
næsten halvdelen af, hvad katalogprisen er i Danmark ... Det
lugter - i min optik - lidt af, at der er "something rotten in
the State of Denmark" ... i.e. i "vores branche" ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Harding Larsen

Dato : 24-03-09 09:44

Hej Flemming,

Det er da rigtigt at priserne i vores bådudstyrs forretninger
virker ret høje.
I en periode hvor jeg ofte var i London, rent tjenstligt, købte
jeg et elektrisk PAR toilet til min båd og prisen var så lav
sammenlignet med danske priser at man kunne bo på SAS hotellet i
fire dage gratis for forskellen, for at bruge en sammenligning.
Det samme med Navtex modtagere og håndholdte VHF´er.
Mustotøj var næsten et "Must" at købe, det var forrygende
billigt i forhold til priserne i DK.
Selvom priserne derovre er steget meget så er der stadigvæk
muligheder for et godt køb via nettet.

Er prisen det afgørende kan man ved få minutters klikken på
nette finde en god pris, men priserne derovre skifter ret ofte
så man skal undersøge priserne i en række forretninger.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 22-03-09 15:59

Den Sun, 22 Mar 2009 15:17:56 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> Og så vil jeg gerne have friheden til at købe min bundmaling lige
> hvor det passer mig !!

Det vil jeg faktisk også gerne - det kunne f.eks. være rart at kunne
blive medlem af den indkøbsforening du bruger til bundmaling. Det lyder
som om I får gode priser. Men hvordan bliver det leveret?

Mvh

Carsten