AIS og VHF sendere
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 10-03-09 19:34

Hej Gruppe

Jeg har lige læst tråden om Radar stråler, og istedetfor at spørge i den
tråd, starter jeg denne.

Jeg har netop købt en Class B AIS transponder. Jeg havde tænkt mig at sætte
antennen på agter pulpittet, så jeg intet behov har for at se længere en
5-10 NM.

Men den sende effekt, selv om den er lille, der må være fra AIS
transponderen, hvor farlig er den for mennesker, og hvor meget påvirker den
NavTex og GPS antennen.

Hvad er jeres mening? hvor bør jeg placere diverse antenner?

mvh
/Børge

Fra : HEME

Dato : 10-03-09 20:02

AIS sendes på 2 reserverede vhf kanaler i samme område som din almindelige
vhf (Maritime vhf) radio . Den maritime radios effekt er typisk mellem 1
(evt. 0,5) og 25 watt. AIS sender typisk 8-10 watt, fordi den ikke behøver
dække så stort et område. Farligt?, tjae næppe.
Navtex ligger i mellem/langbølge område (500 Khz) og vil ikke påvirkes af
AIS, pånær det sædvanliuge med det såkaldte nærfeldt, dvs. sender man en
kraftig bærebøle ud tæt på en modtager, kan man blokere modtagerens
indgangstrin, hvorved den ikke kan modtage. Placer derfor AIS antenne for
sig og Navtex for sig. Transponderen udmærker sig jo ved at fortælle
omverdenen at "Juhuu her kommer jeg" hvilket MÅSKE kan fortælle de andre om
at "Nu står vi op og holder lidt udkig "
GPS arbejder med satellit signaler (evt. om du har en DGPS, så benyttes
også en langbølge reference) men jeg tror kun du skal være opmærksom på
nærfeltet hvilket du selv er inde på ved at placere den "langt fra de andre
antenner".
mvh
HEME

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-03-09 13:15

En lille tilføjesle.

Ddet kan ikke betale sig at holde på antenne når der sendes fra AIS
modtageren. Det kan give lidt forbrænding af hånden/fingrene.
At opholde sig i nærheden af antennerne er ikke farligt.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-09 23:49

Med den effekt der sendes, så skal man da have rimelig tynd kontorhud på
fingrene for at få en forbrænding .....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-09 23:38

Det er jo VHF. Hvis det var farligt ville alle mennesker i Gladsaxe være
døde.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : HEME

Dato : 10-03-09 23:58

Det Harding skriver om er forbrændinger der kan opstår hvis antennestrømmen
løber gennem fx. fingrene. Der skal ikke så meget til, du vil kunne få et
gevaldigt rap over fingrene hvis du berører en vhf antennes fødepunkter
under sending selv med en lille effekt (1-10 watt).
Større anlæg, som de kortbølgeanlæg mange langturssejlere benytter med
100-300 watt kan faktisk slå dig ihjel under uheldig omstændigheder, eller
give dig svære forbrændinger på huden.
Jeg brændte selv fingrene engang på et hjemmebygget 2 meter PA trin på bare
15 watt, bare fordi jeg lige skulle flytte et nyetableret antennestik medens
der var antennestrøm på.

mvh
HEME

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49b6ebae$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Morten

Dato : 17-03-09 15:43

> [...]
> den NavTex og GPS antennen.
>
> Hvad er jeres mening? hvor bør jeg placere diverse antenner?

Undrer mig i er så nervøse for strålingen af jeres radar og andet. Har i
nogen sinde tænkt på hvor stor en feltstyrke der er når i snakker i
mobiltelefon 900/1800mhz den er faktisk ikke helt ubetydelig når telefonen
er så tæt på kroppen ,strålingen aftager jo med kvadratet på afststanden,
godt nok er det kun pulser men tænk lige hvor meget man snakker i tlf i
løbet af året i forhold til hvor meget i man sejler / bruger radar
lige til sammenligning så ligger en mikrobølgeovn på ca 2400mhz og det er jo
ikke så langt fra 1800mhz

Morten

Fra : Harding Larsen

Dato : 17-03-09 18:08

Hej Morten,

Emnet Mobiltelfoner er også behandlet i strengen: "Er
radarstråler farlige?"
Jo de er farlige. Lægevidenskaben har taget mange hjerne
billeder der beviser det.

M.h.t. microbølgeovne så er der gjort en del for at sikre dem
med bl.a. 3 afbrydere for åben dør.
Disse tiltag blev lavet fordi en person stod foran en ovn med
åben dør og microbølgeeffekten ikke var afbrudt.
Det resulterede i at han faldt om og døde hans indre organer var
blevet kogt.

Den med at tørre katten i microovnen er en dårlig vittighed.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 19-03-09 09:53

> Jeg har lige læst tråden om Radar stråler, og istedetfor at spørge i den
> tråd, starter jeg denne.

Min anbefaling er: Følg leverandørens anbefalinger og se bort fra de
husmandsråd, der er givet i denne og andre tråde!

Fra : Harding Larsen

Dato : 19-03-09 11:14

Jamen så synes jeg at leverandøres (Raytheon) anvisninger skal
gengives her:

Care should be taken to avoid possible harmful effects (particularly
to the eyes) of radiation from radar transmissions.
To avoid harmful radiation, the Display OPERATE switch should be
turned to the STBY or OFF position when working on the
scanner. Under no circumstances should you look directly into the
antenna from a distance of less than 2 feet when the
radar is in operation.

Da det ikke er lys der udsendes fra radaren men mikrobølge energi der
giver opvarmning af væv, er det vel heller ikke
utænkeligt at den øvrige masse der sidder tæt på øjene bliver
påvirket.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 19-03-09 14:21

"Harding Larsen (slet 1G6C4)" <harding@1G6C4larsen.tdcadsl.dk> skrev:
> Jamen så synes jeg at leverandøres (Raytheon) anvisninger skal
> gengives her:

Jeg synes at vi skal holde tingene adskilt. Denne tråd er om AIS. AIS sender
superkorte informationer i VHF-båndet en gang imellem.
Du gengiver Raytheons generelle advarsel om stråling fra RADAR.

Fra : Harding Larsen

Dato : 19-03-09 15:48

Ja det ville ikke gøre noget at holde emnerne adskilt men se den
tråd som du kom med:

------------

-------------
Derefter skrev Henning:

[...]

Derfor vil jeg gerne vide om der er noget jeg har overset i
forhold til din sætning:
"de husmandsråd, der er givet i denne og andre tråde!"

Det drejede sig om placering af AIS sendeantennen og de dermed
forbundne muligheder for at gøre det korrekt og undgå
personskader.

At følge leverandørens/fabrikantens anvisninger skal man ikke
overse, det gælder både for radarapparater, AIS og VHF.